Samppasport  Futurez

745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition

  • 658 Vastauksia
  • 200487 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Bensakisko ilmestyi tänään postiin. Siitä suuret kiiitokset janne81:lle.  :hello:

Tuollainen paljastui paketista:


Tuo on itseasiassa vanhemman mallin bensakisko, mutta se on ainostaan plussaa, koska siinä ei ole sitä v*ttumaista schrader venttiiliä, joka edellisessä vuoti.

Yllä "uusi" ehjä ja alla vanha (maalasin pikaiseen mattamustaksi tuon "uuden" bensakiskon):


Suuttimineen kasassa:


Paikallaan Möhkössä:


Sellaiset 10 cm lähempänä tulipeltiä on tuossa vanhanmallin kiskossa tuloletkun kiinnitys, mutta ei vaikuta muuhun kuin että letkussa on nyt sen 10 cm enemmän löysää konehuoneen puolella.

Kyllällä kävin tuon jälkeen, niin bensavuoto on poissa (tosin niin pitikin olla).
Pätkimiseen ei tuntunut olevan vaikutusta vs. vanha vuotava bensakisko.

Nyt ainakin pääsi konehuoneen bensavuodosta, niin jotain edistystä sentään.

Niko_S

  • Vieras
Laitan vielä kuvan vanhan bensakiskon schrader venttiilin putkesta:


Yritin tuota silloin ensiavuksi kemiallisella metallilla paikata, mutta ei se kovin hyvin toiminut kuten kuvasta näkee, että oli senkin jälkeen kohta bensasta kostea.


Niko_S

  • Vieras
Laitetaan vielä tänne huoltopäiväkirjaankin kyssäri (pikahuolto topiciin laitoin aiemmin).

Viime viikonloppuna, Möhköön vesipumpun tiivisteremppaa tehdessä huomasin, että lohkolämmittimen vastus hikoilee (ei ole kauaa vuotanut).



Volvon Original vastus kyseessä, ja tarvitsisin tietää sen o-renkaan mitat.

Biliasta viime vuonna yritin itselle varastoon ostaa, niin silloin kerrottiin, että alkuperäistä sarjaa ei enää valmisteta, joten o-rengastakaan ei saa tiskiltä.


Toisekseen vielä mystisestä Möhkön pätkimisestä, niin tuntuu olevan mallia legendaarinen on-off vika.
Tänään oli ajoa sellaiset 50 km, kun käytiin asioilla, niin karkeasti puolet matkaa pätki ja puolet ei.

Illalla kun ajelin kotiin (19 km), niin ei pätkinyt yhtään. Välissä auto oli seissyt 1 1/2 tuntia.

Pätkimistä tapahtuu sekä lämpimällä, että kylmällä moottorilla.
Yleisemmin liikkeellelähdössä, kunnes kierrokset ovat 2900 rpm. 
3000 rpm - rajoitin (6000 rpm), ei pätki yhtään.

Bensansyöttö on varmaan aikalailla pois suljettu, koska silloin oireilua esiintyisi ainakin oman kokemuksen mukaan koko ajan (kun vanha pa-pumppu oli hajoamassa).

Vikakoodeja ei ole kuitenkaan herjannut bensakiskon vaihtamisen jälkeen. Ei bensansyötöstä, eikä myöskään sytytyksestä.

Eli arpomista ollut missä vika voisi olla.
Tuskin viallinen ohjausyksikkökään aiheuttaisi on-off -tyyppistä vikaa, ja yleensähän siitäkin tulisi vikakoodia, jos ruiskun tai sytkän bokseissa on vikaa.





Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Täältä löytyy uusi calix, voin mitata sen tiivisteen?

Niko_S

  • Vieras
Täältä löytyy uusi calix, voin mitata sen tiivisteen?

Ok, kiitoksia tiedosta. Laita mitat YV:nä tai tähän topiciin, kummin haluat.

Luulisi olevan samaa kokoa o-rengas noissa Calix/Defa vastuksissakin, kun mallikohtaisena niitä myyjät?


Niko_S

  • Vieras
En tänään jaksanut Möhkön "ominaisuuksia" selvitellä, niin otin ohjelmaan GLE:n pohjan tarkemman tutkimisen.

Ei ollut kauheasti hyvää sanottavaa siellä. Kuskin etulattiaan tarvitsee paikka laittaa, niin ajattelin jos löytyisi muuta.
Sitten huomasin, että poikkipalkin päät on tunkattu ruttuun, ja olivat aika pehmoisen näköiset, mutta en ruuvarilla saanut reikiä tökittyä.
En sitten tiedä kuinka miksi ei ole jaksettu käyttää oikeita tunkkipaikkoja takana...  >:(

Sitten tuli päähänpisto, että pakoputkelle voisi tehdä jotakin, kun päättyy keskelle pohjaa:



Ei ollut tähän hätään muuta kuin Simonsin 2 tuumaista 50 cm suora, GLE:n vanha pappamutka, ja pari Simonsin supiste (kun en parempaa pappamutkaa viitsinyt pilata).

Parannusratkaisuna kylkiputki, koska olen aina halunnut sellaisen laittaa, ja piha-ajelussa ei tarvitse säädöksistä välittää.



Suoraa en hitsannut kiinni, jos sitä tarvitsisi muokata (jonka tarve paljastui myöhemmin, mutta laiskuuttani en enää jaksanut).



Piti alunperin kilikalilla nykäistä koko komeus mustaksi, mutta maalia oli sen verran laihasti, että totesin ulostulon, ja alkupään hitsauksineen olevan tarpeellisimmat "suojata".

Ääninäyte tyhjäkäynnillä:



Työkoneelta kuulostaa edelleen...  ::)

Se aiemmin mainittu muokkaustarve, oli tuo putken näkyvä läheisyys tunkkipahkan kanssa, mutta eipä ole tällä hetkellä tarvetta tuota kulmaa tunkata, ja saa kuitenkin suht nopeasti muokattua, sitten kun huvittaa.

Tälläinen hieman turha huoltokirjan päivitys tällä kertaa.
« Viimeksi muokattu: 27.03.2015, 18:37:06 kirjoittanut Niko_S »

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4110
Ois mulla ollu niitä uudempien Boshilaisten kiskojakin missä on venttiili, mutta niissä ei oo kk-venttiilin nippaa.
Tuo kisko on -89 240 GLT:stä.

Niko_S

  • Vieras
Ois mulla ollu niitä uudempien Boshilaisten kiskojakin missä on venttiili, mutta niissä ei oo kk-venttiilin nippaa.
Tuo kisko on -89 240 GLT:stä.

Okei. Näyttää toimivan tuokin.  :)

----------------------------------------------

Asiasta kukkaruukkuun. Tänään kasasin kamoja takaisin GLE:hen ennen lankuille ajoa, niin paikalleen meni Möhkön alkuperäinen virtalukon pohja, ja romulaatikosta GLE:n kaivoin Volvon Original YKK-anturin.

Olivat vaihtaneet suotta tarvikkeen toimivan original osan tilalle...  :nohnoh

Mittariston otin samalla huvikseni silmäilyyn. Koskettomalta näyttää.
VDO:n tekele. Kaikki toimii tosiaan tuossa mittaristossa (kerrankin).

Oikeastaan hyvä, että tuo on "karvalakki" GLE, ja ainoina lisävarusteina ilmastointi ja hattuhyllyn aurinkoverho.
Molemmat varusteet ehjiä ja toimivia.

Muutenhan siinä ei sitten olekaan juuri kehumista.

Nythän sitä on kuitenkin parennettu kylkiputkella by Niko_S  :2funny:

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Ei kenelläkään tosiaan ole tietoa Volvo Original lohkolämmittimen vastuksen o-renkaan mitoista?  ???





Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4110
Jos muistan niin mittaan huomenna kun käyn pajalla, pitäis olla irrallaan jokunen vastus mikäli en väärin muista.
E: huomasithan muuten että niitä on sitten muutamaa erikokoista vastustakin olemassa riippuen sijoituspaikasta? Sulla on pakosarjan alla edessä?
« Viimeksi muokattu: 27.03.2015, 20:19:17 kirjoittanut janne81 »

Niko_S

  • Vieras
Jos muistan niin mittaan huomenna kun käyn pajalla, pitäis olla irrallaan jokunen vastus mikäli en väärin muista.
E: huomasithan muuten että niitä on sitten muutamaa erikokoista vastustakin olemassa riippuen sijoituspaikasta? Sulla on pakosarjan alla edessä?

Tiedossa on, että löytyy eri kokoja.
Kyllä on pakosarjan alla, 1. pakkastulpassa.

GLE:ssä myös Original lohkolämmitin, ja samassa paikkaa, mutta erona, että Möhkössä on kiristys latalla ja pultilla lohkon kylkeen.
GLE:ssä on kiristys kierreholkilla, eli tietääkseni tuossa versiossa kirrasivat kynnet reikää vasten.

Sitten ei taas voi olla irroittamatta varma, että onko noissa saman kokoinen o-rengas, mutta voisi mutuilla, että olisi.



Niko_S

  • Vieras
Sain paremman kuvan napattua Möhkön lohkolämppärin vastuksen vuodosta:



Niin kuin kuvasta näkee, niin on vuotanut tuohon öljynpaineanturin päälle.
Lisäksi itse vastus näyttää olevan hieman vinossa tuolla reiässä.

Noin 2 desiä se kadottaa jäähdytinnestettä viikossa tuota kautta.
Muualta en löytänyt nestevuotoa kuumeisen etsinnänkään jälkeen.

Vieläkin olisi hakusessa tuon o-renkaan mitat. En ole pitkälläkään nettiselailulla löytänyt, että minkä kokoinen siellä voisi olla.


En ole raaskinut tuota vastusta irroittaa ja o-rengasta mitata, koska epäilyttää vesiputken o-renkaan kestävyys jos sen käyttää vesipumpusta irti.
Siinähän on sellainen suorilla kyljillä oleva o-rengas, ja normaaleja o-renkaita löytyy lajitelma, mutta en usko, että sellainen normaali siinä toimisi pitkään (tai mene ja tiedä, muttei viitsi kokeilla). Tiskillä maksaa 3,45e se o-rengas.

Noita o-renkaita pitäisi kyllä muutenkin hommata muutama varastoon, jos joutuu vesiputkea yksinään irroittelemaan.


Mutta asiasta toiseen, niin Möhkön pätkiminen näytti johtuvan tulpanjohdoista. Nimittäin, 3 päivää sitten vaihdoin tulpanjohdot, niin enää ei ole pätkinyt yhtään.  *taavih->

Pahimmillaan kävi 3:lla kylmänä, oli tehoton ja ryki kuin saapasmaan valmiste märällä kelillä (noista italoistakin on kokemusta, niin uskallan tuollaisen vertauksen nykäistä).


EDIT. Löytyikin o-renkaan mitat pikahuolto ketjusta, jonne j_tapio ne oli ystävällisesti kirjoittanut.  :)
          Koko: 32/38 x 3.

         
« Viimeksi muokattu: 02.04.2015, 19:02:22 kirjoittanut Niko_S »

s73

  • Vieras
Muistaakseni vastuksen sai irti ilman vesiputken irroitusta.
Kävin o-renkaan tilaamassa etralta ja on epdm-kumia, kestää korkeampia lämtiloja kun tavallinen tiiviste.

Niko_S

  • Vieras
Muistaakseni vastuksen sai irti ilman vesiputken irroitusta.
Kävin o-renkaan tilaamassa etralta ja on epdm-kumia, kestää korkeampia lämtiloja kun tavallinen tiiviste.

Täytyy parit o-renkaat käydä Etrasta tilaamassa, kun ehdin. Laitetaan muistiin EPDM, niin ei petä sitten ennen aikojaan.  :)

Voi olla tosiaan, että sen vastuksen saa kikkailemalla pois vesiputken välistä.
No, se selviää sitten kokeilemalla.

GLE:ssä pitäisi myös olla Volvo Original vastus, mikäli on johtosarjaan uskomista (töpselissä lukee VOLVO).
Pulsairin putki blokkaa suoran näköyhteyden, enkä peilin avustuksellakaan ole saanut kunnon näkymää.
Käsikopelolla tuntuu vastuksessa ylimääräinen kaulus (noin 5 milliä lohkon pinnasta). Joko se ei ole kunnolla pohjassa, tai sitten ihan tuntematon osa.  ???
Joskus se on GLE:ssäkin vuotanut, koska öljynpaineanturin mutterissa on kuivunutta glykolimöhnää.
Nyt se ei ole vuotanut pihalla ajellessa, koska paisuntasäiliössä on pysynyt neste ylärajassa.



Niko_S

  • Vieras
Kävin vihdoinkin ottamassa GLE:stä kuljettajan lattiamaton pois, ja tutkimassa mädät.



Äänieriste oli pintapuolin hyvä, mitä nyt antennin johto nirhannut (joku, jossain vaiheessa siirtänyt antennin apparin puolelle).



Tuollainen ruostevaurio löytyi, kun tökin ruuvarilla (kuvaa ennen imuroin p*skat pois lattialta).

Alustan puolelta:



Ei ollut vesihana vuotanut, ja hyvä niin, koska ilmastoidussa on isompi homma vaihtaa.


Tuossa vielä kuvat, kun jokus joku on tunkannut autoa täysin vääristä paikoista:





Eli etuhelma, ja poikittainen runkopalkki. Nämä kuskin puolelta, mutta hantin puolella samankaltainen tilanne.

EDIT. Näköjään eroja noissa kuljettajan lattian äänieristeissä, koska GLE:ssä on yhtä osaa, mutta Möhköön on kaksiosainen laitettu tehtaalla.
          Möhkössä ei eriste myöskään peitä koko lattiaa.
« Viimeksi muokattu: 03.04.2015, 18:22:51 kirjoittanut Niko_S »

Paikalla dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Kovin on tutun näköiset ruostepaikat...  ::)

 

Proturbo  Autodiagnoosi