Proturbo  Autodiagnoosi

V50 pyöränlaakeri

  • 291 Vastauksia
  • 119164 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sitikkamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #75 : 14.12.2013, 19:02:35 »
Vaimon V50:stä  1.8  vm 2006  vaihdettiin molemmat laakerit 80tkm:ssä. Huoltokirjan mukaan oikea oli jo vaihdettu 3v / 40tkm.

Nyt Volvo on lisännyt muovisen lieriön vetoakseliin suojaamaan roiskeveden pääsyä laakeriin. Kun vaihdatte laakereita, kannattaa tuota ylimääräistä osaa kokeilla.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #76 : 15.12.2013, 14:37:24 »
Se laakerihan ei ole mikään avoin laakeri vaan ihan stefat siinä on molemmissa päissä, eli en oikein ymmärrä että miten jokin muovirinkula vaikuttaisi mitään mihinkään ::)

Ehkä se saattaa estää suolaveden pääsyn laakerin ja olkatuen väliin jolloin se ei ainakaan ruostu niin herkästi kiinni...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa mir0k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • -
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #77 : 27.01.2014, 15:22:28 »
Just vaihatusprojekti vasen etulaakeri 220e töineen ja sain FAG laakerin siihen.
Kysyin tiskillä et kai teillä on oikeet erikoistyökalut tähän ja sieltä vastattiin vaan että joojoo... Eli parin vuoden sisällä nähdään totuus jos laakeri sanoo itsensä irti.

Poissa Melitos

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #78 : 04.02.2014, 08:48:52 »
V50 1.8 vm -07 oikea etulaakeri vaihdatettu 100500 km lukemilla kun alkoi metelöimään jo sietämättömästi etenkin hiukan kaarrettaessa. FAG:n laakeri tuli ja nyrkkipajan setä kehui että asennettiin oikealla työkalulla eikä hakattu lekalla kuulaurien pintaa valmiiksi rikki, toivottavasti kestää nyt pitkään. Kokonaissumma 290;-

Poissa msikkila

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #79 : 07.02.2014, 11:24:49 »
Eilen Biliassa 180tkm huollossa todettiin että vasen etupyöränlaakeri vaihdon edessä.
Ei vielä mielestäni merkittävästi jurise nastarenkaiden melun alta. Keräillään voimia kevääseen jos itse vaihtaisi.
Kaikissa nurkissa vielä alkuperäiset pyöränlaakerit. V50 2.0D -10

Poissa mir0k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • -
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #80 : 07.02.2014, 12:24:13 »
Eilen Biliassa 180tkm huollossa todettiin että vasen etupyöränlaakeri vaihdon edessä.
Ei vielä mielestäni merkittävästi jurise nastarenkaiden melun alta. Keräillään voimia kevääseen jos itse vaihtaisi.
Kaikissa nurkissa vielä alkuperäiset pyöränlaakerit. V50 2.0D -10

Älä mene tätä laakerinnapaa vaihtamaan ite jos sulla ei oo tietoa ja kokemusta tästä.
Multa löytyy kyllä dokumenttia noista asennustiedotteista jos haluaa itte lukea.

"The critical part is that the mounting pressure must be put on the outer ring. Pressing on the inner
ring – the flange – will seriously damage the bearing and lead to premature failure.
It is important to use proper tools as well as follow the mounting steps."

On muuten hyvin äkkiä uus laakeri piloilla jos menee ite tunaroimaan.
Tuo asennustyökalukin makso muistaakseni sen verta hulppeen summan, että saa pari kertaa tosiaan vaihtaa ite ennenku maksaa takasi ittensä.


Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #81 : 15.02.2014, 23:13:19 »
Älä mene tätä laakerinnapaa vaihtamaan ite jos sulla ei oo tietoa ja kokemusta tästä.
Multa löytyy kyllä dokumenttia noista asennustiedotteista jos haluaa itte lukea.

"The critical part is that the mounting pressure must be put on the outer ring. Pressing on the inner
ring – the flange – will seriously damage the bearing and lead to premature failure.
It is important to use proper tools as well as follow the mounting steps."

On muuten hyvin äkkiä uus laakeri piloilla jos menee ite tunaroimaan.
Tuo asennustyökalukin makso muistaakseni sen verta hulppeen summan, että saa pari kertaa tosiaan vaihtaa ite ennenku maksaa takasi ittensä.
asennustyökaluna voi käyttää prässiä ja jos sellasta ei löydy niin käytännössä mahdoton vaihtaa, mut voihan sellasen prässin aina tehdä ite, suht halvallakin. Ei toi laakerin vaihto mikään kovin erikoinen juttu ole, kun vaan tosiaan tajuaa painaa ulkokehältä vaikka isolla hylsyllä ja katsoo että laakeri menee suorassa
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #82 : 15.02.2014, 23:20:36 »
asennustyökaluna voi käyttää prässiä ja jos sellasta ei löydy niin käytännössä mahdoton vaihtaa, mut voihan sellasen prässin aina tehdä ite, suht halvallakin. Ei toi laakerin vaihto mikään kovin erikoinen juttu ole, kun vaan tosiaan tajuaa painaa ulkokehältä vaikka isolla hylsyllä ja katsoo että laakeri menee suorassa

Juuri se ulkokehältä painaminen vaatii erikoistyökalut, joiden avulla sen voi prässissä painaa.
Näissä tulee laakerin mukana pyörännapa kiinnitettynä laakeriin, joka estää suoraan ulkokehältä painamisen.

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #83 : 15.02.2014, 23:26:03 »
Juuri se ulkokehältä painaminen vaatii erikoistyökalut, joiden avulla sen voi prässissä painaa.
Näissä tulee laakerin mukana pyörännapa kiinnitettynä laakeriin, joka estää suoraan ulkokehältä painamisen.
Eiku niin, määki näitä 3 vaihtanu, enkä muistanut  :D
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa j2s

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #84 : 20.02.2014, 10:48:09 »
Laakerin vaihdatus alkaa olemaan edessä, ja olisi muutama kysymys teiltä viisailta :)

Oman auton VIN numeron viimeiset numerot ovat: 49571, onko tämä runkonumero?
Motonetin laakerit käyvät ilmeisesti vain runkonumeroilla 317078 ja 317079 oleviin V50 volvoihin.

Onko siis tuo 49571 oman autoni runkonumero vai löytyykö se jostain muualta?

Jos näin on, niin mistäköhän tuolle runkonumeron omaavalle V50 volvolle löytyisi etupyörän laakeri?
V50 T5

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6898
  • Kaikkee sitä...
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #85 : 20.02.2014, 15:00:02 »
Laakerin vaihdatus alkaa olemaan edessä, ja olisi muutama kysymys teiltä viisailta :)

Oman auton VIN numeron viimeiset numerot ovat: 49571, onko tämä runkonumero?
Motonetin laakerit käyvät ilmeisesti vain runkonumeroilla 317078 ja 317079 oleviin V50 volvoihin.

Onko siis tuo 49571 oman autoni runkonumero vai löytyykö se jostain muualta?

http://www.volvoclub.org.uk/vin_40.shtml :)
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Ayrton

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #86 : 20.02.2014, 16:34:39 »
Laakerin vaihdatus alkaa olemaan edessä, ja olisi muutama kysymys teiltä viisailta :)

Oman auton VIN numeron viimeiset numerot ovat: 49571, onko tämä runkonumero?

Tarkoititko 049571? Jos näin niin se on sitten se ->317078 eli tuohon numeroon saakka, eli vanhempi versio. Tarkista siis tuo alustanumerostasi puuttuva kuudenneksi viimeinen numero  :)
-ex- V50 T5 AWD A 2005 -ex-

Poissa j2s

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #87 : 20.02.2014, 22:29:46 »
Tarkoititko 049571? Jos näin niin se on sitten se ->317078 eli tuohon numeroon saakka, eli vanhempi versio. Tarkista siis tuo alustanumerostasi puuttuva kuudenneksi viimeinen numero  :)

Näinhän tuo juuri olikin, eli runkonumero on juuri tuo 049571.
Kiitos avusta :)
V50 T5

Poissa someone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #88 : 21.03.2014, 20:51:58 »
Vuosmallin -05 veeviiskymppi alkoi tänään rallattelemaan etupäästä siihen malliin että joutunee laakerikauppaan. Huomenna pitäs startata tahkoa kohti...  Tekisi mieli ajella kuulosuojaimet korvilla kun korina on melkoinen... Matkarauhakin olis taattu kun hellapoliisi istuu vieressä koko reissun ;D

Mittariin kolahti 285 tuhatta ja huoltokirjan mukaan ei ole vielä ensimmäistäkään laakeria vaihdettu eikä tunnustanut edellinenkään omistaja että olisi mennyt niitä vaihdattamaan. Kattelin tuolta Ebaysta että vois ottaa molemmat kerralla.
http://www.ebay.com/itm/Radlagersatz-pro-Rad-Volvo-S40-II-V50-/271410707688?pt=DE_Autoteile&hash=item3f3156bce8

Poissa mir0k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • -
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #89 : 21.03.2014, 21:12:14 »
Vuosmallin -05 veeviiskymppi alkoi tänään rallattelemaan etupäästä siihen malliin että joutunee laakerikauppaan. Huomenna pitäs startata tahkoa kohti...  Tekisi mieli ajella kuulosuojaimet korvilla kun korina on melkoinen... Matkarauhakin olis taattu kun hellapoliisi istuu vieressä koko reissun ;D

Mittariin kolahti 285 tuhatta ja huoltokirjan mukaan ei ole vielä ensimmäistäkään laakeria vaihdettu eikä tunnustanut edellinenkään omistaja että olisi mennyt niitä vaihdattamaan. Kattelin tuolta Ebaysta että vois ottaa molemmat kerralla.
http://www.ebay.com/itm/Radlagersatz-pro-Rad-Volvo-S40-II-V50-/271410707688?pt=DE_Autoteile&hash=item3f3156bce8

Jaahas.. Kummankohan saat kun tuon ostat.. siinä on vertailunumeroissa 2 SKF pakkausta.. Jos en ihan väärin muista niin toisessa on ainakin lyhkäsemmät pultit jossei muutakin eroa..

EDIT: Epäilyksiäni vahvistaa myös mapcon oma katalogi : https://www.mapco.de/en/online-shop/autoteile/17824/Wheel%20Bearing%20Kit%20%2826647%29

26933 numerolla löytyis mapcolta sopiva.
« Viimeksi muokattu: 21.03.2014, 21:26:50 kirjoittanut mir0k »

 

RallyBaron  Samppasport