Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: HP - 24.11.2010, 14:36:30

Otsikko: Vxx-mallisesta (Diesel) Volvosta pakettiauto?
Kirjoitti: HP - 24.11.2010, 14:36:30
Mikäli suunnittelet muuttavasi Diesel-käyttöisen farmari-volvon pakettiautoksi alemman käyttövoimaveron takia, huomioi seuraavat asiat.

Muutoksella saavuttamasi säästö on laskettavissa seuraavalta sivulta löytyvien esimerkkien avulla:

http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Ajoneuvovero/Ajoneuvoveron+määrä.htm (http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Ajoneuvovero/Ajoneuvoveron+määrä.htm)

Ohjeistus muutokseen kelpaavien korityyppien osalta löytyy seuraavasta ohjeesta:

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/360560BF-2353-438B-8BC7-3237E4A5F0D0/0/7732082009_edellytykset_pakettiauton_luokitteluun.pdf (http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/360560BF-2353-438B-8BC7-3237E4A5F0D0/0/7732082009_edellytykset_pakettiauton_luokitteluun.pdf)

Vxx-mallien osalta muutoksen voi olettaa olevan hyväksyttävissä ongelmitta.

Ohjeistus penkkien "deaktivoinnista" löytyy seuraavasta ohjeesta kohdasta 5.

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/2CF48B05-7A94-4B1E-A297-238D4DE7395C/0/7932082009_Istuinten_hyväksyminen_Nluokanajoneuvoon.pdf (http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/2CF48B05-7A94-4B1E-A297-238D4DE7395C/0/7932082009_Istuinten_hyväksyminen_Nluokanajoneuvoon.pdf)

"5. Istuinten kiinnityspisteiden poistaminen

Jotta henkilöauton luokittelu voidaan hyväksyä muutettavaksi pakettiautoksi istuinpaikkojen lukumäärää alkuperäisestä vähentämällä, on katsastuksessa otettava huomioon tyyppihyväksyntädirektiivin 70/156/ETY ja sen muutoksen 2001/116/EY, liitteen II kohdan C määritelmät. Sen mukaisesti käytöstä poistettavien istuinten rakenteet ja niiden kiinnityspisteet eivät saa olla helposti käytettävissä eli ne tulee poistaa pysyvästi.

Ajoneuvohallintokeskus katsoo, että istuinten kiinnityspisteiden poistamisen kannalta on riittävää, mikäli kaikki alkuperäisen istuimen kiinnityspisteet peitetään hitsaamalla kiinnitetyllä suojalevyllä taikka kiinnityspisteet poistetaan käytöstä käyttämällä ns. katkopultteja, jotka eivät ole irrotettavissa tavanomaisesti saatavilla olevin työkaluin. Kun henkilöautona alun perin olleen auton takaistuimen istumapaikkoja vähennetään, mahdolliset uudet istuimet pakettiauton takaosaan on tällöin rakennettava uudelleen istumapaikkamäärää vastaten tai asennettava erilliset istuimet.
Vähennettäessä takaosan istuinpaikkoja alkuperäisen 3:lle henkilölle tarkoitetun yhtenäisen takaistuimen kiinnityspisteet on poistettava. Pakettiauton takaosaan mahdollisesti sallituille kahdelle istumapaikalle tulee tällöin rakentaa uudet erilliset kiinnityspisteet.
Jos takapenkin erillisillä istuinosilla on omat kiinnityspisteensä, niitä on yleensä mahdollista hyödyntää.

Edellisestä poiketen pikakiinnitteisten istuimien kiinnityspisteitä ei edellytetä poistettavaksi istumapaikkoja vähennettäessä. Siten pakettiautomuutoksessa jäljelle jäävien istuinten alkuperäinen siirtomahdollisuus pikakiinnikkeitä käyttä-en on mahdollista. Pikakiinnitteisen istuimen tulee olla irrotettavissa ja kiinnitettävissä kokonaisena, vaihtoehtoisille paikoille nopeasti ja helposti ilman työkaluja.

Turvavöitä ei edellytetä poistettavaksi poistettavilta istumapaikoilta. Mikäli vyöt kuitenkin poistetaan, on poisto suoritettava valmistajan ohjeiden mukaisesti."

Mikäli tällaisen, pakettiautoksi muutetun henkilöauton aikoo palauttaa takaisin henkilöautoksi, on syytä huomioida muutama seikka:

"-Pakettiauton muuttaminen takaisin henkilöautoksi:
Istuinten kiinnityspisteiden osalta tarkastetaan vaatimustenmukaisuuden täyttyminen, jos kiinnityspisteitä on tuhottu tai muutettu alkuperäiseen nähden. Tällaisessa tapauksessa erillinen testaustulos edellytetään, jos auto on otettu käyttöön 1.10.1999 tai sen jälkeen.
"

Lisäksi palautus henkilöautoksi johtaa veroseuraamuksiin.
Otsikko: Vs: Vxx-mallisesta (Diesel) Volvosta pakettiauto?
Kirjoitti: TVS - 30.11.2010, 23:27:31
Mitäpä tarkoittaa veroseuraamukset tässä tuplaverotuksen luvatussa maassa?
Otsikko: Vs: Vxx-mallisesta (Diesel) Volvosta pakettiauto?
Kirjoitti: HP - 03.12.2010, 12:53:20
Mitäpä tarkoittaa veroseuraamukset tässä tuplaverotuksen luvatussa maassa?

Hyvä kun otit puheeksi, tuo asia oli näköjään jäänyt itselle vähän heikosti mieleen/muistin väärin.

Ei siitä veroseurausta ollutkaan, ainakaan seuraavalla sivulla olevan esimerkin mukaan.

http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Autovero/Autovero+Suomessa/Ajoneuvoluokan+tai+-ryhmän+muuttaminen+rekisteröinnin+jälkeen.htm (http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Autovero/Autovero+Suomessa/Ajoneuvoluokan+tai+-ryhmän+muuttaminen+rekisteröinnin+jälkeen.htm)

"2.      Henkilöauto => pakettiauto (ei autoverolaki 23 ja 24 § / ei autoverolaki 8 §) => henkilöauto

·         auto on ensirekisteröity henkilöautona

·         maahantuoja on maksanut täysimääräisen henkilöauton autoveron

·         auto muutetaan henkilöautosta pakettiautoksi, joka ei täytä autoverolain 23 ja 24 §:ssä / autoverolain 8 §:ssä säädettyjä ehtoja

·         ei maksuun pantavaa autoveroa, koska auto muutetaan täysimääräisen verokannan mukaan verotetusta edelleen täysimääräisen verokannan mukaan verotettavaksi

·         auto muutetaan pakettiautosta takaisin henkilöautoksi

·         ei maksuun pantavaa autoveroa, koska auto muutetaan täysimääräisen verokannan mukaan verotetusta edelleen täysimääräisen verokannan mukaan verotettavaksi

"
Otsikko: Vs: Vxx-mallisesta (Diesel) Volvosta pakettiauto?
Kirjoitti: HP - 03.12.2010, 13:22:59
Ja korjataanpas vielä lisää tuota edellistä viestiä kun näköjään tuo linkin kohta 1. on syytä ottaa myös huomioon.


"1.      Henkilöauto => pakettiauto (autoverolaki 23 ja 24 § / autoverolaki 8 §) => henkilöauto

·         auto on ensirekisteröity henkilöautona

·         maahantuoja on maksanut täysimääräisen henkilöauton autoveron

·         auto muutetaan henkilöautosta autoverolain 23 ja 24 §:n / autoverolain 8 §:n mukaiseksi pakettiautoksi

·         ei maksuun pantavaa autoveroa, koska auto muutetaan korkeamman verokannan mukaan verotetusta lievemmin verotettavaksi

·         auto muutetaan pakettiautosta takaisin henkilöautoksi

·         autosta on suoritettava täysimääräinen autovero vähennettynä autoverolain 23 ja 24 §:n / autoverolain 8 §:n mukaisella verolla, koska auto muutetaan lievemmin verotetusta korkeamman verokannan mukaan verotettavaksi 

·         ensirekisteröinnin yhteydessä maksettua autoveroa ei oteta huomioon   

ð      autosta maksuun pannaan veroa kahteen kertaan:

·         1. kerran ensirekisteröinnin yhteydessä 

·         2. kerran jälkimmäisen muutoksen yhteydessä

"

Eli jos meinaa saada käyttövoimaverosta alennusta-> auto on rekisteröitävä tuollaiseksi pakettiautoksi jonka muuttaminen takaisin henkilöautoksi aiheuttaa esimerkin mukaisen veroseuraamuksen.

Ja jos meinaa välttyä tuolta uudelleen verotukselta, niin auto on rekisteröitävä kaksikäyttöautoksi, jolla ei saa alennusta käyttövoimaverosta.
Otsikko: Vs: Vxx-mallisesta (Diesel) Volvosta pakettiauto?
Kirjoitti: TVS - 05.12.2010, 23:53:15
Eli pikaisella selailulla tuosta pykälästä, siitä maksetaan sen ikäiselle autolle vastaava vero kuin esim. käytettynä maahantuodulle vastaavalle?

Saikos kaksikäyttöautolla ajaa 120? Silloinhan saisi henkilöluvun takasin viiteen ilman pakkoa maksaa vero, joka on jo maksettu.
Otsikko: Vs: Vxx-mallisesta (Diesel) Volvosta pakettiauto?
Kirjoitti: Ribbe - 05.12.2010, 23:58:32
Saikos kaksikäyttöautolla ajaa 120? Silloinhan saisi henkilöluvun takasin viiteen ilman pakkoa maksaa vero, joka on jo maksettu.
Uudessa TM:ssä oli Volkkarin lava-auto joka oli kakskäyttöinen, sillä sai ajaa vain 100km/h
Otsikko: Vs: Vxx-mallisesta (Diesel) Volvosta pakettiauto?
Kirjoitti: HP - 07.12.2010, 10:14:41
Eli pikaisella selailulla tuosta pykälästä, siitä maksetaan sen ikäiselle autolle vastaava vero kuin esim. käytettynä maahantuodulle vastaavalle?

Saikos kaksikäyttöautolla ajaa 120? Silloinhan saisi henkilöluvun takasin viiteen ilman pakkoa maksaa vero, joka on jo maksettu.

Tuohon veroasiaan en osaa vielä antaa varmaa vastausta, mutta voisi olettaa että menee niinkuin mainitsit.

Nopeusrajoitus on pääsääntöisesti 100 km/h, ei kuitenkaan 120 km/h.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257 (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257)

"b) sellaisen pakettiauton (N1-luokka) ja erikoisauton sekä eläinlääkintä-, matkailu-, ruumis- ja huoltoauton, jonka omamassa on alle 1,8 tonnia ja joka on otettu käyttöön vuonna 1981 tai myöhemmin tai jonka omamassa on alle 1,875 tonnia ja joka on otettu käyttöön vuonna 1995 tai myöhemmin, 100 km/h;"

"c) sellaisen pakettiauton (N1-luokka) sekä kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin matkailu-, eläinlääkintä-, ruumis- ja huoltoauton, joka on varustettu lukkiutumattomin jarruin ja vähintään kuljettajan turvatyynyllä sekä lisäksi matkailuauton ajonaikana käytettäväksi sallitut istuimet varustettu turvavöin, 100 km/h;"
Otsikko: Vs: Vxx-mallisesta (Diesel) Volvosta pakettiauto?
Kirjoitti: Toni - 26.05.2011, 16:02:09
Osaatko HP sanoa miksi nykyään pakut ovat vain 1+1?

Olisiko aikanaan ARVA 63§ pykälän mukaan saanut tehdä 2+3+2 pakun?

Lainaus tuolta toisesta topikista:

****************************
Kaava on tiedossa ja sillä laskettuna omassa autossa luku on 3,5 luokkaa, josta alkava kokonaisluku ilmoittaa henkilömäärän kuljettajan lisäksi. Ja jotta ei olisi liian yksinkertaista, niin 1994 kaavassa ei huomioitu vielä kuskin painoa, se tuli vasta 1995. Pakettiauton tavarakantavuuden tulee olla suurempi kuin henkilökantavuus eli toteuttaa kaava P - (M + N × 68) > N × 68. 900-sarja toteuttaa tämän 1+3 henkilöllä. Viisi henkilöä ei enää toteuta em. vaatimusta, mutta Kuningas ARVA 63§ ajaa yli tuosta koska tuolla pykälällä istuimia saa asentaa auton kantavuuden rajoissa. Jaa kantavuuden rajoissa, mitäs tämä meinaa? Miksei sitten saman tien 2+3+2 volvon takakontin orkkis lisäistuimella?! Nehän täyttävät max. 5 cm pehmusteen vaatimukset ja taittuvat pois tieltä pienentämästä tavaralle tarkoitettua tilaa.

Ainoa kohta mikä on jäänyt itselle hieman epäselväksi on tuo 1+3 pehmeillä penkeillä. Eli farkusta olisi saanut aikanaan helposti neljän henkilön pehmeäpenkkisen poistamalla sen yhden henkilön taittuvan erillisen istuin-/selkänojaosan. Mutta koskeeko pehmeäpenkkisyys vain ohjaamo-/matkustustilaa? Eli em. tapauksessa pehmeät penkit olisivat tavaratilassa, (joka siis alkaa etupenkkien selkänojista). Näin itse veikkaisin, koska ei ole tullut missään eteen yhtäkään 1990-luvun pehmeäpenkkistä matalan veron 1+3 farkku(paku)volvoa.
****************************
Otsikko: Vs: Vxx-mallisesta (Diesel) Volvosta pakettiauto?
Kirjoitti: nws - 09.08.2013, 18:17:03

Kohtuullisen vanha aihe, mutta onkos kukaan näitä käytännössä tehnyt esim. Volvo V50 2.0D-malliin?

Ainakin verojen puolesta tänään kysyttäessä AKE:n mukaan menisi näin tällä päivämäärällä (9.8.2013):


"
Ajoneuvo XXX-XXX nykyisen henkilöauton verotuksen mukaan on perusvero kun CO2 153, 138,33 euroa ja käyttövoimavero kokonaismassan mukaan 401,50 euroa eli ajoneuvovero ajoneuvolle XXX-XXX vuodessa on 539,83 euroa.

Ajoneuvo XXX-XXX pakettiauton verotuksen mukaan on perusvero kun kokonaismassa 1960 Kg, 217,91 euroa euroa ja käyttövoimavero kokonaismassan mukaan 65,70 euroa eli ajoneuvovero ajoneuvolle XXX-XXX vuodessa on 283,61 euroa. Sillä ei ole merkitystä onko verovelvollinen yksityishenkilö vai yritys.

"

Ylläolevassa tekstissä tässä tapauksessa kohteena oli vm. 2005 V50 2.0D


Onkos jollakin sopivia projektikuvia tai kuvia taka-penkin irroituksesta (miten lähtenee) sekä ideoita pulttien korvaamisesta?


Otsikko: Vs: Vxx-mallisesta (Diesel) Volvosta pakettiauto?
Kirjoitti: volvotdi - 16.08.2013, 12:38:44
Kohtuullisen vanha aihe, mutta onkos kukaan näitä käytännössä tehnyt esim. Volvo V50 2.0D-malliin?

Ainakin verojen puolesta tänään kysyttäessä AKE:n mukaan menisi näin tällä päivämäärällä (9.8.2013):


"
Ajoneuvo XXX-XXX nykyisen henkilöauton verotuksen mukaan on perusvero kun CO2 153, 138,33 euroa ja käyttövoimavero kokonaismassan mukaan 401,50 euroa eli ajoneuvovero ajoneuvolle XXX-XXX vuodessa on 539,83 euroa.

Ajoneuvo XXX-XXX pakettiauton verotuksen mukaan on perusvero kun kokonaismassa 1960 Kg, 217,91 euroa euroa ja käyttövoimavero kokonaismassan mukaan 65,70 euroa eli ajoneuvovero ajoneuvolle XXX-XXX vuodessa on 283,61 euroa. Sillä ei ole merkitystä onko verovelvollinen yksityishenkilö vai yritys.

"

Ylläolevassa tekstissä tässä tapauksessa kohteena oli vm. 2005 V50 2.0D


Onkos jollakin sopivia projektikuvia tai kuvia taka-penkin irroituksesta (miten lähtenee) sekä ideoita pulttien korvaamisesta?

Aikoinaan omasta V70 kiersin ihan pultit penkkien kiinnitys paikkoihin ja pienet hitsausnököt lukitsemaan ne. Tarvittaessa saa voimalla vielä auki jos pakuilu tympii..
Otsikko: Vs: Vxx-mallisesta (Diesel) Volvosta pakettiauto?
Kirjoitti: HenkkaR1 - 16.08.2013, 12:54:51
Mulla tuo v70N on kakskäyttöajoneuvo, yritys tuonu maahan ja muuttanu henkilöautosta kun yritys sai sillä verohelpotuksen. Jos mää nyt haluaisin muuttaa sen takas henkilöautoksi niin pitäisköhä mun maksaa sitte verot tuosta?  :idiot2:
Otsikko: Vs: Vxx-mallisesta (Diesel) Volvosta pakettiauto?
Kirjoitti: Braindead - 26.01.2015, 17:45:59
Vanha aihe mutta vastataan silti.

Tänään kävin muutoskatsastamassa oman v50 1.6D 1+1 pakettiautoksi.
Toimenpiteeseen riitti kun otti takaistuinosat pois ja lukitsi selkänojat alas. Turvavyöt sai jäädä.
Lukitsemiseen käytin reikänauhaa jonka vedin selkänojien ympäri ja kiinnitin alkuperäisiin reikiin 8x20 kuusiokolo pulteilla.
Pulteista porasin kannan pyöreäksi jottei avaus onnistu "normaaleilla" työkaluilla.
Helpoiten tuo reikänauhan laitto onnistui kun laittoi kummankin selkänojan erikseen kiinni auton pituus suunnassa.
Istuinosathan lähtee ihan neljän pultin aukaisulla.

Veron muutoksenhan voi laskea aken sivuilta.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/veron_maksaminen/ajoneuvoverolaskurit
Otsikko: Vs: Vxx-mallisesta (Diesel) Volvosta pakettiauto?
Kirjoitti: puistas - 13.03.2021, 23:08:20
En ole löytänyt mistään vastausta että saako kolmos korisen V70 katsastettua paketiautoksi siten että, taakse jäisi yksi istumapaikka.
Otsikko: Vs: Vxx-mallisesta (Diesel) Volvosta pakettiauto?
Kirjoitti: X70R - 24.04.2021, 14:41:08
Laki muuttunut PA muutoskatsastuksen osalta  >:(
Muutoskatsastus onnistuu edelleen, mutta jos turvalaitteita poistetaan, pitää olla todistus valmistajalta, että poisto suoritetaan oikein.

Esim. V70 P2 korisessa ei enää riitä, että purkaa kiristimet penkeistä vikakoodien estämiseksi.