KL-varaosat  Race.fi

V50 pyöränlaakeri

  • 291 Vastauksia
  • 119233 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #120 : 04.07.2014, 01:21:55 »
Mun autossa oli myös molemmissa etupyörissä Motonetin merkitön tarvikelaakeri. Toisessa oli sellainen huulella varustettu tiiviste sisäpuolella. Molemmat kesti aika tarkkaan tasan 30 tkm... Eli kelvotonta ***kaa eikä se lisähuuli auttanut ainakaan näissä mitään. Nyt siis oikealla FAG ja vasemmalla SKF. SKF oli poistanut laakerista sen lisähuulen vaikka se näkyy joidenkin nettikauppojen kuvissa. SKF muuten tarjoaa samaa osaa kaikkiin mallivuosiin eli sopivuudessa tai mitoituksessa ei ole mitään eroja.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa ojala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Väkivalta lopettaa vittuilun. ainakin pohjanmaalla
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #121 : 08.07.2014, 20:29:09 »
Itselläni sama homma edessä. Etupäää ylös ja pyöritin oikeaa eturengasta =  ei juuri mitään ääntä. Sit koitin vasenta ja melkoista jyrinää piti. Nyt olis laakeri/napa pöydällä ja mietin että sitä ei viissiin saa vaihdettua ilman erikoistyökalua. Prässiäkään ei ole tullu hankittua. ja viikon päästä olis reissu edessä vajaa 400km/suunta.. Kun ei tiedä jotta kerkeiskö miksu hoitamaan tätä :/ Vielä en ole käyny ihmettelemässä jotta saako sen napapaketin mukaan jos veis korjaamolle uuden laakerin ja asetelman tms missä se vanha nyt onkaan kiinni.. 
2* V40, 2* S60, 1* 240, 1*460. 1*V50. 2*242. Matka jatkuu mazdalla. Valitettavasti.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #122 : 08.07.2014, 21:56:48 »
Itselläni sama homma edessä. Etupäää ylös ja pyöritin oikeaa eturengasta =  ei juuri mitään ääntä. Sit koitin vasenta ja melkoista jyrinää piti. Nyt olis laakeri/napa pöydällä ja mietin että sitä ei viissiin saa vaihdettua ilman erikoistyökalua. Prässiäkään ei ole tullu hankittua. ja viikon päästä olis reissu edessä vajaa 400km/suunta.. Kun ei tiedä jotta kerkeiskö miksu hoitamaan tätä :/ Vielä en ole käyny ihmettelemässä jotta saako sen napapaketin mukaan jos veis korjaamolle uuden laakerin ja asetelman tms missä se vanha nyt onkaan kiinni..

Heh, tuli sellainen flashbacki vai miksi sitä sanotaan..
Oli kesäloma, juhannus, perjantai, janojuomaa ja illalla luin jonkun yksityisviestin, juuri katsoin, että oli sellainen tosiaan silloin tullut :)

ps. meille kannattaa heittää kyssärit tuolta nettisivun yhteydenottolomakkeen LINKKI kautta, niin ei jää sitten yhden perjantaina kännissä olleen asentajan rentun muistettavaksi siihen vastata :D
Noi yksityisviestit on kuitenkin sellaisia, että ne tulee luettua koska sattuu ja jos se unohtuu, niin sitten unohtuu, firman sähköpostiin kuitenkin pyritään aina vastaamaan mahdollisimman pian ja jos jonkun tietyn hemmon pitää siihen vastata, niin muut potkii perseelle ja muistuttaa siitä.

Jos tuut sen koko olka-akselin kera käymään, niin voidaan laakeri/napa siihen vaihtaa odottaessa, voidaan toki hoitaa koko vaihtokin, soittele työnjohtajalle 0509143204 tai pistä kyselyä tuolta nettisivun kautta tulemaan, niin saadaan siihen vastailtua sitten virka-aikana.

Poissa ojala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Väkivalta lopettaa vittuilun. ainakin pohjanmaalla
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #123 : 08.07.2014, 22:44:56 »
Heh, tuli sellainen flashbacki vai miksi sitä sanotaan..
Oli kesäloma, juhannus, perjantai, janojuomaa ja illalla luin jonkun yksityisviestin, juuri katsoin, että oli sellainen tosiaan silloin tullut :)

ps. meille kannattaa heittää kyssärit tuolta nettisivun yhteydenottolomakkeen LINKKI kautta, niin ei jää sitten yhden perjantaina kännissä olleen asentajan rentun muistettavaksi siihen vastata :D
Noi yksityisviestit on kuitenkin sellaisia, että ne tulee luettua koska sattuu ja jos se unohtuu, niin sitten unohtuu, firman sähköpostiin kuitenkin pyritään aina vastaamaan mahdollisimman pian ja jos jonkun tietyn hemmon pitää siihen vastata, niin muut potkii perseelle ja muistuttaa siitä.

Jos tuut sen koko olka-akselin kera käymään, niin voidaan laakeri/napa siihen vaihtaa odottaessa, voidaan toki hoitaa koko vaihtokin, soittele työnjohtajalle 0509143204 tai pistä kyselyä tuolta nettisivun kautta tulemaan, niin saadaan siihen vastailtua sitten virka-aikana.

Yuuuup.  :) pitääpäs soitella/laittaa viestiä huomenna. Jos autoa ei kerkee saamaan kuntoon niin junallakin pääsee (ja huonolla tuurilla vieressä lauma kiukuttelevia tenavia  :o ) ei viitti ajaa hesaan peltorit päässä.. Koitan vaikka huomenna ottaa irti, ei taida olla ryssi-se-itse-miehelle mikään paha homma  ;D harmi vaan ku sitä ei saa nosturille, siel on projektivolvo ilman taka-akselia..
2* V40, 2* S60, 1* 240, 1*460. 1*V50. 2*242. Matka jatkuu mazdalla. Valitettavasti.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #124 : 08.07.2014, 22:53:26 »
Yuuuup.  :) pitääpäs soitella/laittaa viestiä huomenna. Jos autoa ei kerkee saamaan kuntoon niin junallakin pääsee (ja huonolla tuurilla vieressä lauma kiukuttelevia tenavia  :o ) ei viitti ajaa hesaan peltorit päässä.. Koitan vaikka huomenna ottaa irti, ei taida olla ryssi-se-itse-miehelle mikään paha homma  ;D harmi vaan ku sitä ei saa nosturille, siel on projektivolvo ilman taka-akselia..

Kun irroitat olka-akselia iskarista, etsi käsiisi 7mm kuusiokoloavain (vai oliko se 6mm... muistaisin että 7) ja työnnä se sinne olka-akselin taakse loveen, sinne mistä se olka-akseli puristuu iskaria vasten ja käännä avainta niin, että se levittää sen raon, tulee helposti iskari pois sieltä, muutoin joutuu käyttämään hakkalua vähän enemmän.

Poissa ojala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Väkivalta lopettaa vittuilun. ainakin pohjanmaalla
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #125 : 10.07.2014, 22:30:49 »
Kun irroitat olka-akselia iskarista, etsi käsiisi 7mm kuusiokoloavain (vai oliko se 6mm... muistaisin että 7) ja työnnä se sinne olka-akselin taakse loveen, sinne mistä se olka-akseli puristuu iskaria vasten ja käännä avainta niin, että se levittää sen raon, tulee helposti iskari pois sieltä, muutoin joutuu käyttämään hakkalua vähän enemmän.

Kävin tutkimas jyrinää ja sain paikallistettua tarkemmin. Vetarin sisäpää/loota  >:( toivottavasti ei ole kovin pitkä jono carcomilla kun ei ole kunnolla toimivia autoja käytettävissä. Maaseudun kirous.. Huoh..
2* V40, 2* S60, 1* 240, 1*460. 1*V50. 2*242. Matka jatkuu mazdalla. Valitettavasti.

Poissa Hese_57

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • Ylöjärvi - Skoda Octavia -14
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #126 : 29.07.2014, 16:03:11 »
Näin kauan meni tämän topicin aloituksesta siihen kun todellisuudessa piti takapyörän laakeri vaihdattaa. Katsastusmies sanoi että ei ole väljää laakerissa mutta pitää ääntä. Kuukausi aikaa vaihtaa ja ei tartte tulla uudestaan näyttään. 
AD-pajalla Ylöjärvellä vaihdatin ja laakeri makso 250€ ja työ 100€.  Mittarissa 138966km. En usko että minun aikana täytyy vaihtaa enään jolleivat "sutta" tehneet vaihtaessa. Talven aikana menee vaihtoon luultavasti, kiinnostaisko ketään?
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia TSI Elecant -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 >???

Poissa Hapilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #127 : 21.08.2014, 20:19:42 »
Noniin...

Pääsin minäkin nauttimaan v50:n etupyöränlaakerin vaihtamisesta. 165tkm noin suurinpiirtein kesti alkuperäinen tehtaalla asennettu laakeri. Ostin FAG-laakerin hintaan 103e ja teetin työkamulla laakerin sisäänpainajan. Ei tarvinnut kuin ottaa alapallon tappi irti ja vetoakseli pois. Laakeri vaihtui kädenkäänteessä ilman että olisi tarvinnut ottaa olka-akselia irti iskarista. Nyt kun on nuo ulosvetäjät ja sisääntyöntäjät itsellä, niin ei mene tuntiakaan kun vaihtaa laakerin autokatoksessa...

Nähtäväksi jää, miten pitkään tuo FAG kestää. Tuo on Fordiin tarkoitettu ja vaarnapultit vaihtamalla saa Volvoon asennettua.

Nyt on kyyti taas hiljaista :)

Poissa joonak

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 217
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #128 : 08.09.2014, 19:54:13 »
Noniin...

Pääsin minäkin nauttimaan v50:n etupyöränlaakerin vaihtamisesta. 165tkm noin suurinpiirtein kesti alkuperäinen tehtaalla asennettu laakeri. Ostin FAG-laakerin hintaan 103e ja teetin työkamulla laakerin sisäänpainajan. Ei tarvinnut kuin ottaa alapallon tappi irti ja vetoakseli pois. Laakeri vaihtui kädenkäänteessä ilman että olisi tarvinnut ottaa olka-akselia irti iskarista. Nyt kun on nuo ulosvetäjät ja sisääntyöntäjät itsellä, niin ei mene tuntiakaan kun vaihtaa laakerin autokatoksessa...

Nähtäväksi jää, miten pitkään tuo FAG kestää. Tuo on Fordiin tarkoitettu ja vaarnapultit vaihtamalla saa Volvoon asennettua.

Nyt on kyyti taas hiljaista :)

Saisiko työkalusta kuvia ja mittoja niin voisi itsellekkin vääntää moisen?
C70 T5 2006 Summum

Poissa Hapilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #129 : 13.09.2014, 20:13:55 »
Pitää ottaa kuvia ja mittailla kokoja...

Huomenna pääsee taas rassaamaan tuota pyydystä. Lie joku suutin rikki tai venttiili hajalla. Pitää kahlailla foorumia ja  muiden kokemuksia ko. ongelmasta. Kesäkuussa ostin auton ja vielä ei ole ollut yhtä viikkoa, että olisi säästynyt remontin teolta. :o

On varmasti viimenen Volvo, minkä omistan, ellen osta Amatsoonia... :)

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #130 : 13.09.2014, 22:33:44 »
Itellä kyllä mennyt ihan eri päin, 190tkm mittarissa ja todella vähän vikoja siihen nähden. Mut joo, ei ehkä koko merkkiä kannata dissata yhden huonon kokemuksen perusteella, jos muuten tykkää. Varsinkin jos se huono kokemus
on vielä focuksen ja citikan risteytymä volvo.
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa Hapilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #131 : 14.09.2014, 16:49:34 »
Noniin... Nyt olis muutama kuvakin.

Kuvassa se kriittisin osa, joka kasataan laipan ja olka-akselin väliin ja tämä osa painaa laakeria ulkokoolista, kun koko paketin läpi menee kierretanko ja tietysti pitää olla takana jonkinlainen holkki, joka ottaa kiinni olka-akseliin ja tätä sisäänpainajaa pitää painaa tasaseen raudalla, joka kiristetään mutterilla...

Olisiko kukaan osannut vaikeammin kertoa toimintaperiaatteen...? ;)

Mutta tämä on se "maaginen osa" joka on ehdoton laakerin asennuksessa.

Volvo V50 laakerin sisäänpainaja
Volvo V50 laakerin sisäänpainaja
Volvo V50 laakerin sisäänpainaja
Volvo V50 laakerin sisäänpainaja
Volvo V50 laakerin sisäänpainaja

Jospa nuo aukeaa... Lie nuo olisi saanut tännekin suoraan, mutta en keksinyt miten...

Poissa Hapilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #132 : 15.09.2014, 11:12:25 »
Tuo sisäreikä voisi olla vaikka millin isompi säteeltään...

Ja venttiilit ja suuttimet ilmeisesti ehjänä - laturin rikkoontuminen aiheutti käyntihäiriöt. Ihmeellistä, ettei ajotietokone älynnyt laturin olevan rikki...

Poissa shift-up

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • V50 T5 AWD -08 www.vrcf.fi
    • Volvo PICTURES
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #133 : 18.09.2014, 17:01:37 »
Kellään kokemusta moisesta työkalusta? biltema 19-1566 169€ hinta ei pahalta tunnu... :pomo:
http://www.biltema.fi/BiltemaDocuments/Manuals/19-1566_man.pdf

Tuli vahingossa eteen vaikka ny on laakerit kunnossa... Jos joku ostaa niin vois kertoa onko hinnan väärti?

Poissa Xahhy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 168
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #134 : 29.09.2014, 19:06:09 »
Ilmoitetaan nyt tähän keskusteluun hintatietoutta: S40 takapyöränlaakerin vaihdatin Kuopion AD-varaosalla ja hintaa töineen 240e (laakeri skf, 176e). Vajaassa tunnissa vaihtui taakse, eipä kovin paha rasti olisi itsekään tuota vaihtaa taakse näemmä. No tuli kannatettua kyseistä puljua.  :)
Volvo V70 2.4D vm. 2009 / ex. Volvo S40 2.0D vm. 2004

 

Futurez  Kulkukoira