Race.fi  Puotilan autokorjaamo

745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition

  • 658 Vastauksia
  • 200491 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #465 : 01.05.2016, 23:15:49 »
Kuumailmapuhaltimella mustatut kestää paljon kauemmin kuin vahat. Satiininmusta spraymaalikin ehkä hyvillä pohjilla
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #466 : 02.05.2016, 11:12:07 »
Suosittelen kuumailmapuhallinta. Esimerkki omasta miten muuttui tummuus.
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #467 : 03.05.2016, 22:51:12 »
Ei huonot :).

Seuraavaksi ehostuslistaan puskurit mustaksi ja ruosteiset kilvenruuvit pois. Lähtee 10v pois ulkonäöstä.

Kiitoksia.  -H-
Täytyy varmaan käsitellä puskurit taas kevään kunniaksi kuumailmapuhaltimella.

Ompas yllättävän harmaat puskurit. Näihin on varmaanki käytetty mustaa puskurivahaa aikaisemmin.

Itseasiassa en ole koskaan käyttänyt mitään puskurivahoja tässä autossa.
Aina olen kuumailmapuhaltimella käynyt läpi.

Joka kevät/kesä olen puskurit "käsitellyt" kuumailmapuhaltimella.

Kerran kokeilin käsitellä ATF:llä, joka kyllä mustasi aika hyvin, ja vaikka pääsikin kuivumaan kunnolla,
niin keräsi silti kaiken pölyn itseensä.
Pari viikkoa sen jälkeen vedin kuumailmapuhaltimella, kun ATF:t olivat peseytyneet pois.

Kyllä se kuumailmapuhallin ollut omasta mielestä paras.

----------

Takavaloista vielä.
Eivät tykänneet irroittelusta, niin kehitti kontaktivian vasemmalle (jarruvalo paloi koko ajan):


Katsoin liittimet läpi, ja putsasin maadoituksen.

Laitoin sitten eilen lisää teinituningia, ja vaihdoin hehkulankojen tilalle ledit (luonnollisesti 2-napaiset, niin jarruvalotkin toimivat):



Kusti polki eilen Boschin YKK-anturin, jonka vaihtelin tänään töiden jälkeen:


Tuli kanssa ostettua, ja vaihdettua takaluukun pumput:


Jos nuo saksalaiset kaasujouset olisivat laadukkaammat, kuin Propartsin pumput, jotka kestivät noin kaksi vuotta (vaihdettu 16.04.2014).

Propartsin pumppujen kanssa oli jo talvella ongelmaa, kun olivat jumineet niin hyvin kiinni, että takaluukun saranat meinasivat vääntyä avatessa...

Toista ei saanut täyteen mittaan edes toinen pää ruuvipenkissä, ja suoraan vetämällä.
Toisen päällä sai olla maata vasten koko elopainolla, niin se ei mennyt kasaan...
"Hyvää laatua".


AEMin polttoainepumppu oli tänään iltapäivästä saapunut Matkahuoltoon, mutta en ehtinyt sitä enää iltavuoron jälkeen noutaa.   



Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #468 : 03.05.2016, 23:15:07 »
Ihan unohtui tämäkin mainita, kun nyt taas seurailen kulutuksia:

Kävin eilen töiden jälkeen tankkaamassa, ja laskeskelin sitten keskikulutuksen.
Tulos: 14,9 L / 100 KM.

Eilen kävin tankkaamassa ja saavutettu keskikulutus oli 14,83 L / 100 KM.
Matkaa, ja vähän nurkka-/kaupunkiajoa.

Kyllä tuosta varmaan pääsee vielä vähän alaspäin.

Ainakaan ei ole nyt pakoputken fiksailun jälkeen herjannut tyhjäkäynnin lambda-arvosta,
niin voisi olettaa että seokset ovat sinnepäin.








Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #469 : 04.05.2016, 05:56:34 »
Ihan unohtui tämäkin mainita, kun nyt taas seurailen kulutuksia:

Eilen kävin tankkaamassa ja saavutettu keskikulutus oli 14,83 L / 100 KM.
Matkaa, ja vähän nurkka-/kaupunkiajoa.

Kyllä tuosta varmaan pääsee vielä vähän alaspäin.

Ainakaan ei ole nyt pakoputken fiksailun jälkeen herjannut tyhjäkäynnin lambda-arvosta,
niin voisi olettaa että seokset ovat sinnepäin.
TUo kulutus viinalla? Oma menee bensalla noin 15-17l/100km... :2funny:

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #470 : 04.05.2016, 19:14:48 »
TUo kulutus viinalla? Oma menee bensalla noin 15-17l/100km... :2funny:

Tottakai wiinalla...?  ???
Bensalla meni samanlaisessa ajossa noin 12 litraa.


------------

Tässä olisi nyt se HIPO pumppu:


Pikkaisen tuo on painavampi, kuin nuo pelkästään bensakäyttöön tarkoitetut halvat kiinalaiset.
Tottakai johdot ja liitin ovat myös laadukkaan näköiset ja tuntuiset.

Piti tietenkin vielä tänään asentaa, kun oli vapaapäivä.

Halusin sovittaa AEMin orggispaikalle tankkilaitteeseen, joten se vaati muokkausta.

Vähän liian snadi:


Vingulla karkeasti pykelmät pois:


Tämä jäi pois pumpun ja syöttöputken välistä:


Mikä lie "virtauksen vakain", kun tuossahan on vain läpi reikä, ja pieni ontelo, jossa nuo patit ovat...
Ei tunnu poisto vaikuttavan mitenkään.

Tankkilaite taas kasassa med AEM:


Johdot liitin tietenkin kolvaamalla, ja päälle kutistesukat vähän suojaamaan.

Painepuolen liitännälle täytyy tehdä jotakin, kun hikoili vähän jo ennen pumpun vaihtoakin:


Ei siis vuoda ainakaan vielä, mutta uusi pumppu kun on kuitenkin huomattavasti tehokkaampi kuin vanha,
niin täytyy lähiaikoina keksiä joku parempi ratkaisu.
Alunperinhän tuossa syöttöletkussa on pikaliitin, mutta se meni aikanaan rikki, niin piti säveltää.

Tankkilaitteelle tuleva letkun pätkä pitää joka tapauksessa uusia, mutta sen liitos näyttää siltä, että tulee hajoamaan, kun sen irroittaa.
Tankkilaitteen läpi tuleva syöttöputkikin on kyllä aika hapan...

Mutta joo, en vielä panikoi tuosta, kun ei vielä tiedä kuinka kallis homma tulee olemaan (jos joutuu uusimaan linjaa pidemmällekin), ja pitää kartoittaa/miettiä mikä olisi paras tapa tehdä uusi painepuolen liitos tankkilaitteeseen.



Kävin kaupungilla asioilla, niin oli tilaisuus samalla tehdä 45 km käyttötesti.
Ajossa en huomannut ihmeellisempää muutosta, mutta tuntuu vastaavan kaasuun pikkaisen paremmin.

Voikin olla, että ei ole saanut tarpeeksi ainetta, kun tyhjäkäynnilläkin tuntuu käyvän nyt tasaisemmin.
Tosin nythän vakiot 192cc suuttimet jarruttavat menoa, kun ei niiden läpi mene sellaista määrää ainetta mitä pumppu tuottaa.

192cc / min = 11,52 l / tunti, ja neljän suuttimen yhteystuotto = 46,08 l / tunti.
Polttoainepumppu puskee wiinaa suuttimille 320 l / tunti.

Tällä nykyisellä moottorilla (ainakaan alakerralla), ei tulla saamaan kaikkea pumpusta irti.
Seuraavaksi tulee kylläkin isommat suuttimet, niin päästään hyödyntämään edes osa.

Noinkin tehokkaaksi pumpuksi tuo on uskomattoman hiljainen.
Sytytysvirran kun kääntää päälle, niin ei enää kuulu tuttua surahdusta.
Mitä nyt pari kertaa testasin antaa virtaa ennen kuin laitoin tankkilaitteen paikalleen, niin kuului sellainen hiljainen, mutta äkäinen surina.

Kun auto on tyhjäkäynnillä, ja kuuntelee täyttöputken aukosta, niin saa todella keskittyä, että pumpun kuuluu,
koska sen verran kovaa imee ainetta, että lorina peittää lähes kokonaan pumpun äänen.

Kyllä tuo nyt ihan rahansa arvoinen pumppu tuntuu olevan.  :)
Eihän se halpa ollut (159€), mutta halvalla ei hyvää saa.

 







Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #471 : 05.05.2016, 16:13:26 »
Piti tänään käydä kaupungissa, ja tuli taas sellaiset 45 km, niin oli hyvä taas tunnustella moottorin ominaisuuksi AEM pumpun syöttämänä.

Ajoa oli maantiellä, kaupungissa, ja takaisin tulin mutkaista, mäkistä pikkutietä.

Moottori tuntuu nyt pikkaisen sitkeämmältä, niin vielä eilispäivää vahvemmin vaikuttaa siltä, että Airtexin pumpun syöttö ei riittänyt wiinalla ajellessa edes vakioille 192cc Dekoille.

Välillä kyllä tuntui vanhalla pumpulla, kun ajeli tasakaasulla 4. vaihteella, kierrokset 2000 rpm,  ja pikkaisen hieman painoi lisää kaasua vaikka ennen ylämäkeä, niin tuntui tahmealta.

Nyt vetää myös iloisemmin 4000 rpm jälkeen, kun vanhalla pumpulla alkoi hyytymään 5000 rpm,
niin uudella pumpulla ei ole hyytymistä havaittavista.
Ihan moottorin äänestä kuuluu, että kun lyö kaasun lattiaan ja saavutetaan noin 5500 rpm, niin huutaa aika iloisesti.

Saa nähdä mitä tapahtuu, kun saa isommat suuttimet.

Nyt alkoi vaan mietityttämään nuo alkuperäiset venttiilinjouset, että kuinka pysyvät kyydissä mukana,
kun moottori kerää nyt jenkaa aika paljon nopeammin 750 - 6000 rpm, kuin vakiona...

Noh, kyllä ne kestävät kun ei koko ajan ajele punarajan tuntumassa.
Jos tähän nyt saa laitettua vielä tänä vuonna Hipomman kannen, niin sitten samalla jäykemmät jouset.

------

Vielä hikoilevasta polttoaineen syöttölinjasta sen verran, että kokeilin tänään kiristää letkuklemmaria vähän lisää, niin ainakin tyhjäkäynnillä loppui se hikoilu.
Tosin pitää edelleen keksiä siihen joku parempi ratkaisu.

Otin tänään vähän videota tyhjäkäynnistä, niin tälläinen se on nykyään:


Käytännössä siis paras mikä voi olla.
Ei ole imu- tai pakovuotoja, ja lambdasäätökin on kunnossa.







The moose

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #472 : 05.05.2016, 19:39:44 »
Mulla on ylimääräset turkoosit siemens dekat. V70 olleet. En tiä onko sen alkuperäset.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #473 : 05.05.2016, 19:43:43 »
Käsittelin puskurit kuumailmapuhaltimellä tuossa iltapäivällä.

Etupuskuriin ei tullut silminnähtävää eroa ennen/jälkeen.

Takapuskuri oli haalistunut enemmän:




Takapuskuri kokonaan käsiteltynä:


-------------

Meinasin vielä, että olen erilainen nuori, ja laitoin ledit etuvilkkuihin.
Hätävilkut päällä kaikki vilkut toimivat normaalisti, mutta kun laittoi vain toisen puolen vilkut päälle, niin vilkutti tiheästi, samalla tavalla, kuin olisi yksi polttimo pois pelistä.

Möhkö ei vaan näköjään jostain syystä tykännyt, kun etuvilkut olivat ledit.
Vai olisiko jännite ero ollut vaan niin suuri, kun oli yksi led, ja kaksi hehkulankaa per puoli, että alkoi tökkimään.

Laitoin sitten ne ledit etuparkkeihin:


Nythän Möhkössä on ledeinä:
- etuparkit
- takaparkit/jarruvalot
- peruutusvalot
- mittariston taustavalot
- lämmönsäätimen taustavalot


Nyt minulla on takaparkkeina/ -jarruvaloina tälläiset:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/433045/BA15s-LED-polttimopari-valkoinen-12V-EI-TIELIIKENTEESEEN

Nämä olisivat ihan PRO -ratkaisu, mutta taitaa olla siinä ja siinä meneekö muokkaamatta paikoilleen, ja törkeän hintaiset:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/433109/Philips-LED-polttimopari-RED-1224V-BAY15d-EI-TIELIIKENTEESEEN


Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #474 : 05.05.2016, 20:53:56 »
Mulla on ylimääräset turkoosit siemens dekat. V70 olleet. En tiä onko sen alkuperäset.

Meikäläisen autonosabudjetti on tässä kuussa jo käytetty, mutta ei siitä sen enempää.
Kiitos kuitenkin tarjouksesta.

Pitäisi kuitenkin tietää niiden suuttimien tyyppinumero, että saa selville virtauksen ja resistanssin.

Noista tinakoneen suuttimista kuitenkin sen verran, että 10 Valve 140hv (ainakin 850:ssä) on vakiona käytetty noita samoja 192cc Siemen Dekoja, jotka ovat B230F Bendixissä.


Veksin kanssa viestittelin alkuvuodesta suuttimista, kun tietääkseni kukaan muu ei ole yhtä hullu kuin minä, että alkaa kikkailemaan B230F Bendix Reginan kanssa RE85:lla.

Veksi oli kuitenkin sen pioneerityön tehnyt, niin lopputulemana oli, että rokkaa 24 LB (250cc) suuttimilla.

Esim. nämäkin olisivat käypäiset:
http://www.ebay.com/itm/New-8-24lb-Fuel-Injectors-Matched-Chevrolet-Ford-Pontiac-LS1-LT1-5-0L-5-7L-250cc-/231316688229?hash=item35db8c8d65:g:idkAAOSwLa9UXDQr&vxp=mtr

Ei ihan Bolt-on, mutta se ei haittaisi.
Eihän tuo AEMin pumppukaan ollut Bolt-on, ja silti sen askartelin paikalleen, ja toimii.

Tämä on sitä kuuluisaa Motorsporttia.
Itse kun tekee, niin sitten joko toimii tai ei.




Poissa B204FT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #475 : 06.05.2016, 16:26:41 »
Mä oon viime kesäst asti ajanu RE85 + bendix regina yhdistelmällä. Bensanpaineita nostin ja laitoin B234F suuttimet.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #476 : 06.05.2016, 22:56:27 »
Mä oon viime kesäst asti ajanu RE85 + bendix regina yhdistelmällä. Bensanpaineita nostin ja laitoin B234F suuttimet.

Hyvä tietää, että on muitakin.  :)

Bensapaineen nostolle mietin, että voisi ensin kokeilla puristaa pikkaisen orggis säädintä (löytyy yksi ylimääräinen).
1 mm rutistus vastasi jonkun lähteen mukaan 0,5 bar korotusta.

Tai sitten hommaa vaikka tälläisen:
http://www.race.fi/fi/product/18970a/rp-fpr-1

Mutta en sitten tiedä toimisiko myös ihan vaan niillä isommillakin suuttimilla, ja tuolla nykyisellä pumpulla.
Tarkoitukseni on hommata 250cc/min. suuttimet, jotka ovat aika tarkkaan 30% isommat kuin vakiot.

Tuo AEMin pumppu varmaan riittää etanolikäytössä johonkin 400 - 500 hv nurkille, niin se puoli pitäisi olla nyt kunnossa.

Edellisen Airtex E8279 pumpun maksimituotoksi on luvattu 208 LPH (Ei varmaan ollut enää 2 vuoden jälkeen, joista 7kk oli etanoli kylvyssä).
AEMin maksimi tuotto on tosiaan se 320 LPH.

Maksimi tuotto riippuu tottakai suoraan myös siitä, kuinka suuri on johtojen jännitehäviö (tietenkin riippuu myös polttoainelinjan koosta).
Volvon oman johtosarjan polttoainepumpun johdot ovat 1,5mm2, ja AEMin pumpussa ovat virta ja maa myös 1,5mm2.

En mittaillut asennuksen yhteydessä pumpulle tulevaa jännitettä...
AEMin mukaan tuo pumppu tuottaa sen 320 LPH, 13,5V käyttöjännitteellä.


Tuo nykyinen pumppu ei enää itsessään vaatisi lisäaineen käyttöä (Red Line SI-Alcohol olen käyttänyt),
mutta moottori edelleen vaatii, niin käytetään edelleen.

Huomaa kyllä hyvin kuinka etanoli huuhtelee moottoria, kun öljyt haisevat wiinalle jo 2000 km jälkeen.
Ideaali vaihtoväli on etanolilla ainakin tässä moottorissa jotain 5000 tkm.

Moottorikaan ei vuoda öljyä mistään tällä hetkellä (5 kk sisään olen kyllä joutunut vaihtamaan kampiakselin etustefan ja venakopan stefan, kun kampiakselin stefa oli falskannut jo hetken, ja venakoppa hikoili).

Seuraavassa öljynvaihdossa otetaan kokeiluun Castrol Magnatec 5W-40.











Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #477 : 06.05.2016, 23:30:13 »
Bensapaineen nostolle mietin, että voisi ensin kokeilla puristaa pikkaisen orggis säädintä (löytyy yksi ylimääräinen).
1 mm rutistus vastasi jonkun lähteen mukaan 0,5 bar korotusta.

Sen mallin säädintä, jonka kansi näyttää kaiuttimen alaripustukselta, voi modata puristamalla.
Tämän jälkeen voi tosin säädin vuotaa prässäyksestä. Sitäkin joutuu sitten puristelemaan

Se yleisempi, syvän mallinen kansi on huonompi puristeltava: menee helposti tukkoon!
-Kun säädin on puristeltu jumiin joutuu pumppu työntämään polttoainetta "seinää vasten"
Vakio pumppu ei sitä kestä kovin pitkään, arvatkaa mistä tiedän...
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #478 : 07.05.2016, 01:02:26 »
Sen mallin säädintä, jonka kansi näyttää kaiuttimen alaripustukselta, voi modata puristamalla.
Tämän jälkeen voi tosin säädin vuotaa prässäyksestä. Sitäkin joutuu sitten puristelemaan

Se yleisempi, syvän mallinen kansi on huonompi puristeltava: menee helposti tukkoon!
-Kun säädin on puristeltu jumiin joutuu pumppu työntämään polttoainetta "seinää vasten"
Vakio pumppu ei sitä kestä kovin pitkään, arvatkaa mistä tiedän...

Kiitos infosta.
En siis taida kokeilla puristaa, kun nämä itsellä olemassa olevat ovat juurikin "syvän mallisella kannella":


Tosin nytkin tuo uusi AEMin High Performance pumppu työntää vähän "seinää vasten", kun pumppu pystyy ideaalitilanteessa syöttämään 7 kertaa sen verran polttoainetta mitä pystyy menemään vakio suutinten läpi...

250cc suuttimilla vastaava kerroin olisi enää 3,8, joka on huima parannus, niin kallis pumppu todennäköisesti jo kestäisikin pidempään.

Tuo linkkaamani Race.fi:in tarjoama bensapaineen säädin olisikin siis vahva vaihtoehto (kun kerran jossain tapauksissa toiminut jopa E85:n kanssa).
Haluan nimenomaan 1:1 säätimen mittarilla, niin ei tarvitse alkaa laskeskelemaan suhteita, jaa säätää erillisen mittarin kanssa...

Sitten olisi myös HIPO Aeromotiven paineensäädin, joka pitäisi kestää E85:sta:
http://www.ebay.com/itm/new-Aeromotive-13130-EFI-Bypass-Regulator-UP-TO-1000-HP-combo-Gauge-Fittings-/272089423781

Tosin tuo Aeromotive on aika kallis, että ei viitsisi laittaa vielä "käyttöautoon".



s73

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #479 : 07.05.2016, 08:19:26 »
5W40 on ohutta öljyä,  meni 2 litraa 15tkm., paksumpaa öljyä jos ajelet paljon moottoritiellä.

 

Elekma  Autoracing