KL-varaosat  Race.fi

V50 pyöränlaakeri

  • 291 Vastauksia
  • 119167 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa camo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #60 : 27.08.2013, 19:14:30 »
Kävin huvikseni kysymässä vielä toisesta korjaamosta laakerin vaihdon hintaa. Ottivatkin auton samantien ylös ja tarkastivat jokaisen kulman, mutta eivät sielläkään varmasti osanneet sanoa kummalta puolelta se ääni tulee. Voiko tämä tosiaan olla näin vaikeaa? Edellisellä kerralla vika löytyi helposti, koska silloin oikeassa pyörässä tuntui klappia.

Poissa nws

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #61 : 27.08.2013, 19:34:34 »
Mihin osanumeroon sulla matchas toi VKBA6543 noista luettelemastani Volvon numeroista?

Nimittäin netin kautta ku tuota VKBA6543 googlailee, niin se ainakin mätsäis tuohon viimeisimpään eli 31340604  malliseen joissakin paikoissa...

Tilasin siis itse aikanaan nämä SKF:n VKBA6543:set ulkomailta (ebay) ja vaihdatutin samantien molemmat puolet.

Hinnaksi tuli siis kahdelle SKF:lle rahteineen päivineen 227e.

Ohjekirjasessa oli suomenkielinen osuus ja kaikki.

Jotkut vetää vähän välistä - se osataan Suomessa sekä erityisesti suomalaisilla tukkureilla ja Volvolla.  Kyseessä vielä osa, mikä käy ristiin muiden automerkkien kanssa eli ei ole ns. Volvo-versio ja tätä vastaavaa on hyvin paljon muissakin osissa varsinkin 2.0D koneella olevan V50/S40/C30 kanssa.
 





« Viimeksi muokattu: 27.08.2013, 19:38:13 kirjoittanut nws »

Poissa rade

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #62 : 27.08.2013, 21:50:25 »
No niin !
Ääntää nyt sitten kuskin etufillari.Ebaysta 115 € + postit 13 €.Skf kamaa.Edellisen kun vaihdatin niin oli taas apukuskin puoli joten en voinut takuu hommia käyttää koska eripaikassa vaihdatin.Apukuskin tarvike kesti 25 tkm.Toivotaan että apukuskin SKF kestää enemmän.Ehkä ensiviikolla saan uuden lakrun niin se vaihdetaan sitten kuskinpuolelle.
Ex V 70 TDI  ja v50 D5
V60 D4 Ocean Race -15

Poissa Eagle|

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #63 : 27.08.2013, 22:10:31 »
No niin !
Ääntää nyt sitten kuskin etufillari.Ebaysta 115 € + postit 13 €.Skf kamaa.Edellisen kun vaihdatin niin oli taas apukuskin puoli joten en voinut takuu hommia käyttää koska eripaikassa vaihdatin.Apukuskin tarvike kesti 25 tkm.Toivotaan että apukuskin SKF kestää enemmän.Ehkä ensiviikolla saan uuden lakrun niin se vaihdetaan sitten kuskinpuolelle.
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Paljo mittarissa kun laakereit menee kuin leipää?  :pomo:
Volvo V50 1.6 DRIVe -10

ex. Volvo V40 T4 PH2

Poissa rade

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #64 : 28.08.2013, 10:04:44 »
Apukskin puoli vaihdettiin n 175 tkm kohdalla ekan kerran.Se kesti n.25 tkm . Nyt autossa n 205 tkm mittarissa
Ex V 70 TDI  ja v50 D5
V60 D4 Ocean Race -15

Poissa Eagle|

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #65 : 28.08.2013, 11:02:15 »
Apukskin puoli vaihdettiin n 175 tkm kohdalla ekan kerran.Se kesti n.25 tkm . Nyt autossa n 205 tkm mittarissa
ok
Volvo V50 1.6 DRIVe -10

ex. Volvo V40 T4 PH2

Poissa opono

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #66 : 28.08.2013, 14:22:32 »
Mullakin vaihdettiin merkkihuollossa molemmat etupyörän laakerit, mutta mielestäni renkaat ovat vieläkin vähän kovaääniset, mutta ei kuitenkaan tule kääntäessä kovempaa ääntä kuten ennen. Nyt on vain tasainen naputus, mutta hiljaisempana kuin ennen vaihtoa.. toivottavasti ovat osanneet vaihtaa laakerit kunnolla kun oli sen verran suolainen hinta tuolle operaatiolle.

Poissa rade

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #67 : 03.09.2013, 13:00:04 »
Laakeri tuli eilen Italiasta ja on jo asennettu.Onpahan taas hiljainen auto.Toivon pitkää ikää SKF:n tuotteelle.
Ex V 70 TDI  ja v50 D5
V60 D4 Ocean Race -15

Poissa shift-up

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • V50 T5 AWD -08 www.vrcf.fi
    • Volvo PICTURES
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #68 : 26.09.2013, 20:48:52 »
Pari faktaa sille joka vaihtaa laakerin itse joita en ketjuista löytänyt, enkä googlella...

-hanttarin puolella kannattaa irrottaa xenonin säätötanko ettei riko sitä...  kun painaa alatukivartta alaspäin...  siis oikea etupyörässä on tämä anturi.
-vetoakselin pultti (se 10mm isolla prikalla) kiristys arvo on 35Nm + 90 astetta.

Poissa Rahtimies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #69 : 26.09.2013, 21:58:19 »
Joo tarkkana saa olla niitten kans. Mulla vaihettiin nyrkkipajalla(vianorilla) oikea etupyöränlaakeri kesällä valoisaan aikaan. Nyt syksyn pimeydessä valot näytti tosi alas ja ei säätö toiminut. Oli valojen korkeudensäätöanturi tai mikä sen oikea nimi onkaan laitettu väärinpäin paikalleen.

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #70 : 27.09.2013, 21:30:02 »
Päivitystä oman auton tilanteesta: Talvella kuskin puolelle vaihdettu Motonetistä ostettu Swedish Autopartsin laatikkoon pakattu joku merkitön laakeri on alkanut pettää. Saan takuusta laakerin hinnan takaisin. Kesti peräti puoli vuotta ja alle 10000 km. Jos Volvon omat laakerit on olleet surkeita niin tämä on pohjanoteeraus. Vuotta aiemmin oikealle eteen vaihdettu myös Motonetistä ostettu sen sijaan tuntuu pitävän pintansa. En ole varma mutta se oli luultavasti eri valmistajan kuin tämä hajonnut, ei kuitenkaan SKF tai FAG.

Motonetin takuuvastaava kehotti ystävällisesti hakemaan uuden laakeri kaupasta nyt kun heillä sattuu olemaan FAG:n laakeria hyllyssä. Laatua ei kuulemma voi tietää kysymättä erikseen koska kaikki menevät heillä saman varaosanumeron alle. FAG:n laakeri näyttää tiivisteineen ja työn jälkineen todella vakuuttavalta, eiköhän se ole OK. Meinasin ensin tilata SKF:n laakerin netistä mutta FAG on yhtä tunnettu ja laadukas. Siinä jopa lukee made in Germany.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa camo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #71 : 02.10.2013, 10:17:56 »
Laitetaan päivitystä myös omaan tilaanteeseen. Käytin autoa taas samalla korjaamolla missä tuo laakeri vaihdettiin. Ottivat auton ylös pyörittelivät kahteen mieheen molempia puolia ja löytyihän se vika oikealta puolelta. Eli sama laakeri, joka oli vaihdettu 15 tkm sitten. Koko homma meni takuuseen. Nyt on uusi laakeri paikallaan ja jollotus loppui siihen paikkaan. Kyseessä oli SKF:n laakeri, joka kuulemma lähetetään sinne tutkittavaksi. En tiedä oliko kyseessä asennusvirhe vai maanantaikappale. Pääasia, että saatiin homma kuntoon ja selvisin ilman kustannuksia.  :)

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #72 : 21.10.2013, 00:06:43 »
Näissä on varmasti todella suuri osa noista ennenaikaisista laakeririkoista sen asentajan aikaansannosta, eli siis suomeksi; se asennus on ryssitty.

Uutta laakeria kun ei saa missään nimessä prässä sen "laakerin läpi" eli siitä navasta, vaan siihen pitää olla juuri oikeanlainen kaulus, jolla laakeri prässätään ulkokehästään siihen olkatukeen sisään.
Nyrkkipajoilla ei varmasti tuollaisia erikoistyökaluja ole, eli varmasti painavat virheellisesti laakerin paikalleen.

Tokihan niitä huonoja laakereitakin on, mutta jos SKF tai FAG hajoaa tyyliin 10tkm jälkeen, niin epäilys asennusvirheelle kasvaa... :P

Täällä kesti jokin tarvike (aikaisemman omistajan asentama) 60tkm, nyt on ollut toisella puolella Volvon originaali laakeri (350e) noin 60tkm ja on ehjä, toisella puolella on 10tkm pyörinyt FAG ja sekin on vielä ehjä :D

Fixukselta sai FAG:n tingittynä reiluun sataseen ;)
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #73 : 09.11.2013, 22:57:49 »
Uusi päivitys: Osoittautui että pettänyt laakeri olikin vajaat 1,5 vuotta sitten vaihdettu oikean puoleinen etupyörän laakeri. Se oireili vaan oudosti niin että hiljeni vasemmalle kääntyvissä kurveissa. Huoltomies kuitenkin tunnisti viallisen puolen oikein pyöritystestillä ja sanoi että luultavasti kaksiosaisesta laakerista vain toinen puoli oli pettänyt aiheuttaen jännän oireilun.

Rikkoutunut oli samanlainen kuin vähän myöhemmin vasemmalle vaihdettu joten huonolla tuurilla ensi kesänä on taas edessä laakerin vaihto. Nyt en kumminkaan laitata sinne enää mitään merkitöntä osaa vaan SKF/FAG -linjalla jatketaan.
« Viimeksi muokattu: 09.11.2013, 23:04:01 kirjoittanut Risto H »
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa EMX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #74 : 28.11.2013, 21:33:19 »
Pari uutta SKF:ää keulilla, kilsoja mittarissa 172tkm.
C30 2.0D R-design

 

Futurez  Kulkukoira