Race.fi  Puotilan autokorjaamo

745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition

  • 658 Vastauksia
  • 200487 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

The moose

  • Vieras
Venttiilikopan välistä tihkunutta öljyä oli omassa päätyny palkin päälle ja kumi oli nii pehmee et se pultin kanta oli palkista ulkona.



Niko_S

  • Vieras
Venttiilikopan välistä tihkunutta öljyä oli omassa päätyny palkin päälle ja kumi oli nii pehmee et se pultin kanta oli palkista ulkona.

Voi olla sama tilanne aikoinaan edesauttanut omassa tukikumin vauriota.


Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Niin tai kaksi (Swag ja Febi Bilstein), koska tuo Vaicon kumimetallilaakeri on ainakin erilaisen näköinen.
Onko sitten parempi tuo kumimetalli, niin sitä en tiedä.  ???

Tuskin kuitenkaan on kauheasti merkitystä, minkä noista laittaisi.
Kaikki kuitenkin tunnetta saksalaisia merkkejä.
Mitään Professional Parts Sweden tms. kuraa en aio laittaa.
Tarkkaan kun katot nii sama kumi mutta ylös alasin ;)
Mutta eni vei... Ei oo mikään mahoton homma vaihtaa. Uusin käyttikseen ja projektiin alkuvuodesra lootan kumit, kummassakin oli öljyllä kyllästetyt ja osittain repaleiset  :D

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Niko_S

  • Vieras
Tarkkaan kun katot nii sama kumi mutta ylös alasin ;)
Mutta eni vei... Ei oo mikään mahoton homma vaihtaa. Uusin käyttikseen ja projektiin alkuvuodesra lootan kumit, kummassakin oli öljyllä kyllästetyt ja osittain repaleiset  :D

No, perhana kun ovat huonon kuvan laittaneet.  :D

Joo ei se paha homma pitäisi olla.

Niko_S

  • Vieras
Kauhea vetely alkoi, kun laitoin toissapäivänä suvikumit alle.
Alle laittaessa kokeilin välykset, niin vasen rt-pää on holo, ja oikeallakin oli pieni välys.

Kävin tänään hakemassa Motonetista uudet rt-päät.
Ei ollut Lemförderiä hyllyssä, niin oli tyytymän TRW:n valmisteisiin.

Viikonloppuna en vielä vaihda, kun vaihteeksi taas tuli käyttökäden ranteeseen jännetupintulehdus.

Auraukset säätää tottakai sen jälkeen, kun rt-päät on vaihdettu.
Nyt on auraus ainakin vasemmalla pielessä, mutta ei juuri maksa vaivaa säätää sitä väljällä rt-päällä.

EDIT. Kävin kanssa tänään hakemassa Etrasta o-renkaat lohkolämmittimen vastukseen.

          Täytyy vielä Autosalvasta tilailla o-renkaita vesiputkeen, kun näyttää kuitenkin siltä, että helpoin tapa on ottaa vesiputki irti,
          jotta saa tarpeeksi tilaa lohkarin vastuksen irroittamiseen.
         
« Viimeksi muokattu: 16.04.2015, 20:10:50 kirjoittanut Niko_S »

Niko_S

  • Vieras
Vesiputken o-renkaita kävin 3 kpl tilaamassa tiskiltä.
Hinta oli hieman noussut viime vuodesta, nyt oli muistaakseni 3,90e/kpl.

Nyt tulee viikolla pari kuukautta pyörittyä kurssilla Porvoossa, niin oli vaihteeksi mukava käydä henkilökohtaisesti liikkeessä.
Joko muistan väärin, mutta nyt tuntui palvelu pelaavan Autosalvassa paremmin.

Roiskeläppäsarjoja oli muun Volvo-kaman ohella hyllyssä, mutta tällä kertaa ei tarttunut mukaan.
Tosin saahan mieleiset roiskeläpät väännettyä vaikka vanhasta kuljetinhihnasta, kun sitäkin löytyy pihasta.

Nähdäkseni suurin syy näissä 700/900 -sarjalaisissa etulattioiden, eturunkopalkkien, ja nostokorvakoiden "ennen aikaiseen" tuhoutumiseen on juurikin se, että edessä ei ole ollut uudesta asti roiskeläppiä.

Monihan on kuitenkin laittanut jälkeenpäin über-leveät (sisälokarin levyiset) itsetehdyt.
Viimeksi viime viikolla näin Porvoossa 765 Turbon, johon oli tuollaiset yllämainitut laitettu.
Suojelee ainakin hyvin etupalkkeja.  :)

Niko_S

  • Vieras
Tuli sellainen päätös tänään tehtyä, että ensi kuussa ostan vihdoinkin kuormajouset Möhköön taakse, koska alkaa tuo haitariliike nyt kyllästyttämään, koska ovat vakiojouset jo sen verran väsyneet.

Koko alusta pitäisi laittaa uusiksi, kun viime katsastuksessa oli iskaritestissä jo aika huonot lukemat.
Kaikkeen ei ole varaa kerralla, niin ensin ostan jouset taakse.

Sitten seuraavaksi taakse uudet iskarit.
Etupää sitten myöhemmin.

Madallusta tai parempia iskareita en ajatellet laittaa, vaan vakio korkeudessa pysyisi, kun tulee ajettua paljon huonokuntoisilla teillä täällä maalla.
Halvimmat iskarit ajattelin kuitenkin jättää hyllyyn.

Vielä kun ei ole tullut ostettua alustaan mitään, niin joko keräilee kaikki jouset ja iskarit tässä rauhassa, ja laittaa kaikki 4 nurkkaa kerralla,
tai sitten pääty kerrallaan.
Takapää on kyllä niin loppu, että se pitäisi kuitenkin laittaa ensin, koska ei kanna juuri yhtään kuormaa.

EDIT. Korjattu lausemuotoa.
 

 

Niko_S

  • Vieras
Mitään nyt kun ei pysty autoille tekemään, niin piti tehdä vähän ajatustyötä.

Möhkössä alkoi taas starttaus oireilemaan.
3. käytetty virtalukon pohja kiinni.

Luultavasti se on taas vika siellä virtalukon pohjassa.

PNP-kytkintä en ole nyt kokeillut hyppyjohdolla ohittamaan, mutta tuskin vika on siellä, koska vaihde vapaallakaan ei käynnisty avaimesta,
kun vika ilmenee.
Startin solenoidikin on ehjä, koska hyppyjohdolla lähtee kuitenkin aina käyntiin.

Puoli vuotta se starttasi ilman yhtään ongelmia sen jälkeen, kun avasin, putsasin ja rasvasin auton alkuperäisen virtalukon pohjan.
Sen jälkeen se alkoi oireilemaan, niin otin GLE:stä "ehjän" pohjan, ja sillä toimi taas ongelmitta joku 3 viikkoa.

Tehdasuusi virtalukon pohja (Volvon osanro. 9447803) maksaa tällä hetkellä Bilian verkkokaupan mukaan 118,53e.
Ei ole Vantaan päävarastossa, mutta eipä ole varaa tilatakaan tällä hetkellä.

Ebaysta saisi halvemmalla, mutta minkähän takia noista pohjista puuttuu tuo yksi napa?
http://www.ebay.com/itm/NEW-GENUINE-VOLVO-9447803-STARTER-SWITCH-760-850-940-960-OEM-NOS-/380517633855

Nimittäin, kun minulla ovat kaikki 4 virtalukon pohjaa tälläisiä:


Ylempi lähtöisin vm. 1995 940 ja alempi 740 vm. 1990 (noita 740 lähtöisin olevia on 3 kpl, joista yksi molemmissa autoissa kiinni, ja kaikki samanlaisia).
Molemmat kuvassa olevat ovat mallia ei-toimi-aina, mutta ovat hyllyssä varalla.
Alempaa pohjaa en ole avannut, mutta senkin voisi katsoa, kun käsi tässä tervehtyy.

Viime vuonna tein selkeämmän kaavion, Alfamerin kytkentäkaavion pohjalta:


Eli tuo P napa puuttuu Ebayssä myytävästä, mutta se on kytkentäkaaviossakin tyhjänä, niin en tiedä mitä se sitten tekee, jos on ns. turha.

Mutta niin kuin kaaviosta näkee, niin varsinaista maadoitusnapaa ei virtalukon pohjassa ole, vaan olettaisin, että että pohja maadoittuu virtalukon runkoon.


Yksi jokerivaihtoehto kuitenkin on: Akun plusnapa.
Nimittäin, viime katsastuksessa teki kerran tuon ettei käynnistynyt. Silloin katsuri antoi jumpstarterilla apuvirtaa, niin lähti ekalla tulille.
Hän epäili silloin, että voisiko olla akun plus johdossa probleemaa, kun apuvirta auttoi.

Sen jälkeen ei vika uusiutunut pitkään aikaan, mutta saattaa katsuri olla ollut oikeilla jäljillä.
Möhkössä kuitenkin on näennäisesti tehtaalla laitetut akunnavat ja johdot.


Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4110
Vaihda uudet akunkengät.

Niko_S

  • Vieras
Vaihda uudet akunkengät.

Kiitos vinkistä.  -H-

Nyt tuli mieleen, että löytyy sellaisetkin hyllystä.
Vuosia vanhat, mutta käyttämättömät, niin ajavat varmasti asiansa.

Akun johtoja kun olen katsellut, niin ovat tehtaalla ainakin paksuuden puolesta laittaneet 25 mm2.
Isompaa ei miinusnavan puolelle mahdukkaan, jos haluaa originaalisti etuaisan ohjurin sisältä sen laittaa menemään ohjaustehostimen tukeen.

Mutta oli minkä kuutioista piuhaa tahansa, niin tuskin itse akun napojen johtimissa on vikaa, koska silloin tekisi koko ajan ongelmaa virransaannin ja starttauksen kanssa.


The moose

  • Vieras
No onko se virtalukko irti rattiakselista. Siinon yks kannaton 8mm pultti jota voi taltalla ja vasaralla kiristää.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Ei se kiukkuava pumpun relekkään joka kerta oikuttele... Sähkö viat osaa olla tai olla olematta  :D

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Niko_S

  • Vieras
No onko se virtalukko irti rattiakselista. Siinon yks kannaton 8mm pultti jota voi taltalla ja vasaralla kiristää.

Nyt pistit pahan. En ole tuota älynnyt edes katsoa.
Pitääpä sekin tässä varmuudeksi katsoa, kun ehtii.

Ei se kiukkuava pumpun relekkään joka kerta oikuttele... Sähkö viat osaa olla tai olla olematta  :D

Ei ole releessä vikaa, kun joka kerta sytytysvirta päällä pumppu kuitenkin pyörähtää.

Käyttämätön tarvikerele on hansikaslokerossa varalla.
Nykyään on kiinni Volvo Original, jonka piirilevystä olen juotokset käynyt kolvin ja uuden tinan kanssa läpi.

Mutta yleisesti saattaa nuo sähköviat ilmeentyä suunnilleen planeettojen asennon mukaan.  :D


Viimeksi oli Möhkössä sähkövikaa AW71:n pakkokolmosen kytkeytymisessä (ei aina kytkeytynyt napista ja välillä laittoi ajossa itsestään päälle).
Ehdin jo kiroilla, että solenoidi paskana. Solenoidin ensin käytin laatikosta irti ja putsasin.
Toisena mielessä oli, että kun uusin 2-napaisen johdon kepin juuresta vaihdekepin painikkeelle, että onko siellä juotoksissa jotain vikaa.

Loppujen lopuksi vika löytyi sulakerasiasta. Ylivaihteen releen kontaktit olivat hapettuneet.
WD-40:stä suihkaisin sinne ja nyt on toiminut täydellisesti pakkokolmosen kytkentä siitä asti.  :)

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm


Mutta yleisesti saattaa nuo sähköviat ilmeentyä suunnilleen planeettojen asennon mukaan.  :D

Tätä juuri ajoinkin takaa... Tuo rele nyt oli ihan vaan esimerkkinä  :P

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

s73

  • Vieras
Tarkista tehostajan pumpun alta sen maakaapelin kiinnitys, joskus voi löystyä.

+kaapelin kunto samalla siitä kiinnikkeen luota moottorin alta. 

 

KL-varaosat  Race.fi