Samppasport  Futurez

745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition

  • 658 Vastauksia
  • 200493 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #600 : 03.08.2016, 18:38:23 »
Ihan näin ohimennen, niin saksalainen lähetti eilen sähköpostia, että lambda-anturin saisi parissa päivässä, jos maksaisin 6,90€ lisää "tehdastoimitusmaksua".

En kyllä maksa yhtään ylimääräistä, koska silloin kun lambdan tilasin, niin sivusto näytti että löytyy varastosta...

Eivät ainakaan ole vielä tarjonneet rahoja takaisin, niin oletan edelleen että "deal is on", ja saan lambda-anturini vielä tässä kuussa.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #601 : 04.08.2016, 21:28:13 »
Lämpöongelmia näyttää olevan ollut vaihdelaatikon kanssa, koska nyt kun lämpötila on pyörinyt päivän aikana 12-20 plusasteen välillä, niin laatikko on luistanut vähemmän tai joskus ei havaittavasti.

Uusien öljyjen lämmönsiirto-omininaisuudet ovat tottakai paremmat kuin vanhojen...


Mietin alustavasti tuota puliuk0n vinkkaamaa lämpömittarin asentamista vaihteistoöljyille.
 

Kyllä se täytyy ensi kuussa hommata ehjä AW:n öljypohja, koska tuon nykyisen öljypohjan vuotokohdan hitsaus on hyvin haastava. Pelivaraa on 2-3 milliä vuotokohdan ja kiinnityspultin reiän välillä. Öljypohja on 2 milliä paksua peltiä, ja vuotokohta on tiivistetason ja öljypohjan kyljen pokkauksessa.


Tänään hipelöin töissä tarvikemallista AW:n öljypohjan tiivistettä, ja hinta ei päätä huimaa, kun on alta 5€, vs. Aisin orggis tiskiltä n. 20€.
- Tosin tarvikkeessa on paljon korkkia ja vähän kumia, kun orggiksessa on paljon kumia ja vähän korkkia...

Mitä nyt on jotain kokemusta noista kumikorkkitiivisteistä venakoppien puolelta, niin tuntuu aina tarvikkeet kestävän huonommin...

----

Venakopan tiivisteistä puheen ollen, niin yllättävästi haluaa vielä pitää öljyjä sisällä se "toisella yrittämällä parempi tarvike" -tiiviste.

Tosin pari viikkoa sitten huomasin, että nyt kun venakopan tiiviste ei sylje öljyjä ulos, niin muodostuu pisaraa venakopan mutterin syvennyksiin parissa kohtaa.
- Johtuu luultavasti siitä, kun vaihdoin venakopan hattumutterit rosterisiin, ja niihin joutui laittamaan prikan alle,
  koska uusissa hattumuttereissa ei ollut tarpeeksi leveä lieri/helma.
- Nooh... ei nyt suihki kuitenkaan mutterin välistä.
  Konehuone on kuitenkin kivemman näköinen, kun on hopean värinen venakoppa, ja rosteriset hattumutterit.


 

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #602 : 10.08.2016, 19:02:01 »
Tuli tänään uusittua maajohdot.

Eli nyt akun miinuksesta menee 50mm2 kaapeli runkopalkkiin, ja 20mm2 ohjaustehostimen jalkaan.

Alkuperäiset piuhat olivat vissiin 20mm2 ja 10 tai 16mm2.

Onhan niillä hieman eroa:


Tosin starttaus ongelma ei nyt täysin poistunut.
Mutta nyt vika ei ole ainakaan huono maadoitus.

Tuntuu, että startille tulee välillä heikosti virtaa, koska jos sammuttaa virrankuluttajat, ja kokeilee startata, niin sitten käynnistyy yleensä heti.

Pitää siis uusia myös startin virtajohto, ja ihmetellä sitten lisää.

--------

Kävin tänään hakemassa Postista ehjän kuskinoven yläsaranan.
Kiitokset siitä GHOSTille.

Nykyinen sarana vääntyi alunperin reilu 3 vuotta sitten, enkä ole jaksanut ehjää aikaisemmin hommata.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #603 : 10.08.2016, 20:29:21 »
Jäi kertomatta, että lambda-anturi lähti tänään vihdoinkin kohti Suomea.

Saksalainen lähetti viimeksi perjantaina s-postia, että jos maksat 6,90€ lisää "tehdastoimitus maksua", niin osa tulee muutamassa päivässä.

Eilen sitten lähetin heille s-postia, että: "Miksi pitää maksaa 6,90€ lisää, koska osa ja toimitusmaksut on jo kerran maksettu".

Tänään tuli vastaus: "Anteeksi väärin käsitys, tilasimme osan ilman lisäkustannuksia, ja se lähetetään pian".

No eihän siinä mennytkään kuin 1 kk ja 13 päivää tilauksesta...

Luulisi sitten seoksien sekoilun loppuvan ehjällä anturilla, ja anturin siirrän varmuudeksi etuputkeen, vaikka ei ole enää vuotoa lambdaa edeltävässä laipassa.

-------

Rikkinäisellä anturilla seokset ovat pielessä osakuormalla, eli normaalissa ajossa melkein koko ajan.
Välillä on toiminut paremmin ja välillä huonommin.

Sitten kun saa asennettua uuden lambdan, niin täytyy keskittyä uudestaan vaihdelaatikon juttuihin.



Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #604 : 11.08.2016, 17:55:08 »
Mä oon välillä lyöny tiivistesilkkarilla sen pohjan kiinni, eikä ongelmia.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #605 : 13.08.2016, 20:46:11 »
Mä oon välillä lyöny tiivistesilkkarilla sen pohjan kiinni, eikä ongelmia.  :)
Sehän ei vuoda laatikon ja pohjan välistä, vaan öljypohjassa on pieni reikä kyljessä, aivan tiivistepinnan ja kyljen pokkauksessa.

Silloin kun öljypohja oli irti, niin ei millään silmällä löytänyt sitä reikää.

Kemiallisella metallilla yritin paikkailla sitä reikää kuten edellinen tekijäkin oli yrittänyt, mutta laihoin tuloksin.

Pakkauksessa voisi ehkä onnistua, kun antaa öljypohjan valua tyhjäksi noin vuorokauden verran.
Tosin se vuorokausikin on siinä ja siinä, kun vaihteistosta tiputtaa öljyä vielä 2 vuorokaudenkin jälkeen.
Jotain valumaa voi kuitenkin olla vielä öljypohjan sisäpuolella, joka haittaisi paikka-aineen kiinnittymistä...

Tällä hetkellä se vuoto on noin ruokalusikallinen per vuorokausi.

Vuotokohta on suunnilleen tuossa:


Tuo ympyrän keskellä näkyvä ei ole halkeama, vaan roska.

Olosuhteiden pakosta jouduin maalaamaan ö-pohjan ulkona, ja siihenhän sitten tarttui aika paljon roskaa.
Kuva on otettu salamalla, niin kaikki muukin roska näkyy samalla tavalla harmaana.

Mutta joo en viitsi edes kokeilla hitsata öljypohjaa, koska ko. reikä on  pultin hatun reunalla, noin 3 milliä pultin reiästä.

-----------

Uusi lambdasensori on jo vissiin matkalla Suomeen, ja hyvä niin koska nykyisen lambdan toiminta huononee koko ajan.

Tänään kävin tankkaamassa ja laskin keskikulutuksen.
Uusi ennätys 20,28 L/100 KM!
Puolet matkaa, ja puolet nurkka-ajoa.

Normaalisti kuluttanut vastaavassa suhailussa 14 - 17L/100 KM.

Lambda on alkanut antautumaan joskus kesä-heinäkuussa, koska kulutus lähti silloin nousemaan.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #606 : 13.08.2016, 21:20:49 »
Hmm... Onko reikä missä asennossa? 90° kulmassa eli kyljessä, tuossa taitoksessa vai tiivistepinnassa?

Paikkasin aikanaan yhden vastaavalla tavalla pistemäisesti puhkiruostuneen moottorin öljypohjan seuraavasti:
- Öljyt pois ja präkleeniä tyhjennysropusta (reikä oli siis pohjassa)
- Kuumailmapuhallinta, kunnes ei sormenpäähän jäänyt sisäpuolelta rasvaa
- Poralla reikä ruosteroson kohdalle
- Iso pop-niitti, jonka alle todella iso prikka, jonka alle iso pala fillarin sisäkumia
- sikamassaa pohjaan ja tuo pop-niittiviritys paikoilleen
- Tunti kuumailmaa kunnes roppu kiinni ja öljyt koneeseen

Nimittäin tuo ei vie kuukautta. Pohja pois ja hyvä putsaus. Jos tila riittää, niin sama "viritys" paikoilleen kunnes löytä ehjän pohjan.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #607 : 13.08.2016, 22:43:34 »
Hmm... Onko reikä missä asennossa? 90° kulmassa eli kyljessä, tuossa taitoksessa vai tiivistepinnassa?

Paikkasin aikanaan yhden vastaavalla tavalla pistemäisesti puhkiruostuneen moottorin öljypohjan seuraavasti:
- Öljyt pois ja präkleeniä tyhjennysropusta (reikä oli siis pohjassa)
- Kuumailmapuhallinta, kunnes ei sormenpäähän jäänyt sisäpuolelta rasvaa
- Poralla reikä ruosteroson kohdalle
- Iso pop-niitti, jonka alle todella iso prikka, jonka alle iso pala fillarin sisäkumia
- sikamassaa pohjaan ja tuo pop-niittiviritys paikoilleen
- Tunti kuumailmaa kunnes roppu kiinni ja öljyt koneeseen

Nimittäin tuo ei vie kuukautta. Pohja pois ja hyvä putsaus. Jos tila riittää, niin sama "viritys" paikoilleen kunnes löytä ehjän pohjan.

Reikä on siinä taitoksessa. Pultin vieressä.




Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #608 : 17.08.2016, 23:26:13 »
Tuli toissa päivänä laitettua starttimoottorin virtapiuha uusiksi.

Tilannekuva:


Uusi virtakaapeli kulkee vakioreittiä, suojien sisässä.
Johtosarja mahtui juuri ja juuri paikalleen, startin solenoidin ja moottorin väliin 50mm2 kaapelin kanssa.

Starttaus nyt parani niin, että kylmänä lähtee yleensä ensimmäisellä käyntiin.
Starttimoottori tottakai pyörii myös paremmin, kun virtahäviö on pienempi.

Tosin kun startin plussa ei suoraan vaikuta solenoidin herätteeseen, niin tekee edelleen välillä, että startti pyörii, muttei lyö solenoidia kehälle.

Sen huomasin, että jos starttaa ja sammuttaa moottorin useita kertoja putkeen, niin solenoidin heräte saattaa kadota kesken kaiken.

Virtalukonpohja on ainakin siltä osalta ehjä, että se kytkee starttimoottorin päälle joka kerta, kun kääntää starttaus-asentoon,
mutta sehän ei tarkoita, että se antaa joka kerta herätteen solenoidille.

Täytyy seuraavaksi tutkia onko virtalukonpohjan pistokkeessa, solenoidin herätteen kontaktissa jotain häikkää, ja jos ei niin kokeilla toisella virtalukonpohjalla.

------------

Asiasta toiseen, niin uusi lambda-anturi oli tänään ilmestynyt koti-ovelle.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #609 : 17.08.2016, 23:59:56 »
Virtalukonpohja on ainakin siltä osalta ehjä, että se kytkee starttimoottorin päälle joka kerta, kun kääntää starttaus-asentoon,
mutta sehän ei tarkoita, että se antaa joka kerta herätteen solenoidille.
Jos se startti pyörii jokaisella startilla niin pakkohan sinne on heräte tultava. Se 12v herätehän antaa juurikin käskyn startata ja kytkeä startin hammaskehä pyörittämään vetolevyn/vauhtipyörän kehää. Vika kuulostaa siltä enemmän että solenoidi tai startin vaihde jumittaisi.

Mikäli herätettä ei tulisi niin ei starttikaan pyörisi.

Herätevian voi kokeilla myös ruuvimeisseli-startilla, eli kun ei ala starttaamaan niin laittaa ruuvimeisselin startin virtajohdosta heräte-nastaan. D24:sessa oli joskus startissa jotain häiriötä, mutta alkoi starttaamaan aina kun käytti ruuvimeisselillä herätettä ja sen jälkeen käynnistyi avaimesta. Vika katosi sitten itsestään.
« Viimeksi muokattu: 18.08.2016, 00:08:30 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #610 : 18.08.2016, 21:31:47 »
Joo. Todennäköisin vaihtoehto taitaa olla, että joku siellä starttimoottorissa jumittaa.

Solenoidi vaikuttaisi olevan ehjä, koska jos solenoidin nastaan antaa startin plussasta tai akun plussasta virran virran, niin startti pyörii muttei kytke solenoidia.
Lisäksi Bendixin ratas tuntuu välilllä jäävän hetkeksi starttikehälle...

Täytyy kokeilla toisella startilla, että mitä se sanoo.

Nyt autossa on siis kiinni 25-27 vuotta vanha, avaamaton Hitachi, niin ei ole kovin yllättävää, jos se välillä temppuilee.

Boschin starttiin löytyy hyllystä jotain varaosaa:
- Hiilet
- Laakeriholkit
- Planeettarattaan kehä
- Ehjä solenoidi

+ varaosa startti, jossa on huono kollektori ja hiilet loppu.

Tällä hetkellä siinä Boschin startissa on uusi solenoidi ja uudehkot hiilet.

----------

Nyt kun alkaa olla iltaisin hämärää, niin aika huonosti näkee jo peruutella, ja asiaa ei ainakaan auta tummennetut takavalot vaikka siellä onkin "teholedit".

Täytyy askarrella 15W led-työvalo puskuriin, niin näkee sitten varmaan paremmin.

Löytyy myös ihan Talmun peruutusvalot, mutta vähän luulen että tuo led-työvalo on kirkkaampi.
Ainakin sen perusteella, että Talmun huomiovalot, eivät montaa metriä näytä.
Noissa Talmun tuikuissa on se ero, että peruutusvalojen linssi on kirkas.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #611 : 18.08.2016, 21:56:47 »
Jos startti pyörii muttei pyöritä konetta, on solenoidi jumissa. Piste.
Tai pikemminkin vipu/bendix on jumissa, mutta solenoidin "magneetti" ei kuitenkaan työnnä starttia kehälle.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #612 : 18.08.2016, 22:07:30 »
Jos startti pyörii muttei pyöritä konetta, on solenoidi jumissa. Piste.
Tai pikemminkin vipu/bendix on jumissa, mutta solenoidin "magneetti" ei kuitenkaan työnnä starttia kehälle.

No ainakin tuon Hitachin toiminta viittaisi Bendixin/solenoidin jumittamiseen, koska sitten kun se starttaa ensin pyörittyään tyhjää, niin sahaa pitkään, ja jää kantamaan hetkeksi starttikehälle.

Toivottavasti vaan ei sitten ole siinä "puoliksi" kunnostetussa Boschissa samaa jumitus -vikaa.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #613 : 19.08.2016, 20:14:03 »
Tänään oli vapaapäivä, niin vaihdoin Boschin startin ja kokeilin.

Tulos: Pyörii tyhjää. Ei edes yritä pyörittää starttikehää.
Otin sitten sen irti, niin Bendix laite oli jumissa.  :(

Ei mitään, Hitachi takaisin kiinni, kun sillä lähtee sentään käyntiin, kun jaksaa käännellä avainta useamman kerran.

Eipä pääse ainakaan startin pulttit ruostumaan kiinni, kun tuli taas kaksi kertaa edes-takaisin jumpattua.

Täytyy ensi kuussa ostaa kunnostettu starttimoottori, ja luovuttaa Boschilainen panttina.

Meikäläisellä on vaan näköjään huonoa tuuria noiden käytettyjen starttien kanssa...  :idiot2:

-----------

Lambda-anturin vaihdoin.
En jaksanut alkaa hitsaamaan sille paikkaa etuputkeen, koska putkisto ei kuitenkaan vuoda ennen nykyistä lambdan paikkaa,
ja ei olisi saanut järkevään kohtaan/kulmaan, jos olisi laittanut etuputkeen.

Anturin vaihdoin jälkeen olikin aika lähteä säätöajolle.
Ensin piti auto tietenkin saada käyntiin, ja kun lambda-anturi oli uusi ja viaton, eikä ollut koskaan haistanutkaan wiinaa, niin vaati kikkailua.

Kikkailu tarkoitti käytännössä sitä, että piti painaa hieman kaasua, ja lähti käyntiin.

Kävin heittämässä sellaisen 40 km lenkin, ja kuormalla sopitus alkaa olemaan kohdallaan, mutta tyhjäkäynnillä ja startatessa on vielä vähän hakusessa.
Ajonaikaiset seokset ovat perstuntumalla havaittuja.

Pa-paineet laskin nyt 3 bariin, helpottaakseni oikeiden seosten löytymistä.

Vakiomoottorilla ja 98E5:lla vaati muistaakseni noin 20-30 km ajoa, että lambda-anturi sai säädöt kohdalleen.


Edellisellä lambda-anturilla oli paljon pehmeämpi lasku wiinaksiin, koska se oli jo muutossarjan kanssa haistellut etanolia melkein 8 kk, ennen kuin yhtälöön tuli tehokkaampi pa-pumppu, isommat suuttimet ja 4 bar pa-painetta.

Toivottavasti nykyinen lambda kestäisi paremmin, alun shokista toivuttuaan.  :)


Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #614 : 19.08.2016, 21:17:22 »
nyt ei kannata hötkyillä ja tehdä sitä virhettä että ostaa ihan uuden startin tai ehjän käytetyn,ne on huonoja ja kalliita eikä mitään takuuta!tutkit ihan rauhassa mikä vanhaa/vanhoja vaivaa ja laitat osia sen mukaan,jos johdotuksissa vikaa niin uutta vaan ja katkasiaa ja releistyksia ja kaikkea kannattaa kokeilla koska niin siitä loppujenlopuksi tulee toimiva,eikä sitä vaihteiston öljypohjaa kannata alkaa suinpäin vaihtamaan ehjään,vanhasta saa varmasti toimivan,nykyään vaan vaihdetaan osia eikä korjata vanhoja täysin korjattavissa olevia osia ,tsemppiä sulle rojektin kanssa et luovuta helpolla ja se on hyvä! ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

 

Autoracing  KL-varaosat