Kulkukoira  Proturbo

745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition

  • 658 Vastauksia
  • 200517 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #555 : 14.07.2016, 21:03:11 »
Varsin viihdyttävää luettavaa tämä eeppinen starttikamppailusi  :D

Onneksi vinokoneeseen on sentään suhteellisen helppo vaihtaa startti, esim. omaan etuvetokäyttikseen ei tekisi mieli tehdä yhtään ylimääräistä startin tai muun apulaitteen vaihtoa  :buck2:
Hyvä että viihdyttää.

----

Nyt se muuten alkoi uudestaan tehdä samaa vaivaa, että startti pyörii tyhjää.

Akku on siis uusi (vaikkakaan ei niin suuritehoinen), ja kiinni oleva startti on ehjä, vaikka onkin vanha.

Oltava jotain häikkää virransyötössä solenoidille...
Nyt hän se saa releen ja sulakkeen kautta virtansa startin plussasta, eli käytännössä akulta.

Helpoin homma on aluksi vaihtaa se rele uuteen.
Tuo nykyinen on vähän ylimitoitettu 30A virrankestolla.
Sulakkeena on on 15A, koska 10A sulake ei kestänyt.

Johdoiksi laitoin silloin tuohon releytykseen 1,5 mm2, kun sitä sattui löytymään.
Mitään ongelmaa ei ole noillakaan joihdoilla ollut, vaikka ne voisi kyllä päivittää 2 mm2, samalla kun uusii varmuudeksi sen releen.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #556 : 14.07.2016, 21:33:15 »
Siis meneekö sinulla startille virta 1,5mm2 kaapelilla?

Tuota, suosittelen laittaa jonkun muun starttaamaan pitkäksi aikaa ja mene kokeilemaan johtoja. Startti ottaa hitusen enemmän kuin 30A virtaa käynnistyksessä, joten jotain on nyt pahasti pielessä (ellet puhu startin herätteestä).

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #557 : 14.07.2016, 21:46:28 »
Siis meneekö sinulla startille virta 1,5mm2 kaapelilla?

Tuota, suosittelen laittaa jonkun muun starttaamaan pitkäksi aikaa ja mene kokeilemaan johtoja. Startti ottaa hitusen enemmän kuin 30A virtaa käynnistyksessä, joten jotain on nyt pahasti pielessä (ellet puhu startin herätteestä).
Siis ei mene startille virta 1,5 mm2 johdolla.

Kova virta tulee alkuperäisellä 30 mm2 kaapelilla akulta.

Startin releytyksen olen tehnyt 1,5 mm2 johdoilla.
Eli tarkoituksena, että solenoidi saa paremman virran.

Sama periaate kuin esim. ajovalojen releytyksessä.

Tuossa oli sitä ongelmaa, kun virta tuli solenoidille vakiokautta, niin aina välillä pätki, vaikka virtalukon pohja onkin kunnossa.

Laiskana en jaksanut alkaa käymään kaikkia mahdollisia johtoja läpi, vaan ohitin ongelman releyttämällä, ja se toimikin hyvin 6 kuukautta.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #558 : 15.07.2016, 22:52:23 »
Uusi rele tuli ostettua siihen startin solenoidin releytysviritykseen.
Vielä aikaista sanoa oliko vika siinä, vai saako oikeasti alkaa "perkaamaan" johtosarjaa sen takia.


Hieman mietityttää myös YKK-anturin toiminta, kun saa lämpöisenä melkein koko ajan sahata pidempään käyntiin.
Muistaakseni tuo Boschin anturi ei ole vielä vuottakaan vanha...

Mitään vanhoja antureita ei ole jäänyt nurkkiin pyörimään, enkä viitsi kakkaa tarviketta ostaa vain kokeilun takia.
Jos vika näyttää jatkuvan, niin täytyy sitten ensi kuussa ostaa Bougicordin YKK-anturi.

Mitä nyt alustavasti katsoin:
- Topautoosat ei myy Bougicordia
- Mister-auto haluaa myydä auton tiedoilla HALL-anturin
- Skruvat ei myy muuta kuin Boschin anturia
- Skandixilta saa Bougicordin (mutta en halua olla tekemisissä Post Nordin kanssa...)
Tiskillä anturi maksaa noin 55€ (pitäisi kyllä olla Bougicord)

Ehkä se anturi olisi sitten tarvittaessa vaan helpoin tilata Volvolta, niin saisi varmasti toimivan.


Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #559 : 15.07.2016, 23:14:54 »
Mikä Post Nordissa mättää? Paljon anturi maksaa Skandixilla? Hauskaa muuten sinänsä, että Volvo-miehet suorastaan himoitsevat autoihinsa ranskalaisia Bougicord-sähköosia (Turbobricks-keskustelu Bosch vs. Bougicord), eikös yleisten ennakkoluulojen perusteella voisi olettaa jotain muuta ;D

The moose

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #560 : 15.07.2016, 23:34:56 »
Melko erikoista olisi että yksi volvo söisi antureita ja releitä jatkuvalla tahdilla.

Ite en koskenutkaan ykk anturiin 10v aikana. Aina löytyi vika tai häiriö suutinreleestä tai b pumpun releestä. Virtalukonpohjan vaihdoin ihan turhaan.

Releen uudelleen tinaaminen on hukkaan heitettyä työtä jos releen kosketuspinnat on palaneet piikille tai hiiltyneet muuten vaan. Toimii tai ei toimi kerran tai kaks kuukauden tai joka kerta kiukuttelee.

Perushommat kuntoon.. releet uusitaan pnp kytkin tutkitaan tai ohitetaan bensaa tankkiin ja se akku onko minkävuotinen tai laatunen? Jollei noilla vinokone starttaa m marketin pihasta niin vika on muualla.


s73

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #561 : 16.07.2016, 07:59:55 »
Vaihda bensapumpun rele, regina ei tykkää käyntiin sahauksesta.
Jouduin sahaamaan autoa käyntiin ja releen piirilevy muistutti paistettua ranskalaista.
Lämpimänä ei käynnistynyt ja kiekkamittarissa ei ollut mitään eloa.

Bendix reginaa on turha yrittää käyntiin jos ei edes lupaa startatessa.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #562 : 16.07.2016, 14:18:22 »
Hansikaslokerossa on uusi PA-pumpun rele, niin voisihan sen vaihtaa.


Ei mennyt ihan niin kuin elokuvissa, kun ajoin Volvon talliin ja oli ensimmäisenä tarkoitus laskea vaihteistoöljyt ulos.

Tyhjennystulpan kierre otti ja katkesi öljypohjaan...
Syykin selvisi: joku v*tun puupää ei ole laittanut tyhjennystulppaan tiivistettä...

Sama asentaja saa varmaan kreditit myös öljypohjan paikkauksesta kemiallisella metallilla.

Voisin kyllä sanoa muutaman valitun sanan sille "asentajalle"...

Öljypohjan joutuu joka tapauksessa ottamaan irti, mutta täytyy sanoa että meinasin lopettaa koko homman siinä vaiheessa, kun tulppa katkesi.

Tällä hetkellä uusi sotasuunnitelma on, että irroitan mittatikun putken ja saan sitä kautta suurimman osan öljystä ulos, ennen kuin alan tappelemaan öljypohjaa irti.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4110
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #563 : 16.07.2016, 14:21:58 »
Se mittatikunputkikin osaa sitten olla aivan sairaan kovassa kun se kartio on leikannut sopivasti kiinni.
Pidä vastaan juuresta, muuten se lähtee kiertyy mukaan ja menee paskaks.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #564 : 16.07.2016, 15:15:22 »
Se mittatikunputkikin osaa sitten olla aivan sairaan kovassa kun se kartio on leikannut sopivasti kiinni.
Pidä vastaan juuresta, muuten se lähtee kiertyy mukaan ja menee paskaks.
Huomasin. Lähti kiertymään hyvin ensimmäiset pari milliä, ja sitten jämähti paikoilleen.

Yritin tuossa 20 minuuttia tapella sen putken kanssa.

Suunnitelma C on irroittaa öljypohja kerralla, ja toivoa, että öljyt menevät astiaan, eivätkä allekirjoittaneen päälle, tai tallin kaivoon...

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #565 : 16.07.2016, 16:39:20 »
Välipäivitys:

AW: öljypohja on irti.







Magneetit ovat toimineet. Metallimujua on vähän ympäriinsä, kun liikuttelin magneetteja.

Tyhjennystulpasta löytyi vielä yksi ikävä yllätys.
Nimittäin siihen on hitsattu sisäpuolelta knööliä, että pysyy kiinni.

Menee jo niin pitkälle tuo viritys, että minun puolesta sen tekijän saa laittaa suoraan rautoihin...
En tunne niin hullua ihmistä, kuka pystyisi tuollaisen "patentin" perustelemaan.

---------

Jätin nyt öljyt rauhassa valumaan ulos vaihteistosta, ja uutta tyhjennystulppaa en kuitenkaan enää tänään mistään saa, niin nyt on hyvin aikaa irrottaa tuo rikollinen mielenhäiriö -viritys öljypohjasta.

Lisäksi ajattelin putsata öljypohjan kuppiharjalaikalla, ja vetäistä öljypohjaan mustan sinkkimaalin.

En sitten tiedä mikä tarkoitus öljypohjassa olleella paikkauksella oli, kun öljypohja on täysin ehjä.
Oli vedetty reilu kerros kemiallista metallia vasemman kyljen keskimmäisen kiinnityspultin kohdalle, peittäen pultin kannan lähes kokonaan.

"Hieman" kyrsi rapsutella puukolla 10 minuuttia sitä kamaa pois öljypohjasta, jotta sai hylsyn pultin kantaan.



Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla


Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #566 : 16.07.2016, 17:15:23 »
Vilkaisin vielä huoltokirjaa, niin viimeisin virallinen merkintä on vaihteistoöljyn vaihdosta vuodelta 2008, noin 60 tkm sitten.
Tiedän kyseisen korjaamon, ja se on useamman automerkin valtuutettu huolto, jossa homma toimii.

En voinut nyt soittaa sinne ja kysyä tuosta öljyn vaihdosta, mutta aika varmasti ei ole siellä tehty noita patentteja vaihteiston öljypohjaan.


Mitä nyt muutama patentti tästä autosta on löytynyt:
- tuo vaihteiston öljpohja, ja sen turailut
- ABS:n mittariston valolle oli ryöstetty virta öljynpaineen
  merkkivalolta.
- Nopeusmittarin anturin johdot mallia MMJ:stä otettu piuha,
  ja liitin kasassa nippusiteellä.

Joku taidoton kotimekaanikko yrittänyt korjailla.

Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla


Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4110
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #567 : 16.07.2016, 20:30:46 »
 :2funny:
Viimosen päälle patentteja.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #568 : 19.07.2016, 00:49:18 »
Sain Volvon kasaan vasta tuossa eilen illalla, kun ei pääsyt hankkimaan tarpeita uutta tyhjennysproppua varten, kuin maanantain tullen.

Uusi pohjapropun kierre:


Propuksi tuli normaali 10mm kierteellä oleva 8.8 pultti kupariprikan kanssa, koska halusin hitsata mutterin kiinni alkuperäiseen kierreholkkiin, niin säästyin isommilta kikkailuilta.

Öljypohja sai myös ensin happomaalin, ja sitten sinkkimaalin päällensä.

Tuossa putsattuna:


Tuossa maalattuna:


Ja paikallaan:


Onneksi oli Aisinin orggis tiiviste (tai Volvon, mutta Made in Japan),
niin ei tarvinnut sen kanssa kikkailla.
Sellainen hieman joustava kumikorkkitiiviste, niin oli mukava liimata se paikoilleen.

Laitoin vastaavaan määrän öljyä sisään, mitä oli tullut ö-pohjan kautta ulos, ja en vielä käynnistänyt autoa, kun huomasin, että tiputtaa ATF:ää.



Ei siis ollut turhaan tuossa kohtaa se räkäpaikka.

Jouduin itsekin laittamaan sitten kemiallisella metallilla räkäpaikan siihen, jotta vuoto lakkaa.

Todennäköinen vuotokohta on seinän, ja ö-pohjan tiivistepinnan pokkaus, mutta jännää tästä tekee se, että en paljaalla silmällä nähnyt  selvää reikää tai halkeamaa öljypohjan sisäpuolella.
Vuoto oli pieni, niin silloin reiänkään ei tarvitse olla suuri...

Suodatinta en vaihtanut, kun se oli näinkin puhdas:


Öljypohja kikkailujen jälkeen ei enää jäänyt aikaa takatiivisteen, ja holkin vaihtoon, kun auto piti saada ajoon.

Vaihteistoöljyt ehdin kuitenkin vaihtaa huuhtelemalla.

Jos laskee mukaan öljypohjaan lisätyn öljyn, niin tuoretta ATF:ää meni  17 litraa ennen kuin öljy oli kirkasta ja ilmat saatu pois.

Onneksi oli 20 litran kannu uutta öljyä.
Lootassa on tällä hetkellä Motox Dextron II.

Testilenkillä kyllä huomasi kyllä että toimii paljon paremmin, kun on tuoreet öljyt. :)

Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla


Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #569 : 20.07.2016, 01:07:13 »
Eipä se kemiallisella metallilla tehty "räkäpaikka" auttanut kauheasti...

Tai olisi se varmaan auttanut paremmin, jos ei olisi täytynyt yrittää pika-paikkausta täyteen öljypöhjaan.  :idiot2:

Lisäksi tuo kyseessä oleva vuotokohta on niin vaikeassa paikassa.
Ulkopuolelta jos yrittää hitsata, niin kiinnityspultin kiinnitys reikä on 2 milliä vuotokohdasta.
Jos sisäpuolelta hitsaisi, niin saisi olla aika mahtava viritys, että tiivistepinta ei taivu yhtään, ja siltikin kiinnitysreikä olisi parin millin päässä...

Helpointa on etsiä jostain parempikuntoinen AW71:n öljypohja, ja toivoa, että se ei vuoda.

Eniten ei edes ota päähän tällä hetkellä, että se öljypohja vuotaa vähän.
Se tosin kyrpii, että kaikki öljypohjaan nähty vaiva (tyhjennystulpan kierteen uusiminen/rakentaminen, ja öljypohjan putsaus ja maalaus) oli sitten käytännössä täysin turhaa...

----------------

Tosin on tässä lisääkin rahan menoa.
Näyttää vahvasti siltä, että lambda-anturi alkaa olemaan ehtoopuolella.

Viimeksi tänään sytytti aamulla lambdan vikavalon. Lamdan vikavalo paloi siihen asti kunnes kävin tankkaamassa.
Vikavalo sammui kun käynnisti auton täydellä tankilla.

Lambda valon sytyttänyt vikakoodi oli 2-2-1, eli seos laiha osakuormalla.

Seos nyt ei ainakaan ole laihalla.
Tankissa on edelleen 320 Lph pumppu, suuttimina 250cc, ja paineensäädin asetettuna 4 bar.
Tämä setti on toimiva.
Jos paineensäätimen laskee 3 baarin hujakoille, niin silloin prötää tyhjäkäynnillä, ja ei toimi kunnolla kierroksilla.

IAT- ja MAP-anturit mittasin, niin ne kertoivat järkeviä arvoja.

Lambda-anturi taas oli ihan hakusessa. Tyhjäkäynnillä näyttää mittarilla 0,0 - 0,5 Volttia.

Tosin tässä muutaman kuukauden aikana on ollut jo merkkejä, että lambda on menossa rikki.
Kulutus on lisääntynyt pikkuhiljaa, ja lambda-vikavalo on syttynyt ja sammunut pari kertaa.

Vaikka lambdan vikavalo olisi poissa, niin silti moottori ei toimi täysin oikein.
Tyhjäkäynnillä pätkii välillä lämpimälläkin moottorilla, ja vedossa on terävin huippu poissa.

Sytkäosatkin ehdin katsoa vianetsinnässä läpi:
- Virranjakan kansi ja pyörijä ovat Boschin huhtikuussa 2015 vaihdetut. Ei ainakaan näkyvää vikaa.
- Boschin tulpanjohdot ovat lokakuussa 2015 vaihdetut.
- Boschilaisen moottorin valvonta-anturin vaihdoin maaliskuussa 2016. Ohmiarvot ovat haarukassa.
- Sytytystulpat ovat noin kuukauden vanhat vapari Äffän arvoilla olevat NGK:t.

Ei tässä oikein muu auta kuin ensi kuun tilistä ostaa uusi NGK:n lambda-anturi.
Kesti jopa pari vuotta.
NGK on toimituksineen noin 130€, ja silloin aikanaan kyselin Volvolta orggista niin hinta oli kuitenkin yli 200€.

En sitten tiedä onko se orggis titaani-lambda kuinka paljon laadukkaampi, mutta en taida sitä tälläkään kertaa alkuperäisenä ostaa.


 

 

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron