Samppasport  Futurez

Akku keskustelu

  • 563 Vastauksia
  • 196577 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #345 : 02.10.2019, 16:37:23 »
Alkaa omassa ilmeisesti vähintään neljä vuotta vanha akku ilmeisesti vedellä viimeisiään. Ei tunnu oikein ottavan varausta vastaan vaikka kuinka latailee ja yön huilin jälkeen on 12.3V ja virrat päälle laitettaessa notkahtaa jännitteet 12V:n tuntumaan.

Joten mikä se olisi tänä päivänä kuuminta hottia tuollaiseen bensakikottimeen ilman webastoa? Kokemuksia noista EFB-akuista? Noita suositellaan start stop-vekottimiin vaikka se menee itsellä vaistomaisesti napista pois. Hintapolitiikka suosisi tuota AGM:n sijaan.
Bensakikotin ilman webastoa pärjää kaikista halvimmalla vastaan tulevalla akulla. S&S toiminto sen sijaan tekee elämästä vähän hankalampaa, kun auto viisaudessaan ei pidä akkua täyteen varattuna. AGM tuohon olisi se oikea ratkaisu, mutta kyllä se kaikista halvinkin käynnistysakku toimii muutaman vuoden.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #346 : 02.10.2019, 20:12:05 »
En tajua mistä joidenkin autojen akut on tehty, tänään vaihtanu 14v vanhan vw ja 10v vanhan toyotan akun. Molemmat bensoja ilman mitään lataustunnistusta/järkevää latausta.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Jortsi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 630
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #347 : 02.10.2019, 20:21:51 »
Molemmat bensoja ilman mitään

Siinäpä se  ;)

EFB on ominaisuuksiltaan, kuten hinnaltaankin, perus hapollisen ja AGM väliltä. Sekin on hapollinen, mutta parempi syklinkesto juuri S&S yms takia. Onhan parempi aina parempi, muttei merkittävää etua jos ei kyseisiä hienouksia ole. Jos alkuperäinen on EFB, niin semmoinen (tai AGM) pitäisi laittaa tilalle.
Vikakoodien lukua Roi-Oulu maastossa!

Showroom

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #348 : 02.10.2019, 20:32:39 »
Siinäpä se  ;)

EFB on ominaisuuksiltaan, kuten hinnaltaankin, perus hapollisen ja AGM väliltä. Sekin on hapollinen, mutta parempi syklinkesto juuri S&S yms takia. Onhan parempi aina parempi, muttei merkittävää etua jos ei kyseisiä hienouksia ole. Jos alkuperäinen on EFB, niin semmoinen (tai AGM) pitäisi laittaa tilalle.

Molemmat oli ihan normi lyijyakkuja. Bemareissa tulee vastaan aika usein akku mikä on kestänyt 5-8v. Joissain pidempään jossain vähemmän.
Edelliseen kotteroon laitoin bemarin vanhan agm ja vieläkin se lähtee käyntiin talvellakin.

AGM akut kyllä pirun hyviä. Niitä kun olis ollut 740/940 aikoina jo niin ei tarttis jokaiseeen hitsata akkupohjaa...  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Tucci

  • Vieras
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #349 : 02.10.2019, 20:41:11 »
Alkuperäisiä akkuja?

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #350 : 02.10.2019, 20:41:50 »
Alkuperäisiä akkuja?

Kyllä ja navassa viikko/vuosi leima.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Tucci

  • Vieras
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #351 : 02.10.2019, 20:43:42 »
Kyllä ja navassa viikko/vuosi leima.
Siinä syy, ne kestää.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #352 : 02.10.2019, 20:46:31 »
Siinä syy, ne kestää.

Mutta jos meet ostamaan uuden alkuperäisen akun, ne ei oo lähellekkään samaa laatua.  :-\
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #353 : 02.10.2019, 21:05:53 »
En tajua mistä joidenkin autojen akut on tehty, tänään vaihtanu 14v vanhan vw ja 10v vanhan toyotan akun. Molemmat bensoja ilman mitään lataustunnistusta/järkevää latausta.
Noin vanhoissa autoissa on ajateltu vain, että akku latautuu riittävästi. Siitä akku tykkää.

Nykyhimmeleissä yritetään kikkailla moottorijarrutuksen kanssa ja siksi akkua pidetään tahallaan vajaana odottamassa seuraavaa jarrutusta, jolloin akkuun pusketaan sähköä tehokkaasti. No tästä seuraa se, että akku on suurimman osan ajasta huonosti varattuna ja se on pahinta myrkkyä kaikille lyijyakuille. Osaltaan siksi akut ei kestä enää 4-5 vuotta pidempään.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #354 : 02.10.2019, 21:17:39 »
Noin vanhoissa autoissa on ajateltu vain, että akku latautuu riittävästi. Siitä akku tykkää.

Nykyhimmeleissä yritetään kikkailla moottorijarrutuksen kanssa ja siksi akkua pidetään tahallaan vajaana odottamassa seuraavaa jarrutusta, jolloin akkuun pusketaan sähköä tehokkaasti. No tästä seuraa se, että akku on suurimman osan ajasta huonosti varattuna ja se on pahinta myrkkyä kaikille lyijyakuille. Osaltaan siksi akut ei kestä enää 4-5 vuotta pidempään.

Paitsi, että tuntuu uudemmissa autoissa kestävän akut yleisesti nykyään pidempään, kuin autoissa missä ei ole mitään toimintoa.
Hölmöhän se tavallaan täyttä akkua ladata, tai ajaa -30c pakkasessa 14.4v, jos yli 17v saadaan akku vastaanottamaan sitä latausta huomattavasti nopeammin.

Webasto akut tuhoaa, lyhyet matkat tai honda tyylisesti aivan järjettömästi alimitotettu akku.

Ei sillä, molemmat vaihtoehdot toimivat. Fordilla tais bmw ohella alkaa ekana tuo jännitekikkailu tuossa 2000 luvun alussa.
Kuitenkin edellisessä autossa, 7v vanha 45ah lyijyakku toimi japskissa missä latauksen tunnistelua ja säätelyä, vaihdoin varmuuden vuoksi tuoreempaan ennen talvea kuitenkin.

Nykyään EFB tai AGM mitkä kestää vielä paljon enemmän tuota lataus kikkailua. Mutta jos lyijyakkua vertaa lyijyakkuun, tuntuu se fiksumpi systeemi säästävän akkua hieman pidempään.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #355 : 02.10.2019, 21:35:17 »
Nykyään EFB tai AGM mitkä kestää vielä paljon enemmän tuota lataus kikkailua. Mutta jos lyijyakkua vertaa lyijyakkuun, tuntuu se fiksumpi systeemi säästävän akkua hieman pidempään.
Lyijyä nuo kaikki akkutyypit sisäänsä kätkee. Elektrolyytissä on sitten vähän eroa.
Uudemmat akkutyypit latautuvat nopeammin ja kestävät vähän paremmin vajaana olemista, mutta samaten ne sulfatoituvat pilalle huonosti varattuina kuin perinteinen "märkä" lyijyakku.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #356 : 02.10.2019, 22:05:19 »


Niitä kun olis ollut 740/940 aikoina jo niin ei tarttis jokaiseeen hitsata akkupohjaa...  :D

Öhöm. Ei tarvitse hitsata. Ehkä se säännön vahvistava poikkeus?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #357 : 02.10.2019, 22:24:15 »
Noin vanhoissa autoissa on ajateltu vain, että akku latautuu riittävästi. Siitä akku tykkää.

Nykyhimmeleissä yritetään kikkailla moottorijarrutuksen kanssa ja siksi akkua pidetään tahallaan vajaana odottamassa seuraavaa jarrutusta, jolloin akkuun pusketaan sähköä tehokkaasti. No tästä seuraa se, että akku on suurimman osan ajasta huonosti varattuna ja se on pahinta myrkkyä kaikille lyijyakuille. Osaltaan siksi akut ei kestä enää 4-5 vuotta pidempään.

Vanhoissa autoissa sähköä tarvitaan vain sytytykseen ja ajovaloihin. Uusissa autoissa yllä mainittujen lisäksi on X" näyttöjä ja muita nykyajan himmeleitä. Jos uutta autoa pitää ovien lukkoja auki, niin se on vähän koko ajan varuillaan että lähdetäänkö jo.

"Kyllä minä niin mieleni pahoitin, kun Eskortin pilasivat keskuslukituksella."
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #358 : 02.10.2019, 22:29:01 »
Öhöm. Ei tarvitse hitsata. Ehkä se säännön vahvistava poikkeus?

Ihan viimisiin ei tartte vielä hitsata kaikkiin, mutta jokaisessa on aivan varmasti sauman alla hapot muhimassa...
Elä töki lujaa, se näyttää tosi pitkään siistiltä pelkällä sillä tehtaan saumataitosliima jutulla ennen kuin häviää ympäriltä. :P

Vanhoissa autoissa sähköä tarvitaan vain sytytykseen ja ajovaloihin. Uusissa autoissa yllä mainittujen lisäksi on X" näyttöjä ja muita nykyajan himmeleitä. Jos uutta autoa pitää ovien lukkoja auki, niin se on vähän koko ajan varuillaan että lähdetäänkö jo.

"Kyllä minä niin mieleni pahoitin, kun Eskortin pilasivat keskuslukituksella."

Niin jos Amazoniin vertaa niin tottahan tuo on. Vieläkin kauemmas jos menee niin oli kaasulamput ajovaloina ja ja ja...  :P
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #359 : 03.10.2019, 09:04:05 »
Vanhoissa autoissa sähköä tarvitaan vain sytytykseen ja ajovaloihin. Uusissa autoissa yllä mainittujen lisäksi on X" näyttöjä ja muita nykyajan himmeleitä. Jos uutta autoa pitää ovien lukkoja auki, niin se on vähän koko ajan varuillaan että lähdetäänkö jo.

"Kyllä minä niin mieleni pahoitin, kun Eskortin pilasivat keskuslukituksella."
Näinkin, mutta lähtökohtaisesti laturin tehtävä on hoitaa riittävästi virtaa kaikille auton sähkölaitteille. Henkilöauto on tarkoitettu ajoon, ei muuhun oleskeluun auto sammuksissa. Akun ei siksi pitäisi kuormittua sen enempää uusissa kuin vanhoissakaan autoissa. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Kulkukoira  Proturbo