Samppasport  Futurez

745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition

  • 658 Vastauksia
  • 200528 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Nyt vähän dataa polttoaineen kulutuksesta.

Eli nyt sitten ensimmäisen RVS käsittelyn jälkeen ajettu 416 km, 9,38 litran keskikulutuksella.
Huomenna on vapaapäivä, ja tarkoitukseni olisi vaihtaa öljyt ja tehdä uusi RVS -käsittely.

En usko, että tuo RVS on vielä tuossa ensimmäisen käsittelyn aikana vaikuttanut niin paljon, koska olen kuitenkin aikaisemmin matka-ajossa päässyt matalampiinkin kulutuksiin.

Siis pitää jatkaa tarkempaa kulutusmittausta, jotta mahdollinen vaikutus selviää.

EDIT.
Tuli vielä pieneen mieleeni ajatus, että nyt sitten kun tämä öljyn vaihto menee vielä puolisynteettisellä 10w 40:llä, ja jos RVS käsittely osoittautuu toimivaksi, niin voisi seuraavaan vaihtoon laittaa 5w 40 öljyt.

Muutama vuosi sitten, kun viimeksi kokeilin 5w 40 täyssynteettisellä, niin vuosi jonkun verran, mutta tämä olikin ennen tiivisteremppaa.

Ainakin sitten talven kylmäkäynnistyksissä pienenisi moottorin rasitus, ja lupaa myös RVS, että kitkakerroin pienenee.
Tuo RVS:n lupaus on vähintään 2000 käyttötuntia / 100 000 km.
« Viimeksi muokattu: 29.06.2015, 21:39:31 kirjoittanut Niko_S »

Niko_S

  • Vieras
Kävin tuossa puolen päivän jälkeen ostoksilla:


Vanhat, GLE:stä lainatut Alpinet eivät oikein olleet enää kuosissa (kuljettajan puoli, apparin puolella kaulus oli vielä huonompi):


Äänieristin hieman kuljettajan ovea:




Kuljettajan oviverhoilu kasassa kera uuden kaiuttimen:


Apukuskin puoli meni samalla tavalla.

Alkuperäinen ritilä ei mahtunutkaan päälle, vaikka olin mielestäni tarkan mitan ottanut, vaan jäi noin 5 millistä kiinni.
En ehtinyt vielä sitä siihen virittämään. Noiden kajareiden mukana tullut ritilä ei mielestäni sovi autoon.

Öljynvaihtoa en ehtinyt tekemään, kun satoi kaatamalla lähes koko päivän, ja sade lakkasi vasta hetki sitten.
Se pitää kuitenkin lähipäivinä suorittaa.

Äänentoisto parani kuitenkin roimasti tuollakin sijoituksella, mutta alkoi sitten häritsemään takakaiuttimet, kun särkevät isommalla volyymilla.
Ne ajettelin päivittää sitten tulevaisuudessa parempiin.


PS. Tuli ostettua myös melkein käyttämätön hitsauslaite, kun halvalla sain.
       Vielä täytyy hommata kaasupullo kaveriksi, mutta se menee hieman myöhemmäksi.





Niko_S

  • Vieras
Kävin Möhköön akkutestin teettämässä ennen töiden alkamista.

Akkuna on reilu kaksi vuotta vanha Varta 74 Ah / 680 A.

Akkutestin tulos:
- Lepojännite: 12,80 V
- Käynnistysvirta: 732 A / 11,61 V, ja käynnistyksen aikana alin volttijännite 9,11V (aikajaksolla 1,10 sekuntia).
- Latausjännite: 13,890 V.


Akkutestaus maksoi 3€.

Niko_S

  • Vieras
Tilasin eilen Skandixilta tuollaisen setin Möhköön:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/body/body-parts/fenders/mud-flap-front-kit/1020841/

Ainoa juttu vaan, että aloin sitten laskemaan kustannuksia tarkemmin tilisiirron jälkeen.
Olisin säästänyt noin 20e, ja saanut kuraläpät hieman nopeammin jos olisin käynyt Volvolta tilaamassa, koska Autosalpa sijaitsee noin 300 metrin päässä työpaikasta.  ::)

No, eipä siinä mitään, kun ei tuosta konkurssiin mene.


Jos tuon Möhkön joskus myyn, niin olisikin mielenkiintoista, jos joku kysyisi huoltovihkon merkinnästä: "xx.xx.2015 Asennettu kuraläpät eteen".

Keskustelu voisi olla tyylillä:

- Joku: "Autohan oli tuolloin yli 23 vuotta vanha, ja sitten vasta laitettu eteen kuraläpät!"       
- Minä: "Niin? Tuli vaan jossain vaiheessa mieleen, että sellaiset voisi laittaa"

 :D


EDIT.

Laitampa vielä kuvat, miten modasin orggis kaiutinritilät noiden Ground Zerojen kanssa.

Kipsilevy ruuvit, ja katkaisin melkein juureen asti, niin että jäi yksi kierre:


Ritilä jää noin 5 milliä irti ovipahvista etupäässä, mutta pysyy paikallaan, eikä ota kiinni kojelaudan potkumuovin "poskeen":


Tuollainen viritys, ja välttää tällä hetkellä. Pääasia tosin olikin, että saisi hieman piiloon uusia kajareita, ja toisekseen eivät ole myöskään aivan alttiina mahdollisille osumille.
« Viimeksi muokattu: 04.07.2015, 20:54:41 kirjoittanut Niko_S »

Niko_S

  • Vieras
Tuli töiden jälkeen järjetön päähänpisto, että voisin laittaa hieman kalvoa ajovaloihin:

Kuvia:





Valot päällä:


-----------------------------------------------

Asiasta toiseen.

Eilen töistä lähtiessä alkoi Möhkön kierroslukutieto näyttämään hassuja. Tyhjäkäynnillä näytti 0 rpm ja ajossa sitten yläkanttiin (verrattuna nopeuteen).
Eli liikkeessä ja paikallaan kaasua painaessa näytti kierroslukua kuitenkin.

Ensimmäisenä tuli mieleen, että YKK-anturissa on häröä. Otin irti ja putsasin anturin ja liittimen. Ei ollut apua.
Otin GLE:stä Volvo Original YKK-anturin, ja laitoin Möhköön kiinni. Sillä alkoi näyttämään kierroslukumittari oikeita lukemia.

Huomiona, että molemmat YKK-anturit ovat käytettyjä.









The moose

  • Vieras
Mittarissa vikaa. Ekkös sitä oo pidelly.

Niko_S

  • Vieras
Mittarissa vikaa. Ekkös sitä oo pidelly.

Joo, tulin myös itse tänään siihen tulokseen, kun alkoi uudestaan temppuilemaan.

Onhan tuo mittaristokalvo, kerran pari vuotta sitten käyty läpi kolvin kanssa.

Tosin ei ole pahitteeksi katsoa uudestaan, ja ottaa tällä kertaa kierroslukumittari irti, ja tarkastaa se.
Samaten moottorinlämpömittari vaatinee lähempää tarkastelua, koska siinäkin on alkanut ilmetä sähkövikaa.


Niko_S

  • Vieras
Lähes turha välipäivitys liittyen Möhkön B230F ja RVS -käsittely.

Aloitetaan nyt polttoaineenkulutuksesta.

- Aiemmin mainittu ensimmäisen RVS -käsittelyn sisäänajon kulutus oli 9,38 l / 100 km (noin 95% maantieajoa).
- Toisen RVS -käsittelyn jälkeen tankillinen tyhjeni keskikulutuksella 10,89 l / 100 km (enemmän seka-ajoa tuossa välissä)

Nykyinen tankillinen 98E5 on vielä vaiheessa, mutta kokemuksen mukaan ei tule yllätyksiä, koska siirryin toisen RVS -käsittelyn sisäänajon jälkeen normaaliin ajotyyliini, joka pääasiassa sisältää idioottimaisia kiihdytyksiä täyskaasulla, nopeusrajoituksen määräämään nopeuteen.

Säännöllisesti kuuntelen kuitenkin moottorin ääniä stetoskoopilla, niin RVS -käsittelyn ennen ja jälkeen kuulostaa olevan jotain eroa,
koska ainakin männänhelmojen "piston slap" on hiljentynyt merkittävästi, ja moottori käy yleisesti tyhjäkäynnillä hiljaisemmin, sekä kylmänä että lämpimänä.

Toinen mitä huomasin, niin öljytikusta tarkasteltuna öljy on pysynyt lähes kirkkaana nyt 600 - 700 km ajon jälkeen,
kun ennen samoilla kilometreillä se on ollut jo aika lailla mustunutta, eli näköjään RVS on irroittanut karstaa.
Vertailua pystyy kuitenkin tekemään, kun aina ollut Volvo Original suodatin ja monen monta öljynvaihtoa Teboil Silver 10W-40 öljyt, jotka nytkin laitoin ensimmäisen RVS -käsittelyn jälkeen.

Puristuspaineita en vielä ole ehtinyt mitata, mutta eiköhän sekin saada korjattua, kun nyt on muutama päivä vapaata töistä, ja muitakin juttuja pitäisi autolle tehdä.


Niin, ja kuraläpätkin tuli kotiovelle tuossa viime tiistaina:




EDIT.
GLE:lle ei ole tapahtunut mitään, mutta männä viikon tiistaina laitoin käyntiin 2 kk seisonnan jälkeen, ja ajelin pihassa.
B200F ja vanhat p*skaiset öljyt, käy ja toimii edelleen, kuin sveitsiläinen kello. Ajettu rapiat 328 tkm.
Lähes naurettavaa, kun moottoria ja muuta tekniikkaa tuossa on huollettu, mutta kaikki muu on lähes täysin laiminlyöty.






« Viimeksi muokattu: 19.07.2015, 00:20:28 kirjoittanut Niko_S »

Slerbahuuli

  • Vieras
Mudflaps. Halvin helmavakuutus mitä suomenmaahan löytyy!

Toki ei ihan niin isoa merkitystä saa takavetoisessta ja nuo volvon läpätkin on melko pienet, mutta hyötyä niistä silti on.
Ja minusta auto näyttää orvolta ilman läppiä...

Niko_S

  • Vieras
Mudflaps. Halvin helmavakuutus mitä suomenmaahan löytyy!

Toki ei ihan niin isoa merkitystä saa takavetoisessta ja nuo volvon läpätkin on melko pienet, mutta hyötyä niistä silti on.
Ja minusta auto näyttää orvolta ilman läppiä...

Aika harvoinhan näissä on uudesta asti ollut roiskeläppiä edessä, ja ajattelin olla erilainen nuori laittaa sellaiset kun auto on 23 vuotta nähnyt Suomen suolateitä ilman niitä.  :D

Eturunkopalkit on hitsattu kertalleen, ja edelleen jokavuotinen urakka ottaa pintaruosteet kiinni, sekä massata, niin jos nuo vähentäisi sitä tarvetta.
Pussihousu kun olen, niin nuo kalliimmat Original ja modelpassande olivat se järkevin ja kallein / tyhmin vaihtoehto, niin päädyin niihin.
Sekä olen hieman laiska, kun nuo alkuperäiset ovat bolt-on, kun tulee kaikki kiinnitystarpeet mukana.

Huoltovihkossa näyttää sitten ainakin omasta mielestäkin paremmalta, kun on käytetty Original osia tai vastaavia.  :D

Niko_S

  • Vieras
Mittasin hetki sitten Möhköstä puristuspaineet.
Jotain se RVS on nähtävästi tehnyt moottorin sisällä, koska nyt on korkeammat puristuspaineet.  ???

Ennen RVS -käsittelyjä (mitattu 14.06.2015):

1. sylinteri: 10,4 bar
2. sylinteri: 10,9 bar
3. sylinteri: 10,9 bar
4. sylinteri: 11,2 bar


Tänään mitattu, eli RVS -käsittelyjen jälkeen:

1. sylinteri: 11,2 bar
2. sylinteri: 11,1 bar
3. sylinteri: 11,4 bar
4. sylinteri: 11,7 bar

« Viimeksi muokattu: 20.07.2015, 19:49:31 kirjoittanut Niko_S »

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4110
Sama mittari? Saman lämpöinen kone?

Poissa L4NDe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
Tuota tököttiä täytyy kokeilla jahka sattuu olemaan ylimäärästä rahhaa. Ei sillä, että koneessa vikaa ois kun tankillisella ajanu ihan kevyesti 700kilsaa 70% motaria, loput taajamaa/kaupunki ja vielä on pohjalle aina 5-10l jäänytkin. Mielenkiintoista litkua.  ;) e.tosin tuskin tuo juuri muuta tekee kun puhistaa ja kiillottaa paikkoja.
« Viimeksi muokattu: 20.07.2015, 22:56:32 kirjoittanut L4NDe »

Niko_S

  • Vieras
Sama mittari? Saman lämpöinen kone?

Kyllä. Samalla mittarilla, ja molemmilla kerroilla mitattu lämpimästä moottorista ajon jälkeen.


Eilen oli kevyt puuhapäivä.
Pesin Möhkön pitkästä aikaa pesuaineiden kanssa.

Sijoitin vanneharjaan, ja Kungsin tuote osoittautui hyväksi hinta - laatusuhteeltaan (4,90€ maksoi),
kun saa vanteen puolia myös hinkattua sisäpuolelta:


Sen jälkeen alkoi puskureiden kunto pistää silmään, niin aloin ehostamaan kuumailmapuhaltimella.

ATF -kikkaa koikeilin muistaakseni 1,5 vuotta sitten, mutta nyttemmin olivat tekeytyneet hieman laikukkaiksi ja haalistuneet.

Takapuskurista tuli taas hieman siedettävämpi:





Etupuskurin oikean kyljen ja kulman sain vielä tehtyä, mutta sitten vanha kuumailmapuhallinen irtisanoi itsensä.

Kun en jaksanut lähteä uutta ostamaan, niin asensin kuraläpät eteen (apukuskin puoli kuvassa):


Eihän ne nykyisiä lokasuojia enää säästele, mutta tulipa laitettua, että säästäisi sitten hieman helmoja ja runkopalkkeja, sekä etulattioita tulevaisuudessa.

Tänään sitten kyllä ostin uuden kuumailmapuhaltimen, ja tein etupuskurin ehostuksen loppuun.

Edellisen viikon sunnuntaina ostin jakohihnan ja kiristimen, kun Möhkössä alkaa lähenemään hihnanvaihto.
Saa nyt kuitenkin nähdä säästänkö GLE:tä varten, vai ostanko ensi kuussa Gatesin jakohihnasarjan Möhköön.
Molempiin kuitenkin tarvitsee, koska GLE:n tapauksessa ei ole tietoa milloin on vaihdettu.


Niko_S

  • Vieras
Menin ja tilasin Möhköön tuollaisen:
http://www.topautoosat.fi/febi-bilstein-1880047.html

Suoralla maksulla tein tilauksen, ja ko. firma sijaitsee Virossa.
Ensimmäinen kerta kun puljusta tilaan, ja toimitus on via UPS.
UPS:stä on kuitenkin pelkästään positiivisia kokemuksia ja jos pulju hoitaa oman pään, niin eiköhän osa tule ovelle aika nopeasti.

Duunin kautta en viitsinyt ottaa tarviketta, kun tuo Febi-Bilstein olisi kuuleman mukaan lähellä Original laatua.

Tässä ketjussa aikanaan kirjoittelin kuvan kera, että tuo nykyinen AW71:n Original tukikumi on murkkeentunut, ja hyvin öljytty ATF:llä.

Meikäläinen kun ostin kohta 2 vuotta takeperin tuohon vaihdelaatikon öljypohjan ja takastefan, sekä tyhjennyspropun kuparitiivisteen.
Takastefasta tuo oma AW71 vuotaa hieman, mutta suunnilleen 2 kertaa kuukaudessa tulee öljytaso tarkastettua, niin nyt viimeisen 2 vuoden aikana olen lisännyt Dextron II:sta.
Eihän se vuoto ole kokonaan tyssännyt, mutta jostain syystä pysyy öljyt aika lailla sisällä...  ???

Mittatikussa ei haise öljy palaneelta, ja suhteellisen kirkkaan näköistä kamaa on jos dippailen ja tiputtelen mittatikusta puhtaaseen astiaan.

Vanhassa topicissa aikanaan kirjoittelin, että nähtävästi on vaihteiston öljypohja joskus ollut irti, koska taaimmainen vasen kulma on kirrattu pinnapultilla ja mutterilla.

Pientä öljyvuotoa lukuunottamatta ei tuon AW71:n kanssa sitten olekaan ongelmia, vaikka ajettu reilu 400 tkm.
1. vaihteelta -> 2. vaihteelle joskus kylmänä töksäyttää, jos idioottina vedän täyskaasulla, mutta muuten toimii todella hyvin.





 

 

Carcom Oy  Ateho