Ateho  Elekma

745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition

  • 658 Vastauksia
  • 200528 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4110
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #570 : 20.07.2016, 06:35:58 »
Pakoputki ei varmasti vuoda ennen lambdaa?

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #571 : 23.07.2016, 21:25:37 »
Pakoputki ei varmasti vuoda ennen lambdaa?

Vuotavin kohta ennen lambdaa tuossa on ollut etuputken laippa.
Siihen ei kirraus auttanut, niin vaihdoin tiivisteen.

Pakosarjan laipan, ja pakosarjan tiivisteet olen vaihtanut muutama kuukausi sitten.


Tuo etuputken laipan olen tarvike katalysaattorin takia vaihtanut aikanaan Simonsin 2-pulttiseen, niin olen huomannut, että vuotaa siitä herkimmin.
Sen jälkeen kesti tiivistekin paremmin, kun hitsasin katalysaattorin korvausputkeen mutterit, niin ei tullut läpi-pultti-prikka-mutteri kiristystä, joka oli epävarmempi kirrata kunnolla.

Etuputkikin alkaa kyllä olemaan aika rapsakka, kun siitä ruostui kannatinraudan kiinnitys irti...

Aikaisemmin, vaikka se vähän välillä vuosikin ennen lambdaa, niin ei syttynyt mittaristoon lambdan vikavalo kertaakaan,
ja joskus herjasi seoksista tyhjäkäynnillä.

Nyt tilanne on eskaloitunut niin, että mittaristossa syttyy lambdan vikavalo, ja vikakoodi herjaa osakuorman seoksista.

Lambdan vikavalo ei kuitenkaan pala mittaristossa koko ajan, ja vaikka se olisi poissa, niin meno on silti puutunutta,
ja osakuorman seoksista kertova vikakoodi on aktiivisena.

Näin ollen olen aika varma, että lamda-anturi vaatii uusimisen.

-------

Uuden lambda-anturin hankkiminen näyttää olevan aika nihkeää, kun viimeksi tilasin sen mister-autosta ja siellä ei ole varastossa.
Töissä selvitin, että yksi toimittaja tuntee NGK:n titaanianturin, mutta sielläkään ei ole varastossa.

Topautoosat.fi:stä näyttäisi ainakin tällä hetkellä saavan oikeaa anturia.

Huomasin viimeksikin, ja taas nyt tälläkin kertaa, että B230F Bendix Reginaan on aivan turhaa etsiä oikeaa lambda-anturia rekisterinumeron tai VIN-koodin kanssa.

Taikasanat ovat NGK 1763 / OTA4F-3B1.

Tosin ei se saisi ylivoimaista olla rekkarilla/VIN-numerolla, koska moottoriin viittaava numero on 88= B230F Bendix Regina,
kun 85= B230F LH-Jetronic.

Edes Skandix ei osaa VIN-numeron avulla tarjota oikeaa lambda-anturia, vaikka Skandix tunteekin B230F Reginan.


Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #572 : 24.07.2016, 23:25:43 »
Kävin äsken "jälkikiristämässä" etuputken laippaa, ja se oli kireällä.

Siinä samalla kun heiluin kiintolenkin kanssa alustan puolella, niin huomio kiinnittyi rapsakan näköiseen kohtaan eturunkopalkin kyljessä.
Koputtelin hieman kiintolenkillä, niin palkkiin muodostui reikä:



Ei ollut ylläri.
Kyseessä siis pelkääjän puoli.

Nuo orggis saksitunkin nostopaikat ovat muutenkin olleet tarkoitus laikata pois jo hetken aikaa, niistä ei autoa nosteta.

Joskus vuoden 2012 keväällä nostin Volvon saksitunkilla autoa ylöspäin kuskin puolelta ensimmäisen ja viimeisen kerran
(Kun ei ollut hallitunkkia käsillä), ja rengas ei edes ehtinyt nousta maasta, kun kuului vaimea rasahdus, ja se saksitunkin tappi irtosi kiinnikkeistään...  ::)

Ruoste ei ole vielä ehtinyt levitä runkopalkkia pitkin lattian sisäpuolelle, mutta alhaalta päin katsoessa nuo etupalkkien ja lattian saumakohdat ovat hyvin ruosteessa.

Tänä vuonna en ole edes jaksanut putsata - maalata - massata, talven jäljiltä ilmestyneitä ruosteita etuosan pohjasta,
koska oli tiedossa, että etupalkkeja joutuu hitsaamaan taas jossain vaiheessa.

Muitakin mätäpaikkoja löytyy, ja kopasta ruostetta sopivasti.
Käyttöautona kun on, niin ei vaan aika riitä.

Pikkuhiljaa olen säästellyt toista käyttisautoa varten, kun ei viitsi mitään halpaa ostaa, jota saa sitten taas heti korjata.

Halpakin on suhteellista, koska olihan tämäkin 2011 joulukuussa halpa 500€ juuri leimattuna.

Silloin oli ajettu noin 307 tkm (koska matkamittari toimi välillä).
Nykyään kilometrilukema on parhaan arvioni mukaan noin 430 tkm.

Onhan tuota tullut vähän siinä välissä huollettuakin.

Etanolin woimalla on tällä hetkellä ajettu aika lailla 7000 km.
Jos kuukauden keskimääräinen ajomatka pysyy samana, niin 10 000 km etanolilla saavutettaisiin tammi - helmikuussa 2017.

Moottoriöljyt olen vaihtanut 2 kertaa tuon 7 tkm aikana, tämän vuoden talvella ensin Motox 10W-40:t, ja sitten myöhemmin Castrol Magnatec 5W-40:t.

Seuraavassa öljynvaihdossa menee moottoriin uudestaan Castrolin Magnatec 5W-40:t, koska pysyy yhtä hyvin sisällä kuin puolisynteettinen 10W-40, ja kylmänä männänhelmat kalkattavat puolta vähemmän.

Maksaahan tuo Castrolin 4L pönikkä jopa 12€ enemmän mitä Teboil Silver 10W-40, mutta edut ovat ainakin tähän saakka olleet suuremmat, että jaksaa sen maksaa.

Suojelee edes vähän paremmin moottoria, kun etanoli huuhtelee tehokkaasti öljykalvoa.

Eihän noilla Castrolin öljyillä ole vasta takana kuin noin 2000 km, mutta öljy on edelleen kirkasta, ja ei ole syönyt yhtään öljyä.
Öljyssä on havaittavissa vieno etanolin haju.

10W-40 puolisynteettisen kanssa öljy oli jo samoilla ajoilla alkanut mustumaan, ja haisi enemmän etanolille.

Omassa pienessä mielessä, moottoriöljy jossa on vähän etanolia seassa, tuoksahtaa hieman halvalta konjakilta...  :D

-------

Bensan kanssa meni vielä ne perus 10W-40 puolisynteettiset kun vaihtoi tarpeeksi usein, mutta etanolin kanssa en enää uskalla käyttää halpoja öljyjä, vaikka noita täysisynteettisiä löytyisikin halvemmalla, mutta pitää olla edes vähän luottoa Castrolin myyntipuheisiin Magnatecin ominaisuuksista.

Bensalla käyttöä ei onneksi tarvitse enää ajatella, kun moottori ei nykyään edes toimi bensalla.

Eihän tätäkään moottoria pelasteta Castrolin Magnatecilla, mutta saa edes hieman lisää elinaikaa...

------

Loppujen lopuksi se vaati noin 350€ rahaa, ja pari tuntia omaa aikaa, että sai B230F Bendix Reginan toimimaan kunnolla etanolilla (muutossarjan hinta on poistettu laskuista).

Olisin säästänyt melkein 100€, jos olisin ostanut halvimman E85 polttoainepumpun (jonka luvataan kestävän),
ja säädettävän polttoainepaineensäätimen mikä ehkä kestää etanolia.

Tällä hetkellä olen kyllä aika tyytyväinen hankintoihin.

Vanhat ja väsyneet venttiilijouset kuulostavat vaan olevan aika tiukoilla VX3-nokan kanssa, kun polttoaineena on etanoli.
Kansi on vakio täysin vakio, mutta imusarjan olen kohdistanut kanteen päin niin paljon, mitä uskalsin karkean mittauksen perusteella ottaa, ja pakoputkisto on virtaavampi.

Tuloksena on tällä hetkellä, että AW71L päästää 2. kaasu pohjassa kiihdytettäessä melkein punarajalle, ennen kuin vaihtaa 3. sisään.
Tiedä sitten kumpaa rääkkää tuollaisessa tilanteessa enemmän, vaihteistoa vaiko venttiilikoneistoa?

-------

Kansiaihiosta olen alustavasti neuvotellut, mutta saa nähdä tuleeko siitä mitään.
Ei sillä, että saisi sen kansioaihion hankittua, vaan sillä että jaksaisi sen kannen käyttää koneistamolla ja sitten silotella kanavat ja tehdä venttiilityöt.

Mutta joo, tuo kansi homma on vasta sitten murheena jos ja kun toteutuu...


Tällä hetkellä hankintalistalla on ensimmäisenä kuitenkin lambda-anturi, että moottori toimisi taas kunnolla ja polttoaineen kulutuksen saisi järkeviin lukemiin.

Onhan se "miehekästä" kun polttoainetta kuluu seka-ajossa 18 - 19 L / 100 KM,
mutta ehdin jo tottua siihen, että wiinalle "optimoitu" Bendix Regina kuluttaa vastaavassa ajossa keskimäärin 15 L / 100 KM...



Näppäimistö oksensi taas vähän tekstiä, mutta onneksi näitä allekirjoittaneen turailuja eivät kaikki ehkä lue.

Nooh... onneksi Valkoinen Möhkö ei kulje säälillä, ihmettelyllä tai pessimismillä (kuten toiset ei-foorumilla olevat ihmiset ovat aika ajoin asiansa ilmaisseet), vaan Suomessa tuotetulla, 85 -prosenttisella biojätteellä!  :D

Poissa dumppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • Volvolandia...fi
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #573 : 25.07.2016, 18:27:13 »
Mulla meni huoltoauton e85 muutokseen huimat pari kymppiä aikanaan V:> . Hyvä että joku muukin sotkeutuu näihin reginalaisiin
-Team Karvavako Racing-     Puhemies

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #574 : 26.07.2016, 02:12:26 »
Mulla meni huoltoauton e85 muutokseen huimat pari kymppiä aikanaan V:> . Hyvä että joku muukin sotkeutuu näihin reginalaisiin

Joo. Olihan sen halvemmallakin saanut toimimaan etanolilla joten kuten.
Ostanut vaan hieman isommat suuttimet, ja laittanut ne kiinni.

Itse vaan päätin, että laitetaan suoraan ne 30% isommat suuttimet, kunnon pumppu tankkiin ja 1 - 5 bar polttoainepaineen säädin.
Toimii todella hyvin, kun toimii. Nyt lähinnä ehtoopuolella oleva lambda-anturi jarruttaa.

Polttoainepaine täytyy olla aika lailla tasan 4 bar, koska jos noilla suuttimilla 250cc suuttimilla ja 320 Lph pumpulla polttoainepaine on vakio 3 bar, niin on seos on jostain syystä koko ajan laihalla.
Sitäpaitsi tuo pumppu tuottaa AEMin mukaan ideaalitilanteessa jatkuvalla 12 voltin virralla sen 320 L / tunti, mutta kun sinne pumpulle ei saada kohtuu ohutta vakiopiuhaa (1,5 mm2) pitkin sellaista jännitettä (ja häviäähän se jännite hieman tuollaisella 1,5 metrin matkalla), koska kun mittasin pumpulle tulevan plussan niin se oli noin 11,5 volttia. Ehkä se tuuppaa vaan 300 L / tunti.

Hyvin kyllä huomasi mikä ero oli polttainepumpussa, ja tuossa AEMin polttoainepumpussa, kun askartelin sen tuossa keväällä tankkilaitteeseen.
Silloin oli vielä muutossarja, ja vakiosuuttimet sekä vakio polttoainepaineen säädin paikoillaan.

Alkoi vetämään vienosti paremmin, mutta se nyt ei ollut yllätys kun edellinen bensalle tarkoitettu tarvike pumppu oli jo 2 vuotta vanha, ja se oli pumpannut etanolia 8kk ajan.

Edellinen pumppu oli Airtex, jonka ostin Fixuksen kautta, ja AEMista maksoin 159€ ilman posteja, niin noiden hinnan erotus ei loppujen ollut kuin reilu 30€.

Ei noita pumppuja pysty vertailemaan keskenään, kun Airtexin pumppu on hieman laadukkaampi kuin vastaavat merkittömät mallikohtaiset, kun AEMin pumppu on ei mallikohtainen, mutta jo alunperin suunniteltu ja valmistettu etanolikäyttöön...

Loppujen lopuksi ei ollut edes kovin vaativa tehtävä sovittaa tuo AEMin pumppu vakiopaikalle B230F Bendixin/940:n tankkilaitteeseen (jos ei haittaa, että tarvitsee "raiskata" alkuperäinen tankkilaite).
Noin puolen tunnin homma, kun suorahiomakoneella hioo pumpun pumpun "istukan" nystyt tasaiseksi, ottaa pois pumpun ja paineputken välisen virtausvakaimen, leikkaa AEMin mukana tulleen letkun oikeaan mittaan siihen väliin, ja kiristää mukana tulleilla klemmareilla. Sen jälkeen kolvaa pumpun ja auton johdot yhteen (ja liitosten päälle kutistesukkaa).

AEMin pumpun mukana tulee oma sihtisuodatin, ja se lukitaan pumppuun tähtisokalla.
Tuo on mallia karkeasuodatin, niin sitä tuskin tarvitsee pumpun elinajan aikana uusia.

--------------

Asiasta kukkaruukkuun, niin pieni pelko on persiissä että AW71L alkaa olemaan jo hieman kulunut, koska öljyjen huuhteluvaihdoin jälkeen toimi hetken aikaa todella hyvin, mutta nyt taas tekee sellaista, että luistaa liikkeellelähdöissä, ja tasakaasulla ajaessa "miettii" muutaman sekunnin, ennen kuin vaihtaa 3. -> 4. vaihteelle. Vähän kun painaa kaasua lisää, niin vaihtaa isommalle.

Lisäksi jos yrittää paikaltaan ripeämpää liikkeellelähtöä, eli nostaa jarruja vasten kierroksia hieman, niin pari kertaa kitkapinnat ovat haiskahtaneet hieman.
Tuollainen toiminta nyt tietenkin kuluttaa kitkapakkoja jonkun verran, mutta oman noin 120 tkm ajosuoritteen aikana olen tuollaista liikkeellelähtöä harrastanut ehkä kymmenisen kertaa, ja nyt viimeisen öljyjen vaihdoin jälkeen 2 kertaa.
Molemmilla kerroilla (öljynvaihdoin jälkeen) on tullut kabiiniin kevyt haju kitkapakoista.

Viimeinen oikeaoppinen öljynvaihto huuhtemalla on tehty noin 60 tkm sitten korjaamolla, ja senkin jälkeen on vaihdettu vähintään öljypohjan tilavuuden verran öljyä, koska noita öljypohjan patentteja ei oltu ainakaan siellä korjaamolla tehty.

Muuten vaihteisto toimii jokseenkin normaalisti, kun täyskaasuvedossa ei nyt öljynvaihdon jälkeen enää edes töksäytä merkittävästi 1. -> 2. vaihdossa.

Tiedä sitten onko vaihdelaatikon kestämiseen mitään tekemistä sillä, että kaasupohjassa kun alkaa kiihdyttämään esim. 80 km/h nopeudesta, niin päästää melkein rajoittajalle (5700 rpm), ennen kuin vaihtaa 3. vaihteen.

Moottori on kuitenkin lähes vakio B230F:
- Kansi on täysin vakio lukuunottamatta VX3-nokkaa.
- Imusarjan olen kotikonstein kohdistanut kanteen (tuli hieman lisää terävyyttää 4000 - 6000 rpm alueelle).
- Vakiosta valupakosarjasta snurrailin joskus pari vuotta sitten "urheilun vuoksi" tavaraa pois
  (tai siis lähinnä kiillotin sitä, josta tuskin oli havaittavaa hyötyä).
- Pakoputken olen rakentanut etuputkesta taaksepäin Simonsin osista, 2 läpivirtaavalla vaimentimella.
  Tällä hetkellä katalysaattori on poissa.
- Suuttimina 250cc 4-reikäiset.
- Polttoainepaine 4 bar
- Polttoaine E85.

Ehkä tuosta voisi irrota jopa se 116 hv moottoritehoa, mitä ollut uutena yli 25 vuotta sitten,
mutta meikäläisen tuurilla vaihdelaatikko hajoaa penkkivedoissa, niin en taida edes lähteä kokeilemaan...

Moottorista puheenollen, niin tämähän on periatteessa keittänyt 2 kertaa omana omistusaikana.
- Ensimmäisellä kerralla petti vesiputki suoraan ajosta, ja silloin saatiin varovasti ajamalla pihaan,
  kun oli ei ollut kuin 5 km matka, ja vettä lisäämällä pääsi kotipihaan.
  Uusi vesiputki maksoi silloin joskus 2013, reilu 60€.

- Seuraavalla kerralla petti kannen ja lämppärin välinen letku kotipihaan ajaessa.
  Paikallinen Autosalpa myi vesiputkelta lämppärin kennolle tulevan letkun.
  Sen väärä letkunkin saa laitettua paikalleen, mutta ottaa kiinni vaihdelaatikon mittatikkuun.


Tuli näköjään jälleen kerran kirjoitettua jonkun novellin verran tekstiä.

Koska tekstiä on tylsää lukea, niin kertauksen vuoksi pumppulaitteen muokkaus:






Tämä jäi pois:



















Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #575 : 26.07.2016, 02:16:46 »
Et sää tota lootaa penkissä saa särjettyä kun ei se porsinu itelläkään ja se sentää luisti kenkiessä   ;)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 474
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #576 : 26.07.2016, 03:01:21 »
Pitäs kai sielä ny enemmän olla ku 116hv. 550tkm ajettu B230F, 2.2 LH, D nokka, sähköflekti ja 2,5" putkella ilman kattia anto bensalla 137hv 192nm.
« Viimeksi muokattu: 26.07.2016, 03:06:13 kirjoittanut Joni- »
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #577 : 26.07.2016, 22:00:33 »
Pitäs kai sielä ny enemmän olla ku 116hv. 550tkm ajettu B230F, 2.2 LH, D nokka, sähköflekti ja 2,5" putkella ilman kattia anto bensalla 137hv 192nm.

Pessimisti pettyy harvemmin...  ::)

No joo, täytyy olla enemmän kuin 116 hv, muuten olisi mennyt aika turhaan ne rahat moottoriin ja pakoputkistoon.

Jos tuohon jaksaa paremmin virtaavan kannen tehdä, ja sähköflektin voisi laittaa,
niin silloin realistinen moottoriteho voisi olla noin 140 hv.

Tuskin tulee käytettyä penkissä ainakaan ennen kuin olisi parempi kansi moottorissa.

Flektiksi vaikka tuollainen:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/480962/Sahkotuuletin-o33cm-imeva

Lämmöt pysyisivät ainakin kurissa tuolla, vaikka ne eivät ole viskonkaan kanssa karkailleet.

Tämä motorsport on vaan siitä huono harrastus (*köh köh sairaus), että kun alkaa virittämään, niin pitää saada aina vaan lisempää ja lisempää tehoa...  :D
Eihän vakiolla kehtaa ajaa.  ;)


Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #578 : 26.07.2016, 23:47:31 »
Ei kyllä haista kitkapakkoja kiihytyksessä automaatilla. Toisaalta vielä vähemmän jos autoon todellakin on laitettu 71L loota niin ei varmasti turbon toosa luista vaparipadan perässä. Ja kyllähän kaasu pohjassa kuuluukin askin käyttää koko kierrosalue, oishan se nyt kohtuutyhmää jos ei ikinä käytäisi huipputehon kohdalla ja karva ylite. Sitten on huonoa jos kone ehtii rajottimeen asti ennenkon seuraava numero tarttuu... Ja ainoa asia paikollaan jarrua päin lähdössä kuluu on turbiini.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #579 : 27.07.2016, 06:14:54 »
Minulla on tuo B230FB (1,6mm madallettu kansi + seetien siistiminen) ja AW71L.

Lähdössä 1-->2 tapahtuu 5000rpm, 2--->3 5500rpm ja nelosta se ei kaasu pohjassa vaihdakkaan. :D

Paikoillaan jarrua vasten kaasu pohjassa ei muuta tee kuin lämmittää konetta ja öljyjä.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #580 : 30.07.2016, 00:56:41 »
Ei kyllä haista kitkapakkoja kiihytyksessä automaatilla. Toisaalta vielä vähemmän jos autoon todellakin on laitettu 71L loota niin ei varmasti turbon toosa luista vaparipadan perässä. Ja kyllähän kaasu pohjassa kuuluukin askin käyttää koko kierrosalue, oishan se nyt kohtuutyhmää jos ei ikinä käytäisi huipputehon kohdalla ja karva ylite. Sitten on huonoa jos kone ehtii rajottimeen asti ennenkon seuraava numero tarttuu... Ja ainoa asia paikollaan jarrua päin lähdössä kuluu on turbiini.

Onhan se mahdollista että siellä voi myös olla AW70L.
Tosin tuon vaihteiston tyypin varmistaminen on vähän heikkoa, koska vaihteiston tyyppikilpi on niin kätevästi hapettunut, että siitä ei pysty lukemaan mitään.  :-\

Valmistenumerokaan ei auta sen enempää kuin AW70L/AW71L.


Selvää luistoa vaihdelaatikossa tuntuu silti olevan, kun tänään viimeksi oli sellainen ajodynaaminen tilanne, että himmasin 80 km/h alueella kääntyjän perässä, kun ohi ei päässyt, ja sitten kun tuli aika kiihdyttää, niin painoin kaasun lähes pohjaan, koska vauhti tippui non 30 km/h lukemiin ja takaa tuli porukkaa.

Sai jalka polkimella odotella taas noin 3 sekuntia, kierrosten hiljaa noustessa 3000 rpm kohdille, ennen kuin alkoi sitten kiihtymään...

Ainakaan omien kokemusten mukaan ehjä AW70/71 ei tee tuollaista.

Ei ole varmasti ole teholla tai väännöllä saatu lootaa luistamaan.
Tällä hetkellä moottoriteho saattaa olla 120hv ja 190Nm (toivottavasti vähän enemmän).  ???

Pakosti tuossa moottorissa on kuitenkin oltava enemmän kuin vakiot 116hv ja 183 Nm.

Tosin itse olen näissä hommissa aina suurin kriitikko omaan tekemiseen.
Riman asettaa itselleen todella korkealle.

- AEMin 320 Lph pumpun sovitin vakio paikalle tankkilaitteeseen.
- Paineensäätimen asennuksen yhteydessä sai silpoa alkuperäiset kiinnikkeet kiskosta, että sai paikalleen vuotamatta.

Tosin LS1:n suuttimet menivät paikoilleen kikkailematta, kun vanhan mallisen polttoainekiskon lukitusklipsit sopivat muokkaamatta. Mitä nyt saa olla tarkempana polttoainekiskon asennuksessa ja kiristyksessä kun imusarjaa vasten tuleva tuki puuttuu.

Ensimmäisellä kerralla kun irroitin suuttimet, tein sen virheen että ostin tiivistesetin Volvolta ja siinä tuli mukana esim. turhat suutinkupit, ja maksoivat noin 90€.

Sen jälkeen päädyin ostamaan Boschin alkuperäiset suuttimien o-renkaat, 31,20€ / 4 suutinta.
- Polttoainekiskon vaihto
- LS1 suutinten vaihto.

Lisäksi tässä nyt on alettava uskomaan, että tarviketiivisteet venakopassa kestävät huonosti etanolikäyttöä...

Ainakin vapari vinokoneessa näyttää etanolikäytössä toimivan hyvin 5W-40 Castrol Magnatec, eikä se vuoda ulos.









The moose

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #581 : 30.07.2016, 10:45:49 »
Surkeet ts halvat atf öljyt tekee ihmeitä ehjässäkin laatikossa. Ite kokeilin kahdesti halpaa dex 3 öljyä. Ensimmäisen ja viimesen kerran. sittemmin oli kendall ja teboil dex3 atf eikä helteilläkään ollut ongelmia.



Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #582 : 30.07.2016, 22:17:25 »
Surkeet ts halvat atf öljyt tekee ihmeitä ehjässäkin laatikossa. Ite kokeilin kahdesti halpaa dex 3 öljyä. Ensimmäisen ja viimesen kerran. sittemmin oli kendall ja teboil dex3 atf eikä helteilläkään ollut ongelmia.

Dextron III:sta ole tuossa lootassa käyttänyt koskaan.

Nythän itsellä oli vasta omien ajojen aikana ensimmäinen "oikea" öljynvaihto huuhtelemalla,
ja sisään meni Motox Dextron II.
Olihan se käytännössä vaihtovälin yläpäässä 61 tkm viimeisestä huuhteluvaihdosta.

Silloin kun loota vuosi enemmän öljyä seisoessa, niin öljyä "vaihtui" 0,5 - 1 litraa kuukaudessa.

-------------

Piti tänään pikaiseen ostaa etuvilkut/parkit.

Syy (kuskinpuoli):


Onhan se vähän freesimpi, vaikka taiwanin halpisosien oranssin sävy on väärä (hieman liian oranssi):


Mitä nyt eivät sovi paikalleen irvistämättä, ja liikkuvat muutamia millejä pystysuunnassa kun ovat paikoillaan.
Maksavat alle 20€ kpl, niin ei voi siihen nähden kehtaa kauheasti valittaa... 
Sarjassamme: "Muuten hyvä, mutta vähän huono".  :D

Huonoa laatua nuo alkuperäiset Boschin vastaavat, kun eivät kestä edes 25:ttä vuotta...  ::)

Sentään vähän paremmat nuo Depot, kuin mitä edellisen kerran laitoin kirkkaat 744:een,
kun 744:n tapauksessa toisesta lohkesi palanen, kun parkin kannan kiersi kiinni...

--------

Rahamies olisi varmaan tälläiseen ruosteiseen katiskaankin hommannut tiskiltä uudet...

Varmaan nekin olisi tehty kaukoidässä, kuten umpion lasi.
Tuli aika tyhmä olo siinä vaiheessa, kun sain sen Volvolaisen umpion lasin haltuun, ja Volvon, Ruotsissa laitetussa tarrassa luki: Origin: TW = Taiwan.

Varmaan nuo etuvilkku-umpiotkin olisivat uutena tiskin tavarana Made in Taiwan.
Tosin taitavat sopia just, eikä melkein?


USA-vilkku homma on vielä vaiheessa, koska ei ole töiden takia jaksanut/viitsinyt vaivautua silpomaan umpioita.

-------------

Saksasta tuli tänään huonoja uutisia, kun ehdin eilen tilata ja maksaa uuden NGK:n lambdan.

Eilen oli vielä tilaushetkellä saatavissa, mutta nyt tänään tuli sähköpostia, että loppu, ja ensi viikolla ilmoittavat milloin saavat lisää.

Halusivat rekisterinumeroa, että voisivat katsoa jonkun saatavilla olevan, mutta siitä ei ole heidän päässä mitään hyötyä,
koska heidän kotisivunsa kautta tarjoaa rekisterinumerolla vain ja ainoastaan zirkoni antureita.

Rekisterinumerolla saa kyllä valmistenumeron, ja jos osaa valmistenumeroa lukea, niin selviää että moottorinohjaus on Bendix.
VIN-koodissa moottorin kohdalla 88=B230F Bendix. 85=B230F LH-Jetronic.
Tosin tuossa on se jippo, että molemmilla numeroilla antaa B230F.

Anturi on jo maksettu, niin saavat sitten toimittaa sen, kun tiedän varmasti että se vastaava NGK 1763 toimii.
Meneekö siihen 2 viikkoa tai enemmän, niin sitä ei voi taas tietää ennen kuin saksalainen kertoo tarkempaa aikataulua.
Tehdastilauksissa kun voi välillä kestää...

Koska lambda toimii tällä hetkellä parhaimmillaan edes puolittain, niin en jaksa alkaa kikkailemaan rahanpalautusten ja muiden kanssa, koska sitten täytyisi tilata se anturi höpöön hintaan tiskiltä, ja sieltä sen saisi ehkä viikossa, mutta hinta on reilu 250€ tai ehkä nykyään enemmän vs. NGK 138€ (138€ sisältää toimitusmaksut).








The moose

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #583 : 30.07.2016, 23:44:42 »
Melkein väittäisin että motox atf on syyllinen lootan huonoon toimintaan. Reippaasti vaan teboilin dex 3 20 kannun kanssa kaupasta pihalle ja vaihtamaan.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #584 : 31.07.2016, 00:49:11 »
Vähän ot, mutta onhan joidenkin traktoreiden pakkavaihteistot myös melkoisen tarkkoja öljyistään, että toimivat oikein eikä pala pakat/luista.

 

Autoracing  KL-varaosat