Kulkukoira  Proturbo

242 Turbo -84 [Megasquirt]

  • 337 Vastauksia
  • 133094 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
242 Turbo -84 [Megasquirt]
« : 07.01.2011, 02:45:49 »
Tämäkin on jo hyvän aikaa ollu landiassa, mut kelataas vähä taaksepäin...
Ostin auton kesällä 2007 Oulunseutuvilta mikäli joku tunnistaa.
Kyseessä on siis ihan perus karvalakki 242, alunperin b19k-moottorilla ja m47-vaihteistolla. Laatikko piti ostohetkellä melkosta mekkalaa, joten se menikin myöhemmin vaihtoon.
Muutama kuva ostokunnossa: kuva1 kuva2 ja sisustaa

Aluks tuli ruuvailtua kiinni pakollisia lisävarusteita:
- cd-soitin ja kaiuttimet hattuhyllyyn
- 940 sähköflekti
- Ohjaustehostin
- keskuslukko  ;D
Kesän lopuillla tuli hommattua "b200et"-kone 740 turbosta. Asennukseen ja vaadittaviin muutoksiin sain erittäin hyviä ohjeita landian kautta.
Loppukesästä tuli vielä ruuvailtua:
- turbomallin mustat valolistat ja maski.
- vaihdoin kojelaudan halkeamattomaan.
- uudemmanmalliset peilit

Huhtikuussa 2008 tuli sit alotettua tuo moottoriswappi kaasarikoneesta ->  ruiskuturboks.
Samalla vaihdettiin jollottava laatikko (toiseen rallattavaan).
Sähköjen kans oli pirunmoista pähkäilyä kun ei hirveämmin ollu kokemusta moisista. Lopuks kuitenki kuitenki päästiin vääntään avaimesta ja kone lähti käyntiin, muttei käyny tyhjäkäyntiä. Vika löyty ilmamäärämittarista, jonka vaihdettua kaikki toimi hienosti. Tuommonenhan siitä tuli.
Tekniikanvaihdon yhteydes tuli kiinnitettyä huomiota pohjan kuntoon.
Keulaan tuli lesjön madallusjouset ja turbon vakaaja.
Penkissä käytiin ja paperille tuli lukemat 123kw/268Nm. Koneessa oli v-nokka, joka ei mielestäni sopinu alkuunkaan tuohon setuppiin. Pikkuhiljaa rupes heräilemään virityshaluja ja ajatuksena oli hommata lastu,ft-pakosarja + mitsun 15g aluks.

Heinäkuussa ajelin taas auton kaverin tallille, tällä kertaa edessä oli ruostesavotta.
Takalattiat ja helmat oli aika surullisessa kunnossa. Vaihtoon meni myös molemmat takakaaret sisäkaarineen ja etupään lukko-/valo/-hiekkapeltihässäkkä. Varapyöräkotelot korvattiin suoralla pellillä, etulattioihin joutu kans hitsata paikat. Molemmat takapyöräkotelot oli huonossa kunnossa peräluukusta löyty pieniä ylläreitä.
Siinä tuli meikäläisen ekat kokemukset mig-hitsailuun ja peltihommiin. Välillä meinas vastustaa ja motivaatiota joutukin hakemaan landiasta. Sen verran sai otti kuitenki kipinää että tuli käytyä levyseppähitsaajaks myöhemmin. :)

Joskus vuodenvaihteen 2009 jälkeen rupesin sit huoltamaan hankkimaani mitsun td04-15g turboa. Huoltosarja ja bypassi löytyivät parilta landian kautta sopivaan hintaan. Valmis paketti.

Kesän korvilla ruuvailin mitsun kiinni[/url] ja ajelin 242 taas tallille maalausta varten. Ite toimin apu/oppipoikana kun kaveri teki pohjat ja maalauksen. Ovien saranat korjasin koulussa poraamalla reiät isommiks ja laitoin isommat tapit, tuli taas tiukat.
Kuvia maalauksesta: http://s575.photobucket.com/albums/ss191/242tic84/242/maalaus/
Kaikkiin koteloihin vedettiin reilusti kotelosuojaa ja pohjan massasin. Siinä kasailun ohessa tuli asenneltua JTn 3" putkisto.
Muuta 2009:
- Sisustaan tuli 850 penkit
- tuulilasi uusittiin
- tehostimen vaihto ZF-malliseen
- konehuoneen uudelleenjärjestelyä: putsari ja sille vielä suojapelti
- taakse lesjöt ja turbon vakaaja

Sitte katsastamaan, jossa pomppas takatukivarsien puslista.
Puslat vaihtoon ja tukivarret tuli samalla puhallettua/maalattua/massattua.
Jonkulainen seosmittarikin tuli noihin aikoihin laitettua.
Nokka tuli vaihdettua A:n ja sitte oltiinkin jo talviunille menossa... syksy

Tuskin oli auto saatu säilytykseen niin tuli hommattua 740 peräisin oleva b230f kone uudeks aihioks.

2010:
Konetta tuli rakenneltua kevään mittaan rauhalliseen tahtiin...
Puristusta laskettiin sorvaamalla männissä olevaa kuoppaa 1.2mm syvemmäksi, näinollen puristus pitäs asettua n.9,3 tienoille. Kansi plaanattiin, venttiilit läpättiin ja vinguttelin kanavista purseet pois. Lohko pestiin ja maalattiin, vehkeet niputettiin uusin osin. Mitsuun jouduin vaihtamaan pakopesän, koska vanha oli ollut alunperinkin halki. Lopuks koko kakku nosteltiin keulille ehjän vaihteiston kans. Samalla tuli asenneltua omatekoinen "vaihdevälinlyhennin" eli jatkoin keppiä alapäästä n.15mm.
Kuvia: http://s575.photobucket.com/albums/ss191/242tic84/242/b230f%20rakennus/

Pientä säätöä oli aluks lastujen kanssa, mut heti kävi selväks että Lukin "turbo" kytkin ei kestä edes 0,3 barin paineita luistamatta. Paikalle ruuvattiin Sachsin 215mm SRE-asetelma turbon massalevyn kera. Seuraavaks hommasin PLX:n laajakaistalambdan seosten tarkempaan seurantaan, jonka jälkeen tohti jo nostella paineitakin. 450x300x76 kiinacoolerikin löysi tiensä konehuoneeseen. Loppukesä tuli vaan ajeltua, mitä nyt paineensäätimien kans oli vähän murhetta. Konehuoneesta tuli tämmönen.
Auton look kesällä 2010:



Seuraavana ois suunnitelmissa megaruutan asennus, saa nähä tuleeko ens kesäks vielä.  ;)
Lisää kuvia löytyy: http://www.garaget.org/?car=201272
« Viimeksi muokattu: 30.06.2015, 00:27:48 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: 242 TIC -84 ~hopeanuoli~
« Vastaus #1 : 07.01.2011, 12:30:07 »
Uskomattoman nätti volvo! ja tuo konehuone  S* jatka samaan malliin tätä seurataan :)
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 TIC -84 ~hopeanuoli~
« Vastaus #2 : 15.04.2011, 22:10:12 »
Tällä saralla ei ookkaan tapahtunu mitään koko talvena.

Toissapäivänä sain vihdoin megan boksin haettua ja nyt pitäs ruveta haalimaan loppuja hilppeitä kasaan.

Tarkotus on laittaa hall-jakajalla triggeröinti nyt aluks, muuttaa sitten joko vr-anturilla/lh-jetin vauhtipyörällä tai triggeripyörällä toimivaks myöhemmin (jos tulee tarvetta).
Polte ois kova saada auto kuitenki ajoon tänäkin kesänä, mutta ei oo minkäänlaista intoo taistella tuon motronicin kans enää joten mielummin rupeen asenteleen megaa ja katotaan ehtiikö sulatteleen konetta vielä ennen juhannusta.  ;D

Minkälaista johtoa on yleensä käytetty johtosarjan tekoon, piisaako 0.5 mm² suurimpaan osaan johtoja vai pitääkö olla jämympää?
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 TIC -84 ~hopeanuoli~
« Vastaus #3 : 09.05.2011, 18:09:17 »
Tämä on edistyny sen verran että motronicci on purettu autosta pois ja nyt pitäs ruveta rapaan johtosarjaa kasaan megalle. Eli kahtena iltana uhrannu noin tunnin, tää on sitä omistautunutta harrastamista.  ;D

Mielessä on myös käyny häiriintyneitä muutoksia ulkokuoreen, mut ne taitaa olla viisainta jättää tekemättä kun rahanmenoa piisaa muutenki.
« Viimeksi muokattu: 09.05.2011, 18:11:41 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 TIC -84 *nappikeulaa?*
« Vastaus #4 : 16.05.2011, 17:12:49 »
Jonkin aikaa jo kyteny semmonen hassu idea että vaihtais tähän nappikeulan. Osatkin saattais löytyä suht läheltä. Ja mulla on kuitenki tuo toinen 240 isoilla valoilla, vaikka tämän muuttais vähä nostalgisemmaks.

Kommentteja, kumpi parempi?  :)
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa JoriK

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 981
Vs: 242 TIC -84 *nappikeulaa?*
« Vastaus #5 : 16.05.2011, 17:44:30 »
hieno se on noinkin, :) mutta liian yleinen keula omasta mielestä, noita uudemmanmallin keulia näkee jokapäivä,(siis yleensäkin) nappisilmäkeulaa näkee vähän harvemmin ja on muutenkin omasta mielestä parempi, joten ehdotan nappisilmää, ja tietysti muovipuskureilla!!  S*
« Viimeksi muokattu: 16.05.2011, 19:09:58 kirjoittanut JoriK »

Entisiä: Volvo 242 -80, Volvo 245 -82 ,Volvo 740 limousine -88, Volvo 940 -95, Volvo 940 -98, Volvo 940 -98, Volvo V70R AWD -98, Volvo V70R awd ¨laserblue¨-00,Volvo V70 D5 -05, Volvo V70 2.5T - 05, Volvo V70 D5 AWD -06, Volvo XC90 D5 AWD -07, Volvo V70 D4 AWD -13, Volvo V70 D5 AWD ¨polestar¨-15, Volvo V60 D5 AWD "polestar" -15, Volvo S80 D5 AWD Executive - 14, Volvo V70 D5 AWD summum - 14, Volvo V70 D5 AWD -10, Volvo V60 T8 AWD R-Design -20, Volvo V60 T6 AWD LR -23
Nykyään:  Volvo S80 D5 AWD Inscription -15 / Volvo XC60 D5 AWD R-Design-14 / Volvo 940 -92

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: 242 TIC -84 *nappikeulaa?*
« Vastaus #6 : 16.05.2011, 17:49:22 »
Nappisilmä  O0
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 242 TIC -84 *nappikeulaa?*
« Vastaus #7 : 16.05.2011, 18:24:28 »
Nappisilmän kaveriks vaan kuuluu sitten Puskurit eikä nuo muovikippoon kuuluvat lärpäkkeet. Jos tämä ei ole ongelma, niin eikun vaihtohommiin.
 ;)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

AUH

  • Vieras
Vs: 242 TIC -84 *nappikeulaa?*
« Vastaus #8 : 16.05.2011, 19:17:31 »
Elä hullussakaan vanhenna tätä!  :idiot2: Tähän on jo niin pirun komee tämmösenä et ei se ainakaan parane! S*

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 TIC -84 *nappikeulaa?*
« Vastaus #9 : 16.05.2011, 19:45:04 »
TVS, muovipuskureilla tämä silti jatkais matkaansa.  ;)

Toinen vaihtoehto ois tietysti hommata nappikeulanen 242 ja tehä sille jotain pahuuksia. Mut näitä on nyt jo liikaa.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa JoriK

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 981
Vs: 242 TIC -84 *nappikeulaa?*
« Vastaus #10 : 16.05.2011, 20:06:06 »
muovipuskureilla tämä silti jatkais matkaansa.  ;)
 
*taavih-> *taavih->

Entisiä: Volvo 242 -80, Volvo 245 -82 ,Volvo 740 limousine -88, Volvo 940 -95, Volvo 940 -98, Volvo 940 -98, Volvo V70R AWD -98, Volvo V70R awd ¨laserblue¨-00,Volvo V70 D5 -05, Volvo V70 2.5T - 05, Volvo V70 D5 AWD -06, Volvo XC90 D5 AWD -07, Volvo V70 D4 AWD -13, Volvo V70 D5 AWD ¨polestar¨-15, Volvo V60 D5 AWD "polestar" -15, Volvo S80 D5 AWD Executive - 14, Volvo V70 D5 AWD summum - 14, Volvo V70 D5 AWD -10, Volvo V60 T8 AWD R-Design -20, Volvo V60 T6 AWD LR -23
Nykyään:  Volvo S80 D5 AWD Inscription -15 / Volvo XC60 D5 AWD R-Design-14 / Volvo 940 -92

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 TIC -84 *M$ rakentelua*
« Vastaus #11 : 04.06.2011, 15:39:12 »
Kyllä mä nyt toistaseks luovuin nappikeula-ideasta, vaikka eihän sitä koskaan tiiä. Täytyy nyt keskittää vähäiset aikaresurssit tuohon megan rakenteluun.

Vanha motronicin johtosarja on nyt teurastettu, tarpeellinen kerätty talteen ja loput heitetty varaston nurkkaan. Seuraavaks pitäs lähteä pääkallopaikalle laitteleen johtoja takas paikoilleen niin näkis paljoko joutuu hommata lisää piuhaa. Tuosta mun db37 liittimestä puuttuu toinen kiristysruuvi, prkl. Avaamaton pussi ja vain yks mukana, siistiä.  ELK
Pitää katella jos löytäis jotain vanhoja tulostinkaapeleita tms, missä vois ehkä löytyä vastaava. Eihän tuota yhellä tohdi jättää, tärisee irti kuitenki.

Noita suuttimia rupesin kans funtsimaan...
Tarkotus oli laittaa Saabin 350cc/3bar suuttimet, mutta nehän ei paljo tilannetta muuta nykyisiin 337cc suuttimiin verrattuna. Että ehkäpä hommaan vähän isommat samalla kertaa, 400-500cc väliltä piisaa varmasti omiin tarpeisiin. Jos jollakulla on jouten niin tarjotkaa toki.  ;)
Tuommosia 492cc SMP 01d116x 12ohmisia kattelin, käy ilmeisesti suoraan vanhojen tilalle kun suuttimen pituuskin on sama 75mm.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 TIC -84 *Megan rakentelua*
« Vastaus #12 : 02.07.2011, 11:27:47 »
Pistetään vähän päivitystä kun tässä on pikkujuttuja tullu tehtyä sillon tällöin...
Jakajaksi tuli siis hall-anturilla varustettu, koska triggeröinti tulee sen kautta.
Helpoin ois ollu laittaa -004 tai -001 loppunen anturilla varustettu "tyhjä" jakaja. Mutta koska kumpiakaan ei tuntunut silloin löytyvän ja olin jo ehtiny purkaa tuon oman -013 loppusen, jätin siitä turhat hilppeet pois ja hitsasin ennakonsäädön umpeen. Lisäks piti tietysti keksiä jotain täyttämään ammottava reikä alipainekellon jäljiltä, lasikuitu autto siinä hommassa.  ;D
lähtökohta
hepattu
reikä ummessa
valmis

Sitten tuli värkättyä kiinnitys 850 malliselle kaasuläpän anturille...
adapteri
anturi paikoillaan

Suuttimiks tuli 492cc SMP:t ja samalla tuli vähä hipelöityä imusarjaa siistimmäks...
suuttimet
imusarja paikoillaan

Ahtoilman lämpöanturi meni mallikkaasti vanhan et-koneen anturin tilalle, kuhan hitsasas toisen ruuvinreiän umpeen.
ahtoputki

Rupesin vaan miettimään että toimiiko tuo anturi ollenkaan jos on noin päin, onko lämpötilan vaihtelut niin nopeita että ilmavirran täytyy kulkea suoraan läpi?
anturi

Lisäkysymys: kumpaa tyhjäkäyntiventtiiliä kannattaa käyttää, et-koneen 2-johtoista vai uudempaa f-koneen 3-johtoista?
« Viimeksi muokattu: 02.07.2011, 11:35:39 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa Rudi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • Kesällä 740 ja TT600R
    • www.theyoungers.fi
Vs: 242 TIC -84 *Megan rakentelua*
« Vastaus #13 : 02.07.2011, 12:49:35 »
Rupesin vaan miettimään että toimiiko tuo anturi ollenkaan jos on noin päin, onko lämpötilan vaihtelut niin nopeita että ilmavirran täytyy kulkea suoraan läpi?
anturi

Uskoisin, että tuskin on tuolla merkitystä. Omassa asennuksessa on tommonen avoin anturi kierrekiinnityksellä ja ei taatusti ole kohtisuorassa se ja hyvin toimii.

"Ei taidolla vaan tuurilla..."

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 TIC -84 *Megan rakentelua*
« Vastaus #14 : 02.07.2011, 14:00:15 »
Uskoisin, että tuskin on tuolla merkitystä. Omassa asennuksessa on tommonen avoin anturi kierrekiinnityksellä ja ei taatusti ole kohtisuorassa se ja hyvin toimii.
Täytyypi varmaan vaan kokeilla. Tuskimpa sillä tosiaan mitään merkitystä oo missä asennossa on.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

 

Kulkukoira  Proturbo