Samppasport  Futurez

745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition

  • 658 Vastauksia
  • 200493 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2469
  • Kantti on kaunista.
Mulla on ollu farkussa kanssa kaks vai kolme tarraa Eerolta ja on vieläkin siististi paikallaan. :)

Niko_S

  • Vieras
Mulla on ollu farkussa kanssa kaks vai kolme tarraa Eerolta ja on vieläkin siististi paikallaan. :)

En kyllä ole itsekään kuullut huonoa Eeron tarroista, niin siksi tilasinkin sieltä, ja hintakin oli kohtuullinen, ellei jopa halpa postimaksuineen kaikkineen.  :)

Niko_S

  • Vieras
Vielä alkuillasta tuli selvitettyä, kuinka paljon tilaa 744:n suljetussa takaluukussa on.

Allekirjoittanut 177 cm pitkä mahtuu aika mukavasti kääntymään siellä 180 astetta.

http://s1078.photobucket.com/user/Niko_92/media/Volvo%20744%20GLE/VID_20150828_195514363_zps3vfmkeju.mp4.html?sort=3&o=2

Pari kertaa tein kyseisen vääntymisen, ja suoritusten aikana oli rankka sadekuuro, niin selvisi samalla, että takaluukkuun ei näytä vuotavan vettä.

Takaluukussa kanssani oli kuvausvalona voimakas led -valaisin takaselkänojan vieressä.
Avustaja avasi luukun sitten ulkopuolelta, koska itse en ainakaan keksinyt miten luukun saisi sisäpuolelta auki.

Perus lepäilyyn takaluukku toimii ihan hyvin, kun siellä on tilaa liikkua, ja luukku suljettuna myös melko rauhallista (kun tietää, että joku tulee avaamaan takaluukun).

Kuitenkin siellä makoillessanikaan en keksinyt mitä varten tuo hattuhyllyn alla oleva teline on:


Nyt ei ainakaan voi väittää etten panosta takaveto-Volvojen käyttömukavuuden tutkimiseen.  :D







s73

  • Vieras
Cd-boxin teline tulee ekana mieleen.

Niko_S

  • Vieras
Cd-boxin teline tulee ekana mieleen.

Sitä kyllä itsekin ajattelin, mutta kun tämä on niin karvalakki muuten, että olisiko joku muka raksinut varustelistalta.
Tai no mene ja tiedä, jos ollut vaikka jälkiasenteisena kun autolla on ollut varmasti aika värikäs historia, kun omistajia on ollut melkein 20.  ::)

Olihan tuossa ostettaessa paikallaan jopa todella öky JVC:n puhuva c-kasettimankka,
joka on ollut viimeisintä huutoa varmaan joskus 1986...  :D

Niko_S

  • Vieras
GLE:hen upposi hieman rahaa:

Ruotsalaisia pakoputkiosia (Ei vaan enää nappaa tarvikkeena mallikohtaiset. Supisteputki ei tosin ole Simons, koska hyllystä ei löytynyt käypästä sen merkkistä):


Putket ja isompi pönttö ovat 2", mutta hurjana kaverina sitten repäisin ja ostin takapöntöksi 2,5".  ::)
Jostain syystä ei enää lue Simonsin vaimentimissa "Simons" kohokirjailtuna. Eiköhän ne samaa laatua kuitenkin ole.

Oikeanpuoleinen umpionlasi:


Yllättävän kallis, 64,90€. Kai niitä myydään sitten harvemmin.

Keulaan kirkasta, kun takavalot ovat myös:


----------------------

Sitten Möhköön hankin ne reaktiotankojen puslat, ja starttiin solenoidin.
Heräteostoksena mukaan tarttui myös kirkkaita ledejä Möhkön mittaristoon ja puhaltimen paneeliin.

Nuo ledit ovat mallia halpa, niin saa nähdä miten toimivat kun saan ne laitettua, ja lähteekö sitten homma lapasesta, että kohta on lediä vähän joka paikassa.
Peruutusvalot ajattelin päivittää tässä syksyllä ledeiksi, niin näkee vielä paremmin peruutella, vaikka nuo hehkulankatkin valaisevat ainakin auton pituuden taaksepäin.





Niko_S

  • Vieras
Unohdin laittaa Möhkön polttoaineen kulutuksia, niin tässä olisi dataa.

Toissa tankkauksella 95E10, vajaa tankkaus, ja 362 km.
Keskikulutus: 10,89 L / 100 km.

Edellisellä tankkauksella 95E10, vajaa tankkaus, ja 246 km.
Keskikulutus: 10,81 L / 100 km.

Seka-ajoa: työmatkalla maantieajoa ja kaupunkia, ja sitten kylällä nurkka-ajoa.

Tänään tankkasin täyteen 95E10:ä, niin saan hieman kattavampaa tietoa kulutuksesta ko. bensalla.

Ei nyt aivan sitten lunasttaneet RVS -käsittelyt lupauksiaan, joskaan en täysin uskonut väiteisiin, että kulutus tippuisi luokkaa 10 - 20%.
Tosin moottorin sisäiset äänet nyt hieman hiljenivät, ja puristukset nousivat jonkun verran, mutta taisivat ne hyödyt olla aikalailla siinä.

-------------------

Startin ajattelin ottaa Möhköstä irti nyt tulevana viikonloppuna, niin metallirasvaa noissa Boschin starteissa on alunperin käytetty, ja MoS2 rasvaa meinasin laittaa uuden solenoidin voiteluun, mutta työkalupakista pakista löytyy SKF:n laakerirasvaa, niin tekisikö silläkään mitään,
vaan olisiko sittenkin viisainta laittaa suoraan keraaminen tahna?



 

s73

  • Vieras
Mitä ajattelit solenoidista rasvata?
En näkisi tarvetta kyseiselle toimipiteelle, liike kun on olematon.
Vaseliinit jäykistyy pakkasella.  :-\

Niko_S

  • Vieras
Mitä ajattelit solenoidista rasvata?
En näkisi tarvetta kyseiselle toimipiteelle, liike kun on olematon.
Vaseliinit jäykistyy pakkasella.  :-
Lähinnä sen solenoidin sylinterin, kun tuossa ostamassani tarvike solenoidissa ei ole yhtään rasvaa, ja muutaman alkuperäisen Boschin startin kun olen purkanut, niin solenoidin sylinteri on kuitenkin ollut rasvattu kevyesti metalli/keramisella rasvalla.

Niko_S

  • Vieras
Vaihtelin tänään GLE:hen umpion lasin ja laitoin uudet kirkkaat sivuvilkut ja etuvilkut paikoilleen.
En enää viitsinyt yrittää hämärässä kuvata keulaa, niin huomenna sitten.

Muita kuvia:

Umpio irroitettuna, ja vanha lasi poissa. Ei onneksi kauhean pahasti ole vauriota heijastinpinnassa.


Tuossa vanhan lasin vauriosta kuva, ja irtonainen palanen joka helisi umpion sisällä:


Uusi lasi paikallaan:


Vasen kulma hajosi kokonaan irroittaessa, ja sisälle oli päässyt pitkään kosteutta:


Oikea puolikin oli kyllä halki.


Samalla kun umpio oli irti, niin heitin pyyhkijän moottorin ja sulan stopparin pois.

Ainoa yllätys umpion irroittamisessa oli se, että yksikään pultti tai ruuvi ei mennyt poikki.
Jopa se sulan stopparin torx lähti ehjänä irti.

Möhköstä olen taasen kaksi umpion kiinnityspulttia katkaissut. Yhden lokasuojasta ja toisen konehuoneen puoleisen, ja vielä saman puolen umpiosta...
Lokasuojan puolen nysä on todennäköisesti paljon kivempi irroittaa, kun taas konehuoneen puolella se kiinnityspultti luokkaa 30 mm.
Tosin GLE:stäkin joku on onnistunut toisen konehuoneen pultin katkaisemaan, kun sinne puolelle on joskus vaihdettu tarvikelasi.





Niko_S

  • Vieras
Tuossa nyt olisi sitten yksi kuva GLE:n keulan nykyilmeestä:


Tästä kuvasta näkyykin jotenkin kuljettajan puolen umpion heijastinpinnan vaurio (heijastimen alapinta)...  :buck2:

Puskurit on joku joskus maalannut mustaksi, niin siksi etupuskuri on aika karun näköinen, kun maalit lähteneet lätkimään.

Poissa Elek

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 303
Tuossa nyt olisi sitten yksi kuva GLE:n keulan nykyilmeestä:


Tästä kuvasta näkyykin jotenkin kuljettajan puolen umpion heijastinpinnan vaurio (heijastimen alapinta)...  :buck2:

Puskurit on joku joskus maalannut mustaksi, niin siksi etupuskuri on aika karun näköinen, kun maalit lähteneet lätkimään.

Onko muka maalattu? Kuvan perusteella näyttää ihanperus 740 etupuskurilta jossa on muovinhoitoaine tms. irronnut jostain kohdista, itselläni näytti täysin samalta kunnes vedin kuumailmapuhaltimella ja muovinhoitoaineella läpi, jokatapauksessa hyvä tuosta tulee, uudet kilvet ja puskurit kuntoon niin  ^-^

Niko_S

  • Vieras
Onko muka maalattu? Kuvan perusteella näyttää ihanperus 740 etupuskurilta jossa on muovinhoitoaine tms. irronnut jostain kohdista, itselläni näytti täysin samalta kunnes vedin kuumailmapuhaltimella ja muovinhoitoaineella läpi, jokatapauksessa hyvä tuosta tulee, uudet kilvet ja puskurit kuntoon niin  ^-^

On se maalattu joskus. Kauheasti en ole jaksanut noita vanhoja maaleja raaputella.






Farkusta olen kyllä sitten usempaan otteeseen kunnostellut puskurit kuumailmapuhaltimen kanssa.


 


Poissa Elek

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 303
On se maalattu joskus. Kauheasti en ole jaksanut noita vanhoja maaleja raaputella.






Farkusta olen kyllä sitten usempaan otteeseen kunnostellut puskurit kuumailmapuhaltimen kanssa.

Jaajaa, niimpä näyttää, kuva hämäsi  ::)

Niko_S

  • Vieras
Jaajaa, niimpä näyttää, kuva hämäsi  ::)

Eipä mitään, kiitos kehuista.

-----------------------------------

Möhköön laittelin tänään ledejä mittariston ja puhaltimen paneelin taakse.

Vertailukuvat hehkulangoilla (oli vielä hieman luonnonvaloa auringonlaskun aikoihin):




Säätimen paneelista on vasen polttimo palanut.

Ledeillä pimeässä:




Pahoittelen kuvanlaatua, koska nykyisessä älyluurissa ei ole kaikkein paras kamera, niin hämärä/pimeä kuvauksen laatu on hieman rakeinen...  :-[

LED -polttimot ovat kirkkaat, eli valkoiset.
Puhaltimen paneelin taustavalot näkyvät aika lailla valkoisena, mutta mittariston valot taittavat luonnossa vaalean sinisen puolelle.

Kuvat olen ottanut niin, että virrat pois ja parkit päällä, ja taustavalojen säätö tapissa.


 

Ateho  Elekma