Race.fi  Puotilan autokorjaamo

B234f kansi- ja jakopääremppa

  • 26 Vastauksia
  • 13040 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Japa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
B234f kansi- ja jakopääremppa
« : 03.10.2011, 16:50:20 »
Eli tuossa ostettua ensimmäinen volvo, 740 GLT halvalla. Jakohihna oli katkennut, joten oli vähän riskiä ostaa.

Mutta nyt on siis kansi purettuna ja selvästi vaurioituneita venttiileitä on 6kpl. Kannattaako vaihtaa kaikki samalla ja mistä venttiileitä saa kohtuu hintaan?
Mitä muuta koneistusta kannelle olisi suotavaa tehdä, plaanaus jne. onko kansi hyvin virtaava ettei ole mitään lastentauteja?
En itse ole mikään mekaanikko, mutta taidan ostaa itse osat ja viedä kannen koneistukseen, jossa venttiilit kasataan ja saan kannen valmiina pakettina takaisin.

Onko jakopäässä jotain erikoista mitä ottaa huomioon? onko erityisen tarkka momenteista, onko heikkoja paikkoja jne.? Ilmeisesti kannattaa myös samalla vaihtaa tasapainoakseleiden hihna?

Mistä löytyy halvimmalla venttiilit, yläkerran tiivisteet, jakopään osat, eli siis tarvittavat tähän remonttiin?

Innolla odotan jo, että kuulen miten 16 valve käy  ;)

The moose

  • Vieras
Vs: B234f kansi- ja jakopääremppa
« Vastaus #1 : 03.10.2011, 17:14:52 »
erityisen tarkkana pitää olla sen tasapainoakseli härdellin kanssa ja sen kiristimeen pitää uusia se pultti. onhan niitä ohjeita foorumilla ja kysymällä et polulta eksy.

hevonen

  • Vieras
Vs: B234f kansi- ja jakopääremppa
« Vastaus #2 : 03.10.2011, 17:58:54 »
Nojuu, täältä löytyy tärkeitä vinkkejä hakemalla.
Venttiileitä saa varmaan motonetistakin, ainakin pääpaikalta tilaamalla. Hinnat on semmosta 17-19€ kpl.
Jakopäähän kannattaa vähän keskittyä.
Tuo tasapainoakseli hihnoineen on yksi riskitekijä itse jakopäälle, niitten akseleiden tarpeellisuudesta ollaan tasan kahta mieltä.

Ei se muuten sen kummemmalta kuulosta kuin 8 valvekaan. ;)

Ps. Älä käytä motonetin mustia stefoja, on ihan pe*seestä.

Poissa Laserblue

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • RWD
Vs: B234f kansi- ja jakopääremppa
« Vastaus #3 : 03.10.2011, 21:12:04 »
Tuossa muutama linkki.

Vinokoneiden kiristysmomentit:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=145.0

GLT:n jakoppäästä? -----> kansiremppaan? ----> laitteet toimii taas.......:
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=24344.0

Öljypumpun rattaan pultti kannattaa vaihtaa samalla uuteen, pultin kovuus 10.9. Itse kun tein omaan autoon remppaa, niin jätin tuon tasapainotushihnan kokonaan laittamatta. Värinät ei lisääntyneet merkittävästi.

Vanhalla foorumilla joku oli saanut vaihdatettua Volvon liikkeessä jakopään stefoineen ja osineen n. 400 euroon  :o Ei paha, kun saa työlle takuunkin. Voi olla, ettei nykyään tuolla hintaa irtoo, mutta kannattaa tiedustella.

964 2.0 16V T -92, 944 B230FT AW71L -98

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: B234f kansi- ja jakopääremppa
« Vastaus #4 : 03.10.2011, 21:14:32 »
Öljypumpun hihnapyörän pultti kannattaa ehdottomasti uusia ja pultti edottomasti momenttia avaimella kiinni ja lukkoliimaa kierteisiin. Kerran venttiileitä mennyt solmuun kannattaa myös varmaan venttiilin ohjurit tarkastaa/uusia kun ottavat aika helposti kipeää.
Tasapaino-akselien kanssa taas on ihan maku kysymys mitä tekee. Itse poistin tasapaino-akselit kokonaan ja tulppasin niille tulevat öljykanavat.
« Viimeksi muokattu: 03.10.2011, 21:18:02 kirjoittanut Xuppo »
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Japa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: B234f kansi- ja jakopääremppa
« Vastaus #5 : 05.10.2011, 22:03:59 »
Hyvin tullu infoa. Kansikin suht vähin vaurioin selvinnyt. 4kpl imuja ja 2kpl pakovenoja mennyt. Ohjurit ehjät.
Löysin jonkun ruotsalaisen sivuston josta löysin venttiilit ja muuta hilpettä, muttei löydy mistään enää. Tietäisikö kukaan hyvää nettisivua?

Kansi menee plaanaukseen ja itse kootaan harjoituksena :)

Poissa Japa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: B234f kansi- ja jakopääremppa
« Vastaus #6 : 10.10.2011, 21:36:30 »
kannen korjauskustannukset noin 200e, sisältäen tarvittavat venttiilit ja asennuksen ja kannen koneistuksen. Tulee siis valmiina pakettina takaisin.

Tuli mieleen, että minkä arvoinen tuollainen hyväkuntoinen GLT on?
Värinä punainen, ruostetta ei nimeksikään (korjaan pienet vauriot talvella), automaattilaatikko, ilmastointi (vaatii täytön) ja autosta löytyy takuukilometrit, huollot tiedossa, ensimmäinen ja muut omistajat tiedossa. Autolla on vasta menty 193tkm.
Tosi ryhdikkään oloinen ja näköinen. Ainoa miinus jälkeenpäin asennetut kaiuttimet etuoviin, ei kylläkään kauhean tökerö asennus.

Onko näissä keräilypotentiaalia tulevaisuudessa?

Poissa hannutt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Vs: B234f kansi- ja jakopääremppa
« Vastaus #7 : 22.10.2011, 20:10:06 »
Kaverille pitäisi saada kuvia 740 GLT 2,3 koneesta. On korjaillut jakohihnan katkeamisen aiheuttamat vauriot. Onko linkkiä korjaamokirjaan tai vaikka vain kuvia koneesta.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: B234f kansi- ja jakopääremppa
« Vastaus #8 : 22.10.2011, 20:32:16 »
Kaverille pitäisi saada kuvia 740 GLT 2,3 koneesta. On korjaillut jakohihnan katkeamisen aiheuttamat vauriot. Onko linkkiä korjaamokirjaan tai vaikka vain kuvia koneesta.
Jakopäästä vai mistä?

Tossa jakopäät autom kiristin ja manuaali

http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/automattensioner.jpg
http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/manualtensioner.jpg
« Viimeksi muokattu: 22.10.2011, 20:35:23 kirjoittanut HembalanD »
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa hannutt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Vs: B234f kansi- ja jakopääremppa
« Vastaus #9 : 22.10.2011, 21:09:48 »
Jakopäästä ja yleensä moottorista

Poissa Laserblue

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • RWD
Vs: B234f kansi- ja jakopääremppa
« Vastaus #10 : 31.10.2011, 05:55:06 »
Osoitteesta www.k-jet.org löytyy "Vihree kirja" GLT-koneeseen. Tuosta voi olla apua koneen rassaamisessa  ;)

http://www.k-jet.org/files/greenbooks/700/TP31304-2_700_B234F_16valve_engine.pdf

964 2.0 16V T -92, 944 B230FT AW71L -98

Poissa Japa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: B234f kansi- ja jakopääremppa
« Vastaus #11 : 07.11.2011, 16:36:35 »
Koneremppa siis onnistuneesti suoritettu. Kilsoja takana noin 400.  ;)
Ainoa ongelma on, ettei lähde juuri millään käymään kylmänä. Kanteen tulee 2 liitintä ja yksi johtonippu, missä on 2 putkiliitintä. Joten mikä tarkoitus näillä on? Liittimet ilmeisesti lämpöanturit eculle ja mittaristoon?
Luulen vian olevan juuri tässä. Kone ei tiedä todellista lämpötilaa, eikä siksi anna oikeanlaista seosta ja siksi saa sahata käymään? Myös lambdavalo palaa mittaristossa, muttei kuulemma palanut vanhalla omistajalla?

Tästä on kuitenkin hyvä lähteä ehostamaan autoa. 

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: B234f kansi- ja jakopääremppa
« Vastaus #12 : 07.11.2011, 16:40:38 »
Kyllä lämpöantureille kuuluvat. Kannesta imusarjan alta pitäisi löytyä paikat ?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa harryjo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: B234f kansi- ja jakopääremppa
« Vastaus #13 : 28.11.2011, 20:54:01 »
Nojuu, täältä löytyy tärkeitä vinkkejä hakemalla.
Venttiileitä saa varmaan motonetistakin, ainakin pääpaikalta tilaamalla. Hinnat on semmosta 17-19€ kpl.
Jakopäähän kannattaa vähän keskittyä.
Tuo tasapainoakseli hihnoineen on yksi riskitekijä itse jakopäälle, niitten akseleiden tarpeellisuudesta ollaan tasan kahta mieltä.

Ei se muuten sen kummemmalta kuulosta kuin 8 valvekaan. ;)

Ps. Älä käytä motonetin mustia stefoja, on ihan pe*seestä.
Kyseisen sontiksen kans taistelleena ja luopuneena sousittelen ettei laita mitään motonetistä...(vain mielipide)

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: B234f kansi- ja jakopääremppa
« Vastaus #14 : 29.11.2011, 15:09:09 »
Ehjä ilmastointi ei koskaan vaadi täyttöä. Jos se on tyhjä, siellä on vuoto. Yleisin vuoto lienee keulalla oleva kenno.
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy