Autodiagnoosi  Carcom Oy

vapari D24 ei vastaile kaasuun

  • 66 Vastauksia
  • 6720 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sakuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • Volvo 740 GL D24 -84
vapari D24 ei vastaile kaasuun
« : 09.09.2020, 16:17:10 »
Noh, otsikossahan se lukee mikä ompi vikana. Potilaana Volvo 740, Vm 86, vaparideeku.

Aikaisemmin lähti huonosti käymään edes kylmänä (vaikka oisi ollut 30 astetta lämmin pihalla), nyt muutaman kuukauden seisonnan jälkeen, latasin akun, sekä vaihoin akkukengät uusiin kun aikaisemmat oli niin hapertuneet ja toinen jopa halki. Kone starttaa iloisesti, muttei hörähdä sitten ei mitenkään käyntiin, ei edes lupaile.

Viaksi todettu polttoaineen saanti: Ilmavuoto pumppu/polttoainelinjastossa, vian paikkaa etsitään.
Vian paikkaa ei löydetty: mahdollisia paikkoja vielä käyttöakselin stefa ja tankkilaite+linjasto
Ongelma silti korjattu takaiskuventtiilillä juuri ennen pumppua.

Nyt ei vastaa kaasuun enään kaasuakselin O-renkaan vaihdon jälkeen. = korjattu kaasuakselin asennon korjaamisella :D

Tähän mennessä:

- Korvausilmaputki/letku vaihdettu uuteen
- Akku ladattu
- Akunkengät vaihdettu
- Tankattu
- Hehkurele testattu
- Sammutin testattu
- Banjopultteihin vaihdettu kupariprikat (ja lisätty puuttuvat)
- Kaasuakselin O-rengas ja hela vaihettu
- Pumpun kannentiiviste vaihettu

Viaksi ollaan nyt todettu testaamisen ja pitkien käynnistymissessioiden jälkeen polttoainevuodoksi/imuvuodoksi, jonka takia polttoaine ei nouse suodattimelta pumpulle.

Vika lienee pumpun luona, auto lähtee nyt käyntiin pitkillä käynnistyksillä, mutta sammuttaessa ilmaa tulee ylhäältä päin (pumpulta) polttoaineletkuun joka sijaitsee suodattimen ja pumpun välissä.


« Viimeksi muokattu: 29.12.2020, 05:05:39 kirjoittanut Sakuh »
Niin metsä vastaa, kuin sinne huutaa, käsi kauniin tekeepi, sitä silmä katseleepi. Suu sanan hyvän puhuupi, sitä mieli muisteleepi

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: D24/vaparideeku ei käynnisty.
« Vastaus #1 : 09.09.2020, 18:12:33 »
Yleensä kun d24 ei jaksa käynnistyä niin siellä on puristukset kadoksissa. Kun tämä toimi silloin niin on mahdollista että männänrenkaat on autn seistäessä jämähtäny. Mutta ei hätäillään, tarkistaisin hehkutuksen ja ventiilivälyksen

Poissa Hulpio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: D24/vaparideeku ei käynnisty.
« Vastaus #2 : 09.09.2020, 19:58:33 »
Löysää vaikka jotain suutinputkea suuttimen päästä. Sieltä pitää tavaraa tulla kun starttaat. Jos ei tule niin kilkuttele sammutinsolenoidia vaikka lenkkiavaimella, joskus ne jumii.
Lohko tuskin lämpiää hehkuttamalla kun tulppa on kuitenkin kannessa.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24/vaparideeku ei käynnisty.
« Vastaus #3 : 09.09.2020, 21:45:13 »
Syöttöpumpun ennakko pielessä ?..Tai sitten sammutinsolenoidi ei saa +12v, jolloin se on kiinni ja polttoainetta ei tule. Siihen voi vaikka hyppyjohdolla syöttää suoraan akusta +12v ja kokeilla käynnistyykö.

Solenoidille pitää tulla jatkuva +12v tai moottori ei käy/starttaa.

Poissa Sakuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • Volvo 740 GL D24 -84
Vs: D24/vaparideeku ei käynnisty.
« Vastaus #4 : 10.09.2020, 10:29:12 »
Yleensä kun d24 ei jaksa käynnistyä niin siellä on puristukset kadoksissa.

Luulisi jos puristukset kadoksissa, niin ei koneessa olisi vetoja tallellaan, vapariksi oli hemmetin kova vehe kunhan sai käyntiin.

Ja ajettu niin vähäsen eikä oo viritetty laisinkaan eikä "revitelty" niin luulisi että on puristukset tallellaan. Eikä syö ollenkaan öljyäkään.
Niin metsä vastaa, kuin sinne huutaa, käsi kauniin tekeepi, sitä silmä katseleepi. Suu sanan hyvän puhuupi, sitä mieli muisteleepi

Poissa Sakuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • Volvo 740 GL D24 -84
Vs: D24/vaparideeku ei käynnisty.
« Vastaus #5 : 10.09.2020, 10:30:32 »
Syöttöpumpun ennakko pielessä ? Tai sitten sammutinsolenoidi ei saa +12v, jolloin se on kiinni ja polttoainetta ei tule. Siihen voi vaikka hyppyjohdolla syöttää suoraan akusta +12v ja kokeilla käynnistyykö.

Solenoidille pitää tulla jatkuva +12v tai moottori ei käy/starttaa.

Tiesinkin tämän, mutta solenoidin paikasta ei harvainta aavistusta, missäpäin sijaitsee tämä kuuluisa sammutin? Ennakosta ei tietoa, eikä oo ikinä tarkistettu.
Niin metsä vastaa, kuin sinne huutaa, käsi kauniin tekeepi, sitä silmä katseleepi. Suu sanan hyvän puhuupi, sitä mieli muisteleepi

Poissa volvertti75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 ei käynnisty.
« Vastaus #6 : 10.09.2020, 18:37:18 »
Sammutin solenoidi suutin putkien puolella syöttöruuvin lähellä ei tule kuin 1 johto olikohan mulla sininen,ota imuputki irti suihkuta vaikka ruosteen irrotinta tai dieseliä imusarjaan jotain rasvaista kuitenkin ja toinen starttaa hörähtääkö ,toimiiko hehkut tuleeko virtaa,kaikki pimeänä ?  ??? ja tuossa linkissä näkkyy https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=120286.msg1061527673#new
« Viimeksi muokattu: 10.09.2020, 20:06:02 kirjoittanut volvertti75 »
ei se niin mene ettei jotenni mene
volvo v70 t mk1 volvo v70 mk1 tdi paku
volvo 740 deeku
nissan king cab 4x4

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: D24/vaparideeku ei käynnisty.
« Vastaus #7 : 10.09.2020, 19:13:08 »
Luulisi jos puristukset kadoksissa, niin ei koneessa olisi vetoja tallellaan, vapariksi oli hemmetin kova vehe kunhan sai käyntiin.

Ja ajettu niin vähäsen eikä oo viritetty laisinkaan eikä "revitelty" niin luulisi että on puristukset tallellaan. Eikä syö ollenkaan öljyäkään.

Niin mun pointti oli että vaikka on toiminu ennen seisonta niin männänrenkaat voi tarttua seistäessä ja silloin ei enää käynnisty, itellä ollu sellaisia tapauksia. Mutta tämä kuitenkin seissy niin vähän aikaa että tuskin kerenny tarttua

Poissa Sakuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • Volvo 740 GL D24 -84
Vs: D24 ei käynnisty.
« Vastaus #8 : 10.09.2020, 22:37:16 »
Vikaa selvitetty eteenpäin, Tarkka paikka vialle ei vielä tiedossa:

Polttoaineensaanti.

Diisseli nousee suodattimelle asti, muttei jaksa suodattimelta oikein kunnolla nousta pumpulle,ja kun saa käyntiin, niin käy ja kukkuu ongelmitta, kun sammuttaa koneen, päästää diisselin takasin suodattimelle, ellei taatepäinkin ja uusi starttaus kestää taas ikuisuuksia.

Elikkä joko:
A. Pumppu paskana
B. Ilmavuoto polttoainelinjoissa

Löysin tollasen pullokikan toisesta ilmoituksesta, eli pistetään PUHTAASEEN pulloon diisseliä täyteen, polttoaineletku pumpulta sinne ja koitetaan käynnistää. jos käynnistyy ongelmitta, on lähes pakolla vika olla polttoainelinjastossa, mutta jos taas ei vika ole sielä, niin vika on todennäköisesti pumpun alueella.

Kiitoksia vastauksista, odotamma huomiseen että pääsee testaamaan.
Niin metsä vastaa, kuin sinne huutaa, käsi kauniin tekeepi, sitä silmä katseleepi. Suu sanan hyvän puhuupi, sitä mieli muisteleepi

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 ei käynnisty.
« Vastaus #9 : 10.09.2020, 23:34:26 »
Näissä on syöttöpumpussa itsessään lamellisiipinen siirtopumppu siellä sisällä. Tuo jos rikki niin sen voi kokeilla vaikka sähköisellä siirtopumpulla linjassa. On myös mahdollisuus, että syöttöpumpun käyttöakselin stefa vuotaa hammashihnapyörän takaa ja vetää ilmaa sieltä

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: D24 ei käynnisty.
« Vastaus #10 : 11.09.2020, 00:00:34 »
Käyttöakselin stefa tai kaasuvivuston o-rengas on melko hyviä veikkauksia vian syyksi, ellei siinä kirkkaassa letkussa juokse koko ajan kuplia koneen käydessä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 ei käynnisty.
« Vastaus #11 : 11.09.2020, 11:38:30 »
Joskus nähny  suuttimia jotka ollu niin väljäät että päästäny ilmaa palupuolelta

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 ei käynnisty.
« Vastaus #12 : 11.09.2020, 19:48:17 »
Voi olla myös kaasuvivuston holkki kanssa kulunut soikeaksi ja siihen vielä kovettunut vanha O-rengas. Niin voi ottaa helposti ilmaa.

Poissa Sakuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • Volvo 740 GL D24 -84
Vs: D24 ei käynnisty.
« Vastaus #13 : 17.09.2020, 15:27:11 »
Noh, nyt taas selvitelty lisää, Kuuluu sihinää suodattimen ja pumpun välisen letkun yläpään banjopultin läheltä sammuttaessa ja kuplii banjopultin kohilla. Kupariprikat vaihoin uusiin, ei vaikutusta.
Niin metsä vastaa, kuin sinne huutaa, käsi kauniin tekeepi, sitä silmä katseleepi. Suu sanan hyvän puhuupi, sitä mieli muisteleepi

Poissa Sakuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • Volvo 740 GL D24 -84
Vs: D24 ei käynnisty.
« Vastaus #14 : 17.09.2020, 15:43:53 »
Minkähänlainen homma on tarkistaa tuo käyttöakselin stefa, tai kaasuvivuston o-rengas, ja minkähän kokoinen tuo kirkas letku ees alunperin on? Saattaapi olla mulla vaihettu ja näyttää olevan niin kovettunu että juuri ja juuri sai edes banjopultin pois paikoiltaan kun ei letku antanut periks yhtään, niin ja letkun irroitus ei ehjänä todennäköisesti onnistu minun yrittämisellä, tarvitsee parit v-päät päästää pihtien kanssa, jos sittenkään.

Hittoku ei itsellä vielä tuota taidoa löydy juurikaan autojen kanssa ja netin välityksellä on hieman hankalahkoa näin tietämättömänä mitään tehdä ;D


NIIN ja jäi sellainen suht tärkeä tieto tietysti jakamatta, eli vika tuli ihan viikon seisonnan aikana, jolloin konetta ei käytetty, hitaasti sen jälkeen alkoi vika pahenemaan. Nyt taas kun on muutaman kerran saanut tuon käyntiin, alkaa vika pikkuhiljaa taas helpottamaan. Ideoita lisää?
Niin metsä vastaa, kuin sinne huutaa, käsi kauniin tekeepi, sitä silmä katseleepi. Suu sanan hyvän puhuupi, sitä mieli muisteleepi

 

Carcom Oy  Ateho