Futurez  Kulkukoira

v50 2008 2.0d eberin kanssa ongelmia

  • 27 Vastauksia
  • 7627 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: v50 2008 2.0d eberin kanssa ongelmia
« Vastaus #15 : 09.02.2017, 17:28:18 »
Oireet viittais sököön pumppuun. Jos kerran koneen käydessä lämppäri starttaa? :(
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa jterstena

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: v50 2008 2.0d eberin kanssa ongelmia
« Vastaus #16 : 09.02.2017, 18:51:49 »
Joo koneen käydessä toimii joka kerta,onkos tuollainen pumppu vaikea vaihtaa?Ei oo mitään aikaisempaa kokemusta ebereistä

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: v50 2008 2.0d eberin kanssa ongelmia
« Vastaus #17 : 09.02.2017, 20:44:59 »
Vesipumppu vaihdetaan ohjeen mukaan auton alapuolelta käsin. Vesipumppu sijaitsee moottorin ja rintapellin välissä Eberin alapuolella. Jäähdytinkin neuvotaan tyhjentämään aluksi. Liki tekemätön paikka, jos ei pääse kunnolla auton alle. Tuurilla ehkä mahtuisi irrottamaan myös yläkautta.

Aivan saletti tuo ei kyllä ole, että vika on vesipumpussa. Epäsäännöllinen toiminta voi johtua myös hehkutulpasta, liekkivahdista, ohjainkortista yms. Itse laittaisin aluksi testeriin kiinni, jotta ei summassa tarvi alkaa osia vaihdella. Aina kuitenkin maksaa vähintään pari satkua per arvaus. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Keitsu

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: v50 2008 2.0d eberin kanssa ongelmia
« Vastaus #18 : 14.02.2017, 15:03:21 »
Mulla tuli viikonloppuna samanlaista ongelmaa 2011 V50. En tiedä onko ardicci vai eeperi vai mikä tuo laite kun oli tyyppitarra lähtenyt irti kyljestä enkä viitsinyt kaivaa vielä käsiini laitetta. Tietääkseni ihan alkuperäinen kun tosiaan mittariston kautta käytetään.
Tosiaan sulakkeen irtikäytön jälkeen toimii kerran pari suorakäynnistyksellä ja lähtee myös itsekseen päälle kun auton käynnistää kylmänä.
Mitään vikakoodeja ei näytä OBD:n kautta. Onko näihin joku oma lukulaite lisäksi. Akussa ei pitäisi olla mitään vikaa.
Kun vika on päällä ja auto sammuksissa tai käynnissä niin näytössä vilkkuu noin 10s ajan on ja sitten off. Seuraavilla yrityksillä noin 2s. Eikä mitään elonmerkkejä kuulu laitteesta tänä aikana.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: v50 2008 2.0d eberin kanssa ongelmia
« Vastaus #19 : 14.02.2017, 21:18:00 »
Lämmittimille on omat testerinsä, joilla näkee niiden murheet, käyttötunnit, käynnistysten määrät jne. Tällainen testeri kytketään suoraan lämmittimen piuhoihin. Sitten merkkikorjaamon softalla eli Vidalla näkee suunnilleen samat asiat ja pystyy testaamaan laitteen komponentti kerrallaan. Pelkällä OBD lukijalla ei välttämättä näe mitään.

Joku vika lämmittimessä on, kun kerran menee lukkoon. Pienin vika on liian vähäinen jäähdytinnesteen määrä, mutta rikkinäinen vesipumppu on myös yksi mahdollisuus. Sen kuulee äänestä lähteekö pyörimään. Pitäisi lähteä heti ensimmäiseksi, kun laittaa lämmittimen päälle.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: v50 2008 2.0d eberin kanssa ongelmia
« Vastaus #20 : 25.02.2017, 22:51:49 »
Lämmittimille on omat testerinsä, joilla näkee niiden murheet, käyttötunnit, käynnistysten määrät jne. Tällainen testeri kytketään suoraan lämmittimen piuhoihin. Sitten merkkikorjaamon softalla eli Vidalla näkee suunnilleen samat asiat ja pystyy testaamaan laitteen komponentti kerrallaan. Pelkällä OBD lukijalla ei välttämättä näe mitään.

Joku vika lämmittimessä on, kun kerran menee lukkoon. Pienin vika on liian vähäinen jäähdytinnesteen määrä, mutta rikkinäinen vesipumppu on myös yksi mahdollisuus. Sen kuulee äänestä lähteekö pyörimään. Pitäisi lähteä heti ensimmäiseksi, kun laittaa lämmittimen päälle.
Näissä on lämppäri väylässä, eli ihan OBD:n kautta siihen pääsee käsiksi, ei millään "omalla testerillä"
Eikä tarvita mitään merkkikorjaamon testeriä, itse ainakin pääsen Autocomilla lämppärin koodeihin ongelmitta.

V50:ssä on aina Eberi jos alkuperäinen.
Kannattaa lukea koodit lämppäriltä jollain lukijalla jolla pääsee siihen käsiksi.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: v50 2008 2.0d eberin kanssa ongelmia
« Vastaus #21 : 26.02.2017, 10:09:27 »
Pääsee käsiksi OBD:n kautta tai suoraan laitteelta. Kaikkiin 2000-luvulla valmistettuihin ebereihin ja webastohin pääsee käsiksi diagnostiikkapiuhaa pitkin webasto/eber-testerillä (6-napainen liitin, pinni 2, keltainen johto). Sitä kautta laite kertoo koko sielunelämänsä. Halvoilla OBD-lukijoilla näkee jotain anturiarvoja, mutta ei pysty tekemään mitään. VIDAlla näkee suunnilleen samat asiat kuin webastotesterillä ja kaikki komponentit pystyy testaamaan erikseen. Vidan vikakoodit ovat selvästi tarkempia kuin Autocomissa.

Webastotesteri löytyy kaikilta autosähköiltä, jotka toimivat lämmittimen parissa. Toinen hyvä ja yleiskäyttöinen korjaamotesteri on Boschin testeri, joka toimii liki kaikissa autoissa. Vida on hyvä Volvolaisille ja sitten lähempänä tai kauempana perässä tulevat kaikki muut.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: v50 2008 2.0d eberin kanssa ongelmia
« Vastaus #22 : 26.02.2017, 12:37:47 »
Pääsee käsiksi OBD:n kautta tai suoraan laitteelta. Kaikkiin 2000-luvulla valmistettuihin ebereihin ja webastohin pääsee käsiksi diagnostiikkapiuhaa pitkin webasto/eber-testerillä (6-napainen liitin, pinni 2, keltainen johto). Sitä kautta laite kertoo koko sielunelämänsä. Halvoilla OBD-lukijoilla näkee jotain anturiarvoja, mutta ei pysty tekemään mitään. VIDAlla näkee suunnilleen samat asiat kuin webastotesterillä ja kaikki komponentit pystyy testaamaan erikseen. Vidan vikakoodit ovat selvästi tarkempia kuin Autocomissa.

Webastotesteri löytyy kaikilta autosähköiltä, jotka toimivat lämmittimen parissa. Toinen hyvä ja yleiskäyttöinen korjaamotesteri on Boschin testeri, joka toimii liki kaikissa autoissa. Vida on hyvä Volvolaisille ja sitten lähempänä tai kauempana perässä tulevat kaikki muut.
Itse olen ollut siinä luulossa, että ainoastaan noihin ns. jälkiasennuslämppäreihin pääsee webaston/eberin omalla testerillä sisään ja näihin alkuperäisiin joissa ohjainlaite on väylässä, pääsee vain OBD:n kautta.
Noh, oli miten vain, OBD:n kautta helpoiten homma hoituu.

Autocomilla pystyy testaamaan kaikki komponentit erikseen, vikakoodit on aivan yhtä tarkkoja ja näkee kaikki anturiarvot, en tiedä mitä muuta vielä pitäisi pystyä tekemään?

Eikä siinä, Vida/Dice on varmasti paras Volvoihin, muttei ainoa.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: v50 2008 2.0d eberin kanssa ongelmia
« Vastaus #23 : 26.02.2017, 15:24:40 »
Autocomilla pystyy testaamaan kaikki komponentit erikseen, vikakoodit on aivan yhtä tarkkoja ja näkee kaikki anturiarvot, en tiedä mitä muuta vielä pitäisi pystyä tekemään?
Ei kait muuta tarvitse kuin pystyä testaamaan komponentit yksitellen. Itseltä löytyvistä softista Vidassa nuo toiminnot on. Autocomin Cars softa antaa kovin yleisellä tasolla olevia vikakoodeja ja käynnistämään pystyy vain koko lämmittimen. Ei esimerkiksi vesipumppua tai hehkutulpaa erikseen. Mulla voi tietysti olla joku riisuttu versio.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: v50 2008 2.0d eberin kanssa ongelmia
« Vastaus #24 : 06.04.2017, 21:31:09 »
Itse olen ollut siinä luulossa, että ainoastaan noihin ns. jälkiasennuslämppäreihin pääsee webaston/eberin omalla testerillä sisään ja näihin alkuperäisiin joissa ohjainlaite on väylässä, pääsee vain OBD:n kautta.

Alkaa olla lämmityskausi lopussa, joten uskalsin testata allekirjoituksen kulkineiden lämmittimien lukemisen 4 euron VAG-KKL-usb-piuhalla. Molemmat lämmittimet ovat alkuperäisasennuksia.

V70 Webastoon (tt-vevo) pääsi apuakun alla olevasta liittimestä keltaista piuhaa pitkin. Webaston Thermotest softa näytti kaiken saman kuin VIDA, mutta eipä juuri muuta. Alhaisesta polttoainemäärästä oli jäänyt vikakoodi, jota VIDA ei näe. Nollaus onnistui ok.

V40 Eberiin pääsee laitteen päällä olevasta liittimestä sinivalkoista piuhaa pitkin. Eberin Edith ei kuitenkaan tunnistanut laitteen sarjanumeroa eikä testausta pystynyt tekemään. Yleisasetuksilla näki laitetiedot, käyttötunnit ja vikakoodit. Vikoja ei ollut, joten jäi vähän epäselväksi onnistuuko nollaus. Käyttämäni Edith versio on vuodelta 2014, mutta uudempaa ei eberin sivuilla ainakaan vielä ollut ilmaisena/kirjautumatta tarjolla.

Summa summarum. Useimpiin lisälämmittimiin pääsee käsiksi k-lineä pitkin, vaikka ne ovat kiinni can-väylässä. Onko tästä mitään hyötyä, onkin aivan toinen asia... Paljon kätevämpää on operoida OBD-liittimen kautta, jos sopivia laitteita ja softia on käytettävissä.     
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Cr3ss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: v50 2008 2.0d eberin kanssa ongelmia
« Vastaus #25 : 17.10.2023, 18:12:22 »
Pari v50 d5ws:ää löytyi tallista, kokeilin päästä niihin käsiksi edith:llä irtaallaan. Sinivalkoiseen laitoin vag com kaapelista k-line ja käyttöjännitteet punaiseen ja ruskeaan. Pitäisikö onnistua vaikkei ohjelmasta löydy sopivalla numerolla olevaa? :idiot2:

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2225
  • www.vrcf.fi
Vs: v50 2008 2.0d eberin kanssa ongelmia
« Vastaus #26 : 17.10.2023, 18:43:30 »
Vidalla noihin ainakin pääsee kiinni. Todennäköisesti tuolla vag comilla ei onnistu, joskus kokeilin kokeilun vuoksi itsekkin mutta luovutin koska vidalla tuo hoitui näppärämmin

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: v50 2008 2.0d eberin kanssa ongelmia
« Vastaus #27 : 17.10.2023, 20:47:09 »
Pari v50 d5ws:ää löytyi tallista, kokeilin päästä niihin käsiksi edith:llä irtaallaan. Sinivalkoiseen laitoin vag com kaapelista k-line ja käyttöjännitteet punaiseen ja ruskeaan. Pitäisikö onnistua vaikkei ohjelmasta löydy sopivalla numerolla olevaa? :idiot2:
Piuhojen värejä en muista, mutta olen minä ainakin onnistunut eeperin vikakoodit lukemaan kkl-kaapelilla ja edithillä. Lämmitin oli kylläkin kiinni V40:ssä mv. 2016.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Elekma  Autoracing