Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

960 ylimääräinen ääni

  • 7 Vastauksia
  • 1328 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pepe Highlander

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
960 ylimääräinen ääni
« : 13.10.2020, 19:23:55 »
Tervehdys kaikille,
Kysymyksessä 1994 960 3.0 AW43, hyvin pidetty ja juuri sisäänajettu eli 200 t mittarissa.
Jonkin aikaa on häirinnyt moottorin takaosasta tai vaihteistosta tuleva outo ääni. Pahimmillaan se on liikkeelle lähdettäessä ja tuntuu häviävän vauhdin kasvaessa. Lisäksi on nyt muutaman kerran suurilla nopeuksilla katkennut sytytys hetkellisesti. OBD-1 näyttää A2 kohdasta koodia 214, joka pitäisi olla “RMP epävakaa”. A1 eli vaihteisto koodia 111 eli ei vikaa. Vaidoin RMP sensorin, mikä sinänsä oli ihan mielenkiintoinen kokemus, mutta vikakoodi ja oireet säilyvät silti. Johdoissa ja liittimissä tuskin on vikaa, en ainakaa löydä. Nyt alkaa tuntua siltä, että vika voisi olla peräti hammaspyörässä (Flex plate). Mitään sillä alueella ei kylläkään ole tehty. Starttimoottorikin on alkuperäinen.
Nyt kysyisinkin kokeneimmilta, miten hyvin tuon hammaspyörän pääsee tarkastamaan ja jos vaihtoon menee, niin miten iso homma on? En muista miten sinne näkee ja oman tallin montulla on ikuisuusprojekti, joten pajalle täytyy viedä, joten olisi mukava tietää ennalta mistä maksaa valohoidon lisäksi.

Kankikari

  • Vieras
Vs: 960 ylimääräinen ääni
« Vastaus #1 : 13.10.2020, 21:09:49 »
Puola menossa tai puolien johdotus hankaa koneen runkoon siellä kotelon alla.

Poissa Pepe Highlander

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 ylimääräinen ääni
« Vastaus #2 : 14.10.2020, 19:13:21 »
Silloin kun ongelmat alkoivat niin ensimmäinen ajatus oli, että kone käy viidellä pytyllä. Tarkastin heti tulpat ja puolien johdot ym. ja tulin siihen tulokseen, että siellä ei vika ainakaan ole. Tarkastin johdot vielä tänään uudestaan ja ne ovat aivan erinomaisessa kunnossa, hyvin suojattu ja kiinni.
Eri tietolähteistä riippuen tuo vikakoodi 214 on vähän erilailla ilmoitettu. Paras mielestäni on: "RPM sensor, wiring, flywheel/drive plate, air gap". Oletan, että tuo "air gap" viittaa sensorin ja vauhtipyörän väliseen etäisyyteen, siis kai siellä vauhtipyörässä on joku läpykkä, jota sensori lukee. Jos se on jostakin syystä ns. viturallaan, niin lukihäiriöhän siitä tulee. No se selviää, mitä sieltä löytyy, kun saan auton nosturille. Luulisin.

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 356
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 ylimääräinen ääni
« Vastaus #3 : 15.10.2020, 20:35:05 »
Vetolevyssä on starttihammastus,sekä ykk- anturin lukukehä.
Pakosarjojen puolella,n.klo 19 on pieni aukko josta näet hammaskehää.
Ainakin itsellä kun on sylinterin kansikin pois.
Purin juuri vaihteiston omasta pois,vm.-95.
Missä on tämä RPM,RMP sensori,sitä en tiedä?
Ettei tuo ajon häiriöääni olisi kardaanin tukilaakeri?
Voisin kuvitella että vaihteiston irroittaminen ja kiinnittäminen maksaisi tuhannen euroa?.
Paljon pitää purkaa.



Poissa Pepe Highlander

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 ylimääräinen ääni
« Vastaus #4 : 16.10.2020, 16:19:15 »
Tuota laakerivaihtoehtoa itsekin mietin, mutta kun OBD antaa tuon 214 virhekoodin, niin kyllä vian täytyy olla sytytyksessä. Sytytys tuntuu katkeavan ajoittaen myös hetkellisesti ajaessa, ihan sekunnin murto-osan ajan. Tuntuu sellaisena nykäyksenä.
Se RMP sensori on vaihdettavissa konehuoneen puolelta. Löytyy koneen takaosan ja tuliseinämän välistä. Liitin on hyvin näkyvissä, mutta sensorin kiinnitysruuvi ei helposti näy. Sensori oli kiinni 5 mm T25 pultilla ja se ei ihan helppo homma olekaan avata, koska tilaa ei liiemmälti ole. Itse laskin jäähdysnesteet pois ja irroitin lämmityslaitteen alimman letkun tuliseinän liittimestä ja letkut sitten sivuun. Kyllä sinne juuri ja juuri käsi sopii, mutta ei XXL kokoinen.
Ensi viikolla nostetaan auto ylös ja katsotaan mitä sieltä löytyy.   

Poissa Pepe Highlander

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 ylimääräinen ääni
« Vastaus #5 : 19.10.2020, 21:26:45 »
Vetolevyssä on starttihammastus,sekä ykk- anturin lukukehä.
Pakosarjojen puolella,n.klo 19 on pieni aukko josta näet hammaskehää.
Ainakin itsellä kun on sylinterin kansikin pois.
Purin juuri vaihteiston omasta pois,vm.-95.
Missä on tämä RPM,RMP sensori,sitä en tiedä?
Ettei tuo ajon häiriöääni olisi kardaanin tukilaakeri?
Voisin kuvitella että vaihteiston irroittaminen ja kiinnittäminen maksaisi tuhannen euroa?.
Paljon pitää purkaa.

Korjatataan hieman. Ei siinä ole YKK-anturin lukukehää vaan nimenomaan RPM- anturin lukukehä. (RPM anturi eli kierroslukuanturi tai kampiakselin anturi). Nokka-akselin anturi on aivan erilainen, lautasmainen laite ja sijaitsee koneen takaosassa heti tulppakannen takana, osittain näkyvissä. Johtoliitos on samassa pidikkeessä RMP anturin kanssa.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 960 ylimääräinen ääni
« Vastaus #6 : 19.10.2020, 23:27:54 »
Korjatataan hieman. Ei siinä ole YKK-anturin lukukehää vaan nimenomaan RPM- anturin lukukehä.
On YKK-anturin kehä samalla tavalla kuten neloskoneen LH-jetissa. Hammaskehällä on tyhjä kohta jota käyttää kampiakselin asennon lukemiseen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Pepe Highlander

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 ylimääräinen ääni
« Vastaus #7 : 24.10.2020, 16:04:08 »
Puola menossa tai puolien johdotus hankaa koneen runkoon siellä kotelon alla.

Mittasin puolat irrallaan johdoista kaksi kertaa ja sain tällaiset lukemat:

1. 1,0 / 11000
2. 1,5 / 14600
3. 1.1 / 11900
4. 0,9 / 12600
5. 1.1 / 13100
6. 1,5 / 10500

 

Elekma  Autoracing