RallyBaron  Samppasport

745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition

  • 658 Vastauksia
  • 200514 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Nyt on oikeat (ja oikean merkkiset  ;)) vieterit hallussa, eli farkun kuormajouset:


Jos se Möhkön perä noilla vähän tukevoituisi, kun nyt ei kanna juuri mitään kuormaa.
Iskunvaimentimet täytyy taakse myös viimeistään ennen katsastusta laittaa, kun olivat jo melkein raja-arvoissa viime katsastuksessa.

No, mutta hiljaa hyvä tulee.

Seuraava isompi hankinta taitaakin kyllä olla uudet kesärenkaat näillä näkymin kesä-heinäkuussa, kun alkaa kohta olemaan vanhat misukat sakkorajalla.
Sen verran pitää köyhänkin panostaa, etten osta halvimpia kiinalaisia (tai muutenkaan kiinarenkaita), ihan vaan oman mielenrauhan mielenrauhan vuoksi.


PS. Voi olla sittenkin vain legendaarista sähkövikaa vikaa lämpömittarissa, kun se on aamun ekassa startissa näyttänyt epäilyttävän lämpöistä,
       niin on palannut ruotuun, kun olen kopauttanut.  ::)
       

 



Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2284
PS. Voi olla sittenkin vain legendaarista sähkövikaa vikaa lämpömittarissa, kun se on aamun ekassa startissa näyttänyt epäilyttävän lämpöistä,
       niin on palannut ruotuun, kun olen kopauttanut.  ::)

Hyvin todennäköistä. Omassa seiskassa oli aikoinaan myös sellainen ominaisuus että lämpömittari piti aamulla ensimmäisessä startissa herättää, eli nätti kopautus kämmenellä kojelautaan ja loppupäivän pelasi taas moitteitta. :D
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

s73

  • Vieras
Hankook kinergy on hyvä rengas 185/195 tähän jos mahtuu budjettiin.
Tilasin saksasta, sain 48e.halvemmalla asenettuna kuin täältä.

Niko_S

  • Vieras
Hankook kinergy on hyvä rengas 185/195 tähän jos mahtuu budjettiin.
Tilasin saksasta, sain 48e.halvemmalla asenettuna kuin täältä.

Pistetään korvan taakse, kun on aikaa miettiä vielä ennen ostoa.
Noin 400e olen asettunut budjetiksi, niin mahtuuhan ne.

Tällä hetkellä olen vielä hieman päättämätön merkin suhteen.
Kärjessä on hetkellä Nokian Hakka Green, tai uusi sarja Michelin Energy Saver+:ia.
Nordman SX, myös vaihtoehtona "huonommista" renkaista.


Niko_S

  • Vieras
Möhköstä fiksasin pakoputken asentoa, kun keljutti aivan totaalisesti, koska resonoi ja kolisi pohjaan...  :buck2:

Lähtötilanne, sehän oli perhana kiinni poikkipalkissa:


Hieman väänsin ja käänsin. Nu är det bättre:


Pahoittelut tärähtäneestä kuvasta.

Kun keskipöntön putki on oikeassa asennossa, niin tuli yllättäen jopa 3 cm tilaa palkin ja putken väliin.  ::)



Viikonlopuksi suunnittelemaani jousijumppaa ennakoiden tarkastin takajousien yläkumit. Päällisin puolin näyttävät olevan ok.

Niko_S

  • Vieras
Hieman turha päivitys, mutta tein aivotyötä tuon Möhkön häilyvän starttausvian pohjilta jälleen.
Nyt ei ole kuitenkaan kahteen päivään ollut starttauksessa vikaa...  :D

Enivei, kun Volvon kytkentäkaavio on käynyt aika tutuksi tuon ongelman kanssa painiessa, niin tullut sellainenkin vaihtoehto mieleen, että siellä esiintyy pluskytkentärima;
Asiaan kuuluvat sähköt menevät pääpiirteittäin siten, että akulta pluskytkentärimalle -> virtalukon pohjan plusnavat (nro. 30) -> startin solenoidin heräte.

Jos tuossa "pluskytkentärimassa" olisi hieman kontaktihäiriöitä, ja kytkennät kuumenisivat säännöllisen epäsäännöllisesti, niin voisi selittää starttivirran pätkimistä.

Yksi tavoitteeni tulevana viikonloppuna olisi paikallistaa autosta tuo kytkentärima, ja tarkastaa/putsata liitokset.


Niko_S

  • Vieras
Otin GLE:n historiatiedot äsken ajoneuvorekisteristä.

Tietosuojalain nojalla en niitä tähän laita, mutta värikäshistoria ollut.

Tällä päivämäärällä:
rekisteriotteen 1. osa: järjestys nro: 47.
rekisteriotteen 2. osa: järjestys nro: 41.

Omistajia 27 kpl ja haltijoita 6 kpl historian aikana. Eli "kietopalkinto".  ::)

Omistajina 18 kpl yksityishenkilöitä (mukaan lukien itseni), 8 kpl yrityksiä, 3 kertaa autoliike, 1 kerran rahoitusyhtiö.

Uutena ostettu Seinäjoen käyttöautosta jossa ensirekisteröinti on suoritettu 05.04.1990.

Välivaiheiden jälkeen siirtyi 20.07.2000 Lahden Autosalpaan, ja Lahden alueella ollut 11.05.2005 asti.

Siitä siirtyi PK-seudulle, jossa oli 22.03.2011 asti, josta meni Tuuriin.
Tämän jälkeen löytyy tietoa 2011 heinäkuussa, jolloin oli Pirkkalassa.

Sen jälkeen onkin seuraava paikkatieto omistajalta, jolta ostin Kouvolan seudulta.
Hänen omistuksessaan oli 04.12.2012 - 30.10.2014.

Eli eteläistä Suomea nähnyt jonkun verran.
Tosin tähän jää hieman aukkoja, koska yksityishenkilöitä on omistanut välillä.


Katsastushistoriaa ajalta, mihin tiedot ulottuvat:
 
11.04.2013 Määräaikaiskatsastus hyväksytty
03.04.2013 Määräaikaiskatsastus hylätty
05.01.2012 Määräaikaiskatsastus hyväksytty
05.12.2011 Määräaikaiskatsastus hylätty
21.04.2011 Määräaikaiskatsastus hyväksytty
10.03.2011 Määräaikaiskatsastus hylätty
01.03.2011 Määräaikaiskatsastus hylätty
07.12.2009 Määräaikaiskatsastus hyväksytty
21.04.2009 Määräaikaiskatsastus hyväksytty
06.04.2009 Määräaikaiskatsastus hylätty
28.02.2008 Määräaikaiskatsastus hyväksytty
22.01.2007 Määräaikaiskatsastus hyväksytty
31.01.2006 Määräaikaiskatsastus hyväksytty


 

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Ohhoh jollakin enemmän omistajia kun omalla 240:llä! Mutta pisti silmään että 2 hylsyä peränjälkeen tuossa 2011? Eikö ole jaksettu vikalistaa korjata kunnolla..  :D

Mullakin oli/on putki asennettu miten sattuu... ei saa vakio kumilenksuilla kiinni kun välipöttö on liian kaukana kiinnikkeistä. En ole jaksanut käyttää irti, vaan väänsin jotkut omat kiinnikkeet siihen, kuhan tuo puhki ruostuu nii laittaa kunnolla. Se resonointi oli kyllä rasittavaa.

Komea edustusvolvo  :hello:
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Niko_S

  • Vieras
Komea edustusvolvo  :hello:

Kiitoksia!  -H-

----------------------------

Joo siis nuo Möhkön pakoputken "asennusvirheet" menee täysin omaan piikkiini.
Kesällä 2012 laitoin uuden tarvike puolisarjan.

Puolisarjasta ei ole enää jäljellä kuin keskipönttö ja takaylitys, jotka joutuu uusimaan lähiaikoina, koska ovat melkein mätiä.

Pakosarjan jälkeen ei ole mitään täysin alkuperäistä/original osaa (etuputkea olen joutunut myös muokkaamaan).
Katalysaattorin korvausputkessa on tosin osa auton alkuperäistä katalysaattorin takaputkea.

Loka- joulukuussa 2013 tuli puuhattua paikalleen tarvike katalysaattori, koska alkuperäinen oli ruostunut puhki.
Nyt huhtikuussa 2014 sitten sytkäongelmien takia kävi rikkaalla, ja rikkoi seurauksena tuon katalysaattorin.
En suoraan jaksanut laittaa uutta katalysaattoria, koska halusin selvittää rikkoutumiseen johtaneet syyt,
eli siksi korvausputken tein.

Tulevaan katsastukseen sitten pitää katalysaattoria laittaa, ja suunitelmana olisi myöskin samalla laittaa keskipöntöksi läpivirtaava Simons.
Takapönttönä on ollut Simons jo vuoden päivät.

Jos rahatilanne paranee nykyisestä, niin silloin voisin jo harkita laittavani uuden etuputken ja mallikohtaisen katalysaattorin siihen perään.
Olisi helpoin, niin ei tarvitsisi niin paljon rakennella. Katalysaattorin jälkeen tulisi sitten ne kaksi läpivirtaavaa Simonsia.
Mutta saa nähdä...  :-\



Niko_S

  • Vieras
Tuli vielä mieleen GLE:stä, kattoverhoilun auttamaton tila. Kävin äsken ottamassa tuoreet kuvat.
Tänään oli hieman välivarastona, niin siksi kuvissa näkyy tuota suojapaperia...

Ainoa kohta, missä melkein on alkuperäinen liima kiinni:


Summaa aika hyvin tilanteen  :facepalm::


Näkymä edestä taakse:


Viiltäjä-Jack näköjään riehunut autossa, koska koko roikkuvassa kattoverhoilussa esiintyy viiltoja siellä täällä.  :buck2:

Pahin tapaus minkä olen nähnyt näissä (tuskin tulee huonompaa vastaan  :D)...

Kattoverhoilu on menetetty, mutta eipä tuossa muutenkaan sisätilat saa kehuja.
No penkit ovat sentään hyvät lukuunottamatta kuljettajan istuinta, joka on entinen.
Kojelauta on totuttuun tyyliin halki vähän jokapaikasta.
Lisäksi etuovien säilytyslokerot ovat kasassa teipillä.

Eli riittää työmaata jos siistin haluaa, mutta lähitulevaisuuden ensimmäinen tavoite on saada auto leimakuntoon ja hyväksytysti katsastuksesta läpi.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Pahin tapaus minkä olen nähnyt näissä (tuskin tulee huonompaa vastaan  :D)...
Mulla on tiilikeulassa viistetty koko kangas kuuseen ja sitten vedetty teräsharjalla ne vaahtomuovit samaan paikkaan. Lopuksi asennus kruunattu maalamalla pahvi telalla osittain valkoiseksi. Kuulostaa karulle, mutta noin varmaan olisin tehnyt itsekkin. Tosin olisin ehkä maalannut loppuun asti.  :D

Niko_S

  • Vieras
Mulla on tiilikeulassa viistetty koko kangas kuuseen ja sitten vedetty teräsharjalla ne vaahtomuovit samaan paikkaan. Lopuksi asennus kruunattu maalamalla pahvi telalla osittain valkoiseksi. Kuulostaa karulle, mutta noin varmaan olisin tehnyt itsekkin. Tosin olisin ehkä maalannut loppuun asti.  :D

Ehkä siellä on ollut sitten samankaltainen tapaus joskus, että verhoilu ollut kokonaan irti...

Meinasin kuitenkin loppujen lopuksi itsekin ottaa vähintään tuon vanhaan kankaan pois, kun näyttää lähtevän, kun pikkaisen nykäisee.
Kosteus tuon on lopulta irroittanut varmasti kokonaan, koska verhoilumuovien ja pahvin välissä on enää osittain.

Historiasta selvisi myös, että GLE on ollut liikennepoistossa vuosien 2008 - 2014 välillä, 7 kertaa.
Lyhimmillään muutaman päivän, pari kertaa kuukauden - kaksi, ja pisimmällään lähes vuoden.
Voihan se olla että tuossa välissä on kattoverhoilulle aiheutunut ilkivaltaa tai jotain, mutta mene ja tiedä...

Yleisesti autoille tehtävä ilkivalta on kuitenkin järkeni ulottumattomissa.
Möhköstä on ennen omistusaikaani joku, tai jotkin angsteissaan naarmuttaneet kuskin puolen sivulasit ja takalasin.
Omana aikana ei ole tullut muuta kuin parkkipaikalla ilmestynyt pari naarmua lisää, ja etupuskurin kuskin kulmaa joku on huolella höylännyt.

Mutta ei ole kalliita vehkeitä, niin ei nyt niin rassaa.
Tietenkään se koskaan kivaa ole jos ilmestyy uusia vaurioita, vaikka lähtökohta ei olisikaan ollut se paras...



Niko_S

  • Vieras
Vaihdoin tänään Möhköön vanhan kunnon, kunnon vanhanliitoon kuormajouset taakse.

Nyt on aika vaaterissa, kun aiemmin oli pieni keulinta:


Lähtötilanne (mitattu pyörannavasta kaareen) kuljettajan puolelta (apparin puolella oli noin sentin korkeammalla, tosin piha ei ole täysin tasainen):


Kuormajousilla (apparin puoli on 41 cm):


Eli apparin puoli on sentin korkeammalla (varmistin vielä mittauksen tasaisemmalla pinnalla).
Tosin tulosta vääristää hieman se, että takakontti ei ole täysin tyhjä.

Olivat ne mutterit kuitenkin tiukassa, vaikka huolella liottelin WD-40:llä.
Otin käyttöön käyttöön "kikka kolmosen", niin johan läksi:


Mutteri oli kuitenkin ruostunut kiinni  :D (molemmilla puolilla sama homma):


Kumit olivat kuosissa (molemmilla puolilla vastaava kunto):

Yläkumi:


Alakumi:


Olihan vietereissä vähän eroa:


Lesjön kuormajousi on 2 cm lyhyempi, kuin Volvon vakiojousi.
Lesjön langan paksuus on 13 mm vs. vakio 11 mm.

Parempi se on ajaa nyt.
Kävin kylällä "monipuolisen" testiajon huonoilla teillä, ja 4 kertaa hidastustöyssyn yli.
Ennen teki perä jojoa, niin nyt ottaa töyssyt paremmin, eikä kallistele läheskään yhtä paljon kuin ennen.

Takavakaajaa olen jossain vaiheessa unelmoinut myös laittavani, niin olisi vielä hauskempaa ajella mutkateitä.


Tänäänkin Möhkö starttaili avaimesta ilman probleemaa, niin kyllä se starttaus ongelma on edelleen kategoriassamme Kuu-juttuja.  ::)  :idiot2:











Niko_S

  • Vieras
GLE:stä nykäisin rikkinäisen ja roikkuvan kattoverhoilun kankaan pois.
Aurinkolipat, ja taustapeilinkehys, sekä takaa se yksi kiinnike irti, niin lähti vetämällä.

Puolet irti:


Kangas:


Kattoverhoilu nyt:


Itse kangas oli nihkeä ja meni suoraan roskiin, koska mitäpä tuollaisella rikkinäisellä tekee.
Muuten meni kuin Strömsöössä, paitsi taustapeilinkehys ei kestänyt edes varovaista irroitusta, vaan halkesi. 

----------

Möhkö starttaili tänäänkin avaimesta ilman ongelmia (jo 3 päivää putkeen!), niin en jaksanut alkaa etsimään sitä pluskytkentärimaa auton syövereistä.
Tosin ei tarkoita sitä, ettei ongelma olisi edelleen läsnä...


Paikalla Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Pääset hapero sateeseen :D Kannattaa ottaa suosiolla kokonaan paffi pois! Helevetin helppo homma

 

Elekma  Autoracing