Autoracing  KL-varaosat

Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.

  • 42 Vastauksia
  • 2993 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
« : 15.01.2024, 17:27:20 »
Mikä on ns sallittu heitto kampiakselissa hionnan jäljiltä?

Mulla on 85mm iskulle hiottu B20 8-pulttinen kampura ja siinä 1. ja 4. männät tulee 0.2mm ja 0.16mm ylemmäs kuin 2. ja 3.?

2. ja 3. on keskenänsä parin satkun sisään ja samoin 1. ja 4. mutta 1/4 ja 2/3 ero on 0.2mm pahimmillaan.

Vaihdoin myös kanget ja männät ristiin mutta ei vaikuta lopputulokseen.

Kampi lohkossa hollilla ja laakerit vain päissä niin keskimmäinen runkokaula heittää 0.06mm myös vaikka runkokaulat hiottu ensimmäiseen alikokoon kk-kaulojen hionnan jälkeen.

Elikkäs siis kk-kaulat on hiottu B230 std kokoon eli 49mm ja runkokaulat ekaan alikokoon ja ei ole ikinä käytössä ollut hionnan jälkeen.




Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
« Vastaus #1 : 15.01.2024, 19:02:24 »
Onko akseli suora? Minusta aika iso heitto.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
« Vastaus #2 : 15.01.2024, 19:08:29 »
Onko akseli suora? Minusta aika iso heitto.

Mitenkäs tuon suoruuden helpoiten toteaa? Päät ei viipottanu kellolla mutta keskimmäisestä runkokaulasta kellottaen heittää 0.06mm.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
« Vastaus #3 : 15.01.2024, 19:21:30 »
Aika paljon heittää akseli kyllä.
0,01mm ois "OK" vielä jolloin voidaan puhua 'suorasta' akselista.

Mittaa kaulat, että on pyöreät ja laakerivälykset sylinterimitan kanssa, jos ei jo tehty

Iskuun varmaan tullut heittoa hiontavaiheessa.
Olettaen ettei männissä heittoa ja sylinterit porattu runkolinjaan nähden suoraan.

Se, että toimiiko - niin tod.näköisesti joo eikä konetta rikki saa jos akseli pyörii kevyesti.

Isompiakin heittoja mäntien ylityksissä ollut, jopa sellaisissa koneissa missä muuttuu jo melko paljon se puristussuhde heittojen takia.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
« Vastaus #4 : 15.01.2024, 19:31:45 »
Aika paljon heittää akseli kyllä.
0,01mm ois "OK" vielä jolloin voidaan puhua 'suorasta' akselista.

Mittaa kaulat, että on pyöreät ja laakerivälykset sylinterimitan kanssa, jos ei jo tehty

Iskuun varmaan tullut heittoa hiontavaiheessa.
Olettaen ettei männissä heittoa ja sylinterit porattu runkolinjaan nähden suoraan.

Se, että toimiiko - niin tod.näköisesti joo eikä konetta rikki saa jos akseli pyörii kevyesti.

Isompiakin heittoja mäntien ylityksissä ollut, jopa sellaisissa koneissa missä muuttuu jo melko paljon se puristussuhde heittojen takia.

Männät ja kanget vaihtelin ristiin ja mitat pysy samoina siltikin. Kankina on Lensun H-veivit.

E:Niin ja kyl lohko on suoraan porattu kun 1 ja 4 on parin satkun sisään sama männän korkeus dekissä?

Tarvii mittailla kaulat huomenna.

Luulis että akseli olis hionnan jälkeen suora eikä sinneppäin,varsinkin kun hintaa yli 500e kyseisellä toimenpiteellä...

E: Niin ja tekee toi 0.2mm ero jo 0.275 eroo ruttuihinkin nopeesti laskettuna.  :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 15.01.2024, 20:32:50 kirjoittanut Miksa89 »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
« Vastaus #5 : 15.01.2024, 22:26:44 »
Oisko ollut akselissa ollut tai siihen tullut heittoa hiontavaiheessa ja siksi eroa? Jääkö keskimmäiset männät alakuolonkohdassa saman verran ylemmäs kuin muut vai meneekö ne syvemmälle? Jos kyse ei olekaan akselin heitosta, vaan on tullut enemmän iskua keskimmäisiin.

Kannattaa kysyä tekijältä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
« Vastaus #6 : 16.01.2024, 10:46:20 »
Männät ja kanget vaihtelin ristiin ja mitat pysy samoina siltikin. Kankina on Lensun H-veivit.

E:Niin ja kyl lohko on suoraan porattu kun 1 ja 4 on parin satkun sisään sama männän korkeus dekissä?

Tarvii mittailla kaulat huomenna.

Luulis että akseli olis hionnan jälkeen suora eikä sinneppäin,varsinkin kun hintaa yli 500e kyseisellä toimenpiteellä...

E: Niin ja tekee toi 0.2mm ero jo 0.275 eroo ruttuihinkin nopeesti laskettuna.  :idiot2:

Sylinterin suoruus lohkon deck tasoon / runkolinjaan nähden pitäisi mitata vipukellolla tai vastaavalla ratkaisulla esim. jyrsinkoneella tai vastaavalla ja ensin mitata deck taso että on linjassa terään ja sen jälkeen mitataan vaikka vipukellolla X suunnasta sylinteri ajamalla ylös-alas ja sen jälkeen Y suunnassa sylinteri ajamalla ylös-alas.

Tällöin tiedetään onko deck tasoon nähden suora olettaen.
Jos lohko vedetään runkolinjasta kiinni jigillä ja sitten mitataan deck taso - tällöin tiedetään onko myös runkolinjaan nähden suorassa.

Sylinterin porauskoneita on monenlaisia, ja joillakin on helpompi tehdä virheitä kuin toisilla.

Kampiakselin kiertokangen kaulojen hionta, saati iskun pidennys/lyhennys on yksi vaativampia töitä moottorikoneistamoilla -- ehkä märkäputkien asennus ainoastaan hieman vaativampi , kuivaputkien tilalle siis..
Heittoa saa hyvin helposti aikaiseksi.

Kannattaa kysyä firmalta joka akselin hionut, että mikä homma tai mitä tehdään.

0.275 heitto puristussuhteessa on vielä siinä mielessä kohtuullisen pieni ja korjattavissa, jos akselille ei enään voi mitään tehdä = tuota akselia käytettävä.

Akselin suoruudelle on yllättävän reippaat toleranssit.
Se, että on onko se hyvä jos on 0,06mm heittoa kun laakerivälykset vaikkapa 0,05mm niin siinä kohtaa se on asia erikseen -- vaikka toleranssit sallisi jopa 0,06mm heiton.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
« Vastaus #7 : 16.01.2024, 15:03:07 »
Sylinterin suoruus lohkon deck tasoon / runkolinjaan nähden pitäisi mitata vipukellolla tai vastaavalla ratkaisulla esim. jyrsinkoneella tai vastaavalla ja ensin mitata deck taso että on linjassa terään ja sen jälkeen mitataan vaikka vipukellolla X suunnasta sylinteri ajamalla ylös-alas ja sen jälkeen Y suunnassa sylinteri ajamalla ylös-alas.

Tällöin tiedetään onko deck tasoon nähden suora olettaen.
Jos lohko vedetään runkolinjasta kiinni jigillä ja sitten mitataan deck taso - tällöin tiedetään onko myös runkolinjaan nähden suorassa.

Sylinterin porauskoneita on monenlaisia, ja joillakin on helpompi tehdä virheitä kuin toisilla.

Kampiakselin kiertokangen kaulojen hionta, saati iskun pidennys/lyhennys on yksi vaativampia töitä moottorikoneistamoilla -- ehkä märkäputkien asennus ainoastaan hieman vaativampi , kuivaputkien tilalle siis..
Heittoa saa hyvin helposti aikaiseksi.

Kannattaa kysyä firmalta joka akselin hionut, että mikä homma tai mitä tehdään.

0.275 heitto puristussuhteessa on vielä siinä mielessä kohtuullisen pieni ja korjattavissa, jos akselille ei enään voi mitään tehdä = tuota akselia käytettävä.

Akselin suoruudelle on yllättävän reippaat toleranssit.
Se, että on onko se hyvä jos on 0,06mm heittoa kun laakerivälykset vaikkapa 0,05mm niin siinä kohtaa se on asia erikseen -- vaikka toleranssit sallisi jopa 0,06mm heiton.

Juu niin kyllä lohkon katoin originelli dekistä että oli suorassa ja sylinteristäkin kellolla. Ja kaikki sylinterit porattu samalla kiinnityksellä.

Kaulat mittailin niin kaikki oli koon puolesta juuri sellaiset kuin pyysinkin hiottavaksi.

Laakeri välykset on sen 0.05-0.06mm niin siinä mielessä vähän huono tuo 0.06 heitto?
Pyöri kyllä lohkossa ihan hyvin mielestäni mutta ei nyt "itsekseen" tai sillain kuitenkaan.

Onko tässä sitä vaaraa että kangen kaulat olisivat sen verran vinossa että kankeisivat kiertokankea ja mäntää vinoon?

Kun jos 1/4 ja 2/3 parien ero on 0.2mm niin kyllähän se kaulan matkalla jo jokusen satkun voi olla vinossa jos banaaniksi mennyt?

Kun tuo olisi varmaan tehtävä siten että ensin hiottaisi isoimmat pois ja sit runkokaulat oikoseen ja lopuks vasta kk kaulat mitallensa jos hyvän haluaisi?

Laittelin jo pari pv sit sähköpostia tekopaikalle mutta josko ei huomena kuulu mitään niin pitää rimpautella.


Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
« Vastaus #8 : 16.01.2024, 16:39:27 »
Iskussa todennäköisesti se ero vaan nyt. Siinä saa varmasti helposti heittoa aikaan, kun on aika tarkkaa puuhaa (en ole edes nähnyt livenä kampiakselin hiontakonetta -- eikä varmasti ihan "heti" tarvetta tule kun on aika arvokkaita koneita).
Kampiakselin hiontakoneessa ei oikein saa sylinteriin nähden vinoon hiottua sitä kaulaa, muuten se koko akseli heittäisi jo aika reilusti.

Kampiakseli pitäisi ensin suoristaa, jonka jälkeen runkokaulat hiotaan samoin kk-kaulat.
Olettaen että siis on haluttu myös runkokaulat alikokoon -- mutta jokatapauksessa akselin suoristus on ensimmäinen vaihe. Eli akselin suoruuden mittaus ja suoristus jos tarpeen.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
« Vastaus #9 : 16.01.2024, 16:48:53 »
Iskussa todennäköisesti se ero vaan nyt. Siinä saa varmasti helposti heittoa aikaan, kun on aika tarkkaa puuhaa (en ole edes nähnyt livenä kampiakselin hiontakonetta -- eikä varmasti ihan "heti" tarvetta tule kun on aika arvokkaita koneita).
Kampiakselin hiontakoneessa ei oikein saa sylinteriin nähden vinoon hiottua sitä kaulaa, muuten se koko akseli heittäisi jo aika reilusti.

Kampiakseli pitäisi ensin suoristaa, jonka jälkeen runkokaulat hiotaan samoin kk-kaulat.
Olettaen että siis on haluttu myös runkokaulat alikokoon -- mutta jokatapauksessa akselin suoristus on ensimmäinen vaihe. Eli akselin suoruuden mittaus ja suoristus jos tarpeen.

Sitä juur ajattelin että kun sen takia runkokaulat hiottiin alikokoon epäkeskohionnan jälkeen koska akseli vetää yleensä kuulemma banaaniksi kun kaulat hiotaan 5mm pienemmäksi ja sivuun niin eikös ne sillon tule vinoon suhteessa runkokauloihin jos ensin hiotti kk-kaulat valmiiks ja sit vasta hiottu runkokaulat?
Eli kun akseli on vaikka 0.15mm heitolla kk-kaulojen epäkeskohionnan jälkeen ja sen jälkeen hiotaan runkokaulat alikokoon jollain runkokaulat pitäis olla suorassa mutta silti kk-kaulat voi olla banaanilla suhteessa runkokauloihin(kokö?)

Itse pitäytyny siinä että terä pyörii ja kappaleet pysyy paikallaan niin ei välttämättä ihan kaikki aforismit kohtaa omassa päässäni pyörivien kappaleiden kans.  ;D

Kyllä tuosta varmaan sillä ainakin kalun saisi jos kiikuttaa sen esmes Tammer dieseliin että tarkistaa ja tarvittaessa oikoo ja hioo kk-kaulat kans alikokoon mutta vähän kallis "rouhinta" oli toi ensimmäinen yritys.
« Viimeksi muokattu: 16.01.2024, 16:51:27 kirjoittanut Miksa89 »

Poissa J.Lunkka

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 238
Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
« Vastaus #10 : 16.01.2024, 17:18:03 »
Tuossa on yksi tekemäni 101.5mm stroke akseli vinokkaaseen
https://youtu.be/53nnWKNERMo?si=79_zNtDwE-KaYnEt

85mm akselin tekeminen ei ole mikään ihmeellinen hionta mutta kaiken onnistumisen takana on huolellinen asettelu koneeseen. Yhteen kohtaan kun jätät parin satkun heiton niin se kertaantuu muualla.

p.s minulta löytyy kampiakselin hiomakone (ostakaa pois)  ELK
Amazon -70  2.5T 16v, ZF, 83/4
Amazon -70  2.5T Evo, ZF, 83/4
142 -73 2.3T, ZF
240 -83 320Cdi (Black smoke setup)

Poissa J.Lunkka

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 238
Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
« Vastaus #11 : 16.01.2024, 19:15:59 »
Mitenkäs tuon suoruuden helpoiten toteaa? Päät ei viipottanu kellolla mutta keskimmäisestä runkokaulasta kellottaen heittää 0.06mm.

Helpoiten toteat suoruuden kun laitat 1.sen ja 5.sen laakeriliuskat lohkoon tippa öljyä kauloille. Heittokello magneettijalalla lohkon reunaan ka mittakärki kolmosen kaulalle ja pyörität akselia hitaasti. Huomaat nopeasti kuinka paljon akseli viipottaa.

Totta on että hiotessa akseli elää eli suoruus kärsii jolloin oikeaoppisesti akseli olisi naputeltava suoraksi ennen runkohiontaa.
Amazon -70  2.5T 16v, ZF, 83/4
Amazon -70  2.5T Evo, ZF, 83/4
142 -73 2.3T, ZF
240 -83 320Cdi (Black smoke setup)

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
« Vastaus #12 : 16.01.2024, 19:55:01 »
Helpoiten toteat suoruuden kun laitat 1.sen ja 5.sen laakeriliuskat lohkoon tippa öljyä kauloille. Heittokello magneettijalalla lohkon reunaan ka mittakärki kolmosen kaulalle ja pyörität akselia hitaasti. Huomaat nopeasti kuinka paljon akseli viipottaa.

Totta on että hiotessa akseli elää eli suoruus kärsii jolloin oikeaoppisesti akseli olisi naputeltava suoraksi ennen runkohiontaa.

Tuollain juuri katsoinkin,0.06mm kello viipotti. Mitä oot mieltä onko tuo tollasenaan käypänen vai tarviiko jotai preparointia tuonkin osalta?

Poissa J.Lunkka

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 238
Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
« Vastaus #13 : 16.01.2024, 21:48:38 »
Tuollain juuri katsoinkin,0.06mm kello viipotti. Mitä oot mieltä onko tuo tollasenaan käypänen vai tarviiko jotai preparointia tuonkin osalta?

HUOM.... seuraavassa minun mielipide !!!!!   ELK

No mikäli olet akselin muutostyöstä jotain maksanut niin ainakin minä vaatisin priimaa työtä  :-\   

Kun runko hiotaan yhdellä kiinnityksellä niin silloin se ON SUORA, EIKÄ siinä ole 0.06mm heittoa !!!!

Kiikuta takaisin koneistamoon ja vaadi oikaisua silleen että olet paikalla kun mittaavat suoruuden.

Tämä on taas minun mielipide eikä "HERKKÄMIELISTEN " tarvitse kiukustua  :2funny:
Amazon -70  2.5T 16v, ZF, 83/4
Amazon -70  2.5T Evo, ZF, 83/4
142 -73 2.3T, ZF
240 -83 320Cdi (Black smoke setup)

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
« Vastaus #14 : 17.01.2024, 06:45:43 »
HUOM.... seuraavassa minun mielipide !!!!!   ELK

No mikäli olet akselin muutostyöstä jotain maksanut niin ainakin minä vaatisin priimaa työtä  :-\   

Kun runko hiotaan yhdellä kiinnityksellä niin silloin se ON SUORA, EIKÄ siinä ole 0.06mm heittoa !!!!

Kiikuta takaisin koneistamoon ja vaadi oikaisua silleen että olet paikalla kun mittaavat suoruuden.

Tämä on taas minun mielipide eikä "HERKKÄMIELISTEN " tarvitse kiukustua  :2funny:

Oon kyllä samaa mieltä täysin.

Mittailin nyt CNC-jyrsimellä akselia ja kone on pariin satkuun vaakittu 3000mm matkalla.

Ensinnäkin isku on 84.4mm lyhimmillään ja pisimmillään 84.72mm mitattuna siten että akseli on päämmäisistä runkokauloista hiottujen paranellien päällä ja kieputtelemalla haettu korkeimmat kohdat.  :idiot2:

Eli korkeimman ja matalimman kk-kaulan ero on 0.16mm mutta akseli heittää keskeltä sen 0.06mm siihen suuntaan että se korjaa tuota eroa mutta lohkossa laakereiden kanssa kasattuna ero kasvaa 0.2 milliin kun akseli ei pääse heittään korjaavaan suuntaan kuin sen verran mitä laakerivälys antaa myöten...

Ja pahin kiertokangen kaula oli 0.02mm vinossa kaulan matkalla juuri sillain kun pelkäsinkin että kk-kaulat on banaanin malliin...

Ei ihan putkeen mennyt varmaan ole tuon teko.

 

KL-varaosat  Race.fi