Autodiagnoosi  Carcom Oy

Moottorinlämmitin 2.4D 2005 // letkulämmitin valittu

  • 50 Vastauksia
  • 25050 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Moottorinlämmitin 2.4D 2005
« Vastaus #30 : 03.12.2012, 14:33:49 »
Katsotaan nyt, auto on tällä hetkellä "pajalla" ja letkulämmittimen romut kävin aamulla haalimassa kasaan. Heti kun puussa alkaa kasvaa satasen (tai edes 50€) seteleitä, niin sinne sujahtaa polttoainelämmitin. Monta vastaavaa autoa tiedän, joissa ei lisälämmitintä ole ja kyllä niilläkin on pärjätty.

Noh, aika näyttää mitä tuleman pitää.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa azzyyr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • Diesel Voimaa...
Vs: Moottorinlämmitin 2.4D 2005
« Vastaus #31 : 03.12.2012, 16:48:53 »
Monta vastaavaa autoa tiedän, joissa ei lisälämmitintä ole ja kyllä niilläkin on pärjätty.


Kyllähän sitä ilman lämmitintäkin pärjää, kun on pärjätty kuplavolkkareilla ja välikoppa escorteillakin. Mulla ainakin escosta oli lasit jäässä lokakuusta toukokuuhun.... Tosin sillo ennen oli pakkastakin ainakin viiskytä astetta joka talvi kolme kuukautta....  ;D
Alla: V70 D5 -02
Exä: 850 T5 -94

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorinlämmitin 2.4D 2005
« Vastaus #32 : 03.12.2012, 18:08:28 »
azzyyr on oikeassa, harkitse vielä ennen kuin sijoitat johdon päässä oleviin. Bildelsbasenissa on aika monta käytettyä, eikä hinta enää päätä huimaa.. jos softan hinta ei karkaa.. Sitten, jos hilloa riittää voi laittaa vaikka molemmat.

Itse jättäisin letkulämppärin ostamatta ja säästäisin vähän lisää kunnes pa-toimisen hankkiminen on mahdollista. No onhan mukava lähteä lämpimällä kärryllä, joka jäähtyy ajaessa. Pahvia keulaan?

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Moottorinlämmitin 2.4D 2005
« Vastaus #33 : 04.12.2012, 22:28:31 »
Calix 480 letkulämppäri + sisähaara on eilen autoon heitetty. Lämmittää todella tehokkaasti, rapeaa -20 asteen pakkasta oli ja reilun tunnin jälkeen (yön yli auto seissyt), niin kädellä koettaessa oli lohko lämmin. Moottori lämpes tosi nätisti, enää ei ikinä tuu ainakaan säteilylämmitintä. Eroa kuin yöllä ja päivällä.

Lämmintä autoon tuli kokolailla samalla viiveellä, kuin normaalistikin (+14 - +18 asteisesta tallista). Ihan mittari ei noussut suoraan paikalleen, kuin sitten reilummalla viiveellä. Ei silti autossa kylmä tullut ainakaan vielä -20 asteen pakkasella. Toistaiseksi olen todella tyytyväinen ostokseen. Osat noin 170e ja työt noin 170e (sis. jäähdytinnesteet ja sisähaaran asennus).

Showroomiin täytyy kirjotella vähän lisäkokemuksia jatkossa.

edit: Ehdottomasti aiempien ja muiden autojen kokemuksien perusteella silti suosittelen polttoainekäyttöistä lisälämmitintä. Pelkällä silläkin pärjää aika pitkälle ja auttaahan se ajossakin. Tämä letkulämmitin on kuitenkin ns. hyvä lisä ja niin edelleen. Tähänkin olisin sen valinnut, jos valuuttaa olisi ollut enemmän. Ei vaan viitti näillä pakkasilla autoa kiusata kylmäkäynnistyksillä, vaikka auto pääosin majaileekin lämpöisessä tallissa.
« Viimeksi muokattu: 04.12.2012, 22:39:28 kirjoittanut Tome- »
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 305
  • V60 D4 AWD
Vs: Moottorinlämmitin 2.4D 2005 // letkulämmitin valittu
« Vastaus #34 : 05.12.2012, 07:27:29 »
Oma kokemus calixin re 480 on se, että hiukan liian vaisu 12l nestetilavuuteen..  1.9 vag tdi sillä lämpesi kohtuullisesti, mutta nestettäkin oli vain 60% volvon viitosen määrästä.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorinlämmitin 2.4D 2005 // letkulämmitin valittu
« Vastaus #35 : 05.12.2012, 07:50:28 »
Zeron jäähdytysmanuska sanois 8,5l D5 -koneiden nestetilavuudeksi.

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 305
  • V60 D4 AWD
Vs: Moottorinlämmitin 2.4D 2005 // letkulämmitin valittu
« Vastaus #36 : 05.12.2012, 11:01:19 »
2008 ohjekirjan tilavuustaulukko sanoo dieseleille 12,5 litraa ja bensakoneille tuon 8-8,5 litraa.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorinlämmitin 2.4D 2005 // letkulämmitin valittu
« Vastaus #37 : 05.12.2012, 12:33:07 »
Ok. Mä katoin vaa ´02-06 autoihin. Sen uudempia siinä ei ollukaan, oisko ollu ´06 vuoden manuska.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Moottorinlämmitin 2.4D 2005 // letkulämmitin valittu
« Vastaus #38 : 05.12.2012, 20:23:34 »
06 dieseleissä 12.5L sanoo manuaali. Minusta aikas järeä latinki. Öljyäkin menee 6.2L mutta silti vaihdettava 20tkm välein :o
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Moottorinlämmitin 2.4D 2005 // letkulämmitin valittu
« Vastaus #39 : 06.12.2012, 10:37:52 »
Eihän sitä 80 asteiseksi olekaan tarkoitus lämmittää, eihän? En tiedä mitä muut hakee, mutta tuntuu että osalla on se ajatusmaailma että tollasen lohkolämmittimen (oli se sitten mikä tahansa) pitää lämmittää moottori kuumaksi asti.

Nyt on kolme lämmityskertaa takana ja kyllä tuossa on vaan ihan älytön ero säteilylämmittimeen. Ihan sama mikä se nestetilavuus on, sillä nyt vain kokemus ratkaisee. Lohko on kuitenkin kauttaaltaan selkeästi lämmin, joten mitä muuta tarvii?

Tälläseen törmäsin etsiessäni lisätietoa tosta letkulämppäristä. Hyvät kuvalliset ohjeet + on siellä lämpötiloistakin havainnollistettuja kuvia.

En ole verrannut miten omani on asennettu tuohon nähden, mutta ainakin kaikki toimii. Plussana vielä että olen tyytyväinen tuohon letkulämmittimeen. :)
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa V50R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 386
Vs: Moottorinlämmitin 2.4D 2005 // letkulämmitin valittu
« Vastaus #40 : 06.12.2012, 10:53:24 »
Eihän sitä 80 asteiseksi olekaan tarkoitus lämmittää, eihän? En tiedä mitä muut hakee, mutta tuntuu että osalla on se ajatusmaailma että tollasen lohkolämmittimen (oli se sitten mikä tahansa) pitää lämmittää moottori kuumaksi asti.

Nyt on kolme lämmityskertaa takana ja kyllä tuossa on vaan ihan älytön ero säteilylämmittimeen. Ihan sama mikä se nestetilavuus on, sillä nyt vain kokemus ratkaisee. Lohko on kuitenkin kauttaaltaan selkeästi lämmin, joten mitä muuta tarvii?

Tälläseen törmäsin etsiessäni lisätietoa tosta letkulämppäristä. Hyvät kuvalliset ohjeet + on siellä lämpötiloistakin havainnollistettuja kuvia.

En ole verrannut miten omani on asennettu tuohon nähden, mutta ainakin kaikki toimii. Plussana vielä että olen tyytyväinen
tuohon letkulämmittimeen. :)

... Aikas hienosti nysvätty toi sisätilanpistoke ;)
Minulta löytyy tuuliohjaimia volvoihin ja pakettiautoihin :) Myös hirvitarroja löytyy, myös ns linssiversioo. Linssiversioo nyt myös hopeana, mustana, valkoisena ja punaisena.

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1617
Vs: Moottorinlämmitin 2.4D 2005 // letkulämmitin valittu
« Vastaus #41 : 06.12.2012, 11:34:11 »
Tuosta lämmitettävän veden määrästä: letkulämppärihän lämmittää varsinaisesti vain sitä määrää, mikä on lohkossa ja kannessa, siis maksimissaan kait jotain 5-6 litraa.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorinlämmitin 2.4D 2005 // letkulämmitin valittu
« Vastaus #42 : 06.12.2012, 11:47:50 »
Nyt on kolme lämmityskertaa takana ja kyllä tuossa on vaan ihan älytön ero säteilylämmittimeen.

Vaihdoitko säteilylämmittimen letkuversioon?

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorinlämmitin 2.4D 2005 // letkulämmitin valittu
« Vastaus #43 : 06.12.2012, 13:42:30 »
Eihän sitä 80 asteiseksi olekaan tarkoitus lämmittää, eihän? En tiedä mitä muut hakee, mutta tuntuu että osalla on se ajatusmaailma että tollasen lohkolämmittimen (oli se sitten mikä tahansa) pitää lämmittää moottori kuumaksi asti.

Eihän sen tarvi kuumaksi asti lämmetä, mutta tuskin siinä haittaakaan on vaikka kone on tehokkaammalla lämmittimellä lämmitetty lähemmässä ajolämpöä.
Mä ostin Defan 1500W letkulämpän jossa on sisäinen termostaatti joka muistaakseni kytkee alle 60c ja katkaisee 80c lämmössä.

edit: en oo vielä asentanu paikoilleen, et ei oo vielä käyttökokemuksia.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Moottorinlämmitin 2.4D 2005 // letkulämmitin valittu
« Vastaus #44 : 06.12.2012, 15:37:29 »
Vaihdoitko säteilylämmittimen letkuversioon?

En kyseisessä autossa. Kokemukset pohjaan muihin autoihin, myös vastaaviin ja vastaavilla moottoreilla.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

 

Futurez  Kulkukoira