Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition

  • 658 Vastauksia
  • 200516 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

s73

  • Vieras
Hetkeksi lopetti bensakisko vuotamisen.
Alkoi sumutalla uudestaan imusarjan päälle, mutta nyt vuotaa sen schrader venttiilin juuresta...


Tuolta:
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Ei itsestään tuosta juotossaumasta ala vuotamaan, niin joskus on jotain tehdessä varmaan työkalu siihen nojannut.
Hölmössä paikassa se venttiili mielestäni on, kun esimerkiksi imusarjaa irroittelee/kiinnittää, niin voi vahingossa osua siihen.

Mutta joo, vaihteeksi taas vastustaa...
Jos jotain hyvää, niin se venttiilineula oli kuitenkin edullinen.


Käytettyä bensakiskoa tilalle, tuon kanssa ei kannata tapella.

Niko_S

  • Vieras
Käytettyä bensakiskoa tilalle, tuon kanssa ei kannata tapella.

Kävi kyllä itsellä sama mielessä.

Aiemmin jo tutkin asiaa, niin trivia tietona, että Bendix Reginassa ja Boschissa on itseasiassa eri varaosanumerolla tuo bensakisko.
http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=241717&ukey_make=865&ukey_model=20180&modelYear=1992&ukey_category=7862&ukey_driveLine=394&ukey_trimLevel=24679

Bosch: 6842429  vs. Bendix: 3536100

Minun tietoni mukaan käy kuitenkin suoraan ristiin, kun olen noista omista 740:stä vertaillut.
GLE:n (LH2.4) bensakiskossa ei ole moista venttiiliä ollenkaan, niin tuurilla voisi sellaisenkin löytää.







Niko_S

  • Vieras
Tuli näistä Möhkön bensapuolen jutuista mieleen GLE:n polttoaineen syöttö.

Viime marraskuussa tuli vanhan topicin puolella mainittua, että GLE:ssä on tankin esipumppu rikki.
Silloin pääpumppu "huusi leipää", eli oli kovalla rasituksella.
Minulla on yksi käytetty Motonetin kiinalainen ruiskupumppu, niin aluksi meinasin sen laittaa tankkiin, mutta sitten meinasin, että ei.

Tuossa pihassa kuitenkin kun GLE:tä olen nyt muutaman kuukauden aikana käyttänyt tyhjäkäynnillä, ja ajellut, niin yllättäen on pääpumpun ääni muuttunut suhteellisen hiljaiseksi.  ??? Tankista ei kyllä alkanut kuitenkaan kuulumaan surinaa.


Suunnittelin kuitenkin, että sitten kun uuden pumpun sinne laitan, niin ei ainakaan Motonetin merkitöntä.
Möhkössä on Airtex E8279 pumppu tankissa, niin se voisi olla yksi vaihtoehto LH:eenkin.

Mutta tuota tarkemmin suunnittelen keväämmällä sitten, että minkä merkkinen pumppu sinne tulee.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Tai sit suorilla uudemman 940 tankkilaite painepumpulla?
No kun halvalla sai.

Niko_S

  • Vieras
Tai sit suorilla uudemman 940 tankkilaite painepumpulla?
Pidetään tämäkin mielessä. Kiitos vinkistä.


Niko_S

  • Vieras
Oli ohjelmassa pakoputken korjaus näin perjantain kunniaksi.
Olisi ollut kyllä vain ajan kysymys, että milloin se menee, kun en saanut viime kerralla laina migillä tehtyä kunnon saumaa...

Lähtötilanne:



Tuohon riitti se, että pakoputki otti hieman vahdikkaammin hankeen, kun veli oli ajelemassa metsätiellä.
Enemmän tuo on hitsarin vika ollut...  ::)



Noin hyvin oli hitsi pitänyt. En ole hionut vielä, vaan ihan suoraan autosta otettana tuollainen...  :2funny:



Puikkokone oli tallissa, niin sillä sitten hitsasin paremman puutteessa. Näytti toimivan ok, ja ihan kohtalaista saumaa.



Paikallaan. Kuumankestomaalia suihkuttelin 2 kerrosta, että pikkaisen kauemmin kestäisi.
Tuli pitävä sauma puikolla hitsaten, toisin kuin tuo katalysaattorin laippa (siksi paikka-aineella sotkettu).
Väliin laitoin uuden Simonsin tiivisteen (vanhakin oli Simons, koska Simons laippapari).

Nyt odottelen sitten kuinka kauan vuorostaan kestää katalysaattorin laipan hitsaus, koska siinä sauma on yhtä surkean näköistä.
Mutta sitä on turha nyt murehtia.

Onhan se mukava tehdä hommia kaksi kertaa: Ensin nopeasti, ja sitten kunnolla.  :2funny:


EDIT. Linkitin kuvat uudestaan, olivat hävinneet bittiavaruuteen.
« Viimeksi muokattu: 13.03.2015, 22:49:51 kirjoittanut Niko_S »

Niko_S

  • Vieras
Vielä edelliseen lisäten.
Hassusti ei tällä kertaa putken katketessa ennen katalysaattoria herjannut lambdasta vikavaloa tai vikakoodia.
Viimeksi oli ennen katalysaattorin vaihtoa putki poikki ennen kattia, ja silloin kyllä tuli lambdasta vikavalo ja - koodi.

Olihan se kuitenkin taas vaihtelun vuoksi mukava kuunnella muutavan päivän, että miltä se vinokone kuulostikaan "suoralla putkella".

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Vielä edelliseen lisäten.
Hassusti ei tällä kertaa putken katketessa ennen katalysaattoria herjannut lambdasta vikavaloa tai vikakoodia.
Viimeksi oli ennen katalysaattorin vaihtoa putki poikki ennen kattia, ja silloin kyllä tuli lambdasta vikavalo ja - koodi.

Olihan se kuitenkin taas vaihtelun vuoksi mukava kuunnella muutavan päivän, että miltä se vinokone kuulostikaan "suoralla putkella".
Man you are sick  :))  :buck2:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Niko_S

  • Vieras
Man you are sick  :))  :buck2:

Meitä on moneen junaan.  :D

Ehkä sitten jotenkin tykästyi niihin "ralliääniin", kun GLE:n ajoi Kouvolasta kotiin,
kun siinähän oli/on putki poikki katalysaattorin takaa.

Kätevän aasinsillan sain kertoa GLE:n kuulumisia: Ei mitään varsinaista huoltotoimintaa vesipumpun vaihdon jälkeen, eli muutama kuukausi ollut hiljaista. Olen kuitenkin pari kertaa sitä tuon jälkeen käynnistellyt ja siirrellyt.
Viimeksi reilu viikko sitten syrjemmälle pihaan, jossa se nyt lepäilee lumikerroksen alla.

Kyllähän manuaalilaatikkoinen olisi näin talvella kylmäkäynnistyksiä ajatellen parempi, kun tuo GLE on parhaimmillaan kaksi viikkoa pakkasessa, ja silloin käynnistyshetkellä näytti auton oma mittari -18 *C ja ensimmäisellä 5 sekunnin sahauksella käyntiin.
Möhkön kanssa kun yrittäisin samaa, niin seuraisi armotonta kiroilua jossain vaiheessa...

Onhan noita pari pitkäkestoisempaa kylmästarttia Möhköllä tänä talvena ollut (seissyt yön tai kaksi, eikä ole tarjottu lohkolämmitintä).
Pahin kerta oli, kun lämmityslaitteen kenno jäätyi. Tai, no starttaukseen meni taukoineen "vain" 10 minuuttia, mutta siihen meni 20 minuuttia tyhjäkäyntiä, että kenno suli (aukesi termostaatti). Pian tuon jälkeen vaihdoin jäähdytinnesteet, niin helpotti.


Poissa Pas(i)kiainen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 361
  • www.vrcf.fi
Joo, ei se oo mukavan kuulosta.  :D

Niko_S

  • Vieras
Tänään puuhastelin Möhkölle pieniä.

Vaihdoin polttoainetankin pannat uusiin orginaaleihin (kuvissa siis uudet pannat):






Polttoainesuodattimelle tuli vihdoinkin asennettu kunnollinen teline, jonka tein muutama kuukausi sitten:



Ihan täysin mieleni mukainen ei ollutkaan, kun kiinni ollessa vielä katselin, mutta nyt saa olla noin.
Saatan muokata jos jaksan. Tuo "teline" on rosterista asennusvannetta.


Muita juttuja The Möhköstä sitten, että polttoainekiskoa en saanut viime kuussa hankittua.
Jäi vähän epäselväksi, missä moottorimallissa olisi samanlainen, niin sain rajattua, että B230FT/FK, ja mahdollisesti B230FD, mukaanlukien tietenkin B230F Rex-Regina.

Volvopartswebstoren mukaan (Rex-Reginan polttoainekisko), myös B200F:ssä olisi samanlaista, mutta se hieman epäilyttää,
koska omassa 1990 B200F on erilainen (suuttimien lukitusklipsit, ja syöttöletkun liitosputken pituus).
Avainsana saattaisi olla B230F-moottori ja Siemens Deka.

Foorumiltakaan en äkännyt mahdollisesti sopivia irtonaisina myytävän.
No, etsintä jatkuu.

Heitän vielä huvikseni kuvat, että mitä tarkoitin B230F Regina vs. B200F Bosch:

B230F Regina:




B200F LH2.4:




Näiden lisäksi huomasin äskettäin, että ei käy välillä kunnolla, ja vedossa pätkii.
Ensin mietin bensapuolen vikaa, mutta sieltä ei löytynyt, niin sytkäpuolelta löytyi haljennut virranjakajan kansi (lyö kipinää läpi tulipeltiin päin).

Laitoin tilaukseen Boshin virranjakajan kannen ja pyörijän mister-autosta (sieltä sai halvimmalla).
Saapuvat ensi viikolla, niin nyt mennään siihen asti pienillä pätkimisillä.

Samalla sitten vaihtaisi virranjakajaan Volvolaiset tiivisteet, kun ovat vasta reilu vuoden olleet varastossa.



Niko_S

  • Vieras
Illan hämärässä vaihtelin Möhköön vesipumpun tiivisteet.

Lykkäsin hommaa aika kauan (tiivisteet ehti olla melkein 5 kk), kun ei se paljoa vuotanut kannen ja vesipumpun välistä.
Nyt se vuosi sellaista 2 dl / kuukausi tahti, eli vieläkin miedosti, mutta otin itseäni niskasta kiinni, että vihdoinkin teen senkin rempan.

Kuvia, koska ne ovat aina kivoja:

Vesipumppu juuri purettuna:



Kerrankin ei tarvinnut lohkosta raapia tiivisteen jämiä:



Joku laittanut aikoinaan vähän reilusti tiivisteliimaa...  :D

Vesipumppu ehti olla kiinni 1v 8kk, ja mekaanisesti oli vielä täysin ehjä. Tarvike pumppua en kyllä olisi uskaltanut laittaa uudestaan kiinni.
Stetoskoopilla kuuntelin kasauksen jälkeen vesipumppuna, niin ei ollut mitään sivuääniä (vertauskohtana GLE:n uusi tarvike vesipumppu).
Samalla kuuntelin ohjaustehostimen ja laturin, eikä niissäkään kuulunut vika ääniä (laakerit kunnossa).

Jäähdyttimen huuhtelin projektin yhteydessä, niin olikin sen tarpeessa, kun ulos tuli tuollaista:



Jäähdyttimen alalähtö oli aika rapsakan näköinen, niin letkua takaisin laittaessa olin sitten todella varovainen.
Parhaan tietoni mukaan saattaa olla auton alkuperäinen jäähdytin. Nyt mennään sillä, kun ei rahat riitä kaikkiin havaittuihin juttuihin kerralla.


Ranskasta tuli paketti tänään (mister-auto):



Virranjakajan kansi: 46,38e, pyörijä 9,37e. Ei paha hinta Boschin osista. Laskeskelin, että sieltä sain halvimmalla kaikkine kuluineen.

Tiskillä virranjakajan kansi olisi kustantanut rapiat 67e. Nuo maksoivat kuluineen 70,70e.


Bensakisko homma on myös hoidossa. Tein eilen kaupat, ja tulee foorumilaiselta.
Siitä sitten lisää, kun saan osan käpälään.

Huomenna käyn hakemassa Motonetista suuttimien o-renkaat valmiiksi.
4 kpl minulta löytyykin jo, kun Boschin suuttimien sarjasta jäi aikoinaan ylimääräisiksi.

Sellaista. Tästä on taas hyvä jatkaa.  :)


Niko_S

  • Vieras
Aamupäivällä huolsin Möhkön virranjakajaa.
Vaihdoin tarvikkeiden tilalle aiemmin mainitut Boschin jakajan kannen ja pyörijän, sekä Volvo Original o-renkaat.



(Kuvaa varten laitoin tuon ison o-renkaan hollille). Eivät olleet vuotaneet o-renkaat, ja olivat vielä elastisia.



Uudet o-renkaat paikallaan.

Älkää noista tussin merkeistä välittäkö. Ne piirtelin vain asennuksen avuksi, että missä nokka-akselin ura oli purkaessa.

Vika tuntui poistuneen, kun ensin pihassa annoin olla käynnissä. Silloin ei pätkinyt yhtään.
Motonetissa kun lähdin käymään, niin matkalla alkoi esiintyä uudelleen nykymistä, tosin aiempaa lievempänä.

Kotiin saapuessa tuli mieleen tarkastaa sytytystulpat:

 

Tasaisesti ovat kaikki kipinää saaneet, niin ne sai suljettua pois mahdollisista aiheuttajista.
Tulpat laitoin takaisin kiinni ja annoin olla tyhjäkäynnillä sellaiset 5 minuuttia, niin ei ollut yhtään pätkimistä.
Stroboskooppikaan ei huomannut sytkässä mitään tällöin.

Ajossa pieni nykiminen ilmenee liikkeellälähdöissä kierroksilla 750 (tyhjäkäynti) - 2000 rpm. ja pitkissä ylämäissä nyki myös. Tasamaalla ajettaessa vikaa ei ole.
Periaatteessa voisi olla polttoainepuolen vikakin, mutta sen jutut pikaiseen tarkastin, niin pa-pumppu pyörii normaalisti, ja polttoainesuodatinkaan ei tuota tekisi, kun on vasta 8 kk / n. 15 tkm vanha.

Vikakoodit luin, mutta ei ollut mitään sytkästä, tai bensansyötöstä.

Vanha jakajan kansi:



Halkeamahan siellä oli, joka tuli aiemmin huomattua moottorin käydessä, kun iski kipinää tulipeltiin.

Tuolla virranjakajan kannella pätki koko ajan, ja viimeksi oli samaa oiretta, kun tuota edeltävästä Boschin kannesta oli yksi kontaktori katki, ja pyörijä kulunut loppuun.

Motonetista haetut suuttimien o-renkaat:




4 kpl oli tarve (toiset 4 kpl olivat hansikaslokerossa). Pussissa 5 kpl, niin sanoin sitten tiskillä, että ei turhaan riko pussia, vaan ostan ne 5 kpl. Maksoivat 3,90e / kpl.


Tuo pieni pätkiminen/nykiminen saa vähän aikaa olla, jos en enempää nyt lähipäivinä jaksa alkaa tutkimaan.
Ajankohtaisin homma on kuitenkin saada bensakiskon vuoto kuriin, jottei jossain vaiheessa syty sen takia koko rottelo tuleen.

PS. Jopa 1 tarvikeosa kuukauden aikana laitettu Möhkön romuun. Se tapahtui eilen perjantaina,
       kun uusin vesipumpun/ohjaustehostimen hihnan.  ::)

      Suurimman osan noista orginal osista oli kuitenkin hankinut jo kuukausia aiemmin, mutta kuitenkin.

     





 



Niko_S

  • Vieras
Tänään jaksoin selvitellä hieman lisää Möhkön pientä pätkimistä.

Ensimmäiseksi tuli mieleen YKK-anturi, kun sitä en ollut vielä tutkinut tarkemmin.

GLE sai luopua omastaan (YKK-anturista). GLE:hen on noin vuosi sitten edellisen omistajan toimesta, uusittu kaikki sytkäpuolen osat.

Kuvassa vanha vs. "uusi":



Noin vuosi sitten katsoin viimeksi tarkemmin Möhkön YKK-anturin johdinta, ja silloin tuli budjetti ratkaisuna laitettua hieman sähköteippiä kuorta pitämään. Ei ollut pysynyt, ja nyt löytyi vaihteistokopan päältä 10 cm pätkä irronnutta suojakuorta.  ::)

Ylläri pylläri, ei vaikuttanut siihen pätkimiseen yhtään tuo anturin vaihto.
Tosin mutuna sanoisin, että käynnistyy nyt hieman paremmin.


Vikakoodit nollasin tuon jälkeen tuli noin 40 km ajoa, niin diagnostiikka kertoi 2-3-2, joka oli jo ennen sitä.
Eli Lambda-arvo, liian rikas tai laiha seos tyhjäkäynnillä. Käytännössä tuo vikakoodi ei kuitenkaan kerro muuta, että jossain vaiheessa on seos viturallaan.

Lambda on kuitenkin varmasti ehjä (mittasin viikonloppuna, ja tyhjäkäynnillä jännite on 0,48 - 1V).

Kotiin tullessa katsoin imupuolen, jos sieltä vähän falskaisi, mutta ei.
Ainoa minkä huomasin, oli että imuputken toinen kiinnitin oli irti ilmansuodattimen kopasta, mutta se ei vaikuttanut asiaan.


Mitään en ole vielä pois sulkenut YKK-anturia lukuunottamatta.

Seuraavaksi täytyy kokeilla ottaa GLE:stä tulpanjohdot, ja kokeilla vaikuttaako.

Tässä kuussa ei anna budjetti periksi laittaa tulpanjohtoja + tulppia uusiksi, niin kokeilen ensin ottaa uudemmat johdot toisesta.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

GLE:stä puheenollen, niin eilen (23. maaliskuuta) laitoin sen käyntiin ja ajelin pihassa.
3 viikkoa seisoi, mutta rokkasi taas ilman mitään vikaa. Möhköllä piti antaa GLE:n akkuun virtaa 10 min. (akku oli jo ostaessa huono), niin sitten 5 sek. startti ja "käyntiin palmun alta".
Ensiksi annoin tyhjäkäynnillä lämmetä 15 min. Liikkeellelähtö nurmikolta vaati lankut takapyörien alle, mutta sitten mentiin.

Bensaa oli mittarin mukaan vartti käynnistyksen aikaan, ja tankkipumppu ei elonmerkkejä näytä (ellei sitten ole hiljaista mallia).
Pääpumppu ei enää huuda. Tankin aukosta kuuntelin, niin siellä ei pumppu pyöri, mutta imuääni kuuluu, kun bensaa imetään moottoriin.

Enivei, kun muutamista eri lähteistä lukenut/kuullut, että jos LH:ssä on tankkipumppu pois pelistä, ja bensaa alle 1/2 tankkia, niin käynnistyy huonosti.

Mutta hyvin toimi kuitenkin. En sen enempää tuota käsittele kun kuulopuheita / muiden kokemuksi.
Itsellä kun tuo GLE on ensimmäinen LH, ja 4 vuotta omistanut Bendix Regina ohjauksella olevan.

Tänään otin myös virtalukon pohjan GLE:stä Möhköön, koska rupesi oireilemaan reilu puolisen vuotta sitten huoltamani virtalukon pohja Möhkössä.

Nyt puuttuu siis GLE:stä virtalukon pohja ja YKK-anturi.
Yksi käytetty YKK-anturi löytyy, ja virtalukon pohjia kaikkiaan nyt irtonaisina 4 kpl (3 kpl 740, ja 1 kpl 940).
Eiköhän noista saa tehtyä niin, että pystyy käynnistelemään/liikuteltua.

Kauheasti ei kyllä tule GLE:n leimalle laitto lähiaikoina edistymään, kun rahatilanne on ollut jo hetken aikaa työttömyyden takia huono.  :-\


Taas pidempi viesti, mutta päivittelen, kun saa edistystä jonkun asian suhteen.




Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Huono rahatilanne harvinaisen tuttu olotila itsellekin... Täytynee keskittyä osien maalailuun ja muuhun edulliseen puuhasteluun...  :-\

 

Proturbo  Autodiagnoosi