Kulkukoira  Proturbo

745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition

  • 658 Vastauksia
  • 200487 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4110
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #420 : 20.03.2016, 21:02:32 »
Ei rikkinäinen tai loppuunkulunu suutinrele tee vikakoodia.


+1 ääni tälle.

Kokeile vaikka hyppyjohdolla ennenkuin tilaat uuden jostain huitsin nevadasta..

The moose

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #421 : 22.03.2016, 21:30:38 »
Ei rikkinäinen tai loppuunkulunu suutinrele tee vikakoodia.

Tai sit se re85 poksi on kypsä.
+1 ääni tälle.

Kokeile vaikka hyppyjohdolla ennenkuin tilaat uuden jostain huitsin nevadasta..

Joko volvo on kunnossa.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #422 : 22.03.2016, 21:43:14 »
Pieni päivitys. Tankkasin 10 litraa bensaa (tankissa oli joku 40 litraa RE85:sta).

Tänään kun lähdin töistä, niin pakkasta oli -5 ja lähti ensimmäisellä käyntiin. Aamullakin lähti ykkösellä, kun oli -2 ja yöllä oli enemmän pakkasta.

Eli bensa-doping näyttää auttavan ainakin vielä tuohon ongelmaan.

Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla


Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #423 : 24.03.2016, 21:31:24 »
Joku maaginen bensa-E85 seossuhde tosiaan löytyi.
Se on noin 20% bensaa RE85:n seassa, niin käynnistyy ainakin pikkupakkasilla ja nollan tuntumassa nyt kuin kesäkelillä.

Edelleen olen niitä isompia suuttimia miettinyt, niin:
Bosch 0 280 150 561   220cc/min @ 3 bar, 14,5 Ohm.

Noissa vakio Dekoissa ovat 14,2 Ohm, niin tuskin tuo 0,3 Ohm enemmän vaikuttaisi haittaavasti?

---------------

Posti toimitti Boschin anturin:





 



Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #424 : 25.03.2016, 14:54:46 »
Vaihtelin nyt sitten pitkänperjantain kunniaksi tuon Boschin valvonta-anturin.
FAEn tekeleen talletin jäteastiaan.

Pitkä 22 mm hylsy, räikkä, lyhyt jatkovarsi ja nivel olivat käyttämäni työkalut.



 

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #425 : 26.03.2016, 21:30:21 »
Tuli tässä viestiteltyä Veksin kanssa Bendix Reginan etanolimodauksesta, niin hän kertoi että 24 lbs/hr ovat toimivat.

Kiitokset vielä Veksille vinkeistä tätäkin kautta. :)

-------------

Tänään tuli varattua vaihteistoöljyt, niin saa sitten ostaa kun saa tilin.
Tulee 20L Motox Dextron II:sta. Hinta 79,90€.
Täyttää samat luokitukset Mobil ATF 220.

Veikkaan, että toimii tuossa reilu 420 tkm ajetussa AW71:ssä.

Sitten kun ostan öljyt, niin on kaikki tarvittava vaihteisto remppaa varten.

Vähänhän tuo vaihdelaatikko vuotaa öljyä (tai on vuotanut koko omistusajan).

Muutenhan se pelittää hyvin, ja vaihtaa pehmeästi.
Ainoa milloin nykäisee vaihteen, jos ajaa laittaa 2. ja kiihdyttää täysikaasulla, niin 1. -> 2. vaihto on terävän nykäisevä.

Pakkasilla on ollut ensimmäisten kilometrien aikana kankea,
mutta todennäköisesti paranee öljynvaihdolla.



Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #426 : 31.03.2016, 18:53:57 »
Tuli tänään tilipäivän kunniaksi ostettua se 20L ATF:ää.
Sen kylkeen sitten pari mitallista kaatokannua.


Laskeskelin myös keskikulutusta edelliselle tankilliselle, niin lukema oli miehekäs 22 / 100 KM.
Tiedä sitten kuinka paljon kiukutteleva(t) lämpöanturi on vaikuttanut.

Kun vuorokauden lämpötila pyöri nollan molemmin puolin:
Wanhalla Boschin anturilla käynnistyi huonosti, ja kävi tyhjää huonosti kylmänä.
Uudella FAEn tarvikkeella tuntui käynnistyvän jopa huonommin ja kävi edelleen huonosti tyhjää kylmänä.

Uudella Boschin anturilla on nyt lähtenyt ensimmäisellä käyntiin, ilman bensa-dopingia.

Tänään oli +1 C, kun lähdin töihin, ja ensimmäisellä käyntiin.
Kahdella edellisellä anturilla sai kokeilla pari kertaa, että jäi käymään, jos ei ollut wiinan seassa bensaa.




Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #427 : 31.03.2016, 19:43:03 »
Laita nyt jo ihmeessä pelkkää bensaa tankkiin ja tuo flexiasia aikalisän puolelle... Me ajeltiin juuri tässä pelkkiä muuttokuormia 230f+aw farkulla hervannan laidalta toiselle alle 4km suuntaansa nurkkarallia täysiä muuttokuormia 17l/100km viinankulutuksella, ja siinä on mun ajatuskatkon ansiosta kylmäkäyntisäädöt pitkin seiniä eli soppaa on aivan hillittömän paljon. Tarttis tehdä tarkistusmittauksia kun joku onneton sais aikaseks tiivistää tuon hiukan supsuttavan pakoputken liitoksen lambdan edestä ja tehdä vähemmän persiillään olevan lastun  :-[
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #428 : 31.03.2016, 20:42:43 »
Laita nyt jo ihmeessä pelkkää bensaa tankkiin ja tuo flexiasia aikalisän puolelle... Me ajeltiin juuri tässä pelkkiä muuttokuormia 230f+aw farkulla hervannan laidalta toiselle alle 4km suuntaansa nurkkarallia täysiä muuttokuormia 17l/100km viinankulutuksella, ja siinä on mun ajatuskatkon ansiosta kylmäkäyntisäädöt pitkin seiniä eli soppaa on aivan hillittömän paljon. Tarttis tehdä tarkistusmittauksia kun joku onneton sais aikaseks tiivistää tuon hiukan supsuttavan pakoputken liitoksen lambdan edestä ja tehdä vähemmän persiillään olevan lastun  :-[

Eihän tässä kyllä säästöä synny, jos kulutus olisi koko ajan samaa, ja en tuolla tankillisella ajellut edes taloudellisesti,
kun on annettu kunnolla "happea", ja välillä menty laittomasti sladissa...

Jos nätisti ajaisi, niin se kulutus varmaan asettuisi sinne 15L / 100 KM korville.

Takakontissakin on välillä ollut enemmän romua.

Kulutuksen nyt jaksoin laskea ensimmäistä kertaa tälle vuodelle, niin en osaa sanoa mitä on kuluttanut "nätillä ajolla".
Matkamittari, kun on rikki, ja työmatka vakio (34 km päivässä) + sekalaiset ajot (arvio), niin ns. oikeaa lukemaa ei ole,
kun puhelimesta en joka kerta jaksa laittaa GPS mittaria päälle.


Eikä tuo moottorinohjaus puoli ole tässäkään kunnossa, kun lambdan edestä vähän vuotaa,
ja etanoliboksi rikastaa x määrän seoksia, lambdan ohjaamana.

Sen ainakin tiedän, että 98E5:lla muutosboksille opetettu "peruskartta" on täysin riittämätön alle +5 C,
jos ajaa pelkällä wiinalla, niin meinaa tukehtua bensa-asetuksella tyhjäkäynnillä, kun ei saa tarpeeksi soppaa vakio suuttimilla.
Eli on aika rikas seos.


Eihän tässä mitään järkeä olekaan ollut, ja nyt säästelenkin, että pystyisi ostamaan ns. käyttöauton.

Syitä on kaksi:
- Alkaa tämä nykyisen käyttöauton/harrasteen kori olemaan siinä kunnossa, että tarvitsee jonkun verran hitsaamista.
- Ennen kuin tekniikan "parantelu" lähtee kokonaan lapasesta, kun pitäisi kuitenkin olla päivittäin ajossa.








Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #429 : 31.03.2016, 21:58:29 »
Käytännön testin perusteella LH-ohjatulla 230F ei ilman jotain täysin käsittämätöntä sekoilua saa menemään yli 20L viinaa satasella, säätöajotankillinen meni käytännössä niin että motarin ramppia läppä pohjassa motarille, sielä veto päällä, seuraavasta rampista jarrulla ulos, vähän säätelyä ja taas läppä pohjassa vauhtia jotta voisi taas jarruttaa, ja tuollain saatiin palamaan hitu alle 20. Jotenka kun tuo sun auton "sekoilu" on vahvistunut, on melko lailla varmasti syynä flexin ja reginan epäyhteensopivuus, regina yrittää korjata jotain asiaa mitä flexi tekee "väärin" lämpiämisvaiheessa, tai toisinpäin, ja lopputuloksena on sekasotku.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #430 : 31.03.2016, 23:08:48 »
Tuo sun auton "sekoilu" on vahvistunut, on melko lailla varmasti syynä flexin ja reginan epäyhteensopivuus, regina yrittää korjata jotain asiaa mitä flexi tekee "väärin" lämpiämisvaiheessa, tai toisinpäin, ja lopputuloksena on sekasotku.

Samoilla jäljillä olen itsekin.

Siksi on ollut ajatuksena "heittää kuikkaa" tuolla muutossarjalla, ja laittaa isommat suuttimet, niin saisi taas oma moottorinohjaus säätää,
kun on vihdoinkin paikallaan uusi ja toimiva ruiskutuksen valvonta-anturi.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #431 : 01.04.2016, 21:29:40 »
Persdyno on kertonut lisää omituisuuksia tästä Bendix Reginan + etanolimuutossarja sekoituksesta.

Nyt siis muutama päivä päästelty taas puhtaasti RE85:lla, kun edellisessä tankillisessa oli noin 20% 98:ia.
Eli siis tuossa 20% bensaa tilanteessakin oli boksin wiina-asetus rikastukset.

Kun bensaa oli seassa, niin vetoalueella tuntui olevan "pehmeämpi" meno.
Wiinalla taas se vetoalueelle siirtyminen on terävämpi, ja vetää pirteämmin.

-----------

Tulevat suuttimet ovat todennäköisesti tälläiset:
http://www.ebay.com/itm/TRE-24LB-HR-Fuel-Injectors-Fit-Bosch-Chevy-Ford-V8-LS1-LT1-5-0L-EV1-250cc-min-8-/221965761923

Ohmiluku yhden lähteen (sparepartstore24.co.uk/) mukaan 15,95 vs. vakio Siemens Deka 14,2.

Nämä siis ovat netistä kaivettua tietoa.

Sen tiedän, että jos laittaa matalaohmiset ilman etuvastusta, niin saa käräytettyä ECUn, mutta sitä en tiedä mitä tekee 1,75 Ohm suurempi resistanssi.

Täytyy vielä selvitellä ennen kuin alkaa tilailemaan mitään.

Ensi tilistä saattaa olla varaa ostaa AEMin wiinapumppu tai suuttimet. Kuka tietää ehkä molemmat...


EDIT.

Tuli vielä mieleen, että tämän ruoskanhan voisi muutoskatsastaa, että saisi ihan rekisteriotteeseen merkinnän: "Muutettu käyttämään pääosin etanolista koostuvaa
polttoainetta"
.

Trafi: http://www.trafi.fi/filebank/a/1447421545/8fe3bfa9aade266763d426695e84aae0/19025-Bensiinikayttoisten_ajoneuvojen_muuttaminen_kayttamaan_paaosin_etanolista_koostuvaa_polttoainetta.pdf

Käy ottamassa päästöt, ja muutoskatsastaa. Ei vissiin ole sen ihmeämpää?

Jos siis tähän ryhtyisin, niin vasta sen jälkeen kun isommat suuttimet ja muutossarja heivattu pois.

Käytännön hyötyhän tuossa toimenpiteessä olisi tasan nolla, koska ei kokonaismassan mukaan verotettavassa vaikuta.
Auton arvokaan ei nouse yhtään.

Lähinnä allekirjoittaneen mieltä lämmittäisi tuo merkintä.

Kaksi kertaa kävin viimeksi katsastuksessa (hylky tuli silloin 1. kerralla päästöistä (ja toisesta syystä), kun pakoputki vuosi liikaa.
Muutossarjan boksia en ollut edes yrittänyt konehuoneeseen piilottaa, ja boksin lämpöanturi oli/on teipattuna hyvin näkyvästi teipattuna ylävesiletkuun, niin ei tullut mitään kysymyksiä.

Jälkitarkastuksella pääsi päästöistä läpi, ja kun katsastaja tulosteli dokumentteja, niin kyselin RE85 muutoskatsastuksesta (tammikuu 2016),
niin katsastaja kertoi, ettei ollut perehtynyt asiaan.

En kylläkään tunnustanut, että ajelen wiinalla, vaan kyselin "kaverin puolesta".

Samalla yksityisellä asemalla olen nyt pari vuotta katsastanut tätä, ja muita autoja, ja alennuksiakin saanut. Palvelu on ollut hyvin premium, ja asiakaslähtöistä. Täytyy sinne ensin soitella tuosta muutoskatsastuksesta.








 

« Viimeksi muokattu: 01.04.2016, 23:00:27 kirjoittanut Niko_S »

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #432 : 02.04.2016, 15:55:25 »
Mittailin tänään puristuspaineita.

1. 11,2 bar
2. 11,3 bar
3. 11,1 bar
4. 11,7 bar

Viime mittaus (20.07.2015):

1. 11,2 bar
2. 11,1 bar
3. 11,4 bar
4. 11,7 bar

Kolmospytyn noussut lukema saattaa selittyä sillä, että mittari jolla olen mittaillut oli aika halpa.

Mutta samoissa pyörii kuin silloin RVS käsittelyn jälkeen.

Suurin syys mittaukseen oli se, että kylmällä moottorilla männän helmat kalkattavat taas entiseen malliin,
kun RVS käsittelyiden jälkeen kalkatus hieman hiljeni noin puoleksi vuodeksi.

Vanhat kynttilät (vasemmalta alkaen 1.):


Näköjään seokset pysyneet ainakin ajossa hyvinä, vaikka diagnostiikka onkin herjannut, että tyhjäkäynnillä on paksulla/löysällä.

Tulpilla oli takana vasta noin 5000 km, mutta vaihdoin samalla, koska eivät maksa juuri mitään.





Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #433 : 08.04.2016, 22:07:50 »
Tänään tuli kesärenkaat vaihdettua, ja pikaisesti tuli pari päivää sitten "feikattua" Rialeita hieman siedettävämmiksi.
Maalasin lipat vannehopealla, ja lakkasin kaikki vanteet uudestaan.

Kaikkiin vanteisiin sama, paitsi yhdestä jouduin maalaamaan puolatkin uudestaan, kun oli saanut pintaansa hieman puuöljyä (ei omasta toimesta).
Ei löytynyt enää samaa AT -tuotteen vannekultaa, jolla 3 vuotta sitten alunperin maalasin, mutta AT -tuotteen Metalflake kulta osoittui olevan todella lähellä samaa sävyä.

Tuossa nyt yksi vanne (jonka puolia ei fiksattu).

Ennen:


Jälkeen:


3 kerrosta lakkaa tuli maalin päälle.
Puolissa taitaa sitten olla 3 vanteen osalta olla 5,5 kerrosta lakkaa, koska noista muista hioin puolat 1000 karkeudella läpi, kun eivät tarvinneet kuin tartunnan uudelle lakalla.

Vanteet kun pyörii tässä alla noin viikon kaksi, ennen kuin edes pesen niitä, jotta lakka ehtii kunnolla kovettua,
niin sitten voisi vaikka vahata vanteet huollon helpottamiseksi.

Itse Möhköä ei ole mitään mieltä vahata, koska siinä on niin vähän hyvää tai ruosteetonta maalipintaa...  :facepalm:
Tosin pesin auton tuossa torstaina, koska meinasin että laittaa mieluummin puhtaat ja kiiltävät vanteet, puhtaan ja ruosteisen kuin likaisen ja ruosteisen auton alle.

-----------------------------------

Nyt on menossa ecopolttoaineella, ecoiluajo -kokeilu ainakin nyt tankillisen verran.
Eli siis luovun ripeistä kiihdytyksistä tavoitenopeuteen, ja yritän välttää kaikki ohitukset (mitä niitä nyt on ollut esim. 100 km/h alueella hitaampia).

Tuolla normiajotyylilläni wiinaa on siis palanut seka-ajossa sellaista 18 - 20 L / 100 KM.

Nyt siis on tarkoitus selvittää kuinka paljon kulutus menee oman ajotyylin piikkiin, ja kuinka paljon menee FlexFuel boksin ja Bendix Reginan yhteensopimattomuuden piikkiin.

Useamman kerran jo tullutkin mainittua, mutta viime vuonna toimi tuo muutosboksi + Bendix Regina oikein kivasti lämpötiloissa -5 - +12 C.
Kulutus oli 12 - 16 L / 100 KM.
Joku bitti siellä on varmaan sitten mennyt muutosboksissa poikittain, kun yht'äkkiä alkoi v*ttuilemaan.

Tuo muutossarja on lambdaohjattu, eli ottaa sopituksen lambdan signaalijohdosta.
Alunperin se on opetettu (niin kuin luki ohjeissakin) bensarikastuksilla 98E5:lla.

Tosin asiaan voi liittyä sekin, että pakoputki vuotaa pikkaisen katalysaattorin edestä, ja lambda on kiinni katissa.
Korjaa kun jaksaa...

Viime syksynä oli paikallaan katalysaattorin korvausputki, niin silloinkin kyllä vuosi suunnilleen yhtä paljon ennen lambdaa,
kun laipan hitsaus alkoi vuotamaan, mutta silti kulutus pysyi kohtuullisena...

Hyvin voisi kyllä tänäkin vuonna laittaa tuon korvausputken paikalleen, pienen modauksen jälkeen.





Poissa M1kk0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #434 : 08.04.2016, 22:33:10 »
Äkkiä heittää laihalle (signaalin siis) ja sitäkautta laittaa lisää soppaa kun on vuotoa putkessa ennen lambdaa. Sekä vakiokuntoisena että muutosboksillakin. Suosittelen korjaaman sen ennen kuin yhtään kulutustestiä alkaa edes miettimään. Ainut bitti mikä poikittain on, on lambda-tunnistimen signaalijohdossa kulkeva bitti. Oijoi miten monta kulutuksennousua on mennyt viallisen lambdan ja putkivuotojen piikkiin...

Jos mahdollisimman ekologisesti haluat ajaa, niin kiihdytykset kannattaa tehdä noin 50-70% kaasulla huippuvääntömomentin kierrosnopeudella. Siinä pisteessä on ottomoottorissa paras hyötysuhde, paitsi tilanteessa jossa pystyt ajamaan täyskaasulla lamba-arvolla 1, jolloin paras hyötysuhde olisi huippuvääntömomentin pisteessä.
« Viimeksi muokattu: 08.04.2016, 22:35:06 kirjoittanut M1kk0 »

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron