Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät/subit/vahvarit yms...

  • 61 Vastauksia
  • 23831 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Irual

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot
« Vastaus #15 : 24.11.2013, 13:33:44 »
Oukei! :) niin mä arvelin että ne ois nappien johdot.  Voisiko olla niin että toinen pari on volumenapin ja toinen pari kappaleenvaihdonnapin? Jotenkin tuntuisi loogiselta niin.

Ja olen ymmärtänyt niin että kaikille soitinvalmistajille ei ole mahis saada tuota rattinappipiuhasarjaa, mutta alpine oisi yksi niistä harvoista joihin saa....? Oisko jollain kokemusta/tietoa että mihinkä kolmesta liittimestä alpinen takana johtosarja tulis? Leveempään valkoiseen keskellä, siniseen pieneen valkoisen toisessa laidassa vai pieneen vihreeseen valkoisen toisessa laidassa? Ja löytyyköhän piuhasarjaa SUOMESTA mistään? Tai osaisiko joku kolvata kyseisen liittimen itse?

Onko joku myynyt tuollaista HU-650 omaa käytettyä soitintaan? Kiinnostaisi tietää että missä hinhaarukassa mennään.

Poissa Irual

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot
« Vastaus #16 : 24.11.2013, 13:54:16 »
Noniin... itse itselleni vastaten.... löysin netistä käyttö/kytkentä ohjeen alpinelle. Ja siitä löytyi nuo liittimet että mitä niihin tulee. Ipod, linjalähdöt ja gps systeemi.

Osaisko joku noiden alpinen kytkentäkaavioiden perusteella kertoa että mihin on mahdollista kytkeä rattinapit?

Käyttö ohjeen saa seuraavasta linkistä ja sieltä sivun vasemmasta ylälaidasta




Poissa Irual

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot
« Vastaus #18 : 24.11.2013, 17:46:03 »
Sieltä tule kuin yks pari johtoja kun tieto tulee väylää pitkin mitä näppäintä painettu, eli ei ollistu vain törkkäämällä soittimen perään. Tarvit sen erillisen can-väylä adapterin :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot
« Vastaus #19 : 24.11.2013, 20:20:55 »
Oukei! :) niin mä arvelin että ne ois nappien johdot.  Voisiko olla niin että toinen pari on volumenapin ja toinen pari kappaleenvaihdonnapin? Jotenkin tuntuisi loogiselta niin.

Eieieieieiei en mä ainakaan kirjoittanut edes lähelle noin.

CAN-väylä on tiedonsiirtoväylä, jossa kulkee ainoastaan ykkösiä ja nollia,  tiedonsiirto voi tapahtua ainoastaan kahden toisiaan ymmärtävän tietokoneen välillä, eli alpineen tarvitaan lisäosa, joka on käytännössä tietokone.
Niitä johtoja ei saa missään tapauksessa koittaa sinne mankan perään laittaa, koska silloin todennäköisesti auton tietokonejärjestelmä mykistyy tai sitten hyvällä onnella ei tapahdu mitään.
Mankan perässä on aika varmasti rattinappeja varten liitäntä/pinnit, mutta sinne ei liitetä autosta yhtään mitään, vaan tarvit sinne liitettäväksi sen alpinen lisäosan ja siihen lisäosaan liitetään auton johdot.
Tosin, en tiedä sitten, että löytyykö juuri tuohon alpineesi adapteria
« Viimeksi muokattu: 24.11.2013, 20:27:54 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa Irual

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot
« Vastaus #20 : 25.11.2013, 07:59:57 »
Eieieieieiei en mä ainakaan kirjoittanut edes lähelle noin.

CAN-väylä on tiedonsiirtoväylä, jossa kulkee ainoastaan ykkösiä ja nollia,  tiedonsiirto voi tapahtua ainoastaan kahden toisiaan ymmärtävän tietokoneen välillä, eli alpineen tarvitaan lisäosa, joka on käytännössä tietokone.
Niitä johtoja ei saa missään tapauksessa koittaa sinne mankan perään laittaa, koska silloin todennäköisesti auton tietokonejärjestelmä mykistyy tai sitten hyvällä onnella ei tapahdu mitään.
Mankan perässä on aika varmasti rattinappeja varten liitäntä/pinnit, mutta sinne ei liitetä autosta yhtään mitään, vaan tarvit sinne liitettäväksi sen alpinen lisäosan ja siihen lisäosaan liitetään auton johdot.
Tosin, en tiedä sitten, että löytyykö juuri tuohon alpineesi adapteria

Siis joo, ymmärsin kyllä mitä kirjoitit, mutta oma ulosantini oli heikko.

Kiedotut siis can-väylän piuhoja jotka ohjaavat rattinappulat-soitin liikennettä tms.

Pointtini oli siis että nappien määrällä pääteltynä molempi pari olisi nappeihin liittyviä.

Ja joo, tarvii erillisen boxin alpinen taakse johon sitten volvon johdot yhdistyvät että saa rattinappulat pelaamaan. Toisinsanoen "tulkki/kääntäjä" volvo-alpine kielelle siihen väliin. Voipi kuulemma löytyä noin 100e hintaan semmonen boxi.

No mutta se tosta soittimesta. Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen niin kajareiden koot S80 ovissa siis 6,5" ja hattuhyllyllä 8". Jäi vielä hieman auki se että mitä kajareita noi nyt on.... varmasti joku on jo omaansa niitä vaihtanut ja kattonyt millaiset on. Siis 2 vai kolmitiet? Diskantithan edestä kyllä löytyy sieltä pikkuritil'n takaa, että ei niiden isompien siinämielessä ainakaan tarvitse olla 2 tiet saati sitte 3 tiet.... mutta kertokaa joku kuka tietää. Ja tietysti yksi olennainen tieto olisi kajareiden korkeus magneetin kanssa.

Suunnittelin siis että hattuhyllylle laittaisin 2x8" subia pauhaamaan vahvarin kautta. Että pitäskö siihen heittää sit suodinta väliin että sais samaan jotku pikkudiskantit vai riittääkö ne korkeat joita ovista ja edestä tulee.... kyllähän se vakiokajareilla on aika bassovoittoisen kuuloinen se hattuhylly. Ja tolla sitte taas jos vertää ne 8" linjalähdöstä vahvarin kautta niin orkkiksista saa laskea bassoa aika reilusti, ni kestää sit soittaa kovempaa....

Poissa Irual

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus
« Vastaus #21 : 27.11.2013, 23:54:55 »
Yksi ajatus oli ottaa hattuhyllykajareiden piuhoista linja vahvarille/aktiivisubille. Yleismittarilla mitatessa kumminkin molemat toisen kajarin orkkispiuhat antaa liittimeltä mitatessa 5,54v ja kumpikaan ei ole miinus merkkinen luku. Mistä ihmeestä tiedän kytkiessä että kumpi on miinus ja kumpi plus johto?

Poissa ace80

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus
« Vastaus #22 : 28.11.2013, 15:16:42 »
Yksi ajatus oli ottaa hattuhyllykajareiden piuhoista linja vahvarille/aktiivisubille. Yleismittarilla mitatessa kumminkin molemat toisen kajarin orkkispiuhat antaa liittimeltä mitatessa 5,54v ja kumpikaan ei ole miinus merkkinen luku. Mistä ihmeestä tiedän kytkiessä että kumpi on miinus ja kumpi plus johto?
No tuohan on asia millä ei kytkiessä ole merkitystä. Kaiutinkaapeleissa kulkee vaihtovirta, eli siellä ei ole pysyvää plussaa tai miinusta. Puhutaan lähinnä vaiheesta. Kun kytket ja kuuntelet, huomaat eron. Jos vaihe on väärinpäin, subbarin sointi on lattea, eikä se integroidu hyvin pääkaiuttimiin. Jos vaihe on oikein, sointi on muhkeampi, voimakkaampi, ja subbari istuu paremmin muuhun sointiin. Kokeilemalla tuo asia siis selviää. Mitään et rikki saa, vaikka kytket miten päin vain.

Äläkä sinne taakse niiden subbarien yhteyteen mitään diskantteja laita. 8" freeairelementit vain ja jakosuoto vahvarilta niille.
Ilmeisesti aiot noi alapäät suodattaa soittimen suotimella pois pääkaiuttimilta?
« Viimeksi muokattu: 28.11.2013, 16:18:35 kirjoittanut ace80 »
ex-Volvo S80 2.9 1999
ex-Volvo V70 T5 2001
Chrysler 300C

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus
« Vastaus #23 : 28.11.2013, 19:25:26 »
2-väriset johdot on + ja 1-väriset on -

Poissa Irual

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus
« Vastaus #24 : 29.11.2013, 10:15:44 »
2-väriset johdot on + ja 1-väriset on -

Näin se on, myös volvon merkkiliikkeen sähkökaaviosta katsottuna,

No tuohan on asia millä ei kytkiessä ole merkitystä. Kaiutinkaapeleissa kulkee vaihtovirta, eli siellä ei ole pysyvää plussaa tai miinusta. Puhutaan lähinnä vaiheesta. Kun kytket ja kuuntelet, huomaat eron. Jos vaihe on väärinpäin, subbarin sointi on lattea, eikä se integroidu hyvin pääkaiuttimiin. Jos vaihe on oikein, sointi on muhkeampi, voimakkaampi, ja subbari istuu paremmin muuhun sointiin. Kokeilemalla tuo asia siis selviää. Mitään et rikki saa, vaikka kytket miten päin vain.

Äläkä sinne taakse niiden subbarien yhteyteen mitään diskantteja laita. 8" freeairelementit vain ja jakosuoto vahvarilta niille.
Ilmeisesti aiot noi alapäät suodattaa soittimen suotimella pois pääkaiuttimilta?

Tarkoituksena käyttää soittimen subi lähtöä, jonka perään tulee isompi lankku joka soittaa 12" ja siitä vahvarista mono outista toiselle vahvarille ääni joka soittaa hattuhyllylle tulevia 8" subeja.

Tässä tapauksessa volvon orkkispiuhat jäåä ylimääräseks niin eikö niihin sais jonkinlaisen diskantin hattuhyllyle, ettei ole pelkkää subien murinaa? Yläpäät leikataan vahvistimella pois subeilta.

Poissa Irual

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus
« Vastaus #25 : 04.12.2013, 18:39:07 »
Nonnii! Nyt on jotain konkreettistakin tapahtunut! :D

Eli hattuhyllyllä orkkiskajareiden paikalle meni aivan heittämällä 8" subit ja ne on paikallaan ja kytketty. Niitä soittaa autostudion vahvari joka on hienosti piiloitettu pois tieltä sinne vararengaskotelon kannen alapintaan ruuveilla kiinni.

Lisäksi totesin että se 12" koteloineen on liian iso, koska 5 henkisen perheen täytyy pystyä tekee pidempiäkin reissuja ja tavaraa on mahduttava kyytiin. Sen tilalle tuli erittäin kompaktin kokoisessa kotelossa oleva 8" aktiivisubi. Kotelon takaseinän kaltevuus vastaa todella hienosti takapenkkien paksin puolen kaltevuutta.

Kaverilta sain yhdet diskantit ilmatteeks, jotka sillä oli ylimääräsenä. Voi olla että kytken ne hattuhyllykajareiden orkkispiuhoihin kiinni, jos tuntuu siltä että takapenkillä on korkeita ääniä liian vähän.

Nyt sitten olis vaan johtojen siistiminen ja niputtaminen, ettei kaikki oo sikinsokin varapyöräkotelossa. Hattuhyllysubien johdot sai kätkettyä hienosti paksin verhoilun alle. Aktiivisubin johtojen kanssa meinasin tehdä niin että laitan ne johtokouruun niin on sitten siistit sen mitä näkyy. Ja sen subin paikkakin on vielä hakusessa. Voi olla että laitan sen takapenkin selkämykseen kiinni ylälaitaan muutamalla kulmaraudalla, niin jää sitten alapuoli käytettäväksi koko mitaltaan paksissa, täytyy tänään vähän mitotella ja suunnitella ja ruuvata kiinni. :)

Sehän tossa tuli ajatuksena mieleen että voipiko niin tehdä että sieltä mankan takaa haarottaa etupään kajarilähdöt kulkemaan vahvistimen kautta? Vaikka nyt onkin orkkiskajarit? Taikka käyttää front linjalähtöä siinä..... ja vaikka myös takapään kans ku onhan siellä ovissa kajarit kumminki. Sit sais ne ehkä asennettavat diskantitkin vahvarin kautta. Eli 4-kanavaisen vahvarin siis tarvis. Ideoita??

Poissa Irual

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus
« Vastaus #26 : 09.12.2013, 01:13:19 »
Toimii melkosen hienosti nuo subit hattuhyllyllä! Tuo juuri sopivasti bassoa musiikkiin. Sen huomasin että kun oli kontti täys tavaraa, ne soivat paremmin. Eli jos rakentelis sinne hattuhyllyn ahlapuolelle jonkinlaisne kotelon jossa villat/pehmusteet sisällä.... hmmm täytyy miettiä. :)

Tosin ois tiedossa kotelosaa olevat 2x10" subit.... jos hommais nelikanavaisen vahvistimen ja laittas ne kybät boxix takapaksiin ja antais kasien olla hattuhyllyl, sais nelikanavaisella ne kaikki soimaan ja bassoa riittäis varmasi. :)

Sit kysymys siitä mankan takaa lähtevästä center rca:sta.... sitä on vain yksi lähtö. Saako sen kautta jotenkin vedettyä kajarin siihen kojelaudan ritilän alle ja toimimaam?

Poissa Irual

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus
« Vastaus #27 : 16.12.2013, 00:12:38 »
Pieniä muuttoksia mankan takana kajarilähdöille ja kontissa myös aktiivisubin osalta.....


Alunperin kun vaihdoin orkkis soittimen flippinäytölliseen alpineen (johon hommasin linjalähtö piuhasarjan), niin kytkin mankan takana kajareiden johdot niinkuin pitäisikin.

Soittimen kaaviosta katsoin mikä väri on mikä ja volvon johtojen värit selvitin. Eli siis frontit ja rearit kaikki niinkuin pitäis. Ja subi lähdöstä linja vahvarille joka soittaa hattuhyllyn 8" subeja. Ja samasta subilinjasta haaroitin linjan aktiivisubille takakontissa.

Mutta rupesin ihmettelemään sitä että se aktiivi ei juuri soinut, hattuhyllyn 8" soi hyvin, soittimen balanssia ja faderia säätäessä ei ääni kuulunutkaan oikealla tavalla...  esim jos faderin laitto kokonaan eteen niin silti takana soi myös yms kummallisuuksia...

Noh, rupesin arvuuttelemaan kajarilähtö kytkentöjä uusiks sekä aktiivisubin kytkentää.

Kytkin mankan takana volvon frontit yhteen mankan front linjaan ja volvon rearit yhteen mankan rear linjaan. Sitten otin takakontissa sub linjan haaroituksen aktiivilke pois ja sub menee nyt ainoastaan vahvarille. Aktiivisubille vedin piuhat turhaksi jääneistä hattuhyllykajareiden piuhoista.

Näillä kytkennöillä fader/balance alkoi toimia ja aktiivisubi potkia niin hyvin että joutu pienemmälle kääntämään.

En tosiaan ymmärrä että miten nuo kytkennät tuollatavoin voi toimia oikein!?!?

Mutta jokatapauksessa nyt kun teki vahvariin ja aktiiviin ns perus säädöt, niin soittimesta saa nyt sitten hattuhyllysubeja säädettyä mankan subout linjan volumeasetuksella ja aktiivia saa säädettyä kikkailemalla fad/bal säätöjen kanssa. Ihme homma kyllä, mutta toimii nyt juuri niinkuin pitää. :)

Nythän siellä on sitten soittimen kajarilähdöissä 2 tyhjää kanavaa. Vaikuttaako se asioihin jotenkin että volvon kajarijohdotkin yhdistyy canväylään jossainkohtaa... tms....mutta pääasia että nyt toimii hienosti! :)

Toivottavasti edes joku tajusi jotain tosta selityksestä. Ja jos jollain jotain tietoa tai kokemusta noista volvon orkkis kajaripiuhojen kytkennästä ei orkkis soittimeen niin kuulisin mielelläni. :)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus
« Vastaus #28 : 16.12.2013, 07:24:51 »
Nythän siellä on sitten soittimen kajarilähdöissä 2 tyhjää kanavaa. Vaikuttaako se asioihin jotenkin että volvon kajarijohdotkin yhdistyy canväylään jossainkohtaa... tms....mutta pääasia että nyt toimii hienosti! :)
Vähän epäilen että kaiutinjohdot olisi kytkettynä can-väylään. Ainakaan tehtaan jäljiltä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Irual

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus
« Vastaus #29 : 16.12.2013, 08:17:50 »
Vähän epäilen että kaiutinjohdot olisi kytkettynä can-väylään. Ainakaan tehtaan jäljiltä.

Näin siis Bilian Volvon sähköasentaja sanoi että yhdistyy väylään jossainkohtaa. En mä sen enempää tiä ku mitä mulle sieltä kerrottii. :)

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo