Kulkukoira  Proturbo

745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition

  • 658 Vastauksia
  • 200487 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

s73

  • Vieras
Nej, kuva hämää.

Turvavyön napeista tulikin mieleen, että jossain vaiheessa täytyy 4 uutta hommata molempien Volvojen etupenkkien turvavyönlukkoihin,
koska ovat rikki.

Skandixilta saa:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/body/interior-equipment/safety-belt-system/button-lock-safety-belt/1034049/

Suomesta olen yrittänyt katsella, mutta pelkkiä painikkeita en ole löytänyt.

Autopurkaamot taas eivät suostu ymmärrettävästi pelkkiä avauspainikkeita myymään.

Kaikkea kun ei ulkomailta viitsi tilata. Mitä nyt olen Googletellut ja kysellyt lähiseudun liikkeistä, niin pelkkiä nappeja ei tunnu löytyvän.

Joo, skandix oli tiedossa.
Liian kalliita osia purkaamoilla irrotella ja suurin osa on yhtä happamia.
Pari skandixin nappulaa löytyy kotoa, pitää vaihtaa joskus.

Niko_S

  • Vieras
Jotain raportoitavaa kertynyt:

Eilen vihdoinkin kävin uudet tassut laitattamassa Möhköön:


Nordman SX:t kyseessä. Onko sitten imago -juttu, kun nykyään "halpiksissakin" lukee konsernin nimi?
Niin tai näin, hyvän tuntuiset renkaat. Kohtuu hiljaiset ja runko on tukeva.


Keskiviikkona ehdin harrastamaan startin ehjäystä, ja potilaana oli Möhkön alkuperäinen starttimoottori.
Hiilisillan vaihto:


Sitten ei muuta kuin startin vaihto, ja nyt pelittää, eli lähtee avaimesta käyntiin.  *taavih->
Täydellinen voitto ei kuitenkaan ollut, koska pari kertaa on tehnyt, että ei suoraan lähde, vaan pelkästään soleidi naksahtaa.
Mutta kun laittaa virrat pois ja kokeilee uudestaan, niin silloin starttaa.

Tuolla edellisellä startilla pääsin siihen pisteeseen, että solenoidi ei enää edes naksahtanut, ja noin 1/10 starttauksesta sai avaimesta käyntiin.

Eilen kyllä sijoitin myös sitten startimoottorin korjaussarjaan (laittaisi toisen startin varalle kuntoon):


Saksalainen Gebe. Holkit ("puslat") ja rataskoneiston kehys ovat Geben tekeleitä, mutta hiilet ovat yllätys, original Bosch (Boschin logo hiilissä).


Tuossa starttia vaihtaessa ehdin myös tarkemmin tutkimaan reaktiotankojen puslia, niin vasen rungonpuoleinen pusla on täysin riekaleina, ja oikeakaan ei ole enää hyvännäköinen. Myös alatukivarren puoleiset menevät uusiksi.
Ei mikään ihme, jos on hieman hassu ajaa.
Sitten on myös vahva tunne, että oikea raidetanko olisi väljä, koska kolisee aika selkeästi se puoli...

Niko_S

  • Vieras
Melkein jo meinasi unohtua, että optimistinen mittariston korjaus ei täysin onnistunut nyt pidemmässä juoksussa, koska kierroslukumittari oireilee edelleen ja näyttää liikaa kierroksia, eli todennäköisesti kondensaattorit ovat ehtoopuolella.

Lämpömittari toimii kuitenkin korjauksen jälkeen edelleen täydellisesti, eikä töki.  :)

Nopeusmittari näyttää edelleen vääriä nopeuksia, kun toimii,
mutta edelleen kyllä pääasiallinen nopeusmittari on puhelimen sovellus.

Olen myös miettinyt, että sijoittaisin ActiveGPS:ään, niin nopeudenmittaus olisi kerralla ratkaistu, ja kelpaisi myös leimasedälle.
 

s73

  • Vieras
Startin kollektori hajalla jos hiilien vaihdon jälkeen temppuilee.

Reaktiotangon etummaisia puslien kartioiden tulee painua täysin pintojen tasalle,
Omassa ei ollut, tuntui kolahtelevan ajoittain ja oli huono ajaa.
Rungon puolella oleviin puslien pulteihin kannattaa laittaa irrotusöljyä,
Pultti pyöri puslassa ja joutui katkaisemaan.
Koko oli eksoottinen M14  :-\
Bogea myy ad ja fixus Lemförderiä = Boge

The moose

  • Vieras
Melkein jo meinasi unohtua, että optimistinen mittariston korjaus ei täysin onnistunut nyt pidemmässä juoksussa, koska kierroslukumittari oireilee edelleen ja näyttää liikaa kierroksia, eli todennäköisesti kondensaattorit ovat ehtoopuolella.

Lämpömittari toimii kuitenkin korjauksen jälkeen edelleen täydellisesti, eikä töki.  :)

Nopeusmittari näyttää edelleen vääriä nopeuksia, kun toimii,
mutta edelleen kyllä pääasiallinen nopeusmittari on puhelimen sovellus.

Olen myös miettinyt, että sijoittaisin ActiveGPS:ään, niin nopeudenmittaus olisi kerralla ratkaistu, ja kelpaisi myös leimasedälle.
 

Ajatteleppa jos ostaisit vaikka ehjän mittariston jota ei kenenkään tarvittis räpeltää. Ei ne ole missään kiven alla piilossa vaan autopurkamon hyllyssä. Omaani just tällä viikolla hain 121 tuhatta ajetun mittariston ja muutaku liittimet kii ni avot. Pensatankki näytti ainaki heti oikein eli tyhjää.

Nii ja se nopeusmittarin viisarikin oli gps mukaan tismalleen oikein 50-120 vauhdeissa. Ei enää mittarinvarren paksuuden verran alle 80 nii on 70..
« Viimeksi muokattu: 14.08.2015, 23:53:35 kirjoittanut The moose »

Niko_S

  • Vieras
Startin kollektori hajalla jos hiilien vaihdon jälkeen temppuilee.

Reaktiotangon etummaisia puslien kartioiden tulee painua täysin pintojen tasalle,
Omassa ei ollut, tuntui kolahtelevan ajoittain ja oli huono ajaa.
Rungon puolella oleviin puslien pulteihin kannattaa laittaa irrotusöljyä,
Pultti pyöri puslassa ja joutui katkaisemaan.
Koko oli eksoottinen M14  :-\
Bogea myy ad ja fixus Lemförderiä = Boge

Voi olla, että kollektorissa olisi jotakin feelua, mutta, kun kollektorin pinnoissa ei ollut havaittavaa kynnystä.
Hiilet kyllä ovat värjenneet normaalisti, mutta muuten kauheasti kulumaa.

Ainakin mitä yhdeltä vanhanliiton automekaanikolta sain mielipiteen, kun startteja vielä yleisemmin korjattiin,
niin sanoi, että: "On todella hyvännäköinen ja -kuntoinen kollektori.

Isältäkin sain puoltavan mielipiteen kollektorin kunnosta, ja alunperin koulutukseltaan hänkin automekaanikko,
ja on kertonut muutaman kerran, että silloin vielä sorvattiin starttien ja latureiden kollektoreita jos oli varaa ottaa pinnasta.

Mutta, mene ja tiedä. Puoliksi savolaisena toteaisin, että "Suottaapi olla että on, ja suottaapi olla, että ei oo".


Etummaiset reaktiotankojen puslat ovat painuneet alatukivarsien pintojen tasolle.
Tosin ne eivät ole koskaan tietääkseni olleet irti.

Rungon puolen kiinnityspultit olivat viimeksi irti 2015 tammikuussa, kun talkoissa vaihdoimme kaverin tallissa moottorin tukipalkin.
Olihan siinäkin muuttujia, kun en muistanut D24:stä peräisin olevasta palkista laikata pois oikean tukikumin korvaketta, ja selvisi myös että palkin kanssa oli ajettu hieman rallia, koska vaati "hieman lekaa", että vasen reaktiotangonpää meni paikelleen.

Kyllä ne rungonpuolen M14 pultitkin lähti irti ehjänä, kun oli käytössä irroitusöljy, pulttimopo, varsi, ja vasara.
Samat pultit ja mutterit meni kiinni kuparitahnan kera, mutta pulttimopolla ammuin. Eli kiva avata, vaikka löytyy metristä ja pidempää vartta.


Ajatteleppa jos ostaisit vaikka ehjän mittariston jota ei kenenkään tarvittis räpeltää. Ei ne ole missään kiven alla piilossa vaan autopurkamon hyllyssä. Omaani just tällä viikolla hain 121 tuhatta ajetun mittariston ja muutaku liittimet kii ni avot. Pensatankki näytti ainaki heti oikein eli tyhjää.

Nii ja se nopeusmittarin viisarikin oli gps mukaan tismalleen oikein 50-120 vauhdeissa. Ei enää mittarinvarren paksuuden verran alle 80 nii on 70..

Mutta kun tykkään räpeltämisestä, ja mittaristoa ei ollut tässä kuussa aikaa tai rahaa etsiä.
Laskeskelin tänään mitä mennyt Volvoihin kuluvan kuun aikana: Renkaat, vakuutukset, ja varaosat.

Autojutut söivät palkasta noin 700 - 900 euroa, joka oli suunniteltua enemmän, mutta uudet kesärenkaat söivät tasan 374 euroa.



 




 















s73

  • Vieras
Vika voi olla solenoidissa jos startti on kunnossa.

Tarkoitin ettei  uudet etummaiset puslat mene pohjaan asti jos vanhoista on jäänyt kumia, pitää poistaa vingulla tai vastaavalla.

Tähän käy  940 mittaristo ja sitä löytyy helpommin kun 740 sarjan omia.
Konkkia löytyy partcolta, katsoo vaan vanhoista arvot.

Niko_S

  • Vieras
Vika voi olla solenoidissa jos startti on kunnossa.

Tarkoitin ettei  uudet etummaiset puslat mene pohjaan asti jos vanhoista on jäänyt kumia, pitää poistaa vingulla tai vastaavalla.

Tähän käy  940 mittaristo ja sitä löytyy helpommin kun 740 sarjan omia.
Konkkia löytyy partcolta, katsoo vaan vanhoista arvot.

1. Mahdollisesti. En vaan vielä iljennyt uutta solenoidia ostaa.
    Tyydyn nyt ainakin hetkeksi tuohon melko toimivaan starttiin.  :)

2. Okei, kiitos infosta.

3. Lähinnä olen katsellutkin 940 mittaristoja, vuosimalleista 1991 ja 1992 sopii. Muistaaakseni 1993 vaihtui 940:ssä mittariston liittimet.
    Täytyy Partco laittaa korvan taakse. Viimeksi muutama vuosi sitten ostelin paikallisesta elektroniikkahuollosta.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Yksi ominaisuus kyllä tuli "korjatun" startin vaihdoin jälkeen. Nimittäin pidemmät starraukset.
Muistaakseni ennen kuin tuo kyseinen startti tsippasi, niin teki samanlaista oiretta.
Mutta toimii se silti tämän hetken tarpeeseen riittävän hyvin.

Taas kulutuksia mittailtu:

Toissa tankillinen 98E5, ja 313 km: 10,92 L / 100 km.

Edellinen tankillinen 95E10, ja 441 km: 11,72 L / 100 km.

Tänään tankkasin lisää 95E10:iä.
Vaikuttaa kuitenkin siltä, että Volvo tykkää juoda E10 edelleen sellaiset 0,5 - 1 litraa enemmän per 100 km.
Eli säästöä ei käytännössä synny näillä minun ajoilla.

RE85:sta voisi ehkä kokeilla blandailla 98:n kanssa jossain vaiheessa, mutta muistuu mieleen noin 2 vuoden takainen episodi, kun 30% RE85:sta sisältävä tankillinen irroitti moskat tankista / polttoainelinjastosta, ja Volvo meinasi jäädä tien varteen.

Sen jälkeen on vaihtunut polttoainesuodatin, ja vähän muitakin polttoaineen kanssa tekemisissä olevia osia.
Tosin ei ole täyttä varmuutta kuinka paljon etanolia nykyinen Airtexin polttoainepumppu kestää.

 

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
-93 mallisen 940 mittaristo käy vielä, mulla on loppukesästä käyttöönotettu -93 ja siinä on vielä tuo vanhemman mallinen 940 mittaristo (josta on sähkönsyöttölankoja saanut kolvailla muutamankin kerran  :P). Ja jos naksahtaa eikä pyöritä niin vika on solenoidissa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Niko_S

  • Vieras
-93 mallisen 940 mittaristo käy vielä, mulla on loppukesästä käyttöönotettu -93 ja siinä on vielä tuo vanhemman mallinen 940 mittaristo (josta on sähkönsyöttölankoja saanut kolvailla muutamankin kerran  :P). Ja jos naksahtaa eikä pyöritä niin vika on solenoidissa.

Kyllä se varmaan sitten täytyy uusi solenoidi hommata.

Volvolla taisi mallivuosi vaihtua siinä syys - lokakuun puolella, kun tuo tämä Belgiassa kasattu 745 on tehty syyskuussa 1991.
Lasitkin ovat alkuperäiset, kun lukee Sweden 1991.

Möhkön kansi on valettu 18.09.1991.
Kantta ei ole koskaan nostettu koskaan pois, niin taitaa pitää paikkansa.

Niin ja TVS muuten, niin juotin vasta pari viikkoa sitten sen sinulta ostamani nopeusmittarin piirilevyn paikalleen.
Eihän se ehtinyt olla kaapissa kuin melkein 2 vuotta...  :idiot2:

Aluksi meinasin että olisi ollut se askelmoottorin nauhan juotos kaikkein tarkin.

Nopeusmittarin neulan vaihtoon jouduin isän värväämään kaveriksi, koska nopeusmittari 4:llä hieksenohuella kuparipiuhalla yhdistetty,
jonka sulatin vanhasta piirilevystä uuteen.
 
















Niko_S

  • Vieras
Kyllä se Möhkö näköjään tykkää edelleen käydä hieman rikkaalla.

Eli pukkaa aika ajoin vikakoodia 2-3-2 (Lambda, seos väärä tyhjäkäynnillä).
Kuukauden se ehti olla välissä pois.

Aiemmin tänään pääsi vähän bensaa pakoputkeen, ja pamahti käynnistäessä...  ::)
Sama vaivahan rikkoi silloin alkuvuodesta yhden katalysaattorin.

Sytkäosissa ei pitäisi olla vikaa, kun olen tänä vuonna vaihtanut Boschin virranjakajan kannen, pyörijän ja tulpat.
Tulpanjohdotkin pitäisi ehjät olla, kun niiden vaihdon jälkeen ei enää pätkinyt.
Tosin voisi ensi kuussa laittaa kunnolliset tulpanjohdot.





Niko_S

  • Vieras
Mitään "konkreettista" ei ole tapahtunut.

Möhköllä olen ajellut työmatkat ja muut, mutta ei muuta vikaa kuin se startin solenoidi.

Vaikka reaktiotankojen puslat ovat loppu, mutta uusilla renkailla oli perustavanlaatuinen parannus ajo-ominaisuuksien suhteen.
Ei kauheasti hae ohjaus tai seilaa enää.

Ohjauspyöränkin asento suoristui renkaiden vaihdon jälkeen.
Vianorilla kokeilivat kyllä vielä etupään välykset alapallon ja raidetangonpään osalta (kuului palveluun).
Ei löytynyt välystä, mutta sen nyt itsekin tiesin, koska keväällä vaihdoin "OE-laatuiset" raidetangonpäät ja säädin auraukset mitan kanssa noin kohdilleen.

Edelliset Lemförderin raidetangonpäät olivat kakkaa laatua, kun eivät kestäneet kuin 3 vuotta / 100 tkm.  ::)
Moogin alapallot ovat kestäneet tiukkoina jo noin 130 tkm, niin ehkä niistä on johonkin, ja eiväthän ne takavedossa kuitenkaan ole niin kovilla.

Gatesin jakohihna ja kiristin on valmiina Möhköä varten, ja jonkunlaisen arvioni mukaan autolla olisi ajettu nyt noin 410 tkm.
Jakohihnan vaihdoin viimeksi, kun mittarissa oli 315 tkm (kun matkamittari vielä toimi).

Silloin 2013 kesällä meni kiinni vastaava saksalainen Contitechin sarja, joka ei vältsiin ihan kuraa ole.
Tosin silloin kyllä meni rahaa muutenkin moottorin yläpään tiivisteisiin ja muihin hiluihin, niin en säästellyt.

Paitsi sen jälkeen kaikki samat yläpään tiivisteet ovat vaihtuneet vähintään 2 kertaa.

Sylinterikannen tiiviste lasketaan mukaan yläpuolen tiivistesarjaan, mutta sitä ei ole vielä tarvinnut vaihtaa.
Eihän tuosta Möhköstä ole venttiilikansi edes koskaan ollut irti, mutta minun omistusaikanani on kyllä sitten ollut käytännössä kaikki irti moottorin ympäriltä.  :D





Niko_S

  • Vieras
Meni nyt tämä harrastaminen ihan höpöhöpö puolelle,
kun tilasin pari tuollaista valkoisena:

http://eteippi.fi/shop/eatsleepvolvo01

 :facepalm:


Niko_S

  • Vieras
Pieni päivitys.

Työpaikalle varasin GLE:hen.
- Oikean puoleisen umpion lasin (Lasissa reikä. Vasen puoli on jo tarvike).
- Kirkkaat etuvilkut/parkkit
- Kirkkaat sivuvilkut

Möhköön samalla kertaa uudet reaktiotankojen puslat.
Alatukivarren puoleiset ovat mallia HD.

Saman katon alla on kyllä AD:n tukku- / yritysmyynti, mutta en jaksanut tällä kertaa Bogen osia erikseen tilailla sitä kautta,
kun nuo toiset puslat löytyivät suoraan hyllystä.

GLE:hen täytyy samalla pakoputkisto laittaa katalysaattorilta taakse, ja siinä kun on jossain vaiheessa vaihdettu katalysaattori, joka on hitsattu putken väliin,
ja vakiomallinen keskivaimenninkaan ei käy.
Meinasin, että ostan suoraan Simonsin putkiosia ja vaimentimet, niin kestää sitten pidempään, vaikka maksaa enemmän, ja pitää vähän rakennella.

Onhan tuota pakoputkiston rakentelua tullut tuon farkun kanssa harjoiteltua, niin ei pitäisi olla ongelma.

Niko_S

  • Vieras
Eteippi.fi:n tarrat saapuivat eilen. Kaksi Eat-Sleep-Volvo -tarraa ja ja kaupan päälle eteippi.fi -tarra.

Tänään oli sateinen päivä, en muutenkaan ollut suunnitellut tekeväni mitään,
mutta liimasin nyt kuitenkin yhden tarran Möhkön apukuljettajan puoleiseen, takakontin sivulasiin:

 

Laadukkaan oloinen tarra.
Eniten hieromista oli luonnollisesti haarukan piikkien kanssa, mutta tarran liima oli kuitenkin sen verran vahva, ettei tullut kummempia ongelmia.

Liimaushetkellä oli tauko sateesta, niin kuivasin lasin luonnollisesti ensin hyvin, ja lämmitin kevyesti, että loppu kosteus poistuu.

Epäreilusti voi tietenkin aina muita tarroja verrata VRCF -tarroihin, jotka ovat laadussa ja kestävyydessä luokkaa erinomainen,
mutta lopullisen laadun näkee sitten pesujen ja talven jälkeen.





 




 

Autodiagnoosi  Carcom Oy