Proturbo  Autodiagnoosi

745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition

  • 658 Vastauksia
  • 200519 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #510 : 14.06.2016, 21:42:57 »
Eikös katsastuksessa katsottu välykset ohjauksesta. Ite ainoostaan raidepäät ja reaktiotangon päät joutu vaihtaan 10v aikana. Ei muita osia tarvinnu vaihtaa. jaa mut rattiakselin nivel piti vaihtaa kun oli klappia ratissa. Sen katto leimalla väljäksi eikä päästäny läpi.

Olisi pitänyt katsoa...
Vielä erikseen kerroin hallin puolella katsastajalle, että tarkasta kunnolla etupää, kun oli outoutta ohjauksessa.

Jälkitarkastukseen jouduin alatukivarsien pultit kiristämään, ja oikean alapallon suojakumista tuli korjauskehotus.


joo ei alapallo vaikka ois kuinkaväljä tee 2cm välystä rattiin millään mutta rattiakselin nivel voi tehdä löysän rattiin määrätyssä asennossa mutta 2cm on jo kyllä aika helvetisti eikä varmasti ole kiva auto ajaa,eikä myöskään yksi raidetangon pää mutta jos on molemmat niin voi tehdä löysän rattiinkin,tulee mieleen vanha simpukkaohjaus ;)

Olen tässä jo miettinytkin saattaako itse ohjausvaihteessa olla väljää...

Kovettaako viina tuon korkin tiivisteen vai mikä? ???
Useampi vuosi siniseltä haetulta tiivisteellä mennyt, alkanut vuotamaan kun korkin ja tiivisteen välissä on tippa öljyä, kuivaamalla saanut pitämään korkin.   :juhau:

Tuskin se etanoli on yksistään vaikuttanut öljykorkin tiivisteen vuotamiseen, kun käänsin kerran tiivisteen. ja kiristin öljykorkin kynsiä.
« Viimeksi muokattu: 14.06.2016, 21:49:08 kirjoittanut Niko_S »

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #511 : 14.06.2016, 21:47:17 »
se on mahdollista mutta harvinaista  ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #512 : 17.06.2016, 23:14:15 »
Tänään varmistuin siitä, että ohjaustehostimen pumpun laakeri on p*skana...

Nyt parin päivän aikana alkanut ääntämään aika kovasti, ja kävelyvauhdissa täristää ohjausta.


Kävin tässä äsken kaivamassa varastoa, niin sattui kuin sattuikin löytymään edellinen ohjaustehostimen pumppu, josta oli myös pettänyt laakeri.
Pyörittelin sitä käsissä, ja yritin keksiä kuinka hihnapyörän saisi ehjänä irti.
Ainakin ulosvetäjän siihen saa kunnolla kiinni, koska akselin päässä on monttu, ja hihnapyörässä kunnollinen hahlo siinä akselin ympärillä.

Tuosta irtonaisesta pumpusta voisi siis irroittaa hihnapyörän ja katsoa minkä kokoinen laakeri siellä asustaa.
Sitten jos ja kun hihnapyörän saa ehjänä irti, ja vielä löytyisi oikean kokoinen laakeri sinne, niin vaihtaisi laakerin ensin siihen irtonaiseen pumppuun.

Sitten laittaisi sen kiinni autoon, ja kokeilisi toimiiko.


Sen verran kaivelin nettiä, että katsoin paljon maksaa uusi/kunnostettu ohjaustehostimen pumppu.

Saksassa halvin oli tämä (tosin saksalainen haluaa 100€ panttimaksun):
http://www.topautoosat.fi/trw-2199513.html

Motonetistäkin löytyisi pumppu (50€ pantti):
http://www.motonet.fi/fi/varaosat/655/135813/autot/volvo/740-760-1982-1992#Alusta-ja-ohjaus-Ohjaustehostimen-pumput-ja-sailiot

Tosin Motonetin luettelo tarjoaa ko. pumppua sopivaksi vain 1990 asti.

Oman parhaan muistikuvan mukaan ei olisi eroja 1990 mallin, ja 1992 mallin pumpuissa.
Ainakaan kiristimen ja letkuliitäntöjen osalta.

Laitoin sitten huvikseni vielä saksalaisen nettikauppaan Möhkön, ja aikaisemmin omistamani 744:n rekisterinumerot.

Möhkö:
http://www.topautoosat.fi/auto-merkki/varaosat-volvo/740-break-745/2798/10299/ohjausvaihde-pumppu.html

EX 744:
http://www.topautoosat.fi/auto-merkki/varaosat-volvo/740-sedan-744/20317/10299/ohjausvaihde-pumppu.html

Tarjoaa kahta samaa pumppua molempiin, mutta Möhkön tiedoilla mahdollisia pumppuja on puolet enemmän, ja ilman panttimaksua jopa yli puolet halvemmalla...


Tottakai käytetty tehostimen pumppu olisi viisain ja todennäköisin ratkaisu, ja jos tässä viikonloppuna jää töiltä ja muilta hommilta aikaa, niin yritän purkaa sen yhden romuna olevan pumpun.

Mielellään pumppuun vaihtaisi vain sen laakerin, ja jos se onnistuu, niin sitten saattaisi olla jopa 2 kappaletta "ehjiä" ohjaustehostimen pumppuja.


EDIT.  Joku sanoi joskus että: "Hullu saa olla, mutta ei tyhmä".

Toivottavasti itse olen vain hullu, koska se on hulluutta (tai omistautumista) laittaa "muutama sata euroa" (tai enemmän mitä maksoin autosta aikoinaan) etanolin kanssa kikkailuun, kun piti saada/ostaa laadukkaat palikat.

Tyhmyyttä todennäköisesti olisi se, että ostaa uuden ohjaustehostimen pumpun, jos ehjän saisi parilla kympillä käytettynä, tai vanhaan voisi vaihtaa laakerin.



« Viimeksi muokattu: 18.06.2016, 00:36:30 kirjoittanut Niko_S »

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #513 : 18.06.2016, 00:02:02 »
"Pääpaikka" mistä autonvaraosat24 tavarat tulee, ei rahtikuluja:
http://www.autodoc.fi/autonosat/ohjausvaihde-pumppu-10299/volvo/740/740-break-745/2798-2-3

Ruåttista, ensimmäisestä tilauksesta saa -15% alennuksen, ei panttia?:
https://www.skruvat.fi/Ohjaustehostimen-pumppu-C173.aspx

Juutuubbivideo hihnapyörän irrotuksesta, ei tosin Volvon pumppu:
https://www.youtube.com/watch?v=c5RaNn-fkQo

Ebay:
http://www.ebay.com/sch/Volvo-740-Power-Steering-Pumps-Parts/33588/bn_1504380/i.html
145 -70, 240 -89, V70 -99

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #514 : 19.06.2016, 17:50:00 »
"Pääpaikka" mistä autonvaraosat24 tavarat tulee, ei rahtikuluja:
http://www.autodoc.fi/autonosat/ohjausvaihde-pumppu-10299/volvo/740/740-break-745/2798-2-3

Ruåttista, ensimmäisestä tilauksesta saa -15% alennuksen, ei panttia?:
https://www.skruvat.fi/Ohjaustehostimen-pumppu-C173.aspx

Juutuubbivideo hihnapyörän irrotuksesta, ei tosin Volvon pumppu:
https://www.youtube.com/watch?v=c5RaNn-fkQo

Ebay:
http://www.ebay.com/sch/Volvo-740-Power-Steering-Pumps-Parts/33588/bn_1504380/i.html

Jees katselin tuossa eri vaihtoehtoja läpi, ja uusi pumppu olisi tietenkin uusi, ja siinä olisi takuu,
mutta tällä hetkellä ei todennköisesti tule uutta pumppua.

-------

Asiasta toiseen, niin yritin tänään irroittaa romupumpusta hihnapyörää.

Normaalilla 2 -leukaisella ulosvetäjällä ei hommasta tullut mitään, koska sitä ei saanut siihen varsinaiseen hahloon akselin ympärillä, ja vaikka hihnapyörän takaa saikin sitten tasaisen vedon aikaan, niin ei edes liikahtanut.

Tein sitten nopeasti "erikoistyökalun", mutta sekin homma meni vähän puihin:


8.8 kierretanko ei yllätys, yllätys kestä voimaa...  :D

Tosin ei tuollakaan yrityksellä kuulunut edes sitä naksahdusta, että hihnapyörä olisi liikahtanut.


Jossain vaiheessa pitää kuitenkin ostaa työkalusarja hihnapyörien irroitukseen, niin miksei sitten vaikka ensi kuussa.

Vaikka jotain tuollaista:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Moottori/Hihnapyorien-ulosvetaja-2000021490/

Helpottaisi myös tulevaisuudessa esim. kampiakselin hihnapyörän irroitusta, vaikka se nyt ennenkin on irronnut, kun on vähän kuminuijalla hakannut.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #515 : 24.06.2016, 15:23:08 »
Vaihdoin suuttimet, ja irroitin muutossarjan:


Ei tullut paineensäätimelle mitään "parempaa" kiinnitystä tehtyä, koska ei 2 mm pellistä olisi tullut kauheasti tukevampaa, ja se on nytkin tiukasti kiinni. Osaltaan ei myöskään huvittanut alkaa rälläköimään, ja hitsaamaan.

Painetta nostin taas ruuvin 1/4 kierroksen verran.


Toimii hyvin. Kävin koeajolla, niin 3000 rpm ylöspäin on hieman pirteämpi.

Nyt voi vihdoinkin sanoa, että Möhkön etanolisointi on saatu päätökseen, kun kaikki osat ovat kiinni autossa, mitä oli kyseistä hommaa varten hankittu (miinus tietenkin se muutossarja, joka jäi eläkkeelle tästä autosta).  :)

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #516 : 01.07.2016, 12:08:36 »
Tulin vakuutuneeksi siitä, että ohjauksen klappi on oltava itse hammastangossa, koska vaikka etupyöriä kuinka käänteli, ja yritti heilutella, niin missään muualla ei ole klappia.

Sain apparin puolen reaktiotangon puslat vaihdettua.
Kuskin puoli sitten myöhemmin.

Olihan ne alkuperäiset ihan loppu:




Tuli puhdistaa (pehmitin takapuslaa):


Puslan irroitin pajavarasan, parin holkin ja kivitaltan avulla.
Uusi pusla prässättiin reaktiotankoon kaverin korjaamolla.

-----------

Ehjästä ohjaustehostimen pumpusta sovin alustavasti kaupat.


Tulin myös ostaneeksi (tilanneeksi) uuden umpionlasin kuskin puolelle, kun vanhaan oli ilmestynyt reikä.
Tulee Volvo original, kun ei ollut kuin 20€ kalliimpi, kuin tarvike.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #517 : 02.07.2016, 01:20:26 »
Möhköhän oli tuon ohjausselvittelyn, ja reaktiotanko jumpan takia pari päivää pukeilla, kun ei saanut puslaa prässätty kuin vasta eilen.


Tänään aamulla laitoin sitten reaktiotangon kiinni, niin kieltämättä sai hyvän aamuvoimistelun, kun puolen metrin momenttiavaimella kirrasin reaktiotangon momenttiin.

Tukivarren puolen sai vielä hyvin kirrattua pukeilla siihen 95 Nm, kun oli tilaa isommille liikkeille.
Korin puoli taas tulee Volvon ohjeen mukaan kiristää 84 Nm:n kireyteen, kun on pyörät ovat maassa.

25 cm korkeat ajorampit (tälläiset: http://www.motonet.fi/fi/tuote/808822/Ajoramppi-500-kg-1-KPL-kantavuus-1000-kgpari),
sallivat keulan alla tapahtuvaan ruuvailuun muuten ihan hyvän tilan, mutta kun alettiin olla varmaan siinä 60 Nm hujakoilla, momenttiavaimella enää yhden räikän naksauksen liiketilaa (5 cm), ja sai punnertaa 20 cm ylöspäin.

Pulttimoponkin ostin eilen (halpis 59€ kaksoisvasara, avausvoima 610 Nm) mutta kompuran letku oli hukassa, niin kirrailin sitten käsin.  ::)

------------------------------

Bendix on näköjään saanut säädettyä itsensä joten kuten, kun tuossa juhannusaattona laitoin Chevyn suuttimet kiinni ja kävin muutaman kilometrin ajelemassa, niin ei silloin ollut lähes mitään vetoa alle 2500 rpm.
Nyt alkaa vetämään ehkä noin 2200 rpm korvilla, ja tasainen veto jatkuu ylös asti, ilman että olisi merkkiäkään "puutumisesta".

Kaikki 100+ jotain kaakkia tuntuvat nyt olevan käytössä, niin aiheuttaa kuivalla asfaltilla, ripeässä risteyskääntymisessä Volvoon levotonta perseen liikkumista. Ei siis lähde suddaamaan yhdellä nakilla (avoin perä), mutta tuntee hyvin että korin kallistus, ja taka-akselin liiallinen liike toppaavat sladin alkamisen.

Muutossarjan kanssa, vakio romuilla yritti tehdä miedosti vastaavaa märällä asfaltilla.

AW71:n huoltoon täytyy kyllä pyhittää 2 päivää, kun seuraavan kerran on sen verran vapaata.
Eli vaihtaa stefat, kampiakselin pään holkki ja öljyt huuhtelemalla.

Töksäyttää nyt vaan aika ikävästi 1 -> 2 täyskaasukiihdytyksessä, kun Hipo-osat hoitavat polttoaineen syötön vs. vakioromut ja muutossarja. Moottoriteho ja vääntö eivät edes kasvaneet paljon, mutta kuitenkin sen verran että huomaa persdynolla.

Edelleen ollut ongelmaa, että on seos laihalla tyhjäkäynnillä, mutta tulevaisuuden ratkaisu siihen voisi olla peltipakosarja, jossa lambdan paikka olisi heti kollektorin jälkeen.
Ei vaan koskaan saa pitkäaikaista apua edes laipantiivistettä vaihtamalla, kun lambda sijaitsee tällä hetkellä noin 10 cm downpipen liitoksesta taaksepäin. jää se yksi mahdollisesti vuotava liitos liikaa...

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #518 : 03.07.2016, 20:42:16 »
Tilasin tänään Skruvatista USA -mallin etuvilkut.

Uudet olivatkin olleet hankintalistalla vasta pari vuotta, kun orggikset ovat halkeilleet, ja lohjenneet perinteisesti yläkulmista.

Porkkanavilkkuihin ehkä jo vähän kyllästynyt, ja kokokirkkaat tuli kokeiltua toisessa seiskassa.

--------------------

Ensi kuussa jos saisi aikaiseksi hommata paremman kuljettajan puolen etulokasuojan, kun tuo jo kertaalleen hitsattu on kohtuu huonossa kunnossa (hitsaukset korkanneet, ja muutenkin ruosteessa).

Ensi kuussa jos vielä löytäisi myös toimivamman tyhjäkäyntisäätimen jostain, kun oireilee edelleen vaikka sen joku aika sitten putsasin ja rasvailin. Kestäisi vaan hajoamatta vielä jonkun aikaa...


Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #519 : 04.07.2016, 20:47:06 »
Paha vielä sanoa kuinka paljon isommat suuttimet tulevat vaikuttamaan kulutukseen.

Kävin tankkaamassa, ja laskin edellisen tankillisen kulutuksen (nurkka-ajo ja polkemis painotteista), niin oli maltillinen 17,77 L / 100 KM.
Pitihän sitä Bendixiä totuttaa wiinaan, kun nyt se säätää itse känninsä... joka käytännössä tarkoitti paljon turhia täyskaasun tuntumassa olevia kiihdytyksiä.

Tuo kulutus vastaa suunnilleen 13,5 litraa bensaa tällä vehkeellä.


Yritin jotenkin laskeskella paljonko kulutus voisi nousta, mutta turhan vaikeaa omalle laskupäälle.

Mitattua dataa oli, että muutossarjan ja vakioromujen kanssa kulutus nousi 22 - 25% vs. 98E5.

Kaikkein yksinkertaisinta onkin ajaa ja laskella sitten normaalisti keskikulutuksia, niin näkee kuinka paljon enemmän ainetta menee. Parhaimmillaan kuluttaa varmaan muutaman desin enemmän wiinaa.


Meinasin tässä muutama päivä sitten, että ostan seosmittarin, ja liitän sen suoraan lambdan johtoihin, mutta luovuin ajatuksesta melkein kokonaan, koska eihän sillä käytännössä näe "todellista" tietoa kuin silloin, kun AFR oikeasti siellä 14,7.
Sen ulkopuolella kapeakaistalla alkaa olemaan mittarin lukema olemaan varauksin.

Tosin tänään tsekkasin sytytystulpat, niin näköjään Bendix saanut seokset hanskaan, kun olivat sen väriset kuin pitääkin.


Vääntöä tuntuu olevan nykyään paremmin 2000 rpm tuntumassa, joka nyt on maantieajossa tärkeintä.
Työmatkan varrella on noin 400 metriä pitkä, jyrkkä ylämäki, niin siinä on hyvä havaita väännön kasvu.
- Muutossarja + E85 + vakio polttoaineensyöttö romut, niin jaksoi pitää nopeuden tasaisena, kun kaasupoljinta painoi noin 3 cm
  enemmän.
- 250cc suuttimet + E85 + AEM 320 LPH, ja polttoainepaine säädettynä 4 bar, niin kaasupolkimen asentoon riittää 2 cm lisäys.

Polkimen liikkeen senttimääristä en mene takuuseen, mutta kaasua tarvitsee joka tapauksessa painaa inasen verran vähemmän, mitä ennen.

Vaihdelaatikkoon voisi kyllä öljyt vaihtaa, jopa ennen itse varsinaista tiivisteremonttia.
Öljyt eivät kyllä haise palaneelle, ja ovat kirkkaankin näköiset, sekä vaihtaa pintakaasulla ajellessa jopa pehmeästi.

Suurin nipotus tulee täysikaasukiihdytyksissä, kun silloin saattaa töksäyttää 1 -> 2 vaihdoin, ja kun lähdetään paikaltaan liikkeelle, ja annostellaan suoraan 1/2 kaasua, niin turbiini spoolaa vähän liian pitkään, ennen kuin ottaa kiinni.

Tosin tuo spoolaus on pidentynyt ensimmäisen kerran kun vaihdoin polttoaineen etanoliksi, ja nyt kun Hipo polttoaineensyöttö kamat paikoillaan Bendixin ohjaaman, niin huomasin että spoolaa taas sekunnin - pari kauemmin.

Ei kai siis suoraan kerro, että AW olisi porsimassa, mutta lähinnä mielenkiintoista, että miten polttoaineenvaihto vaikuttaa noin,
kun muuten vaihdelaatikon toiminta ei ole normaaliajossa muuttunut yhtään, jos vertaa bensa vs. etanoli...  :idiot2:

Vai onko vaan siitä kiinni, että moottorin luonne ja toiminta on muuttunut niin radikaalisti verrattuna vakioon,
koska nykyäänhän tuo on liikkeellelähdöissä alle 2200 rpm "kuollut", mutta siitä ylöspäin vetää todella iloisesti?
Aikoinaan kun AW71 on laitettu B230F bensavaparin jatkoksi, niin ei kai ole ihan optimoitu toiminta noin 430 tkm jälkeen, pikkuviri wiinastetun moottorin jatkona.

Ehkä vaihdetaan öljyt lootaan ensin, ja ihmetellään sen jälkeen lisää.


Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #520 : 04.07.2016, 20:50:33 »
Voi kuule, jos sitä sinun AisinWarneriasi on ikuna koskaan huollettu, etkä ole porannut menemään ilman öljyn jäähdytyskiertoa, et saa sitä tehoillasi rikki.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #521 : 05.07.2016, 15:47:20 »
Voi kuule, jos sitä sinun AisinWarneriasi on ikuna koskaan huollettu, etkä ole porannut menemään ilman öljyn jäähdytyskiertoa, et saa sitä tehoillasi rikki.
Joo tuskin se ihan heti hajoaa. :)

On siihen joskus öljyjä vaihdeltu, ja jäähdyttimen vaihteistoöljyn kierto ei ole tukossa.

-------

Asiasta toiseen. Sateisena vapaapäivänä ajattelin alkaa eristämään Möhkön takakonttia.

Ensin purku:


Ainoat ruosteenalut, mutta tuonnehan kertyy melkein aina kostetta:


Pyöränkoteloa aloitettu:


Kotelo valmis:


Kylkeen laitoin vain yhteen kohtaan:


Sitten irtonaiset osat:








Ainakin tuon D-pilarin muovin paino tuplaantui...
Eipähän rämise nuo muovit enää.

Pitää vielä laittaa pelkääjän puolelle samat.


Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla


Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #522 : 05.07.2016, 23:09:32 »
Kyseinen äänieristyshomma meni muuten hyvin, mutta turhautuminen iski siinä vaiheessa, kun laittoi C-pilarin muoveja ja takaoviaukon ja jalkalistoja paikalleen. Eivät millään suostuneet enää menemään paikoilleen tiivisteuraan, vaan jäivät repsottamaan...  :idiot2:

Tosin kyseinen tiivisteura on jopa sentin leveä, ja koska mikään muu ei pidä siitä kohtaa kaarevia muoveja paikoillaan, niin pienikin muutos voi vaikuttaa.

Lämpötila oli koko ajan noin +15 astetta, ja muovitkaan eivät päässeet missään vaiheessa vääntymään (vaikka C-pilarin muovit vuorasinkin STP -matolla).

Ehkä melkein 25 vuotta vanhat muovit ja tiivisteet eivät vaan pitäneet siitä, että niitä irroitetaan.
Pitää selvittää paremmalla ajalla, jos asiaan löytyisi ratkaisua.

Tänään tuli pyöränkaarin, takakylkiin, ja kontin muoveihin laitettua 1,6 m2 STP:tä.
Ensi kuussa tarkoitus laittaa kontin lattiaan.
Takakyljet ja muoviosat tuli laitettua nyt ensin, koska tiesin että muoviosien kanssa tulee kuitenkin jotain ongelmaa.

Mattoa jäi vielä vähän yli, mutta en viitsinyt aloittaa kontin lattiaa sillä, kun tarkoitus on laittaa sekä lattiaan, että säilytystilan kanteen, sekä varapyörän koteloon.

Huomaa pikkuhiljaa, että tähän äänentoistoon ja äänieristykseenkin alkaa menemään jo jonkin verran rahaa, vaikka alunperin yli 4 vuotta sitten ei ollut tarkoitus kuin pitää auto ajokunnossa.
Mutta onhan kaikkeen muuhunkin mennyt jo paljon rahaa, mikä ei liity millään lailla perushuoltoon...


Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #523 : 06.07.2016, 19:40:40 »
Vaihteeksi taisi meni paskaksi starttimoottorin solenoidi. Onneksi olin ehtinyt kotipihaan, enkä jäänyt välille.

Piti vaan lähteä kaupassa käymään, niin startti kyllä pyörittää vihaisesti, mutta solenoidi ei ota kiinni...
Eihän tuo solenoidi ollutkaan vasta kuin 11 kk vanha.

5 minuuttia aiemmin starttasi, ja sitten ei.
Kaikki johtoliitokset katsoin läpi, koska nythän se on mallia "akulta virta, sulakkeen ja releen kautta solenoidille".
Sulake oli ehjä, ja relekin naksui, eikä mikään johtokaan ollut kuuma.

Pitää antaa startin jäähtyä rauhassa, ja tutkia lisää.

Onneksi huomenna on vapaapäivä, niin helpottaa vähän...

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #524 : 06.07.2016, 19:42:45 »
eikö se ole takuunalainen osa?
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy