KL-varaosat  Race.fi

B200F 740 ahtamisesta

  • 26 Vastauksia
  • 1333 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Seitensatkumies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 594
B200F 740 ahtamisesta
« : 18.02.2024, 17:37:02 »
Ajatuksena ois ahtaa B200F 740 LH 2.4 ruiskulla, mitään tehokastahan tästä ei ole tarkotus tehdä, lähinnä vaan kokemuksen, fiilistelyn ja mielenkiinnon vuoksi.
Ajatuksena ois käyttää vakio osia, vakio pakosarja, turbo, ahtoputket ja välijäähy, boksit, suuttimet yms..


Mites toi ruisku/bensa puoli, millaset suuttimet ja boksit yms tarvitsisin, varmaan turbosta peräisin olevat, mutta oliko näitäkin erinlaisia ja minkä kokoset suuttimet?
Onko b230FT boksit ja suuttimet liian isot vai onko oltava jostakin B200 turbosta?
Ja tarvitseeko ruisku puolelle tehdä muutakin? immun vaihtoa/siirtoa tms?
Ja bensapuoli, oisko joku 044 vastaava pumppu sopiva tälle setille, varmaan pumppu vaihdettava vai riitääkö tuo vakio pumppu vielä?

Ja toinen, mites noi öljyntulo ja paluut ois järkevin tehdä, kannattaako alkaa lohkoon porailemaan reikiä vai miten toteutus järkevin tehdä?

Entäs öljyn jäähdytys? Vaatiiko jäähytystä?

Ja mitä muuta kannattaa ottaa huomioon keston, toimivuuden yms ahtamisen suhteen, paineet toki pidetään alhaisina niin kestää edes hetken. :D

Ja saa tarjota kaikkea turbotukseen tarvittavia osia, ahdinta, pakosarjaa, downpipeä, ahtoputkia ja välijäähyä, bokseja, suuttimia yms, kaikki puuttuu vielä.

Kokemuksia ja vinkkejä otetaan vastaan, miten olette tehneet.
« Viimeksi muokattu: 01.03.2024, 09:30:59 kirjoittanut Seitensatkumies »
745 -88 B200E käyttis
745 -92 D24TIC harraste käyttis
744 GLE -89 harraste/kesäauto
Exät: 744 -89 D24, 744 -89 B200E

Poissa HHeikki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: B200F 740 turbotuksesta
« Vastaus #1 : 18.02.2024, 20:09:41 »
Valmista ahtimen öljyntuloletkua saa aikakin Tarvikemotilta, jolla saa lohkon etupäästä otettua paineen, tai käy omilla mitoilla teettämässä jossain paikallisessa hydeliikkeessä. Riippuen mitä työkaluja on käytettävissä, paluu lienee helpoin ja halvin tehdä hitsaamalla letkukara suoraan öljypohjaan. Kattoo vaan, että laittaa semmoisen letkun väliin joka kestää vähän lämpöä. Immun johtoja joutuu jatkamaan, että saa sen ahtimen imupuolelle. Sytkäosat kannattaa ainakin tarkistaa, jos ei oo tietoa millon vaihdettu. Huohotinpönttö yöksi polttoöljyyn likoamaan, huuhtelee sen kunnolla ja tekee huohotuksen vakiolla tavalla niin ei tule senkään kanssa ongelmaa. Metsästää B200ft boksit ja  suuttimiksi korkeaohmiset ~300cc vaikka 850 T5 moottorista. Seosmittari ois hyvä olla ainakin aluksi niin tietää mitä moottorissa tapahtuu.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5037
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: B200F 740 turbotuksesta
« Vastaus #2 : 18.02.2024, 21:11:54 »
Taitais mennä 230 bokseillakin? Saahan niihin sitten lastun jos tarvii.
Voi olla nuo 200ft boksit vähän vaikeempi löytää.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Seitensatkumies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 594
Vs: B200F 740 turbotuksesta
« Vastaus #3 : 19.02.2024, 15:42:47 »
Yhet B230FB koneisen boksit vois löytyä iteltäkin, liekkö sitten pelailisi näillä?

Ja olikos näissä nyt eri numeroilla olevia bokseja, että ei nyt ainakaan polta mitään  ;D

Eli suuttimet oltava korkea ohmiset, porukka vissiin just käyttäny T4/T5 suuttimia.
« Viimeksi muokattu: 19.02.2024, 21:28:38 kirjoittanut Seitensatkumies »
745 -88 B200E käyttis
745 -92 D24TIC harraste käyttis
744 GLE -89 harraste/kesäauto
Exät: 744 -89 D24, 744 -89 B200E

Poissa Seitensatkumies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 594
Vs: B200F 740 turbotuksesta
« Vastaus #4 : 19.02.2024, 23:51:31 »
Valmista ahtimen öljyntuloletkua saa aikakin Tarvikemotilta, jolla saa lohkon etupäästä otettua paineen, tai käy omilla mitoilla teettämässä jossain paikallisessa hydeliikkeessä. Riippuen mitä työkaluja on käytettävissä, paluu lienee helpoin ja halvin tehdä hitsaamalla letkukara suoraan öljypohjaan. Kattoo vaan, että laittaa semmoisen letkun väliin joka kestää vähän lämpöä. Immun johtoja joutuu jatkamaan, että saa sen ahtimen imupuolelle. Sytkäosat kannattaa ainakin tarkistaa, jos ei oo tietoa millon vaihdettu. Huohotinpönttö yöksi polttoöljyyn likoamaan, huuhtelee sen kunnolla ja tekee huohotuksen vakiolla tavalla niin ei tule senkään kanssa ongelmaa. Metsästää B200ft boksit ja  suuttimiksi korkeaohmiset ~300cc vaikka 850 T5 moottorista. Seosmittari ois hyvä olla ainakin aluksi niin tietää mitä moottorissa tapahtuu.

Tarkoitatko huohotuksella, että totoutus samalla lailla kuin nyt vaparina vai onko vakio turboissa toteudettu huohotus jotenkin eritavalla?
Juu tarkoitus ois seosmittari asennella kaveriksi.
745 -88 B200E käyttis
745 -92 D24TIC harraste käyttis
744 GLE -89 harraste/kesäauto
Exät: 744 -89 D24, 744 -89 B200E

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: B200F 740 turbotuksesta
« Vastaus #5 : 20.02.2024, 10:11:13 »
Turboissa huohotuspöntöstä menee iso letku ahtimen imuletkuun. Sillä luodaan imua myös kun moottori on ahdoilla. Isosta letkusta haarautuu pikkuletku joka on yhdistettu imusarjaan pieneen "kalibroituun  nippaan".
Vaparissa pöntöstä menee iso letku imusarjaan. Eli ahdoilla paine karkaisi myös kampikammioon.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: B200F 740 turbotuksesta
« Vastaus #6 : 20.02.2024, 11:00:19 »
Käytännössä helpoimmat ratkaisut:

RSport tyylinen öljypohja johon putken päähän AN10 nippa. Ahtimen öljyn paluu AN letkulla ja ahtimen An laipalla

Öljyn syöttö öljykellon reiästä. M14 banjo ja banjopultin päähän 1/8 NTP kierre anturille.

Öljyn jäähdytys on vähän juu tai ei. Normi ajossa ei tarvetta. Jos tarkoituksena on vain saada vähän lisää ohituskiityvyyttä niin ei. Jos tarkoituksena on vetää asuntovaunua Ranskan vuoristossa (ylämäkeen) elokuun helteessä niin
tarvitaan.

Se vesijäähy 940 on hyvä ja käytännössä parempi kuin ilmajäähy.

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa J4nne_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: B200F 740 turbotuksesta
« Vastaus #7 : 20.02.2024, 13:27:15 »
Yhet B230FB koneisen boksit vois löytyä iteltäkin, liekkö sitten pelailisi näillä?

Ja olikos näissä nyt eri numeroilla olevia bokseja, että ei nyt ainakaan polta mitään  ;D

Eli suuttimet oltava korkea ohmiset, porukka vissiin just käyttäny T4/T5 suuttimia.

Fb boksit käy suoraan, kuhan nakkaat turbon softan tupaan. Sytkäboksiin joudut 95% todennäköisyysellä tinaamaan tytärkortin että saat vaihtoprommille sen. Suuttimet ja ilmamassamittari sen mukaan mitä lastuun pistetty. Suuttimet voi olla myös matalaohmiset mutta tällöin vaatii etuvastukset kaveriksi. Kasaa auto fb purkeilla ja ota yhteys foorumin kautta TVS tai Toni, saat käypäset sipsit molempiin purkkeihin.
rip -940 classic, B230FT+++
Seat leon 1.8t topsport

Poissa Seitensatkumies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 594
Vs: B200F 740 turbotuksesta
« Vastaus #8 : 20.02.2024, 23:45:45 »
Olikos noissa kaikissa B230Ft orkkis turboissa vesikiero, että vaatiiko nestelinjojenkin teon  ??? Vai oliko jotkin tietyt mallit vain vesikierrolla.
Jostakin luin, että ei ei välttämättä vaadi nestekiertoa, että voi jättää pois tässä toteutuksessa?

Ahtimen öljytulo varmaan järkevin ja helpoin tehdä tällä valmiilla letkulla: https://www.tarvikemotti.com/tuote/volvo-200-700-900-sarja-vapari-mitsubishi-td04h-td04hl-oljynpaineletku/
Mutta vähän jäi epäselväksi, mihin kohtaa lohkoa tämä tulee, oisko jollakin kuvaa?
Mites toi tulo on toteutettu tehtaalla orkkis turboissa?


Paluuseen mietin jotakin tälläistä tai vastaavaa: https://www.tarvikemotti.com/tuote/volvo-b230-oljynpaluu-an10-ulkokierre/

Mutta mites toi paluun reijän teko, ootteko kone paikallaan alkanut porailemaan reikää? Alkuperäinen tulo ilmeisesti tossa keltasella ympyröidyssä kohdassa?
Toinen vaihtoehtohan ois se öljypohjaan reijä ja siihen paluu, onkos vielä muita?




Kuvat kiinnostas, miten olette toteuttaneet. Ja kuvat miten tehtaaltä lähtiessä on nuo öljylinjat ollut orkkis turboissa.
« Viimeksi muokattu: 21.02.2024, 01:23:20 kirjoittanut Seitensatkumies »
745 -88 B200E käyttis
745 -92 D24TIC harraste käyttis
744 GLE -89 harraste/kesäauto
Exät: 744 -89 D24, 744 -89 B200E

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: B200F 740 turbotuksesta
« Vastaus #9 : 21.02.2024, 06:46:34 »
Orkkisturbossa ahtimen öljynpaine tulee banjopultilla tuosta reijästä mikä näkyy kuvassa kolmospytyn vesimarkan alapuolella.

Tuo ympyröimästi reikä on alkuperäinen öljynpaluun reikä. Tehdasturboissa siihen tulee ahtimesta jäykkä putki mikä on vaan "tökätty" tuohon reikään ja o-rengas hoitaa tiivistyksen.

Tuo linkittämäsi öljynpaineletku tulee vesipumpun alla lohkon etupäässä olevaan kierteeseen (siis auton kulkusuuntaan osoittava) jonka kohta näkyy tuossakin kuvassa lohkon valussa.

Vesijäähdytetyn ahtimen jos laittaa, niin itse kyllä tekisin siihen myös sen kierron. Ei ole ameriikan temppu kun katsoo vaikka räjäytyskuvasta miten tehtaalta on ollut.
« Viimeksi muokattu: 21.02.2024, 06:48:49 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5037
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: B200F 740 turbotuksesta
« Vastaus #10 : 21.02.2024, 08:47:10 »
On ollut nestekierto ja laittaisin kyllä kans vaikka se ilmankin toimii.
Jossain alkupään seiskoissa vielä esim 86-87 oli garretti pelkällä öljykierrolla. Kyllä silläkin mentiin mandariini punasena eikä hajonnu.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: B200F 740 turbotuksesta
« Vastaus #11 : 21.02.2024, 10:07:31 »
Jäähdytys: 940 alavesiletku ja paisariin T-haara
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Soakki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: B200F 740 turbotuksesta
« Vastaus #12 : 21.02.2024, 19:48:34 »
Tein aika vastaavanlaisen muutoksen -90 240, jossa myös B200F moottori. Tehoa tuli 183 hv 0.62 bar ahtopaineella.

Vakio turbopakosarja ja pikkumitsu 13c tuli laitettua, näitä oli ainakin silloin hyvin saatavilla käytettynä. Ahtoputkia en siihen hätään löytänyt käytettynä ja toisaalta ymmärtääkseni vakio välijäähdytin ei ole mikään "sateentekijä", niin päädyin nämä tekemään ihan "pitkästä tavarasta", eli do88 silikoniletkuista/alumiiniputkista ja bilteman kiinacooleri. Ilmamassamittarin johdot on jatkettu (tähän sopii "peräkärrykaapeli" ihan hyvin) ja IMM on siirretty ahtimen imupuolelle kuten tehdasasennuksessa. Ilmansuodattimena toimii bilteman kartiosuodatin ja imuäänet on melko "urheilulliset" :D

Downpipe on Marteliuksen 3" RST jonka jatkona on 3" Skruvat tarvike-katalysaattori. Tästä supistuu olisko 2" ja liittyy alkuperäiseen putkeen taka-akselin kohdalla.

Suuttimet tuli Bosch vihreät "Green Giant" -968 loppuiset onko ne nyt 443cc suuttimet. Nämä huomioitiin lastutuksessa eli bensalastu on tehty tämän kokoisille suuttimille.

Boksit käytin auton alkuperäiset -561 loppuinen ecu oli suoraan lastutettavissa eli yksi piiri vain vaihdettiin. Helppo homma 15 min. EZK eli sytytyksen ohjain (-146 loppuinen tässä tapauksessa) taas oli sellaista ei lastutettavaa mallia, joten siihen piti kolvata tytärkortti, joka mahdollistaa ulkoisen ohjelmamuistin käytön, tässä tapauksessa turbokäyttöön sopivaksi.

Vakio bensapumppu on minulla käytössä, onko se nyt boschin -068 loppuinen. 130l/h @ 3 bar siinä taitaa olla tuotto, eli sillä voi arvioida riittävyyttä.

Öljyn kierron olen ottanut vesipumpun alta. Lohkon kierre on 1/4" NPT. Siihen AN4 adapteri ja valmis AN4 -> 12mm banjo letku. Öljyn paluun olen tehnyt alkuperäiselle paikalle. Reikä lohkoon ja M16x1.5 kierre ja siihen M16x1.5 -> AN10 adapteri ja AN10 kumiletkuun olen liittimet itse laittanut.

Konehan oli autossa koko ajan paikallaan eli reikää poratessa tietysti lastua poistin magneetilla aika tarkkaavaisesti ja sitten huljuttelin magneettia öljyn joukossa reiän kautta ja keräsin sieltä pois kaikki mitä lähti.

Ahtimen vesikiertoa varten ostin turbon puolen vesiletkut, olikohan toinen 740 ja toinen 940 mallista Skruvatista, ei ollut kalliit.

Auto tuli muutoskatsastettua ja eipä siinäkään ollut mitään ihmeellistä. Osien vertailu vaadittiin alustan osien, jarrujen yms. osalta. Normi katsastus, melumittaus jne.

Muita kokemuksia, pari vuotta auto ollut ajossa ja sillä on ajettu ahdettuna muutama tkm ongelmitta. Kytkin alkoi turbon asennuksen jälkeen heti koeajolenkillä luistamaan. Pistin 740 Turbon Sachs kytkinpaketin motonetistä.

240 F+T -90, 242 DL -80, 245 -92, V70 2.5T -08, XC90 D5 -07, V70 P2 T5 -00

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5037
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: B200F 740 turbotuksesta
« Vastaus #13 : 21.02.2024, 21:11:26 »
Sillä lailla se menee. Tuo kytkinkin riittää noille tehoille. Sit kun puristetaan vakiomitsulla se mikä on mahdollista eli n. 220hp niin kytkin menee uusiks. Varmaan jo 200 jälkeen.
Kaiken maailman virityksiä monella tuossa kytkimessä, ite pistin  sasch sre:n niin piti ja samalla vasemman jalan lihakset saa vähän treeniä. On sen verta jäykempi käyttää. :o
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Seitensatkumies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 594
Vs: B200F 740 turbotuksesta
« Vastaus #14 : 21.02.2024, 21:55:02 »
Tein aika vastaavanlaisen muutoksen -90 240, jossa myös B200F moottori. Tehoa tuli 183 hv 0.62 bar ahtopaineella.

Vakio turbopakosarja ja pikkumitsu 13c tuli laitettua, näitä oli ainakin silloin hyvin saatavilla käytettynä. Ahtoputkia en siihen hätään löytänyt käytettynä ja toisaalta ymmärtääkseni vakio välijäähdytin ei ole mikään "sateentekijä", niin päädyin nämä tekemään ihan "pitkästä tavarasta", eli do88 silikoniletkuista/alumiiniputkista ja bilteman kiinacooleri. Ilmamassamittarin johdot on jatkettu (tähän sopii "peräkärrykaapeli" ihan hyvin) ja IMM on siirretty ahtimen imupuolelle kuten tehdasasennuksessa. Ilmansuodattimena toimii bilteman kartiosuodatin ja imuäänet on melko "urheilulliset" :D

Downpipe on Marteliuksen 3" RST jonka jatkona on 3" Skruvat tarvike-katalysaattori. Tästä supistuu olisko 2" ja liittyy alkuperäiseen putkeen taka-akselin kohdalla.

Suuttimet tuli Bosch vihreät "Green Giant" -968 loppuiset onko ne nyt 443cc suuttimet. Nämä huomioitiin lastutuksessa eli bensalastu on tehty tämän kokoisille suuttimille.

Boksit käytin auton alkuperäiset -561 loppuinen ecu oli suoraan lastutettavissa eli yksi piiri vain vaihdettiin. Helppo homma 15 min. EZK eli sytytyksen ohjain (-146 loppuinen tässä tapauksessa) taas oli sellaista ei lastutettavaa mallia, joten siihen piti kolvata tytärkortti, joka mahdollistaa ulkoisen ohjelmamuistin käytön, tässä tapauksessa turbokäyttöön sopivaksi.

Vakio bensapumppu on minulla käytössä, onko se nyt boschin -068 loppuinen. 130l/h @ 3 bar siinä taitaa olla tuotto, eli sillä voi arvioida riittävyyttä.

Öljyn kierron olen ottanut vesipumpun alta. Lohkon kierre on 1/4" NPT. Siihen AN4 adapteri ja valmis AN4 -> 12mm banjo letku. Öljyn paluun olen tehnyt alkuperäiselle paikalle. Reikä lohkoon ja M16x1.5 kierre ja siihen M16x1.5 -> AN10 adapteri ja AN10 kumiletkuun olen liittimet itse laittanut.

Konehan oli autossa koko ajan paikallaan eli reikää poratessa tietysti lastua poistin magneetilla aika tarkkaavaisesti ja sitten huljuttelin magneettia öljyn joukossa reiän kautta ja keräsin sieltä pois kaikki mitä lähti.

Ahtimen vesikiertoa varten ostin turbon puolen vesiletkut, olikohan toinen 740 ja toinen 940 mallista Skruvatista, ei ollut kalliit.

Auto tuli muutoskatsastettua ja eipä siinäkään ollut mitään ihmeellistä. Osien vertailu vaadittiin alustan osien, jarrujen yms. osalta. Normi katsastus, melumittaus jne.

Muita kokemuksia, pari vuotta auto ollut ajossa ja sillä on ajettu ahdettuna muutama tkm ongelmitta. Kytkin alkoi turbon asennuksen jälkeen heti koeajolenkillä luistamaan. Pistin 740 Turbon Sachs kytkinpaketin motonetistä.

Kiitos hyvästä tietopaketista! :) Mikäs immu sulla on tässä?
745 -88 B200E käyttis
745 -92 D24TIC harraste käyttis
744 GLE -89 harraste/kesäauto
Exät: 744 -89 D24, 744 -89 B200E

 

KL-varaosat  Race.fi