Autodiagnoosi  Carcom Oy

745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition

  • 658 Vastauksia
  • 200499 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Tänään sitten toinen päivä ajelua wiinalla. Ajoa kertyi noin 50 km.
Kävin laittamassa tankin täyteen RE85:sta, kun eilen tankkasin vajaaksi.

Laskin eilisen tankkaustietoja käyttämällä, että nyt tankissa on 96,5% RE85:sta.
Toimii hyvin, ei voi muuta sanoa.  :)

Eilen kirjoitin sen verran väärin, että olisi se VX3:n tarjoama tehoalue hävinnyt, mutta se oli huuhaata.
Kyllä se tehoalue on edelleen siinä 2700 - 4000 rpm, ja wiinan voimin kiertää koko ylärekisterin iloisemmin.
Persdyno kertoo, että jostain olisi löytynyt pari heppaa lisää.


Olin tänään Fuel Flex Finlandiin tuon lambdasäädön ja boksin oppimisen tiimoilta.
Kerroin että autossa on ollut välillä vikakoodia lambdan seoksista, ja se boksin "opettelutila" vei pitkään.

Kerrottiin, että jos se meni ohjeiden mukaan, eli boksi kuittasi lambdalta seokset, niin silloin ei pitäisi olla ongelmaa,
mutta kuulemma välillä on kestänyt helvatan kauan, että boksi on omaksunut seostiedon, jos lambdalla on kestänyt lämmetä pitkään.

Sen opetuksen voi tehdä uudestaan kun on bensaa, jos epäilyttää, ja vinkiksi antoi sen että pidä kierroksia vaikka 3000 rpm hetken aikaa, jotta lambda varmasti lämpiää.
Tuo boksin opetushan siis tehdään tyhjäkäynnillä.


Nythän tässä ei siis muu auta kuin ajella tämä tankille tyhjäksi, ja laskea kulutukset.
Jos sitten kulutuslukemat ovat suurempia kuin se noin 20% bensaa enemmän, niin täytyy kokeilla tehdä opetussäätö uudestaan.


EDIT.
Hieman OT, mutta omaa topiccia sallinettakoon tämän verran sotkea.

Tosiaan kun juttelin Flex Fuel Finlandin gubben kanssa, niin kerroin että auto johon sarjan asensin on vanha Volvo,
ja kysyin samalla, että miltä vuodelta on heidän kotisivuiltaan löytyvä Ajankohtaisen Kakkosen videoklippi, jossa vastaava sarja asennetaan 245:een.

Vastauksena: Vuodelta 2011, ja auto sekä muutossarja toimivat edelleen hyvin ja kulkee RE85:n voimin.
Volvot kuulemma yleensäkin toimineet hyvin noilla muutossarjoilla.

Kyllä etanolilla vain se kulutusnousee 20-30%. Aika mahdotonta pienentää alle 20%.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Niko_S

  • Vieras
Kyllä etanolilla vain se kulutusnousee 20-30%. Aika mahdotonta pienentää alle 20%.

Kyllä. Kirjoitin vähän epäselvästi.

Jos bensalla on kulutus 10L / 100 KM, niin laskennallisesta samanlaisessa ajossa etanolia pitäisi mennä noin 13L / 100 KM.

Eli jos nyt ensimmäisen etanoli tankillisen jälkeen keskikulutus näyttää 15 L / 100 KM, en ehkä vielä huolestu,
mutta jos se on vaikka 17 L / 100 KM, niin sitten täytyy ehkä kokeilla ajaa boksin opetus uudestaan.

Tänään kyllä annoin sen verran kiihdytyksissä avosandaaliatm, että voi vaikuttaa kulutukseen...  :D

Tosin en säästöä edes haaveillut, tai ympäristöä ajatellut pienempien CO -päästöjen kannalta, kun päätin, että nyt laitan tämän romun kulkemaan etanolilla.

Näköjään moottori ainakin kiittää polttoaineen vaihdosta, kun käy tyhjäkäyntiä todella hyvin, tai suorastaan kehrää,
ja ajossakin toimii paremmin.

Tuossa nyt tuollainen lyhyt video:
http://s1078.photobucket.com/user/Niko_92/media/Volvo%20745%20SE/VID_20151002_130427312_zps2w2r9yqk.mp4.html?sort=3&o=1

Tuo ylävesiletkuun teipattu johto on muutossarjan ohjausboksin lämpöanturin, jos se mietityttää.

Yritin löytää "ennen muutosta" videota, mutta en ole näköjään Photobucketiin sellaista ladannut, vaikka muistaakseni kuvasin sellaisen RVS käsittelyn jälkeen...

Löysin yhden vanhan videon ennen RVS käsittelyitä.
Tosin venttiilikoneiston ääni ei juuri muuttunut sen jälkeen (lähinnä männänhelmojen kalkatus pieneni), niin jotain vertailua pystyy tekemään:
http://s1078.photobucket.com/user/Niko_92/media/Volvo%20745%20SE/20150206_203108_zpsydivvlui.mp4.html?sort=3&o=119




Niko_S

  • Vieras
Möhköä on tässä parin viime viikon aikana vaivannut taas pidemmät starttaukset, lämpimällä koneella.

GLE:ssä oli kiinni ehjä FAEn ykk-anturi, niin kävin sen mittamaamassa. Tulos: 218 ohmia.

Sitten mittasin Möhkössä kiinni olevan Volvolaisen anturin, joka on alkujaan peräisin GLE:stä.
Se anturi ei oikein antanut tasaista tietoa, vaan ohmit hyppivät välillä 191 - 210.

Vaihdoin sen FAEn nyt Möhköön, että jos paranisi vaiva.

FAEn sytkäosista on itselläni ollut pelkästään positiivista kokemusta.

Intermotorin osia taas en enää koskaan osta, koska jokaisessa sen firman sytytykseen liittyvässä osassa (jotka ovat minulle päätyneet) on ollut jotain vikaa, tai eivät ole kestäneet reilu vuotta kauempaa.
P*skaa laatua, jos laadusta voidaan puhua...  >:(

Sen jälkeen olen maksanut suosiolla enemmän Boschin alkuperäisista osista, ja kaikki sytytysongelmat ovat kadonneet.

Tosin... vielä on Möhkössä on yhdet toisen merkkiset tarvike tulpanjohdot.

Laitoin tänään topauto-osat.fi:stä, eli Saksasta tilaukseen Boschin tulpanjohdot.

Boschin tulpanjohdot ovat olleet yleensä kuparia (tai ainakin ne olleet mitä olen varaosina myynyt), mutta topautoosat.fi ei suoraan kerro noille materiaalia,
niin otin puhelimeen käteen ja soitin Saksaan.

Ovat kuparia ja OEM -laatua. Sivusto myös kyllä kertoo Volvon Original osanumeron noille tulpanjohdoille.

Pääasihan nimeenomaan olikin ajatuksen takana ostaa Boschin johdot, että ovat vanhanliiton kuparijohtimet,
kun nuo halvemmat tarvike hiilijohtimet eivät ole koskaan täydellisesti pelittäneet itselläni Bendix Reginan kanssa.

Onko tuo Bendix sitten tarkempi sytkästä, niin sitä en osaa suoraan sanoa, mutta kun kokeilin laittaa GLE:hen (missä on LH 2.4)
Möhkön vanhat tulpan johdot, joilla se pätki, niin GLE:n LH ei ei ole kärsinyt niillä johdoilla pätkimisestä, kun aina välillä sitä tässä pihassa käynnistelen ja ajelen.

Muutenhan tuo Bendix onkin sitten toiminut hyvin.
Tai ainakaan siihen ei ole tarvinnut vaihtaa ohjausyksikköjä, kun auto on vasta yli 23 vuotta vanha, ja yli 400 tkm ajettu.

Monesti olen itsekin sanonut, ja muiltakin Volvoilijoilta kuullut, että tuntuu vaan tämä ranskalainen moottorinohjaus kestävän paremmin.
Ei se varmaan Boschillakaan ole kaatunut komponenttien tai laadun huonouteen,
mutta jostain syystä ovat kokemusten mukaan kestäneet nämä ranskalaiset ohjausboksit paremmin.  ???

Eikä Ranskaa yhdistetä autopiireissä ensimmäisenä luotettaviin autosähköosiin...  :D






Niko_S

  • Vieras
Ei ainakaan RE85:n kanssa ole vielä ollut ongelmia kylmäkäynnistyksessä aamulla,
kun ollut yöllä pakkasta ja lähtöhetkellä ulkolämpötilä lähellä 0 astetta.

Lohkolämmitintä en siis ole käyttänyt, enkä normaalisti ole käyttänytkään ennen kuin tulee kunnolla pakkasta.


Tänään hain postista Volvo/Brako sisätilanlämmittimen haarjoitussarjan:


Kunto luvattiin hyväksi, ja sitähän se näyttää olevan.
Tuo sarja on lähtöisin 400 tkm ajetusta 940:stä, ja aika hyvin säilynyt.
Möhköllä on rullattu hieman yli 400 tkm, ja lohkolämmittimen johdon suojakuori on paljon enemmän hapettunut.








Niko_S

  • Vieras
Tuossa aamulla oli -5 astetta, niin faijan mielestä lähti hieman nihkeämmin käyntiin kuin bensalla.

Kerroin kyllä, että se ei ole vika vaan polttoaineen ominaisuus.
Noin 2 vuotta olen jo puhunut että laitan Volvon kulkemaan etanolilla ja kertonut hyödyt sekä haitat, mutta eihän kaikkea voi muistaa jos ei ole itse perehtynyt aiheeseen. :)

Tänään sitten jälkivarustelin Möhköä, eli asensin lohkolämmittimen haaroitussarjan.

Kuvia:

Testi ennen asennusta:


Konehuoneen puolelta:




Jarruputkien ja pistorasian johdon väliin laitoin hieman pehmustetta, etteivät hierrä toisiinsa:
EDIT: Eli ikkuna- / ovitiivistettä jonka käärin ilmastointiteippiin


Paikallaan apukuskin jalkatilassa:

« Viimeksi muokattu: 07.10.2015, 17:38:38 kirjoittanut Niko_S »

Niko_S

  • Vieras
Näköjään Tapatalk taas r*iskasi otsikon, ja sai yhden kuvan käännettyä kyljelleen...  ::)


Tosiaan hieman vielä tuosta RE85:sta kokemuksia, kun huomenna tulee viikko täyteen.
Ei mitään ongelmia. Ajettu nyt reilu 200 km RE85:lla.

Moottori toimii paremmin edelleen.
Toisessa topicissa oli puhetta, että kun wiinalla ajetaan, niin pakokaasua muodostuu enemmän, eli on hyvä kun nokassa on aukioloa enemmän pakopuolella.

Tuntuu hyvin toimivan VX3 + RE85 näin vaparissa, jossa pakoputkistoa on muokattu virtaavammaksi.
Kun vaihdoin bensasta etanoliin, niin tuntuu toimivan vielä terävämmin.

Persdynotm kertoo, että woimaa on tullut vienosti (eli hyvin ujosti, tai todella pienesti) lisää.
Faijakin kyllä totesi, että tuntuu "vetävän" paremmin.



 

Niko_S

  • Vieras
Ostin tänään Defa Termini II 1400 (eli mallia superslim) sisätilanlämmittimen, ja asensin sen pilaamaan Möhkön sisustaa:


Defan Termina 1200 olisi ollut tarjouksessa, mutta pieni vertailu kertoo miksi en sitä ostanut:


Eihän tuo Termini II 1400 maksanut kuin 3 kertaa enemmän, mutta en halua siirrellä lämmitintä ympäri autoa sen koon takia.
Lisäksi tuossa on 5 vuoden takuu.
Termini 1350 "slim" oli maksanut kokonaista 5€ vähemmän, mutta se on 4 milliä paksumpi ja tuottaa 50W vähemmän.  :juhau:

Tarpeita ostin samalla Talmujen kytkemistä ajatellen.

Niko_S

  • Vieras
Pieni update GLE:n osalta.

Kovasti tavoittelin leima kuntoon saamista tälle vuodelle, ja osia olen ostanut monella sadalla eurolla,
mutta tällä hetkellä autotallin puute, ja motivaatiopula vaivaavat.

Tosin GLE kyllä jää edelleen omistukseen, mutta en enää stressaa sen kanssa, että pitää saada äkkiä ajoon,
vaan tulee myöhemmin jäämään täysipainoiseksi projektiksi.

Pienesti kyllä jo hahmottelin mielessäni GLE:n tulevaisuutta.
Ajattelin että sen voisi sitten rauhassa vaikka pilata ja virittää, kun Möhkö on kuitenkin se melkein pussihousu käyttis.


Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2094
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
GLE:n voisi sitten rauhassa vaikka pelastaa pussihousuilulta ja virittää.
Oikein!  O0

240 -86 @buildingbrick240

s73

  • Vieras
Onko Möhkön letkut missä kunnossa?
omasta mennyt tk-venttiilistä alaspäin lähtevä letku, map-anturin kumiset liittimet, jarrutehostimen letku, joku pikku letku imusarjan päällä, huohottimen ja imuilman välinen letku, kovettuu moottorin puolelta. ???

Niko_S

  • Vieras
Onko Möhkön letkut missä kunnossa?
omasta mennyt tk-venttiilistä alaspäin lähtevä letku, map-anturin kumiset liittimet, jarrutehostimen letku, joku pikku letku imusarjan päällä, huohottimen ja imuilman välinen letku, kovettuu moottorin puolelta. ???

Kaikki alkuperäisiä. Hieman kovettuneita, mutta ehjiä.

Yhden letkun olen tosin joutunut uusimaan konehuoneen puolelta, ja se oli venttiilikannen ja lämmityslaitteen kennon välinen letku.

Ei edes se liekkilukon pieni alipaineletku ole vielä murkkeentunut.
Liekkilukon olen kaksi kertaa tarkastanut, ja ei ollut tukossa.

Tosin vaikka ei ole ollut tukossa, niin voisi öljynerottimen käyttää irti ja putsata, kun autolla on ajettu jo yli 400 tkm.

Vähän tiivisteremppaa pitäisi koneeseen jälleen tehdä, vaikka kaikki akseleiden etutiivisteet vaihdoin viimeksi kesällä 2013.
Sen jälkeen kyllä vaihtui nokka-akselin etutiiviste toistamiseen, kun nokka-akseli vaihtui.

Mahdollisesti kampiakselin etustefa on alkanut vuotamaan, kun kastelee moottorin alapuolta...

Ohjeen mukaan asensin uuden tiivisteen pari milliä syvemmälle, jos stefakopassa oli uraa.
Siinä stefakopassahan oli uraa, ja silloin samalla tein koppaan uuden tiivisteen, tiivistepahvista.

EDIT. Korjasin kirjoitusvirheitä.
« Viimeksi muokattu: 11.10.2015, 16:17:10 kirjoittanut Niko_S »

Niko_S

  • Vieras
Ensimmäinen tankillinen RE85 ajeltu Möhköllä tyhjäksi.

Lyhyttä nurkka-ajoa, kaupunki-ajoa, ja noin puolet matkaa. Kulutus: 15,4 litraa / 100 km. Kilometrejä yhteensä 344.
98E5:lla vastaavassa ajossa kulutus ollut 12 litraa / 100 km.

Eli kulutuksen lisäys oli 22,1%. On siis "sallitun" / normaalin rajoissa.

Nyt sitten toinen tankillinen menossa, niin nähdään pysyykö kulutusero samana.
Laskeskelin, että tällä tahdilla säästän pari euroa vs. 98.

Mitään raportoitavia ongelmia ei ole vielä esiintynyt RE85:lla ajaessa,
ja tuskin tuleekaan, jos vain nykyinen polttoainepumppu kestää etanolia myös jatkossa.  :)


Niko_S

  • Vieras
Talmut sain tänään asennettua.
Sain pari tuntia kulumaan, kun vedin johdot, tinasin, sukitin, laitoin siististi kiinni.
Siinä välissä vielä hakemaan paikallisesta liikkeestä lisää liittimiä, kun jäi 3:sta kiinni... 

Kiinnitys vaati "billet-osia".
Rosterisesta asennusnauhasta tein. Tuli jäykkä, ja Talmu ei pääse heilumaan.  8)

Tuli parempi "kamera" (eli puhelin) hankittua, niin pieni vertailu:





Eihän tuossa muuta, kun joku fiba on käynyt Talmujen kytkennän kanssa, kun palavat yhtäaikaa ajovalojen kanssa...

Kytkin seuraavasti:

Yleisrele 12V/30A (varmaan kevyemmälläkin olisi pärjännyt, mutta sattui olemaan ennestään tuollainen)

Napa 30: Herätevirta parkeilta.

Napa 85: Lyhyiltä ja pitkiltä valoilta. Diodit johdoissa, päästösuunta releelle päin.

Napa 86: Maa.

Napa 87a: Talmuille virrat.

Napa 87: Tyhjä.

Mikähän tuossa voisi sitten olla mennyt vikaan, kun tarkastin kyllä monta kertaa liitännät, ja virrat jo asennusvaiheessa.

Vai onko itse rele väärä, että pitäisi olla vaihtorele, että ko. kytkentä toimii?
Ei maksa paljoa kyllä hakea tuollaista vaihtorelettä, ja kokeilla sillä...


EDIT.

Samalla oli hyvä mittailla jännitteet ajovaloilta:

Lyhyet
Oikea: 13,70V    Vasen: 13,74V

Pitkät
Oikea: 13,96V    Vasen: 13,97V

Oikean ja vasemman puolen ero voi olla selitettävissä sillä, että oikean ajovalon liittimessä oli pientä lämpökulumaa (eli liittimen muovi hieman tummunut, muttei sulamisen merkkejä).
Jännitteiden puolestahan nuo kyllä vielä hyvät ovat.


« Viimeksi muokattu: 13.10.2015, 22:51:15 kirjoittanut Niko_S »

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
minkä näköinen kytkentäkaavio on releen kyljessä. Jos on samanlainen kaavio, kun mulla oli releessä http://static4.motonet.fi/img/4/481871/500/481871.jpg niin kokeile vaihtaa 85 ja 86 johdot ristiin.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
minkä näköinen kytkentäkaavio on releen kyljessä. Jos on samanlainen kaavio, kun mulla oli releessä http://static4.motonet.fi/img/4/481871/500/481871.jpg niin kokeile vaihtaa 85 ja 86 johdot ristiin.

85 ja 86 on ohjauksia.
30 kytkee 87a ja 87 välillä.

86 = ohjausjännite
85 = maa

30 = akulta
87 = tyhjä
87 = Talmuille

Diodeja ei mun järjen mukaan tähän tarvita.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Carcom Oy  Ateho