Race.fi  Puotilan autokorjaamo

745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition

  • 658 Vastauksia
  • 200514 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2284
Diodeja ei mun järjen mukaan tähän tarvita.

Käsitin että talmut oli tarkoitus kytkeä huomiovaloiksi, eikä palamaan jatkuvasti?
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Käsitin että talmut oli tarkoitus kytkeä huomiovaloiksi, eikä palamaan jatkuvasti?
siltikään ei diodia tarvita,eli ohjaukset ajovaloilta ja pitkiltä niin sammuttaa huomiovalot kun ajovalot tai pitkät päällä!
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Ilman diodeja voi olla ajovaloissa vähä kuuma kun palaa pitkät ja lyhyet yhtaikaa  ;)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
85 ja 86 on ohjauksia.
30 kytkee 87a ja 87 välillä.

86 = ohjausjännite
85 = maa

30 = akulta
87 = tyhjä
87 = Talmuille

Diodeja ei mun järjen mukaan tähän tarvita.
just näin tarkoitin minäkin. ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
85 ja 86 on ohjauksia.
30 kytkee 87a ja 87 välillä.

86 = ohjausjännite
85 = maa

30 = akulta
87 = tyhjä
87 = Talmuille

Diodeja ei mun järjen mukaan tähän tarvita.

Okei. Eli tässä linkissä on vissiin piirretty 85 ja 86 väärin päin. En yhtäkkiä muista mistä tuon silloin kaivoin.
Ite kytkin omaan 240 huomiovalot muistaakseni tällä kaaviolla http://www.2cv.fi/wiki/images/3/37/Huomiovalot_releell%C3%A4_Dyaneen.jpg. Motonetistä ostin releen ja 2 diodia, releessä oli 85 ja 86 merkinnät toisinpäin eli 85 navan laitoin maahan ja 86 napaan puolivaloilta ja pitkiltä diodien kautta tulevat johdot. Valokatkaisijasta, kun kääntää parkit päälle syttyy parkit ja huomiovalot yhtäaikaa. Valot, kun kääntää päälle niin huomivalot sammuu. :)

Niko_S

  • Vieras
Kytkin samalla tavalla kuin Dmies.

Napojen 85 ja 86 keskenään vaihtamisella ei ole mitään vaikutusta Talmujen toimintaan.

Täytyy varmaan sitten seuraavaksi kokeilla ottaa heräte akulta, ja ohjausjännite parkeilta, ja katsoa mitä tapahtuu.

------------------------------

Tänään vaihdoin Boschin tulpanjohdot, kun posti toi ovelle.

Rengaspaineiden säätöä harrastin, kun tuntuu kuluvan vähän liian nopeasti. 2500 - 3000 km ajettu ja milli kadonnut kulutuspinnasta.
2,4 bar oli edessä ja 2,6 bar takana.
Laitoin 2,6 bar eteen ja 2,8 bar taakse.

Tai onko tuo nyt nopeaa kulumista vai ei, kun suurin osa teistä on aika huonokuntoisia millä ajan.





Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Käsitin että talmut oli tarkoitus kytkeä huomiovaloiksi, eikä palamaan jatkuvasti?

Hyvä pointti, en ajatellut pidemmälle.  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Niko_S

  • Vieras
Niin siis huomiovaloiksi ne tarkotin.

Täytyy varmaan sitten seuraavaksi kokeilla ottaa heräte akulta, ja ohjausjännite parkeilta, ja katsoa mitä tapahtuu.

Eli ei se tälläkään sitten toimi lain puitteissa.

Kokeilin toisella vastaavalla releellä, mutta ei muutosta tilanteeseen, niin tuon nykyisenkin releen pitäisi olla ehjä.  :-\

Täytyy mitata uudestaan johdot läpi, jos vaikka rele ei saisikaan jännitettä lyhyiltä ja pitkiltä valoilta.

EDIT.

Taisi vika selvitä, eli olen saanut sittenkin kytkettyä diodit väärin päin...  :facepalm:
Ei muuta kuin kolvi käteen, ja diodit toisin päin.

Voi taas tätä pienen ihmisen tyhmyyttä...  :D
« Viimeksi muokattu: 14.10.2015, 16:43:45 kirjoittanut Niko_S »

Niko_S

  • Vieras
Do diin!

Oma virhe korjattu, ja diodit käännetty.

Auto käynnissä; parkit ja Talmut palavat:


Auto käynnissä ajovalot päällä:


Täytyy näköjään vasempaan etuparkkiin laittaa uusi poltin, kun on noin himmeä...

Eli nyt kelpaa katsastuksessakin Talmut.  :)
Suuntausta en ole vielä kauheasti jaksanut säätää, mutta eilen kun laitoin kiinni, niin katsoin että näyttävät suoraan eteen,
ja hieman alaviistoon.

Tänään tuli ledit ostettua peruustusvaloihin.
Näkee sitten pimeällä paremmin peruutella. Tosin ei ole pahaa sanottavaa hehkulankojenkaan kirkkaudesta,
mutta onhan se aina parempi ja turvallisempi, jos on enemmän valoa.

Niko_S

  • Vieras
Kyllähän ne Boschin sytkäjohdot olivat sittenkin silikoonia.

Jo asentaessa meinasin, että tuntuu silikoonilta, ja kuoressa lukee Silocone-Power.
Piti vielä varmistaa, ja otin ylimääräisestä puolan johdosta hattua sen verran sivuun, jotta näin silikooni ytimen.

Eihän tässä muu harmita, mutta kun otin asian tiimoilta, ennen tilausta yhteyttä varaosapuljuun josta ne tilasin.
Kotisivuilla ei ollut mainintaa onko silikoonia vai kupari, niin halusin varmistaa.

Asiakaspalvelija kertoi, että ovat kuparijohtimet, mutta mistähän lienee kaivanut sen tiedon...
Nimenomaan kun soitan ulkomaille, ja kysyn onko Boschin numero 0 986 357 244 sytytysjohtosarja kupariytimellä, vaiko silikooniytimellä,
niin miksi ei voi sanoa suoraan, että "En tiedä", eikä valehdella.  >:(
Koska luultavasti asiakaspalvelijakaan ei saa sen enempää tietoa heidän järjestelmästä, kuin minä heidän verkkokaupastaan.

Pitäisihän noiden Boschin johtojen olla paremmat kuin tarvikkeet.

Olin kyllä hinnan puolesta siinä uskossa, että Boschit olisivat kuparia, koska kyseissä puljussa maksoivat yli 2 kertaa enemmän mitä tarvike silikoonijohdot (joita saan myös Suomesta).

Palautusoikeuden poistin sillä, että asensin autoon, ja on ollut käytössä.
Valheestakaan saan tuskin asiakaspalvelijaa kiinni, koska jonottaessa asiakaspalveluun ei ainakaan ollut ilmoitusta tyyliin: "Puhelusi voidaan nauhoittaa asiakaspalvelumme kehittämiseksi".

Mutta se näistä tulpanjohdoista. On ainakin uudet ja Boschit jos ei muuta.

Koskaan ei ole kyllä ollut Boschin sytytysosista mitään pahaa sanomista.
Nuo nykyiset Boschin sytytysjohdot ovat muuten Made in UK, jotka ovat ensimmäiset Briteissä tehdyt Boschin osat, jotka ovat minulle eksyneet.

Joku joskus sanoi, että Boschin sytytystulpat olisivat olisivat kakkaa, mutta oman kokemuksen mukaan sanoisin, että p*skapuhetta.
Yhdet NGK:n tulpat olleet Möhkössä, ja kaksi kierrosta Boscheja, niin Boschit ovat olleet vähintään yhtä hyviä.

Enkä ole Boschin alkuperäisistä sytkäosista enää pois vaihtamassa, kun tarvikkeilla ei saa muuta aikaiseksi kuin ongelmia ja kiroilua.


Puolanjohdon voisi kyllä varuiksi ostaa tiskiltä, kun tarvikkeena sitä ei saa.
Ei siinä kyllä mitään vikaa ole, vaikka onkin lähes varmasti alkuperäinen vuodelta 1991.

Volvon numero 6842734. Bilian verkkokauppa kertoo hinnaksi 22,02€.
Valmistaja on Bougicord. Kysyin tiskiltä valmistajaa, ja varmistin USA:sta netin kautta.

Tosin ei yllätys, kun moottorinohjaus ja sytytyspuola ovat Made in France.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
EDIT.

Taisi vika selvitä, eli olen saanut sittenkin kytkettyä diodit väärin päin...  :facepalm:
Ei muuta kuin kolvi käteen, ja diodit toisin päin.

Voi taas tätä pienen ihmisen tyhmyyttä...  :D
En muistanut sanoa, että itellä kävi ihan samalla tavalla aluksi omia talmuja asentaessa. Sp-elektroniikasta ostin eka yhet oikein pienet diodit ja vanhingossa sitten tuli väärinpäin. Meni hermot niihin pieniin ja sen jälkeen sitten ostin motonetistä kunnon diodit.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Puolanjohdon voisi kyllä varuiksi ostaa tiskiltä, kun tarvikkeena sitä ei saa.
Ei siinä kyllä mitään vikaa ole, vaikka onkin lähes varmasti alkuperäinen vuodelta 1991.

Volvon numero 6842734. Bilian verkkokauppa kertoo hinnaksi 22,02€.
Valmistaja on Bougicord. Kysyin tiskiltä valmistajaa, ja varmistin USA:sta netin kautta.

Tosin ei yllätys, kun moottorinohjaus ja sytytyspuola ovat Made in France.
Huikkoster joskus vinkkasi omaan 240 topic:iini, että
Tiesikkö että esim AD:lta saa Bougicord merkkisiä tulpanjohtoja jotka ovat Volvon tehtaan käyttämiä. Ja ilman merkkiliike lisää ;)
Tilasin sitten oulusta varaosa t-paakkarin kautta bougicordin johdot. Hintaa oli muistaakseni 30€ ja paketissa oli sekä kansijakajan ja lohkojakajaan passaava  puolanjohto. Ainut ero minkä päällisinpuolin huomasin oli, että ei lue volvo eikä made in france :D

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2284
Niitä muuten saa ihan sellaisia releitäkin missä se diodi on valmiina samoissa kuorissa. ;)

Oman ostin joskus ihan paikallisesta autotarvikeliikkeestä.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Niko_S

  • Vieras
Silikonia ne kaikki sytkäjohdot on eristeeltään.

Sisältä hiiltä/lasikuitua tai kuparia

http://fi.bosch-automotive.com/fi/parts/parts_and_accessories/engine_systems_1/gasoline_1/ignition_2/ignition_cables_2/ignition_cables_3

Joo.

Minulla on näköjään nuo paremmat Silicone-Power + hehkutuksen merkki, eli ydin kuparia.  :)

Tosiaan oli aika paksu tuo ydin, kun tarvikkeissa on puolet ohkaisempi.

Voi olla, että itsellä on syntynyt harhakäsitys Boschin kuparijohtimista, kun käsitellyt paljon noita Silicone-Copper johtoja, joissa kuparia on paljon enemmän.
Tosin tiesin kyllä, että silikooni on aina pinnoite, koska se on yksi parhaita synteettisiä lämmöneristeitä (Olen joskus käyttänyt silikoonisia uunihansikkaita).


En muistanut sanoa, että itellä kävi ihan samalla tavalla aluksi omia talmuja asentaessa. Sp-elektroniikasta ostin eka yhet oikein pienet diodit ja vanhingossa sitten tuli väärinpäin. Meni hermot niihin pieniin ja sen jälkeen sitten ostin motonetistä kunnon diodit.

Ei se mitään.  :)
Itsekin ostin diodit Motonetista, kun oli kunnollisen kokoisia.
Kotoa löytyi jotain diodeja, mutta ne olivat niin pieniä, että en edes ajatellut niitä käyttäväni.

Huikkoster joskus vinkkasi omaan 240 topic:iini, että Tilasin sitten oulusta varaosa t-paakkarin kautta bougicordin johdot. Hintaa oli muistaakseni 30€ ja paketissa oli sekä kansijakajan ja lohkojakajaan passaava  puolanjohto. Ainut ero minkä päällisinpuolin huomasin oli, että ei lue volvo eikä made in france :D

Olen jo vuosia tiennyt että Bougicord valmisti/valmistaa Volvon tulpanjohdot, mutta halusin kokeilla Boscheja.
Laadullisesti ei ole käytännössä mitään eroa. Bosch maksaa muutaman euron enemmän.

Eikä ole Volvon tapauksessa muutenkaan mitään pahaa sanottavaa ranskalaisista autosähköistä,
kun ranskalainen Bendixin moottorinohjaus on toiminut ilman komponenttivikoja 1991 joulukuusta lähtien.

Tuohon omaan GLE:hen, jossa on Boschin ohjaus, niin IMM ja ruiskutuksen ohjausyksikkö on vaihdettu.

GLE: 328 622 km (joista itse ajanut 112,4 km).

Möhkö: 410 000 - 420 000 km (Pitää jakohihna vaihtaa, koska vaihdosta on jo vähintään 90 tkm).

Jakohihnan vaihtoon löytyy kotoa kahta vaihtoehtoa.

Jakohihna (Made in China) + kiristin (Made in China).

Gates jakohihna sarja hihna + kiristin (Made in Belgium).

Gates menee kiinni, mutta vielä täytyy hommata vesipumppu Volvolta.
Volvolainen vesipumppu on kestänyt jo yli 100 tkm, ja kerran ollut irti kun vaihdoin siihen kaikki tiivisteet originaaleihin, kun kannen ja pumpun tiiviste vuosi.

Tarvike vesipumppua en osta.

Ainakin uusi GRAF piti yhtä paljon ääntä kuin vuotava Volvolainen vesipumppu (joka sai huonosti voitelua)
ja sen jälkeen kun vaihdoin Volvolaiseen pumppuun tiivisteet, niin stetoskoopilla kuunneltuna kehräsi, kun uudehko tarvikepumppu piti kovempaa ääntä, vaikka sillä ei ollut ajettu kuin 2 km, ja molemmissa olivat moottorit käyttölämpöiset.

B230F vs. B200F, mutta vesipumppu on kuitenkin sama, jos vertaa Bosch vs. Bendix.



Niitä muuten saa ihan sellaisia releitäkin missä se diodi on valmiina samoissa kuorissa. ;)

Oman ostin joskus ihan paikallisesta autotarvikeliikkeestä.

Pitää olla vaihtorele missä on diodi sisässä, jollainen on myös itsellä Talmujen ohjaukseen.

Itse jouduin Talmujen johtosarjan rakentamaan.
Parkeille tulee ohkainen 0,75 mm2 johto, joka on mielestäni täysin riittämätön.

Heräte tulee parkeilta, mutta siihen kolvasin 1,5 mm2 herätteen releelle.

Kaikki Talmuihin liittyvän olen kytkenyt 1,5 mm2 johdolla.
Riittää varmasti, kun ajovaloillekin tulee 1,5 mm2 johdot.

Releelle otin maan akun miinuksesta, koska siinä on paras.
Talmuille tein uuden maan vasempaan runkopalkkiin (josta akkukin ottaa omansa).

Olen kypsynyt jo aikaa sitten näihin Volvon kytkentöihin, kun maa on joko ruskea tai musta.
Plus on vaaleanpunainen, valkoinen, keltainen tai vihreä.

Talmuille laitoin plussat punaisalla, ja miinukset mustalla, niin osaa tunnistaa.

Releen maa akulta:


Talmujen maat:


Plussat releelle:


Näköjään kuvat taas kääntyy tänne foorumille laitettaessa miten haluaa, kun 3. kuva on oikein päin...

Tuon Talmujen releen loppusijoituspaikaksi suunnittelin, niin että releen navat ovat alaspäin.
Näillä keleillä kun on pakkasta yöllä, ja plussaa aamupäivällä, niin olen huomannut että kosteutta kertyy todella paljon konepellin alle,
eikä se tee hyvää, jos kosteus pääsee väliin.




 












 

Autoracing  KL-varaosat