Samppasport  Futurez

V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä Ratkaistu ja ilouutisia

  • 137 Vastauksia
  • 66505 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #45 : 02.02.2012, 15:10:56 »
Nyt on toinen Oragasin reissu tehty. Vaihdettiin kaikki askelmoottorin sisäosat kuitenkin ennenkun se paineensäädin, koska se oli halvempi ja vika saatto olla kummassa vaan. Askelmoottorin vaihto ei auttanut, eli kaikkien vikojen alkulähde ja syyllinen on viallinen paineensäädin. Se aiheuttaa pitkän startin koska päästää kaasua moottorin ja imusarjan täyteen ja sammuilun ajossa koska paineet menee nollaan.
Parin viikon päästä saan senkin ja sitten on kaasulaitteet uusittu ja varmasti toimii. Kehotan muitakin sahausongelmaisia ottamaan yhteyttä Oragas:iin ja testauttamaan paineensäätimensä. Ainakin ne on nyt saanu hyvää kokemusta mun autosta  :P. Raportoin taas kun saan uuden säätimen.

Oragas:  http://oragas.fi/index.php?option=com_contact&view=contact&id=13&Itemid=4&lang=fi
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa v70bi-fuel

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #46 : 05.02.2012, 17:31:27 »
Terve, kokeilin tuossa meidän -06 bi fuelissa ottaa tuon alipaineletkun irti ja pistin letkun pään mukiin veden alle no kupliihan tuo. Aamulla käynnistyi heti kun letku oli yön irti. Nyt kokeneemmilta otetaan neuvoja vastaan ,saako tuohon paineen alentajalle volvolta tiivisteitä, :-\ kalvoa vai mikä siellä nyt loppupelissä vuotaa?

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #47 : 05.02.2012, 19:17:55 »
Säätimeen ei saa tiivisteitä eikä kalvoa. Kysyin kyllä sitä Oragasilta kun siellä kävin. Joten ainoa mahdollisuus on uusi osa, ikävä kyllä. Oragasilla osa asennuksineen 1000€ Sinisellä pelkkä osa n.1340€. Osa tulee Ruotsista ja kestää n.2-viikkoa.
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa jussi240

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #48 : 05.02.2012, 21:11:20 »
Säätimeen ei saa tiivisteitä eikä kalvoa. Kysyin kyllä sitä Oragasilta kun siellä kävin. Joten ainoa mahdollisuus on uusi osa, ikävä kyllä. Oragasilla osa asennuksineen 1000€ Sinisellä pelkkä osa n.1340€. Osa tulee Ruotsista ja kestää n.2-viikkoa.

Terve,
Säätimeen voi itse hommata tiivisteet lähimmältä Ahlselilta tms. Purku onnistuu kotikonstein ruuvipuristimen tai prässin avulla. Sinne menee seuraavat o- ja x-renkaat:
X-ring 32,92x3,53
O-ring 64,6x2,4
O-ring 42,52x2,62
O-ring 58,42x2,62
O-ring 4,7x1,42
O-ring 14,0x1,25
O-ring 40,0x2,0

Lisäksi kannattaa puhdistaa korkeapaineliittimen alla paineenalentimen rungossa oleva sihti. Ruotsalaisella forumgas:lla on kuvalliset ohjeet korjaukseen:
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=32&t=2089

Tuo kaasun vuoto imusarjaan on selkeästi yleisin vika mikä regulaattoriin/paineenalentimeen tulee tiivisteiden vanhetessa. Toinen ilmiö on matalapaineen säätövaran loppuminen jolloin auto nykii voimakkaasti tasakaasulla, tai moottorijarrutuksen ja kaasun painamisen yhteydessä.

Moottorin sammuminen kesken ajon kuten Mikav70 kertoo johtuu kaasunjakajan viallisesta askelmoottorista. Tämä ongelma on jossain määrin lämpötilasta riippuva siten, että lämpöisellä kelillä ilmenee todennäköisemmin. Itse olen huomannut, että askelmoottorin tiltatessa se avautuu täysin auki asentoon ja täyttää imusarjan metaanilla, jolloin seuraava käynnistys kestää pitkään. Usein kaasupuoli lähtee taas toimimaan jäähdyttelyn jälkeen joksikin aikaa. Parin kaverin kanssa ollaan itse vaihdettu askelmoottoreita useaan autoon ja joka kerta ongelmasta on päästy eroon. Hollannista tilattuna osalle tulee hintaa reilu parisataa ja työtä noin 2 tuntia. Ilmeisesti tinaamalla vanhan askelmoottorin voisi saada taas iskuun, mutta tuo on vielä testaamatta.



Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #49 : 05.02.2012, 22:05:26 »
Kiitos tiedosta. Tosin mulle tulee nyt uusi osa mutta on toikin hyvä tietää. Asennusohjeet tallennettu jo koneelle. Pitää varmaankin lähettää ton sivun linkki Oragasillekin. Ahlsell muuten on vaan tukku mutta jos noita sais jostain vähittäiskaupastakin.
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa jussin78

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #50 : 05.02.2012, 23:49:22 »
Sen vuotamisen imusarjaan aiheuttaa alipainepuolella oleva pieni o-rengas... Metallihaitarin sisällä... Jos vaihtaa vain sen ja ne toisen puolen isommat o-renkaat niin ne on melko yksikertainen vaihtaa. Muuta kuin säädin irti ja ne kuusiokolopultit auki... Jonkun verran hankaloittaa purkua ja kasaamista yksi jousi mutta sormivoimin painettavissa kasaan. Ne isommat kannattaa vaihtaa kun todennäköisesti vuotaa jäähdytinnestettä joko ulos tai säätimen sisään. Sen korkeapainepuolen purkamiseen tarviikin sit ruuvipenkin ja vähän keskittymistä muttei se niin hankala ole sekään... Sammuminen voi johtua myös paineensäätimestä!

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #51 : 06.02.2012, 06:38:49 »
 "Sammuminen voi johtua myös paineensäätimestä!"

Juuri näin. Mulla on uudet sisäosat askelmoottorissa eli uusi askelmoottori ja silti sammuilee. Tai nykyään käy kierroksilla kyllä hyvin mutta tyhjäkäyntiä kaasulla ei. Pitää aina ennen risteystä vaihtaa bensalle ettei sammu keskelle risteystä. Tämäkin vika häviää kun saan uuden paineensäätimen. Aika helpolta tuntuu niiden tiivisteiden vaihto. Kiitos ohjeista.
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa jussi240

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #52 : 06.02.2012, 20:09:40 »
"Sammuminen voi johtua myös paineensäätimestä!"

Juuri näin. Mulla on uudet sisäosat askelmoottorissa eli uusi askelmoottori ja silti sammuilee. Tai nykyään käy kierroksilla kyllä hyvin mutta tyhjäkäyntiä kaasulla ei. Pitää aina ennen risteystä vaihtaa bensalle ettei sammu keskelle risteystä. Tämäkin vika häviää kun saan uuden paineensäätimen. Aika helpolta tuntuu niiden tiivisteiden vaihto. Kiitos ohjeista.
:)
Kyllä, toki voi johtua paineensäätimestä jos tyhjäkäynnillä sammuu, voi myös johtua kaasuläpästä. Kannattaa tarkistaa onko läpän seutu kovin likainen ja puhdistaa, koska ongelmat tuossa ilmenevät ensiksi kaasulla ajettaessa, oireina sammuminen vapaalla rullatessa ja tyhjäkäynnin kierrosten heittely 500-1200 välillä (ilmeisesti koska kaasun syttymisalue on kapeampi ja ilmamäärän säädön oltava tarkempi kuin bensalla). Tästä on keskusteltu paljon forumgas:lla
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=32&t=1940&sid=086b797f39bb11a5b2d9a8854c1a6e1c

Tarkoitin ajossa sammumisella sitä, että veto ja kaasu päällä yhtäkkiä moottori kuolee ja ainut pelastus on bensan tökkääminen päälle. Tässä tilanteessa askelmoottori on hyvin todennäköinen syyllinen. Taas jos heittää ajon aikana bensalle, eikä suostu vaihtamaan takaisin ennekuin on välissä startannut uudestaan auton, niin paineesäätimen säädöt on pielessä, tai suodatin on tukossa.

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #53 : 07.02.2012, 09:02:24 »
"Voi myös johtua kaasuläpästä. Kannattaa tarkistaa onko läpän seutu kovin likainen ja puhdistaa, koska ongelmat tuossa ilmenevät ensiksi kaasulla ajettaessa, oireina sammuminen vapaalla rullatessa ja tyhjäkäynnin kierrosten heittely 500-1200 välillä."

Irrotin juuri kaasuläppäkotelon ja putsasin kunnolla jarrujenputsaussprayllä. Se oli todella likainen. Tämän jälkeen kävi hienosti tyhjäkäyntiä. Ajelin n.15 minuuttia kaupungissa ja aina kävi hienosti kaasulla tyhjäkäyntiä. Sitten suuntasin kotia kohti mielissäni, mutta pikkuhiljaa oireet palasivat eli sammuu tyhjäkäynnillä. Tosin kierrokset ei heittele tyhjäkäynnillä tolla tavalla. Joskus menee ensin aika alas mutta sitten nousee normaaliin.

Onko läppäkotelo siis viallinen vai paineensäädin? Siinäpä kysymys. Lisäys: Kaasuläppä ei viallinen. Asia tarkastettu. Ei vikakoodeja eikä muitakaan "läppäongelmia". (Onneksi kaveri on sinisellä asentajana ja saan tietoja ja neuvoja ::) )


"Tarkoitin ajossa sammumisella sitä, että veto ja kaasu päällä yhtäkkiä moottori kuolee ja ainut pelastus on bensan tökkääminen päälle. Tässä tilanteessa askelmoottori on hyvin todennäköinen syyllinen."

Näinkin autossani oli, mutta autoon on vaihdettu uusi askelmoottori ja nämä oireet poissa.
« Viimeksi muokattu: 08.02.2012, 10:34:49 kirjoittanut Kaasuvolvo »
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Loppulausunto  ::)

Vielä ei ollutkaan syytä iloon ja loppulausunto oli väärä viallisten osien kohdalta.  :'(
Alipaineletkun irrottaminen kyllä auttaa starttiin ja askelmoottorin uusiminen lopetti ajossa sammumisen mutta paineensäädin ei ehkä olekaan viallinen kaasun menemiseen koneeseen seisoessa. Vika ehkäpä kaasunjakajan magneettiventtiili jonka pitäisi katkaista kaasunlinja sammuttettaessa. Tyhjäkäynnin ongelmat kaasulla vielä selvittämättä. Asiaa pitää siis  vielä tutkia. Raportoin taas kun asiat selviää.



« Viimeksi muokattu: 03.03.2012, 17:35:42 kirjoittanut Kaasuvolvo »
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #55 : 03.03.2012, 17:37:02 »
Volvon kaasulaitteet tuntevaa henkilöä kaivataan... :-\
Tuossa linkissä sivuilla 185-187 on kuvia ja juttua Volvon kaasulaitteista. Siitä ainakin näkee minkänäköinen on paineensäädin ja kaasunjakaja. Mulla tosin noi laitteet on eri paikassa kun on uudempi auto. http://www.vei.fi/files/pdf/300/Liikennebiokaasulainsaadanto.pdf
Miten muuten sais pdf-tiedostosta tallentaa kuvat?
« Viimeksi muokattu: 03.03.2012, 19:39:31 kirjoittanut Kaasuvolvo »
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa jussin78

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #56 : 03.03.2012, 20:26:54 »
Joko tarkistit sen huohotinputken? siis venakopalta imusarjan välistä öljynkerääjälle menevä? Vaikuttanee ainakin tyhjäkäyntiin...

Niin oliko nyt niin että sulle vaihdettu askelmoottori+kaasunjakajan korjaussarja sekä paineenalennin?
« Viimeksi muokattu: 03.03.2012, 20:32:54 kirjoittanut jussin78 »

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #57 : 03.03.2012, 21:13:41 »
Askelmoottorin korjaussarja ja kaikki sisäosat vaihdettu. Vanhaa on vain kuori. Myös paineensäädin on "uusi" eli 2005 kolariautosta. Tällä tietoa täysin ehjä mutta täyttä varmuutta ei ole ennenkun saa kaikki viat korjattua mutta 99%:sti ehjä.
Huohotin? Eikös se vaikuttas myös bensan tyhjäkäyntiin? Siinä ei vikaa. Pitääpä kuitenkin tutkia vaimon työpaikan hallissa joku päivä. Onko paha purkaa? Kuvia?
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa jussin78

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #58 : 03.03.2012, 21:21:52 »
No en luottaisi siihen -05 säätimeen... Itel on -06 auto josta ne tiivisteet vuoti... Ei ollut mikään kovin pitkä sen säätimen laskettu kestoikä... No kannattaa silti tarkistaa se huohotin. Ei ole kiva vaihtaa. venttiilikopan puolelta tosi helppo kun on sen suojamuovin olla öljyn täyttökorkin vieressä mutta imusarjan alla onkin sitten ihan toinen tarina... Helpoin jos irroittaa imusarjan. Omaan vaihdoin irroittamatta mutta kuten sanoin ni on todella työlas kun pitäis olla vähän pienemmät tassut... Tuolla nykyisellä paineensäätimelläkö ei enää ongelmaa käyntiinlähdön kanssa? Oliko paineet tarkistettu/säädetty?


https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2925336097680&set=a.2018731113122.121159.1389217935&type=3&theater
« Viimeksi muokattu: 03.03.2012, 21:27:24 kirjoittanut jussin78 »

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #59 : 03.03.2012, 21:27:08 »
Edelleen pitää ottaa letkua irti ja ei pidä. Eli kun on ollut +4 tms niin käy melko kiltisti tyhjäkäyntiä ja kun jätin letkun yöks kiinni ja aamulla irrotin ja heti haistoin letkun päästä haiseeko kaasu niin ei haise eli ainakaan silloin ei ollut koneessa kaasua. Taitaa olla satunnaista se kaasun meno koneeseen lämpimällä ilmalla. Ja jos auto seisoo autotallissa 8h n.+20 ja letku kiinni niin ei tarvi sahata. Yleensä siis lämmössä toimii hyvin ja kylmässä ongelmia. Sekava juttu koko juttu. Paineet säädetty ja myöskin obd:stä mittarilla tarkastettu seosten oikeellisuus eli käykö kaasulla rikkaalla vai laihalla vai onko seokset ok. Ne oli ok.
« Viimeksi muokattu: 03.03.2012, 21:28:42 kirjoittanut Kaasuvolvo »
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

 

Ateho  Elekma