Samppasport  Futurez

745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition

  • 658 Vastauksia
  • 200522 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #585 : 31.07.2016, 10:42:27 »
Kuulememieni havaintojen, empiiristen tutkimusten ja suositustaulukoiden mukaan AW70/71L tykkää Dex2:sta, ei dex3:sta.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #586 : 31.07.2016, 10:55:19 »
Kuulememieni havaintojen, empiiristen tutkimusten ja suositustaulukoiden mukaan AW70/71L tykkää Dex2:sta, ei dex3:sta.
Mul on nyt Neste atf-x dex3 öljyt lootassa ollu lootan vaihdosta asti. Ei oo ollu moitteen sijaa :)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #587 : 31.07.2016, 11:04:38 »
Mul on nyt Neste atf-x dex3 öljyt lootassa ollu lootan vaihdosta asti. Ei oo ollu moitteen sijaa :)
Ai. Saatan toki puhua ohi suunikin, mutta käsittääkseni dex3:ssa on jotain lisäaineistuksia vrt. 2, että vaihdossa lipsahtelisi "helpommin".

Ainakin eräällä B230FK + lastut + välijäähy + wiina + aw71L oli vahvasti tätä mieltä. :D

Mutta joo. Minkälaista ajoa sinulla Niko pääasiassa tulee? Tuon meidän kontin laatikko teki erittäin paljon epämääräisiä vaihtoja/sekoiluja vielä puoli vuotta sitten. Sitten tuli heitettyä pari +500km reissua raskaalla lenkkarilla (kerran sain laatikon öljyt turhan kuumaksi kun ei TL pitänyt hetkeen), jonka jälkeen laatikon toiminta on jämäköitynyt erittäin paljon. 1->2 ja 2->3 vaihdot parhaimmillaan "jysähtää" nyt perille lähes ilman minkäänlaista luistoa. :D Onhan nämä jo pitkälle yli 20 vuotta vanhoja, ties minkälaisella huollolla olleita öljyohjattuja vaihteistoja, joten ominaisuuksia saa ollakkin, ei niistä huolestua kannata.

Toimiiko sinulla pakkovaihteet?

The moose

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #588 : 31.07.2016, 13:32:50 »
Kuulememieni havaintojen, empiiristen tutkimusten ja suositustaulukoiden mukaan AW70/71L tykkää Dex2:sta, ei dex3:sta.

Silloin kun aw71l lootia on valmistettu on tuskin dex 3 öljyä vielä ollutkaan.

Mulla oli myös empiirinen 10v kestänyt kestotesti jonka aikana ei laatikko mennyt kuin parempaan suuntaan toiminnaltaan kun öljyt vaihtoi uusiin dex3. Kerran koitin tosin niitä halpoja dex2 öljyä ja vaihdettavahan ne oli heti pois.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #589 : 01.08.2016, 17:10:11 »
Ai. Saatan toki puhua ohi suunikin, mutta käsittääkseni dex3:ssa on jotain lisäaineistuksia vrt. 2, että vaihdossa lipsahtelisi "helpommin".

Ainakin eräällä B230FK + lastut + välijäähy + wiina + aw71L oli vahvasti tätä mieltä. :D

Mutta joo. Minkälaista ajoa sinulla Niko pääasiassa tulee? Tuon meidän kontin laatikko teki erittäin paljon epämääräisiä vaihtoja/sekoiluja vielä puoli vuotta sitten. Sitten tuli heitettyä pari +500km reissua raskaalla lenkkarilla (kerran sain laatikon öljyt turhan kuumaksi kun ei TL pitänyt hetkeen), jonka jälkeen laatikon toiminta on jämäköitynyt erittäin paljon. 1->2 ja 2->3 vaihdot parhaimmillaan "jysähtää" nyt perille lähes ilman minkäänlaista luistoa. :D Onhan nämä jo pitkälle yli 20 vuotta vanhoja, ties minkälaisella huollolla olleita öljyohjattuja vaihteistoja, joten ominaisuuksia saa ollakkin, ei niistä huolestua kannata.

Toimiiko sinulla pakkovaihteet?

Samaa tuota ATF-X dex3:sta omassakin käytetty jo 7 vuotta ongelmitta. Useita satoja kilometrejä ajettu eri moottoriratoja ja kokenut kyllä vaikka mitä, ei ongelmia vaihtamisten yms kanssa. Eikä koskaan ole saatu laatikon öljyjä liian kuumaksikaan että olisi vaihdesekoiluja tullut.

Edit: samaa öljyä käytetty useemmissakin kaveripiirin AW71L laatikoissa, ongelmia ei ole öljyjen takia tullut.
« Viimeksi muokattu: 01.08.2016, 17:14:18 kirjoittanut sekokupu »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #590 : 01.08.2016, 17:36:15 »
Kyllä täälläkin dex 3 toimi huonommin kun dex 2. Tosin paskoja askeja noi on vaikka tunkis kultaa sisään.  :2funny:
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #591 : 01.08.2016, 19:07:09 »
Ajo on sellaista seka-ajoa ja nurkka-ajoa. Joskus myös pitempi matka-ajon pätkä tulee heitettyä.


Syy nyt miksi sinne ei tullut dex3:ia vaihdettua on lähinnä se, että on aika lailla näihin hetkiin asti toiminut lähes ongelmitta.
Alkanut enemmän luistaa liikkeelle lähdöissä vasta tänä kesänä.

En nyt sitten osaa sanoa onko pienellä tehonlisäyksellä ollut vaikutusta.
Mutta silloin vaihteisto oli saanut olla jo aika loppu muutenkin.

Kuitenkaan mitään hälytysmerkkejä ei ole ollut, että skippailisi tai ei kytkisi vaihteita, eikä se ole täristänytkään missään vaiheessa.

Ainoat oireet mitä nyt on ovat:
- Luistaa noin 3000 rpm asti liikkeellelähdöissä.
- Välillä tasakaasulla ajettaessa miettii hetken, kunnes vaihtaa 3. -> 4.

Niin ja pakkovaihteet toimivat.

Täytyy nyt siis vaan seurata tilannetta.

------------

Jos olisi ylimääräistä rahaa, niin vaihtaisi vaihteiston M90:een tai Getragin valmisteeseen.

Tämän hetkinen kokoonpano on muutenkin vähän hölmön tuntuinen automaatin kanssa, kun powerband on 3000 - 5000 rpm.

Puristussuhdetta nostamalla saisi paremmin alavääntöä.


The moose

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #592 : 01.08.2016, 21:26:47 »
Juu näitten kanssa pitää olla varovainen jos vähääkään on kutiteltu. Kartaani pian solmussa jos vähänkään leveempää rengasta alla. Eikös tässä niitä kardaanin värinöitä ollut? Olisko jo alkavaa solmuun menoa.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #593 : 01.08.2016, 21:46:52 »
Juu näitten kanssa pitää olla varovainen jos vähääkään on kutiteltu. Kartaani pian solmussa jos vähänkään leveempää rengasta alla. Eikös tässä niitä kardaanin värinöitä ollut? Olisko jo alkavaa solmuun menoa.

Vaihteiston tukikumi täytyy vaihtaa, kun se on aika olematon.
Vaihteiston takastefan vuotaminen on syönyt tukikumin aika tehokkaasti.

Tosin kardaanin kulma ei tällöin ole optimimaalinen tukikumiin/tukilaakeriin nähden.

Kardaanin tukikumi alkaa täristämään siinä 155 km/h kohdalla, niin se saattaa vielä olla perusajeluun sopiva.

Onneksi on ihan vakio 195 leveä rengas takana. Muuten olisi varmaan kardaani solmussa.


Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #594 : 01.08.2016, 23:01:24 »
Juu näitten kanssa pitää olla varovainen jos vähääkään on kutiteltu. Kartaani pian solmussa jos vähänkään leveempää rengasta alla. Eikös tässä niitä kardaanin värinöitä ollut? Olisko jo alkavaa solmuun menoa.
Oletko tosissasi?

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2284
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #595 : 02.08.2016, 00:53:04 »
Oletko tosissasi?

Mitä luulet kun kaverit selittää tosissaan että turbomalleissakin käytetty vaihteisto antautuu silkasta voimasta vaparivinokoneen perässä?

Tiedän useampia tapauksia jossa AW71(L) toimii menestyksellä hieman kiusatun turbovinonkin perässä ja siellä puhutaan kuitenkin ihan eri vääntölukemista. Ja on saaneet tennaria. Paljon.
« Viimeksi muokattu: 02.08.2016, 00:57:18 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #596 : 02.08.2016, 01:20:13 »
No kun halvalla sai.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #597 : 02.08.2016, 06:21:58 »
Mitä luulet kun kaverit selittää tosissaan että turbomalleissakin käytetty vaihteisto antautuu silkasta voimasta vaparivinokoneen perässä?
Eihän täällä ole kuin Niko epäillyt automaattinsa toimintaa, moni muu epäillyt että ei siinä mitään ole. Tosin, edelleen kun puhutaan yli 25 -vuotiaista osista, voi ne olla kuluneita/vammautuneita niin että jopa se vaparin väännöttömyys voi tehdä jotain (eikö?).

Omassa lämpesi öljyt, kun ajelin +100km todella solmuista soratietä "täysiä", eli jatkuvasti vaihteilla 2, 3 ja 4. "isolla tiellä" ei turbiinilukko kytkeytynyt ensin, sitten alkoi nyppimällä kytkeytymään, kunnes jysähti ihan kunnolla päälle yks'kaks. Tätä ennen turbiinin "luisto" oli noin 500rpm korkeammalla kuin "normaalisti" eikä oikein jaksanut mennä minnekkään (wapari, hehe, ei se voi liikkua ominvoimin muutenkaan, hehe). Öljyt haisi palaneelle ja on nyt vaihdettu uusiin. ::)

Ja kyllä, AW71L kestää sen noin 400nm vääntöä (enemmänkin, jos ei kovin alavääntöinen kone ole), mutta Nikollakin on ollut tässä öljyvuotoa yms., joten ei voi kuin arvailla, onko laatikko jotenkin vammautunut jo joskus. Jenkkipuolella pelatessa tiedetään kuitenkin ihan normaaliksi, että +400tkm ajettu automaatti ei välttämättä enään toimi kuten pitäisi ja saattaa jopa hajota vakiomoottorin perästä. Ei se AW ole yhtään sen kummallisempi, mutta vähän kyllä pitää taas vain taputtaa tälle ihme perseilylle, kun joku miettii "voisikohan olla jotain häiriötä AW:ssa, ettei tahdo enään kestää", niin hyökätään nauramaan niin että viisaudenhampaat näkyy. :facepalm:

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #598 : 02.08.2016, 20:04:34 »
Kannattaa lyödä mittari siihen askin kylkeen kiinni niin tietää suunnilleen mitä siellä tapahtuu. Jos haluaa tutkia mahdollista vaihteiston luistamista.  :)
Lämmöt pitää olla siinä 90c korvilla.

Nostaa meinaan välittömästi lämmöt 90c -> 110c yllättävänkin pienissä luistoissa. Ja lämpö taas tappaa askin, oravanpyörä siis saavutettu.

Offina:
Mittarilla helppo myöskin huomata, että (viri) turbon perässä AW71 luistattaa pakkoja isommalla kaasulla koko aika vähän vaikka olisi järjetön cooleri keulilla.
Syynä liian pienet kitkapakat, valitettavasti pakat tuhoutuu vääjäämättä pidemällä aikavälillä. Ylivaihteenhan saa +450nm jälkeen kerrasta rikki.
Kaikki lämpöongelmat kateissa AW30 (ei luistoa, ei lämpöä), vaikka perseestä sekin tuntuu olevan... Tosin vaan ohjauksen puolesta... Poislukien allekirjottaneen nro 2 rikkinäinen aski. :D

Joka tapauksessa oli se 1 litranen Micra tai Ram, silti laittaisin termostaatilla olevan coolerin keulille. Siitä kun ei ole mitään haittaa, päinvastoin.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #599 : 03.08.2016, 17:48:34 »
Tosiaan eihän täällä muut ole epäilleet tuon Möhkön vaihdelaatikon ehjyyttä kuin allekirjoittanut.

Tosiaan kun laatikko alkoi luistaa aika paljon tuossa kevät-kesällä, ja öljyjen vaihdon jälkeen oli hetken parempi, mutta nyt luistaa taas lähes yhtä paljon.
Lähinnä siis ylimääräistä luistamista tapahtunut liikkeellelähdöissä.

Tämän seurauksena tuli esitettyä ajatus, että voiko AW hajota vaparin perässä 430 tkm ajettuna, jos siihen on edes joskus vaihdettu öljyjä.

Omalla kohdalla vastaus on tällä hetkellä, että ei voi ainakaan vielä varmasti sanoa juuta eikä jaata, niin tarkkaillaan tilannetta.

--------------

Asiasta kukkaruukkuun.

Shoppailin tänään vähän virtakaapelia:


Eli tuossa on:
- 4 metriä 50mm2 punaisella kuorella
- 1 metri 50mm2 ruskealla kuorella
- 1 metri 20mm2 ruskealla kuorella

Samalla ostin uudet akkukengät, kun 50mm2 kaapeli mahtuu huonosti 35mm2 kaapelille tarkoitettuun akkukenkään, ja nykyiset akkukengät ovat muutenkin surkeat.

Noista kaapeleista teen starttimoottorille uuden plussan, ja sitten uudet akun maadoitukset.

Sain selville, että se starttaus vika on todennäköisesti johtunut akun huonosta (25 vuotta vanhasta) maajohdosta.

Laittaa kaapelit kuntoon, ja kun päivittää isommiksi, niin akku saa paremman maan, ja samalla startille tulevan virran hävikki pienenee.








 

Autodiagnoosi  Carcom Oy