Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: vilsua - 17.05.2011, 23:53:30

Otsikko: Perän vaihto
Kirjoitti: vilsua - 17.05.2011, 23:53:30
Terve.

Tuli ostettua pienehkö projekti, joka tekniikaltaan hyvässä hapessa mutta ruostehommia piisaa. No, ne ei tuota ongelmaa mutta onko kellään käyny niin että taka-akseliston kiinnike tukitangolle menny paskaks ? Kuvassa sinisellä ympyröidyt kiinnikkeet siis:

(http://i7.aijaa.com/b/00853/8049640.jpg)

Sen verta kettumaisessa paikassa on että ite en ala hitsailemaan irrottamatta perää, joten millanen homma ottaa perä alas ilman pulttipyssyä tai muutakaan hallityökaluja ? Pihalla tuota väsäilen, hitsaukset sun muut hoituu kaverin hallilla jonne voi mennä pariks tunniks kerrallaan eikä voi jättää autoa sinne.

Ajatuksena että ostas suoraan uuden akseliston (ne kun ei paljoa kustanna) ja vaihtas bolt-on tilalle ehjän. Tai jos on kikkakolmosta mitenkä hitsata uudet kiinnikkeet tuohon akselistoon irrottamatta sitä, se kun tahtoo olla hyvin vittumaisessa paikassa...

Ja vittuilut saa jättää pois, en ole kersasta asti näitä romuja laitellu, löysin vasta näitten salat vuosi takaperin.
Otsikko: Vs: Perän vaihto
Kirjoitti: Gorgane - 18.05.2011, 00:57:19
Työkalut ainakin kuntoon. Kunnon vääntövarsi, jatkopaloja ja hylsysarja. Kamasan työkalulaukku ikitakuulla maksaa n. 160 euroa ja sillä pääsee jo melkein kuuhun, suosittelen lämpimästi jos on ennestään vaan jotain sekalaisia. Maksaa kyllä itsensä takaisin vähentyneenä vitutuksena, jos ei muuten.

Pulttipyssy ei myöskään montaa kymppiä maksa, mutta tietenkin sille pitäisi sitten olla kompura myös.

Jumissahan ne pultit siellä takuulla jonkunverran ovat tämän ikäluokan laitteissa. Kärsivällisyys on hyve. Ruosteenirrotusainetta ensin ruiskuttelet säännöllisin väliajoin ja koputtelet vähän vasaralla paikkoja, jotta ruosteella toisiinsa hitsautuneet osat irtoavat ja aine pääsee syntyviin rakoihin (tietenkään ei kierteille mäntätä) ja sitten kokeilemaan. Biltema ainakin myy halvalla pirun hyvää sytkärikaasulla toimivaa kaasutohotinta. Ei se mikään kaasupilli tietenkään ole, mutta silläkin saa jo senverta pistemäistä lämpöä aikaan, että helpottaa irrottamista ja vähentää katkenneita pultteja.

Autoa pitäisi saada ilmaan jonkunverran ja tuettua siten, että ei varmasti tule niskaan. Ittensä tappaminen tämmösessä hommassa ei ole kauhean hohdokasta.

Itse juuri yhden 200-sarjalaisen hitsanneena ja pelastaneena neuvon muuten tiputtamaan bensatankin suosiolla pois. Mätäylläriä voi olla yläpuolella ja takuulla on ainakin runsaasti ties mitä skeidaa siellä. Vaikka tankki vielä olisikin ehjä, niin suojaamista kaivannee. Bensaputki tykkää ruostua tankin seutuvilta todella haperaksi ja bensahöyryt sitten liuottavat takalootan pohjasta massat ja maalit veke salakavalasti alapuolelta. Jos takalootan lattiassa näkyy mattojen alla edes mitään pintaruosteita, niin aika takuulla ruoste tulee alapuolelta ja pelti on jo puhki. Tankki on pulteilla kiinni pohjapalkeissa eli varsin helppo irrottaa, tunkki vaan alle, että saa nätisti laskettua. Pultit saa ihan käsivoimin irti ja eivät yleensä ole ruosteessa. Tankin anturinjohdon, mahdollisen bensapumpun piuhan ja bensaletkun saa irti takalootan puolelta luukun kautta. Luukusta pystyy myös tarkistamaan tankin ja anturipaketin kunnon. Täyttöputki on kamalin irrottaa, koska sen klemmari on yleensä juuri väärässä asennossa ja tuhannen ruosteessa. Putki itsessään on alumiinia, joten sen rikkominen on aika epätodennäköistä.

Mitä tukitankoon tulee, niin onhan noita hitsattu. Esim. takaveto Corollassa tyyppivika, että irtoaa ja nykyään varmaan joka toisessa on hitsattu uudestaan paikalleen. Herrat katsastusmiehethän eivät tätä toimintaa kauheasti arvosta, mutta kun tekee siististi ja siististi massalla peittelee, niin ei pitäisi tulla sanomista. Ja kuten itsekin sanoin, niin eivät maksa paljoa, jos ihan reisille menee. Hyvää harjoitusta kuitenkin.
Otsikko: Vs: Perän vaihto
Kirjoitti: vilsua - 18.05.2011, 01:32:18
Kiitoksia ohjeista. Pitääpä vilkasta molemmista 240 tuo kontin ja tankin välistä. Muut mätänemispaikat on vissiinkin tiedossa ja käyttiksestä olen ne jo fiksannu (kaaret, listojen alta, taka-alapuskurin alta) mutta projekti 240 nuo täysin keskeneräiset.

Vois kyllä kokeilla tuota hitsaamista ensin. Jotain 5mm paksua peltiä vaan entisen tilalle + miggiä + hioo nätiksi + massaa päälle ? Arveluttaa vaan 25v vanhaa rautaa hitsata jossa 25 vuoden korroosiot ja varsinkin hankalassa paikassa hitsata.

Jos perä pitää vaihtaa niin se suoritetaan kaikki käsivoimin, kompuraa kotona ei ole mutta työkaluja on varasto täynnä vuosien varrelta. Ja auto on ennenki pistetty pukille makaamaan (esim. putkiston vaihdon yhteydessä) ja auton alle uskaltanu rauhallisin mielin mennä vaikkei nosturia olekaan.
Otsikko: Vs: Perän vaihto
Kirjoitti: Gorgane - 18.05.2011, 16:21:27
Aika paksua tavaraa ne raudat siellä on. Kunnolla hioo vaan puhtaaksi ensin. Motonetin hiekkapuhallusarjan pitäisi olla ihan kohtalainen ja suureksi avuksi tommosten putsailussa. En ole omaani vaan vielä hakenut, niin käytännön kokemusta ei ole, vaan kavereiden todisteluja.
Otsikko: Vs: Perän vaihto
Kirjoitti: voimavolvo - 12.07.2011, 17:44:40
Kuinka tarkkaa murikkaa vaihtaessa on, että palikat on samasta perästä? Meinaan siis notta kun välitys pysyy samana, niin ei tarvitsisi irrottaa kardaanin päässä olevaa vetopyörää, vaan "heittää" esabin 3.91 murkulan tilalle avoimen 3.91 murkulan suoraan. ::)

Vai pääsenkö samalla vaivalla kun pudottaa koko akseliston alas ja vaihtaa toisen mokoman tilalle. Vetarit ja jarrut joutuu kuitenkin repimään. Tietty jos kyseessä on kokonaan eri perät eli 30 ja 31 niin joutuu vaihtamaan koko akseliston.
Otsikko: Vs: Perän vaihto
Kirjoitti: lassii - 13.07.2011, 21:54:54
Helpompi vaihtaa koko taka-akseli, jos pelkän murikan vaihtaa nii joutuu repii sisuskaluja irti, vetarit yms. Korjatkaa jos/kun olen väärässä.
Otsikko: Vs: Perän vaihto
Kirjoitti: voimavolvo - 25.07.2011, 16:17:17
Onko farmarin ja sedanin taka-akselistossa/perässä eroja? Meneekö farkun akseli sedaniin?  :idiot2:
Otsikko: Vs: Perän vaihto
Kirjoitti: Morjenz - 25.07.2011, 16:32:59
Ovat täysin vaihtokelpoisia keskenään.
Otsikko: Vs: Perän vaihto
Kirjoitti: voimavolvo - 25.07.2011, 22:09:34
Kiitoksia.