Itse olen ollut siinä luulossa, että ainoastaan noihin ns. jälkiasennuslämppäreihin pääsee webaston/eberin omalla testerillä sisään ja näihin alkuperäisiin joissa ohjainlaite on väylässä, pääsee vain OBD:n kautta.
Alkaa olla lämmityskausi lopussa, joten uskalsin testata allekirjoituksen kulkineiden lämmittimien lukemisen
4 euron VAG-KKL-usb-piuhalla. Molemmat lämmittimet ovat alkuperäisasennuksia.
V70 Webastoon (tt-vevo) pääsi apuakun alla olevasta liittimestä keltaista piuhaa pitkin. Webaston Thermotest softa näytti kaiken saman kuin VIDA, mutta eipä juuri muuta. Alhaisesta polttoainemäärästä oli jäänyt vikakoodi, jota VIDA ei näe. Nollaus onnistui ok.
V40 Eberiin pääsee laitteen päällä olevasta liittimestä sinivalkoista piuhaa pitkin. Eberin Edith ei kuitenkaan tunnistanut laitteen sarjanumeroa eikä testausta pystynyt tekemään. Yleisasetuksilla näki laitetiedot, käyttötunnit ja vikakoodit. Vikoja ei ollut, joten jäi vähän epäselväksi onnistuuko nollaus. Käyttämäni Edith versio on vuodelta 2014, mutta uudempaa ei eberin sivuilla ainakaan vielä ollut ilmaisena/kirjautumatta tarjolla.
Summa summarum. Useimpiin lisälämmittimiin pääsee käsiksi k-lineä pitkin, vaikka ne ovat kiinni can-väylässä. Onko tästä mitään hyötyä, onkin aivan toinen asia... Paljon kätevämpää on operoida OBD-liittimen kautta, jos sopivia laitteita ja softia on käytettävissä.