Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

244DL - "tosi" vaalee beige

  • 7 Vastauksia
  • 3630 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lzlo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
244DL - "tosi" vaalee beige
« : 04.08.2012, 22:26:31 »
Jospa tämänkin aloittais kun tuli keväällä hankittua eka oikea harraste Auto (aiemmin ollut aivan liian haastava läpimätä foordi). Kattellaan nyt aluksi peruspaketti kondikseen, yksilö kun on '79 "numbers match" b19a + m45 (tai m40), mutta josko sitä innostuisi ajan saatossa kadonneita polleja kotiuttamaan isommalla tekniikalla mutta vakio ulkomuodolla.

Volle on leimassa ja kovassa ajossa pk-seudulla, mutta pientä puuhaa talveksi kyy...




Made in Sweden  ELK


Kilsoja tullut ostosta jotain pari, kolme sataa lisää, mutta ekalla kiekalla vielä ollaan. Ainakin tiedossa olevan historian perusteella.
« Viimeksi muokattu: 30.12.2014, 22:20:53 kirjoittanut Lzlo »

Poissa viiksivallu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 923
  • If it works, don't fix it.
Vs: 244DL - "tosi" vaalee beige
« Vastaus #1 : 04.08.2012, 23:14:35 »
Kovaa ajoa vaan komialle Volvolle ;) Ootko harkinnu pistää museoleimalle tota? Olis nimittäin halpaa ajella, sen sijaan kun pistää isompaa tekniikkaa  ::)
« Viimeksi muokattu: 04.08.2012, 23:16:27 kirjoittanut viiksivallu »

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: 244DL - "tosi" vaalee beige
« Vastaus #2 : 04.08.2012, 23:25:32 »
No jos kesän ajaa niin museoimattomallaki vehkeellä ( näillä "vanhoilla") liikennevakuutus
kesän ajalle on luokkaa parisataa euroa nollabonuksin, ei pitäs siihen autoharrastuksen kaatua  :idiot2:

Mutta siistin näkönen auto, näin aiheeseen liittyen !  :)
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa Lzlo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: 244DL - "tosi" vaalee beige
« Vastaus #3 : 30.12.2014, 22:16:38 »
No eipä sitte oo tännekään mitään laiteltua... ...mutta mihinpä täs kiirus valmiissa maailmassa.

Ekan kesän ajojen lomassa normaalia perushuoltoa, öljyjen vaihtoa ja sen sellaista herkistelyä. Myös hapantuneet peilit vaihtui kromipintaisiin. Seuraava talvi meni huiliessa eikä autolle tapahtunut oikeastaan mitään. Keväästä sitten leimalle ja hylsyhän sieltä tuli. Kesän ajot sitten jäi kohtuu vähälle kun ei päässyt hitsuuhommia eikä muitakaan korjauksia tekemään. Vikalistalla oli "vähän isontunut" vesireikä oikealla helman takapäässä, vasen etujousilautanen hapantunut ja tietenkin päästöt. Jarruissa ei, yllättävää kyllä, ollut mitään vaikka vähän kova oli poljin tuntuma. Eli loppupeleissä aika pientä, mutta silti... Tämä siis kevättä/kesää 2013.

Siinä saman kesän/syksyn ja seuraavan talven aikana tuli sitten laiteltua kuitenkin jarrut ympäri uusiksi. Biltemalaisilla satuloilla ja muuten muilla tarvike osilla, mutta kai ne kesä autossa kestää. Hinnallaan kärsii kyllä uusia vaikka useamminkin  ::)
Samalla kerralla meni sitten isommalla laakerilla olevat etutolpatkin (osista kiitos nimim. Raul) puhalluksen ja värjäyksen kautta paikalleen. Siinä asennuksessa tosin alapallon pultti katkesi vasemmasta tolpasta ja siihen tuli sitten vaihettua se toisenkin kerran. Joku jossain kirjoitti, ettei lankun etutolppia oteta irti kuin äärimmäisessä hädässä, enkä kyllä voi minäkään sitä huvihommaksi suositella. Myös taka-akselille livahti uudet jouset ja iskarit, Göteborgin insinöörin perinnesuositusta noudatellen, radalle kun ei olla menossa.

Löytyihän siinä jarruhommien yms. yhteydessä mätäpaikkojakin sitten kun tarkemmin tutkaili.  :'(

Oikeanpuoleinen runkopalkki, poikkipalkin kiinnityskohdasta




Vasen runkopalkki, laatikon tukipalkin alta





Se aiemmin mainittu oikean helman vesireikä laajeni takalokarin etupäähän. Helman pätkäkin kyllä on jo paikallaan, siitä ei kuvia.





Mätähommia puuhastellessa käytin myös sisustan autosta pois ja kohtuullisen siistiä pintaa sieltä löytyi. Melumattojen alta löytyi samanlaista pintaa kuin kuskin takalattiasta. Pohjan kunto antoi kyllä viitteitä siitä että melko hyvä pitikin olla.



Molemmat takakaaret kyllä kaipaisi hitsarin hellää kosketusta ja muutama pieni maalikupru muuallakin. Ja varmaan vasemmaltakin puolelta samainen lokarin etupää työlistalle tulossa. Nyt on vanhus kuitenkin ansaitulla talvilevolla, lyhyen mutta onnistuneen ajokauden jälkeen, joka lopulta kaasarin säätöjen jälkeen alkoi heinäkuussa 2014 tuoreella leimalla :).

Sillä leimalla ehtikin sitten tulla kilometrejä ja kauden viimeisinä ajopäivinä päästiin tuoreelle tuhannelle.



Välikevennykseksi photoshopattu madalluskuvitelma, mikä ei taida ihan "helpolla" onnistua, ainakaan noilla pyörillä :)
Katsotaan tapahtuuko kuluvana talvena tallilla mitään, vielä ei oo ihmeitä. Kaikkea pikku nippeliä ja nappelia on tullu tallin nurkkiin kyllä haalittua ja kokoelma varmaan kasvaa...

« Viimeksi muokattu: 30.12.2014, 22:22:38 kirjoittanut Lzlo »

Poissa Lzlo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: 244DL - "tosi" vaalee beige
« Vastaus #4 : 17.05.2015, 22:30:36 »
Ajokausi aloitettu leimasedän terveisin: "Äänimerkki ei toimi, pitäisi toimia." Ei sitä kylläkään mihinkään kirjannut, mutta korjataanhan se toki. Viime kausi ajeltiin helmapelti pohjamaalissa, mikä ei tietty pidemmän päälle kannata. No, tuli sekin asia talven aikana hoideltua kuntoon ja samalla vähän korjailtua pikku kukkasia ovista ja bensaluukustakin. Maalarinhommiakin harjooteltua talliolosuhteissa, eihän siitä ihan priimaa tullut, vaan eipä oo kuskikaan  :D

Kyllä tuota kylkeä matkan päästä kattelee. Onpahan pohjat ens talven uusinta ruiskutukselle  ;D


Ja sitten lähempää tarkastelua maalaustulos ei sitten kestäkään...
« Viimeksi muokattu: 17.05.2015, 22:42:53 kirjoittanut Lzlo »

Poissa Lzlo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: 244DL - "tosi" vaalee beige
« Vastaus #5 : 12.06.2015, 22:37:29 »
Taas on kilsoja tullu lisää hyvillä keleillä 8)
Tallillakin pyörähettyä ja saatu vähän "voimaa" takaisin peruskunnostetun römperin ja säätöjen avulla. Eniten persdynoon lienee vaikuttaa tuo etulippa, mikä tuli kötösteltyä autoon.
Tietääkö joku muuten onko tuohon lippaan jotku tehdaskiinnikkeet mitkä tulis puskurin reunaan, kun lipassa on 10mm soikioreiät. Näyttää M10 pultinkanta vähän rajulta puskurin alla. Jaa, vai tulikohan se ny laitettua siihen ihan väärin  ::)

« Viimeksi muokattu: 12.06.2015, 22:57:10 kirjoittanut Lzlo »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 244DL - "tosi" vaalee beige
« Vastaus #6 : 12.06.2015, 22:42:39 »
Siinä on pieni säätövara, sinne kuuluu M6 pultit hervottoman kokosella prikalla, ainakin 700-sarjassa, ja kiinnitys näytti varsin samalta kun joskus yhden kommandon alalipan näin autossa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Lzlo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: 244DL - "tosi" vaalee beige
« Vastaus #7 : 12.06.2015, 22:53:48 »
Siinä on pieni säätövara, sinne kuuluu M6 pultit hervottoman kokosella prikalla, ainakin 700-sarjassa, ja kiinnitys näytti varsin samalta kun joskus yhden kommandon alalipan näin autossa.

No sitähän mää arvelin, mutta roiskasin sitte isommalla. Onpahan ny sitten kaksinverroin säätövaraa kun joskus oikeankokoista pulttia laittaa... Onneksi toi mun puskuri on myös kolhittu joskus kieroksi niin ei niin paljoa harmita isot reiät.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy