Ateho  Elekma

Volvo 940gl -91

  • 19 Vastauksia
  • 1789 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa amatsooni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • www.vrcf.fi
Volvo 940gl -91
« : 26.06.2020, 20:04:08 »
Elikkä tuli ostettua tommoinen ostikon mukainen pentsiini rematorio niinku työkaverit meinasi.
Mieleinen auto mitä nyt ajellu mutta muutama juttu vähän häirittee näin ensi alkuun.
Tekniikka 2,0 pentsiini automaatilla varustettuna lukolla (mahd koodit mistä selvitän)
Keulassa joku kolahtelee huonolla pinnalla ajaessa.
Nokka akselin steeeffa vuotaa
Mittari puolella kaikki pelaa paitti trippi- ja matkamittari
Vaihteisto melko haluton vaihtamaan pienempää jos ei käytä kiktaunia (eli rauhassa ajaessa 80 hiastuu moottorijarrulla vauhti esim 65 70 lähtee kiihyttään painaa polkimen rauhassa lähes pohjaan niin ei vaihda pienempää ilman kiktounia. Muuten laatikko pelaa tosi hienosti ei voi moittia.
Virtalukonpohja pitää vaihtaa
Jos jokutietää mistä saapi vastaavia tarroja mikä näkyy kuvan takaovessa saapi kertoa (toiselta puolen huonokuntoinen)
Pientä fixsiä ja tummennusta jahka ehtii.

Näihin ropleemiin olisi hyvä saaja vinkkejä.
Stefan vaihan syksyllä samalla ku jakopään...

Noviisi näiden kanssa kokemusta vain amazonista ja xc90





Poissa amatsooni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940gl -91
« Vastaus #1 : 03.07.2020, 20:02:58 »
Volvo tuntus toimivan hyvin eikä nyt yhtäkkiä tunnu mitenkään paha ruokaiseltakaan olisiko jossai 10tuntumassa kulutus mittari ei pelaa mutta 2v mitannu tätä samaa työväliä nii suunilee tietää km määrät.
Vähän pitkähkö tartti tuntuisi olevan kuuluuko näiden sähköruutien tärähtää kui heti käyntiin?
Ja mielenkiinnosta utelen miten tämmöisen 2litrasen tomastin kuuluisi kulkea?? Tänään kuhan häntä kokkeilin moottoritiellä miten volvo huilaa ja ilman kiktaunia sain piiiitkään kihytettyä jopa 130 vauhtia jos rampilta hehkutti lämä taattiassa niin 120 vaihtaa isoimman vaihteen ja jo heitti kulkemasta ei vain jaksa. Laatikko ei koiri eikä luista mutta hyvin nopsaan on ylivaihde päällä ku ajelee kiekat noin2500 80km h

Kankikari

  • Vieras
Vs: Volvo 940gl -91
« Vastaus #2 : 03.07.2020, 21:24:47 »
Onhan se 2.0 kone laiskempi ja luettuna kuulostaa ihan normaalilta ettei isoimmalla pykälällä turbiini lukittuna jaksa.

Ilmansaanti vakiokoteloon vaikka ruttuletku maskin takaa suodatinkoteloon, lämminilma läppä systeemi pois niin siihen saa kivasti sen ruttuletkun.

Putsaa ilmamassamittari sen pesuun sopivalla ponneainepullolla.

Vaihda tulpat, öljyt ja suodattimet

Kaasurullasta näet kickdown vaijerin onko löysä vai onko vaijerin kuori irti pitimestä? Säädä ajaen. Pikku löysyys ei haittaa mut vaijeri ei saa kantaa eli olla kokoajan kireellä. Siis silloin kun on kaasupoljin ylhäällä. Aja ja säädä.

Toimiiko kepissä 3 lukitus? Ei vaihda isommalle eikä turbiini lukitu. Pääsee kiihdyttään pidemmälle ja koita sit napista 4. Ja lukko menee heti kii.

Laita nokkastefan uusinnassa uus nokkaremmi ja kiristin ja osta täältä tai muualta volvon v tai vx3 nokka. Ne on plug&play sopivia kunhan vähän kattoo nokkapaininkuppien välykset ja monesti menee päittäin vaihtaen kuppi välys ok.

Poissa amatsooni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940gl -91
« Vastaus #3 : 03.07.2020, 22:17:54 »
Noniin hyvä kuulla että kuullostaa normaalilta. Ei sillä että tarvisin voimaa lisää hyvin jaksaa mennä kun matkavauhti on yllä.

Joo huolto pitää tehä tässä kun kerkiää tulpat yms kaikki niin tietää missä mennään niiden osalta. Tutulta auto kyllä tullu että sen puoleen on pietty kunnossa mm peräöljyt justii vaihettu.

Minusta tuo kikkari vaijeri oli aika timmillä nyt ku kattelin sitä. Pitäisikö pikku löysää olla vai? Ilmeisemmin löysemmällä vaihtaa vielä hittaammin pienempää.
Toimii kyllä lukitus nappi niiku kuuluu kärryä vetelin täsä niin testasin nappi päältä syttyy valo mittaristoon vauhti 90 napista "loikkari pääle" nasahti kyllä kerrasta eikä värkkäily.

Kankikari

  • Vieras
Vs: Volvo 940gl -91
« Vastaus #4 : 03.07.2020, 22:25:46 »
Voihan se vaatia totuttelua, omat oon säätäny niin et vaihtaa pienempää ennen kickdown ns rauhallisessa ajossa. Mut ei kuitenkaan liian herkästi.

Koitas onko kick vaijerikuori siellä vaijerinpää holkissaan pohjalla vai kantaako reunan päällä ja näinollen vaijeri lyhenee ja vaihtaa hassusti
« Viimeksi muokattu: 03.07.2020, 22:29:31 kirjoittanut Kankikari »

Poissa amatsooni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940gl -91
« Vastaus #5 : 03.07.2020, 23:49:39 »
Juu ittekki kaipaan just sitä että puottaisi kolmoselle esim täälä maalla ku ajelee menee raktoria yms härveliä joista voisi mennä sillee sovan lipuvasti ohi kun painaa kaasua kohtuuella nyt pitää vähän runtata ja sitten tyrkyttää jo turhan pientä vaihdetta....
Ei auta ku säädellä ja tutkia tarkemmin tuota vaijeria.
Tämähän nyt kuiten jotennii vastaa kaasuun verrattuna 200d rönttään millä tullu melkolailla matkattua.
Häätyy tuo ilmamassa mittari putsata aatellukkaa että näissä on tosiaan semmoinenki jo.
Mutta muuten tykkään autosta maalaisteita menee sopivan lullamaisesti vaimoki sano että xc90 jälkeen mukavan unettava kyyti tässä "vanhuksessa" eikä piellä turhaa hoppua ja ryntäillä.
Mikähän tuolle matkamittarille tuli osaakko sanoa?

Kankikari

  • Vieras
Vs: Volvo 940gl -91
« Vastaus #6 : 04.07.2020, 01:57:24 »
Toinen samanlaine tilalle ellei peräkopassa oleva anturi ole irti tai johdot / liitin rikki.

Abs tässä tuskin on? Ne ottaa samasta tiedon peräpäästä ja abs valokin palais kirkkaasti.

Poissa amatsooni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940gl -91
« Vastaus #7 : 04.07.2020, 09:00:09 »
Jaa seton siis kerrasta valmis tuo matkamittari.... pitää alkaa kattelee jostain mittari tähän olisi mukavempi ku kilomeeetrit rullaisi taulussa.
Ja alkaa tutkimaan miten tuo purkautuu poies tuolta.

Ainoa mitä vissii tähän autoo lisää raksittu ostaessa uutena on tuo abs ja se pelaa normaalisti joten mekaaninen vika itte mittarissa.
Kiitokset tästä kuiten

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 381
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940gl -91
« Vastaus #8 : 19.07.2020, 14:27:14 »
Yleensä aina juotokset mittariston eri mittarien omilla piirikorteilla revenneet irti eikä niinkään ratasvikoja. Myös mittariston taustapiirimuovin vikoja paljonkin. 2.0 on automaatin edessä auttamattomasti nuhainen. Ero on 230fb moottoriin nähden selkeä. Kokemusta on monen vuoden ajeluista b230fb llä jonka perässä zf vaihteisto. Niin siinä kyllä oli puolen kaasun tietämillä 1. kickdown kohta ja pedaali lattiassa 2. kickdown. Kerran hinatessani sillä autotraileria jossa auto päällä ylämäkeen törkkäsi vain puolikaasua, aski vaihtoi pienemmälle ja mentiin kolmosella mäen päälle. Meno oli tietenkin verkkaista. Mutta ei ongelmia. Eikä oltu kenenkään tukkona.
S80 -07

Poissa amatsooni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940gl -91
« Vastaus #9 : 20.07.2020, 22:26:54 »
Pitäisi olla tomera ja rassata mittaristo irti ja tutkia mikä sitä ahistaa kaikki muuten pelaa hienosti mutta kilometrit ei kerry.
Eihän tämä mikkää raketti ole tosiaan mutta varmasti liikkuisi hereämmin jos vaihtaisi pienempää herkemmästi. Pitää jatkaa säätöä tuon vaijerin tiimoilta jonnin verran parani pikku säädöllä ja kävin pitemmän reisun heittämässä ja tuli luomittua vanhusta mahto moottori aueta. Mutta ei tuolla normiajolla kärryn kansa pysy 200d tahissa. Jos ajaa tasan 90 mäkeen vauhti hiipuu hiipuu hiipuu vaikka painaa kaasua sitten kikdaunila saapi jenkaa aikaseksi mutta vauhti ehtii hiipua sen verta ettei oikein kiihy. Jos ennakoi ennen mäkeä pienempää pirttiin jaksaa kyllä mennä hyvin ja pitää vauhin.
Eli moottorissa tuntuisi olevan vedot niiku tämmöisessä on mutta vähän vaatii tuo vaihteiston säätö vielä fiilausta. Pelkällä autola leppoisassa kiihytyksessä 60 vauhisa onjo isoin vaihe lukolla päällä eikä kyllä puota pienempää ilman kikkaria. 

Poissa amatsooni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940gl -91
« Vastaus #10 : 23.10.2020, 18:28:36 »
Dodiin volvoa laukotettu putkin suomenmaata ilman ropleemia.
Kaveri laitto jakopään ja stefan kuntoon terävöity auto pirusti.
Eteen tuli jarrut laiteltua uusiin puihin ja satulat kunnostettua levyt ja palat.
Takapään levyt pitäisi vaihtaa meinaa vähän täristellä jarruttaessa.
Muuten volvo rokkaa ja vie paikasta toiseen eikä tarvitse palella kabinetissa pensaa palaa välillä enemmän välillä vähemmän onneksi kilometrit ei kerry nii ei tule laskettua kulutusta.
Laatikko alkanut pelaamaan paremmin kun ajellu menemään.
Joku paikka kolisee keulassa mutta äkillisellä vääntelyllä ja ravistelulla en löytänyt mitään vikaa eiköhän konttuurin mies kaiva esille mikä kolisee

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: Volvo 940gl -91
« Vastaus #11 : 24.10.2020, 14:10:57 »
Tuo etupään kolina voi johtua väljistä kallistuksenvakaajan kumeista. ite etsin kolinan lähdettä ihan hyvän tovin ennen kuin tajusin mistä tulee kun mitään välystä ei löytynyt. Sitten vasta huomas kunnolla kun vakaaja oli irti koiranluusta.

Poissa volvertti75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940gl -91
« Vastaus #12 : 25.10.2020, 11:23:04 »
Mulla kolina johtui iskareista vaikka katsastuksessa ok vaihdolla loppui kolinat :o
ei se niin mene ettei jotenni mene
volvo v70 t mk1 volvo v70 mk1 tdi paku
volvo 740 deeku
nissan king cab 4x4

Poissa amatsooni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940gl -91
« Vastaus #13 : 25.10.2020, 17:53:10 »
Pirskatti eipä sytyttäny ku hallituksen xc90 kolisee ja konttorilla päädyttii vakaajan runkokumeihin. Mutta oli kyllä toinen iskarikin edessä ihan sluut....

Mimmoinen muuten on tämmöinen 940 alustaltaan normaalisti? Kokemusta vain uudemmista volvoista ja nethän on verrattain raktoreita ja tämä 940 menee kuin ruotsin laiva ei jää huojuun mutta menee tosi lullamaisesti eli voisiko alkaa oleen iskarit edessä lopun edellä?

Mietinnässä ollu että saan leimattua tämän ja marraskuusa tulee uudet talvirenkaat jos koittaisi kaupata tai vaihtaa 240 740 940 jne disellii mielellään farkkuun....

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: Volvo 940gl -91
« Vastaus #14 : 26.10.2020, 16:10:22 »
Ajaa mateluvauhtia, siitä sitten tekee napakoita jarrutuksissa, jos keula niiaa ihan kunnolla niin varmasti iskarit vaihtokunnossa. Saman voi testata myös nokkapellistä pumppaamalla.

 

Ateho  Elekma