Carcom Oy  Elekma

RATKAISTU -- >Ilmastointi- vai / ja lämmityslaite ongelma, V70 2007 Classic

  • 3 Vastauksia
  • 3997 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Patle1969

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Autona otsikon mukainen V70 Classic, vm-07.
* ECC sekä Classicin sisäilman laatujärjestelmä (liekö kaikissa malleissa?)

Huollettu säännöllisesti, ajettu 160 tkm, ei erillisiä ilmastointihuoltoja tehty :(

* 130 tkm kohdalla, tehty ohjelmistopäivitykset huollon yhteydessä, jossa myös CCM ( lämmitys ja ilmastointilaitteiden ohjausyksikölle)


Alkoi oireilemaan seuraavasti:

- kuljettajan puolen ilmasuuttimet antavat vain lämmintä ilmaa / aivan sama miten lämmityslaite / ilmastointi on valittuna. Vänkärille lämmönsäätö toimii "osittain"
- ECC-  Autonappi päällä, lämmönsäädöt (16 astetta) molemmilla sinisellä, kuskille lämmintä, vänkärille, viileää (ei kylmää)
- AC - nappi päällä, lämmöt sinisellä(16), kuskille lämmintä, vänkärille viileää (ei kylmää)
- AC - nappi off, lämmöt sinisellä (16), kuskille lämmintä, vänkärille viileää  (ei kylmää)


Ilmastointi menee päälle, kuulee käyntiäänestä ja huomaa kierrosluvun muutoksista.
Ilmastoinnin nesteet ja paineet vielä tarkistamatta liikkeessä, mutta jos kompuralta lähtevä alumiiniputki on kylmä, luulisi nesteiden / paineiden olevan ok.
Kompuran magneetti vetää päälle sekä AUTO ja AC napit valittuina, pysähtyy kyllä väliajoin.

- ilmajakosäätimet (ylös, keskelle, jalkoihin) toimivat valittuina oikein, ja puhallus siellä missä valittunakin
- puhallinvoimakkuuden säätö toimii, katkoo oikein AUTO napin valinnan, sekä sulkee puhalluksen ja ilmastoinnin, kun oranssi valo syttyy.
- lämmönsäätö toimii vänkärille kaikissa ilmastoinnin valinnoissa, mutta ei anna niin kuumaa kuin aiemmin

- tarkistettu penkinlämmittimien sulakkeet (ok), tuntuu silti "perstuntumalla" että penkit eivät lämpiäisi?
- sisäilmalämpötilan tunnistin (vänkärin puolen lämmönsäädön yllä) tarkistettu että "lanka" ehjä, pölyt imuroitu ritilän takaa, ja puhallin imee ohuen paperin kiinni ritilään
- kuskin penkin alta penkinlämmittimen ohjausbokista "vihreää" töpseliä käytetty irti, ei vaikutusta ilmastoinnin toimintaan (jossain topicissa viitattiin tähän vikamahdollisuuteen)

yllä olevat kotitestit on opiskeltu / kokeiltu tältä forumilta eri kirjoituksien avustuksella, kiitos kirjoittajille

Jossain oli mainita myös ulkoilman lämpöantureista, ovat ilmeisesti ulkosivupeilien sisällä. Voisiko toisen sellaisen rikkoontuminen aiheuttaa ilmastoinnin sekoamiset?

Onko kellään vastaavia kokemuksia / onnistuneita korjausvinkkejä otetaan mieluusti vastaan

*****Classic on muutakin kuin jäätelöä :2funny:*****

« Viimeksi muokattu: 02.07.2015, 09:26:26 kirjoittanut Patle1969 »

Poissa ralli art

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Otapas molemmista penkeistä istuinlämmittien kaikki liittimet irti ja kokeile tuleeko kylmää.
Onko tulipellin luona ilmastointi putket toinen kuumana ja toinen kylmänä?
Volvo S60R 2004 6MT
455 Titanium Grey/Gobi sand.

Poissa Patle1969

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Edit:

Tarkemmin tutkittuna, vihreä liitin minkä käytin irti, olikin sähköpenkin liitin. (Kuskin penkin alta, ja etu jalkotilasta käsin operoituna)
Tämä poksi on noin parin tupakkiaskin kokoinen muovipoksi.

Penkinlämmittimien liittimet (kaksi harmaata yhdessä / tai yksi leveä liitin ja yksi vihreä) pitääkin irrottaa takaa jalkotilan kautta.
Liittimet sieltä näkyvissä ja irrotettavissa, tosin kuskin penkin sähkömoottori hienosti edessä hankaloittamassa. Tämä poksi kooltaa noin tulitikkuaskin kokoinen?

Kokeillaan, ja testaillaan sitten miten putket tulipellin / rintapellin kohdalla ovat kylmät / kuumat.

Kompuralta lähtevä isompi aluputki oli aiemman testin perusteella kylmä, ohuempi lämmin / ei kuuma, mutta tuolloin oli väärä liitin irti :-\

palaan...

 

Poissa Patle1969

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Edit 2 ":

Volvon huollossa käytetty. Vikakoodit näyttivät etuistuimien lämmittimien ohjainboksien(-yksikköjen)vikaa. Testerillä ei kyennyt VOLVO: n huollossa paikallistamaan kumman etupenkin aiheuttama vika olisi ?? Olisi vaatinut tarkempia mittauksia. (=kallista). Ohjainboksit 65 e / kpl. Molemmat vaihdettiin.

Kumpikaan etupenkinlämmitin ei toiminut, joten tämä vika oireili alkuperäisen viestini mukaisesti myös AUTO-ilmastoinnin toiminnassa kuskin puoleen, laittaen vain kuumaa ilmaa kehiin. Vänkärin puolella kaikki toimi normaalisti.

Samalla huollettu itse ilmastointi, jossa ei vuotoja. Ainetta ulos 542 gr ja öljyä 19 ml, sitten takaisin 707 gr, ja öljyä 5 ml ( ilmeisesti lisäyksen määrä) huoltotositteen mukaan.  Eli aineiden kulutus / menekki erotuksena. Vähän / paljon ????

---> jäsen "ralli art" oli vian aiheuttajan lähteillä...kiitos vinkeistä :hello:

Nyt kylmää tulee todella tehokkaasti ja hanskalokerikossa lonkerotkin viihtyy 8)

Hintaa moiselle remontille tuli siis :
- ohjainboksit 65 e / kpl x 2 -> 130 e
- boksien vaihto- ja ilmastoinninkalibrointityö 90 e
- ilmastoinninhuolto (aineineen) 59 e
- työ tehty paikallisessa SAH- huollossa Oulussa, josta omamekaanikko ei aiemmin tuttu, mutta asentajalla oikea ote hommaan, suosittelen.


Edit:

Tarkemmin tutkittuna, vihreä liitin minkä käytin irti, olikin sähköpenkin liitin. (Kuskin penkin alta, ja etujalka tilasta käsin operoituna)
Tämä poksi on noin parin tupakkiaskin kokoinen muovipoksi.

Penkinlämmittimien liittimet (kaksi harmaata yhdessä / tai yksi leveä liitin ja yksi vihreä) pitääkin irrottaa takaa jalkatilan kautta.
Liittimet sieltä näkyvissä ja irrotettavissa, tosin kuskin penkin sähkömoottori hienosti edessä hankaloittamassa. Tämä poksi kooltaan noin tulitikkuaskin kokoinen?

Kokeillaan, ja testaillaan sitten miten putket tulipellin / rintapellin kohdalla ovat kylmät / kuumat.

Kompuralta lähtevä isompi aluputki oli aiemman testin perusteella kylmä, ohuempi lämmin / ei kuuma, mutta tuolloin oli väärä liitin irti :-\

palaan...

 
« Viimeksi muokattu: 02.07.2015, 09:23:20 kirjoittanut Patle1969 »

 

Proturbo  Autodiagnoosi