Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Offtopic => Aiheen aloitti: 311 - 28.07.2018, 00:49:49

Otsikko: Käyttöauto
Kirjoitti: 311 - 28.07.2018, 00:49:49
No niin, tilanteet muuttuvat...nyt tarvitan taas tietäjien apuja...

Lyhyesti:
Tyttäreni sai opiskelupaikan ja aiheuttaa sen, että joutuu sahaamaan ajoittain päivätasolla 2 x 100 km.
Ei varmaan ehkä kuitenkaan joka päivä, mutta tuossa laskeskeltiin, että n. 20 tkm/lukuvuosi matkaa tulisi.

Auto siis hankintaan.
Vaikka tässä nyt niin Volvo-miestä ollaankin ( ;)), tuli ekana mieleen Tojo Corolla, kun on kuuluisa viattomuudestaan ja täyttää ne vaatimukset,
jotka pikkuautolta vaaditaan. Toki kyseeseen tulee muutkin vempeleet...
Omia kokemuksia noiden japsien suhteen on ihan sopivasti/riittävästi tuolta -70/80-luvulta lähtien tänne 00-luvulle asti eikä aina suinkaan huonoja.

Toivotaan:
-vähät/kohtuulliset kilometrit
-huollot ok
-tekniikka & koppa ok
-normikamat, mitä noihin yleensä kuuluu...

Olisiko järkevä hankinta vai onko parempaa tietoa tuotteesta ja onko ehdottaa jotain muita vastaavia tuotteita ?
Mielellään taas kuulisimme oikeita=omakohtaisia kokemuksia/näkemyksiä asiasta, kun turvallisuus ja auton
hallinta ovat ne ykkösjutut tässäkin.

Mitäs sanoo raati ?



Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: 240-gl - 04.08.2018, 23:30:22
Onhan ne japsit monesti aika luotettavia, ite tykkään enemmän mitsubishistä kun toyotasta, mitsut on omien kokemuksien mukaan paljon parempia ajettavia.
Kaverilla on nyt 470tkm ajettu diesel ford focus, muutaman satasen auto ja kulutus pyörii jossain 4-5 litran paikkeilla, se  on hyvä ajettava ja kun ottaa penkit pois ja katsastaa pakuksi ni halpa pitää. Fordin kestävyydestä en muuten tiedä
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: Kojontti - 05.08.2018, 00:00:40
Alle 95 vuoden sitten tojot, muuten on eurokakkaa...
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: Huikkoster - 05.08.2018, 03:50:48
Esim tälläisiä, en tiedä budjettia mutta perus autoja joissa ei ole niin mahdottomasti vikoja. Tykkäähän nuo ruostua että se pitää katsoa tarkkaan.
https://www.nettiauto.com/toyota/corolla/9838419
https://www.nettiauto.com/ford/fiesta/9758115
https://www.nettiauto.com/nissan/almera/9817906

Golfia en ottaisi muilla kuin 1,6 8v koneella mutta sekin on yllättävän janoinen. 16v koneissa on muutama suunnitteluvirhe.
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: JiiV70 - 05.08.2018, 08:26:39
Paremmalla puoliskolla oli joskus 2003 mallinen nissan almera.

Tekniikaltaan ok, oli meillä jotakuinkin puoltoista vuotta ja ihan kivutta meni.

Kyyti tuossa autossa kuitenkin oli niinkuin ois hevosrattailla menty. Tuo löi näpeille kaikissa mahdollisissa tien kuopissa.
Katsastus meni heittämällä läpi, teki samaa niin kesä kuin talvirenkailla, molemmat 195/65/15 eli ei voi laittaa oikein renkaiden piikkiin.
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: Slerbahuuli - 05.08.2018, 08:34:43
Almerat mätänevät nopeammin kuin on järkevästi todistettaessa mahdollista.

Jakoketjuja menee, anturivikoja yms...

Nissani lopetti luotettavien autojen valmistamisen joskus 90-luvun puolivälin tienoilla.
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: B30A - 05.08.2018, 11:15:14
Henk koht etsisin jonkun Corolla-luokkaa isomman pelin, ihan vaan matkustusmukavuuden vuoksi. Ajoltaan suurin osa nykyautoista lienee ihan ok henkilölle joka ei ehkä? ole niin kiinnostunut yksityiskohdista, mutta tommosilla ajomäärillä joku meluisa auto alkaa harmittamaan.
Jotkut noista Corolla-Focus-Golf-luokan autoista on toivottoman meluisia maantiellä.  :(

Uskallan aina vaan opastaa ihmisiä katselemaan myös ranskiksia, ei ne niin huonoja ole kun yleinen mielipide antaa ymmärtää. Näissä kun on pieniruokaisia ja mukavuudeltaan ihan ok pelejä, ja kun malttaa etsiä yksilön joka on sen oloinen että siitä on huolehdittu niin siinä sekin kulkee kuin jotkut ns. uber-merkit. Hankintahinnat ovat huonon maineen vuoksi hieman alhaisempia, toki sitten kun auto joskus hävittää niin ei siitä tahdo mitään saada. Mutta toisaalta jos auto on jo hankittaessa edullinen niin "so not"?
Tainnut joskus mainostaa mutta meillä ollut Pösö ja Rellu, molempia korjattiin paljon vähemmän kuin Volvoa. Rellu varsinkin oli jo kulkemaan opetettu mutta oli hyvin luotettava kulkine. Pösö oli bensa, Rellu diesel.
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: Teemu- - 05.08.2018, 13:18:53
Nuo N16 almerat on vähän mitä on. N15 on itellä toinen menossa, ja tyytyväinen kakkosautona siihen.
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: HammerDown - 05.08.2018, 14:33:13
Minä näistä mitään tiedä, mutta kautta rantain ja eri lähteistä saanut vaikutelman että korealaiset olis vallannut alaa japskeilta, hojotilta ja muilta tuulipukukansan kestosuosikeilta.

Olisiko kyseessä hinta-laatu-suhde?
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 05.08.2018, 21:46:51
Almerat mätänevät nopeammin kuin on järkevästi todistettaessa mahdollista.
Saman olen huomannut, että kovia mätänemään almerat ja primerat. Hyvällä tuurilla runkopalkit takaa hävinnyt jo 200tkm kohdalla, primeroista häviää samoilla kilometreillä ainakin helmat. Samanlainen almera, kuin Huikkosterin linkissä, oli takapäästä umpilaho palkkeja myöten 200tkm ajettuna. Yhtä hyvin happanee nuo N15 almeratkin, kuin N16 koppasetkin. Ranskikset ainakin lahoaa paljon vähemmän kuin nuo nissanit.

itse ostaisin vaikka mielummin sen pösön kuin nissanin...
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: jonze - 06.08.2018, 20:49:00
2003 almeraa suosittelen iteki, yhden sellasen omistanu ja on näppärä auto ja mene pienellä bensalla. Vain 1.5 koneela eikä 1.8, tuo isompi tunnettu öljyn syönnistä.
Omani oli ajettu 120tkm ja ei ruostetta missään, edes alustassa nimeksikään.
Siskolla myös edelleen tuollainen ja ei ollenkaan ja edes menneellä anopilla oli myös vastaava ja sekin ruosteeton
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: Ristus - 06.08.2018, 21:02:14
No niin, tilanteet muuttuvat...nyt tarvitan taas tietäjien apuja...

Lyhyesti:
Tyttäreni sai opiskelupaikan ja aiheuttaa sen, että joutuu sahaamaan ajoittain päivätasolla 2 x 100 km.
Ei varmaan ehkä kuitenkaan joka päivä, mutta tuossa laskeskeltiin, että n. 20 tkm/lukuvuosi matkaa tulisi.

Auto siis hankintaan.
Vaikka tässä nyt niin Volvo-miestä ollaankin ( ;)), tuli ekana mieleen Tojo Corolla, kun on kuuluisa viattomuudestaan ja täyttää ne vaatimukset,
jotka pikkuautolta vaaditaan. Toki kyseeseen tulee muutkin vempeleet...
Omia kokemuksia noiden japsien suhteen on ihan sopivasti/riittävästi tuolta -70/80-luvulta lähtien tänne 00-luvulle asti eikä aina suinkaan huonoja.

Toivotaan:
-vähät/kohtuulliset kilometrit
-huollot ok
-tekniikka & koppa ok
-normikamat, mitä noihin yleensä kuuluu...

Olisiko järkevä hankinta vai onko parempaa tietoa tuotteesta ja onko ehdottaa jotain muita vastaavia tuotteita ?
Mielellään taas kuulisimme oikeita=omakohtaisia kokemuksia/näkemyksiä asiasta, kun turvallisuus ja auton
hallinta ovat ne ykkösjutut tässäkin.

Mitäs sanoo raati ?
Anteeksi heti alkuun alan jeesustella mutta noille kilometreille mahtuu vaikka millaista kulkijaa niin itse en laittaisi lastani mihinkään vokkipannuun -90 luvulta


Olisko mitään audin A3 tai A4
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: Ribbe - 06.08.2018, 21:15:02
Jos melkein päivittäisi olisi ajettavaa tytöllä 100km yhteen suuntaan niin kyllä miettisin että olisiko asunto opiskelu paikkakunnalta? Vai onko joku syy että ajaa kouluun noin pitkästi päivittäin?
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: 311 - 08.08.2018, 13:45:46
Kiitos kovasti kannanotoista, kommenteista ja kokemuksista, joita on tullut aiheeseen ! :)
Hienoa myös, että huomioitu tuota turvallisuuspuolta sekä kulkemisen järkevyyttä sinänsä,
niihin laitoinkin hiukan tarkennusta tuonne loppuun.

Tähän väliin jonkinlainen pikainen yhteenveto kommenteista täältä ja muualtakin nettimaailmasta, totta tai ei:

Nissan Almera, Primera:
-varsin paljon ilmeisesti lahovikaa noin yleensä, hyviäkin yksilöitä lienee olevan olemassa
-erityisesti 1,8-moottorista pelotellaan öljysyöpöksi, jos kohdalle sattuu. Porattu kai lohko niin ohuelle seinämälle, että lootan pulttaus siihen vääntää 4-pytyn soikeaksi ja öljynkulutus ilmeinen
-1,5/1,6-moottoreista kai parempaa sanomista, lienevät ketjukoneita nekin, mutta ketjun kiristimissä ollut ongelmaan, joka johtanut sitten koneiden porsimiseen sekä hiukan janoisiksikin jotkin näitä moittineet
-anturivikoja yms. sähkövikoja myös niissä kuuluu olleen

Mazda (2?), 3 ja 6:
-lahovikaa niinikään ainakin 2000-luvun alun tuotteissa, taisi olla 2006 kun jotakin parannusta saivat lahoamiseen ainakin 6-masaan, muista malleista ei oikein varmaa tietoa ole saanut, mutta ilmeisesti samaa rataa on menty niilläkin.
-tekniikka kai varsin ok, paitsi jotain nokka-akselin voitelunpuutteen aiheuttamia pamauksia ilmeisesti tapahtunut sekä sähkövikoja
-muuten tekniikka varmaan ihan ok, jota ainakin omat kokemukset tukevat (Mazda 6 vm. -89 ja -08)

Mitsu & Subaru:
-ei vielä muodostunut oikein käsitystä kyseessä olevan ikäluokan (2000-2008) laitteista, vaikka varmaan ihan asialllisia vaihtoehtoja nekin, kuten joku tuolla totesikin, itsellä jäänyt lähemmät & muinaiset kontaktit isävainaan vm.-82 Mitsu Lancer 1,4:een, jota tuli tyyräiltyä jonkin verrankin. Sen aikuiseksi traktoriksi sen kyllä rankkaisin, hajuton & mauton, mutta käyttöpelinä ihan jees, mutta nämä em. aikavälin autot nekin varmaan taas omaa luokkaansa..(?)

Patongit:
-omia kokemuksia ei niistä ole ja taidanpa saada vieläkin näppylöitä, kun niistä puhutaan, niin tiukasti tuntuu olevan juurtunut vanhat käsitykset ranskalaisista kulkuneuvoista.
-ovat varmaan ihan varteenotettavia vaihtoehtoja nykyisellään, mutta kyllä tuossa 2000-luvulla kyllä todella ihmeellisiä tositarinoita on niistä saanut kuulla/nähdä, että vieläkin asenne on torjuva, mutta saatanpa olla väärässäkin:
*Naapurin eläkeläispariskunta ajeli aikoinaan Almeralla vuosia -> vaihto tuoreeseen Pösö 208:aan (?), kaikenlaista sähkö-yms. häikkää ja viimeisen hinauskeikan jälkeen totesi herra, että eka ja vika ranskis hänen elämässään -> vaihto Primeraan, jolla tuossa näyttävät ajelevan edelleenkin. Entinen autonkuljettaja ammatiltaan...
**Työkaveri vaihtoi 2000-luvun V70:n Rellu Megane 1,6:een (esittelyauto). Pelkkää harmia pääasiassa sähköissä; kesken motariajelun mittaristo täynnä väriä & varoitusta,liinat kiinni ja paniikissa pientareelle. Virrat pois ja matka jatkui ja myöhemmin kuulemma siihen tottuikin.. Huollon jälkeen takajarru umpijumiin ja osat kekäleenä, kaveri oli liikennevaloissa vierellä viittoillut, että autos on tulessa... Purki akkua seisoessaan tallissa siten, ettei viikonlopun jälkeen ollut mitään jakoa ajoon -> tutkittu pajalla useita päiviä moneen otteeseen ja vihdoin todettu, että takalasin pyyhin jotenkin oikosessaan ja sähköt kaput -> lähti Renu vaihtoon...
***Vaimon velipojalla oli (muistaakseni tuo malli..) Pösö 2008 farkku 1,6D vm. 2007 ja sahasi sillä viimevuoteen asti 370tkm eikä mitään kummempaa moitetta, pelasi varsin hyvin ja normi kuluvien osien vaihtoa. Ei saanut kuitenkaan ehjästä autosta juurikaan mitään vaihdossa, joten antoi pois sukulaismiehelle ja kuuluu olevan ajossa edelleen..

Italot & espanjoorat:
-ei omakohtaisia kokemuksia, ajanut olen kylläkin joskus koemielessä, muuta ei oikein tuntumaa
-kuuluu olevan ainakin sähkövikoja vanhemmissa, liekö samaa sitten uudemmissa ?

Ford:
-lienevät jo 2000-luvulla tehneet yhteistyötä ainakin Mazdan kanssa, joten viatkin kaiketi jossain määrin yhteisiä
-ainakin Fokukset lahosivat aikoinaan varsin totaalisesti ja jokuhan heittikin kahvipöytäkeskustelussa aikoinaan, että sen määräaikaishuoltoonhan kuuluukin mm. ovien vaihto
-paljon noita on kuitenkin liikenteessä esim. mm. Mondeoitakin, mikähän tilanne nykyisin ?

VW-tuotteet:
-ei omia kokemuksia ja kyllä aika paljon ikäviä kuulunut kaikenkaikkiaan, mutta kyllä niillä on kilometrejäkin kelattu, joten vaikea mennä sanomaan..
-TSI/DSG-tuotteet tosi kuuma puheenaihe edelleen eikä kuulemma kaikki kauppiaat ota niitä häkkeihinsäkään lojumaan, joten ei oikein innosta nekään.
-kuulemma kalliita korjautella, etenkin Audi (?)

Opel & Bemu:
-ei varsinaisia kokemuksia kuin muinaisuudessa, joten tämän päivän tuotteista ei käsitystä


Tuossa siis hiukan kerääntyneitä ajatuksia, korjatkaa/täydentäkään toki, jos olen väärässä kun ovat vaan pitkälti muodostuneita käsityksiä ilman faktaa..


Sitten taustaa:
"Anteeksi heti alkuun alan jeesustella mutta noille kilometreille mahtuu vaikka millaista kulkijaa niin itse en laittaisi lastani mihinkään vokkipannuun -90 luvulta
Olisko mitään audin A3 tai A4"

Olen pitkälti samaa mieltä, juurikin noin on tässä mietitty, mutta siirtymät ovat pelkästään motaria, joka ainakin plokkaa vastaantulevan liikenteen haittavaikutukset.
Motari ei kuitenkaan plokkaa sitä tosiasiaa, että aina löytyy niitä oman onnensa Timo ja Tommi Mäkisiä, jotka fysiikan lakia uhmaten jyystävät menemään oli keli mikä hyvänsä.
Siinä ei vaan valitettavasti auta, vaikka kaikki muu 99% kulkijoista ymmärtävät ajokeli/ajovauhti-yhteyden ja valitettavan surulliset vaikutukset tiedämme..
Siksipä ajatuksissa on ollut myös, että tyttö ottaa tuon minun V70:n ja ajelee sillä ainakin nuo pahimmat kelit pois ja hommaan itselleni jonkun käppänän,
jolla saan kyllä itseni siirreltyä paikasta toiseen, sillä kyllähän tuo budjettipuolikin on valitettavasti aika määrävä asia tässäkin...

"Jos melkein päivittäisi olisi ajettavaa tytöllä 100km yhteen suuntaan niin kyllä miettisin että olisiko asunto opiskelu paikkakunnalta? Vai onko joku syy että ajaa kouluun noin pitkästi päivittäin?"
Tuokin on ihan totta, mutta kun tyttö on asustellut jo aikaa omineen löytämässään mieluisessa asunnossaan, jota sisustellut mieleisekseen, ei siitä lähteminen olekaan sitten niin helppoa. Tieto opiskelemaan pääsystä tuli nyt vaan aika myöhään ja hiukan yllärinäkin, joten aikaa kaiken saattamisesta uuteen kuosiin olisi kyllä niin haastavaa, että tiedän sen olevan tässä tilanteessa kokonaisuutena ottaen varsin liikaa. Ajatuksena olisikin, että jos tämä eka vuosi menisi näin ja katsotaan sitten seuraava vuosi kenties vaikka muussa vastaavassa opinahjossa.
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: TVS - 08.08.2018, 22:12:21
Mk2 v70, -04 .. -06, parin tonnin auto, on turvallinen ja mukava laite, toki notkea kun norsu ja näkyvyys rajallinen (myös surkeat valot jos ei ole xenonit), mutta hinta-laatusuhteessa loistava laite. Vaikka kuluttaakin enempi ko joku leivänpaahdin, niin kokonaiskuluina halpa auto.
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: Mustalaatikko - 08.08.2018, 22:37:53
Noilla kilsoilla nyt diesel olis jo perusteltu jolloin joku D5 ei enää paljon häviä pikkuautoille kulutuksessa. Ja jos 100km tulee muualla kuin moottoritiellä ja taajamassa niin tosiaan turvallisuus olisi hyvä miettiä. Joo ja itse kanssa miettisin voisiko asua vaikka asuntovaunussa koulun lähellä viikot.
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: riisikippo - 19.08.2018, 21:08:30
Vähän vanhaan viestiin vastaamista, mutta...

Mk2 v70, -04 .. -06, parin tonnin auto, on turvallinen ja mukava laite, toki notkea kun norsu ja näkyvyys rajallinen (myös surkeat valot jos ei ole xenonit), mutta hinta-laatusuhteessa loistava laite. Vaikka kuluttaakin enempi ko joku leivänpaahdin, niin kokonaiskuluina halpa auto.

Kun oli kyse pitkälti motariajosta, niin tuli myös mieleen tämä. Tai sitten vaikka viimeisiä E39 Bemareita. Kun etsii oikeasti hyvin pidetyn ja ajallaan huolletun&korjatun yksilön ilman mitään turhia tingeltangeleita ja perusmallin, niin ongelmiakin on oletettavasti yllättävän vähän. Motarilla kuitenkin leppoisia ajaa ja mukavan hiljaisia niihin järkivaihtoehtoihin verrattuna. Tosin jostain syystä E39:stä naisihmiset valitelleet huonoa ajoasentoa...

Järkivaihtoehdoista sitten varmaan se Corolla olisi paras valinta, mutta turvallisuuden vuoksi vuosimallin pitäisi olla kai vähintään -05, että on ajonvakautus yms. Ja kyllä niissäkin täytyy katsoa, miten on autoa pidetty. Hajalle nekin saa helposti. Corolla on järkevällä rengastuksella itse asiassa yllättävän hiljainen, vaikkei mitään preeemiumia kuitenkaan.

Itsekin pikku hiljaa alkanut jo jälkikasvujen autoja miettiä, vaikka vielä muutama vuosi onkin aikaa. Oma valinta taitaisi tuossa tilanteessa olla se Corolla. Maksajan valinta, eikä omiakaan autoja kiinnosta enää ropata hirveästi, niin siihen se vaan menisi. Yhtään uudempien Toyotien kanssa nukkuisin yöni hyvin turvallisuudenkin suhteen.

Kaiken maailman patongit ja erikoisnipponit(Mitsubishi, Subaru) kiertäisin kaukaa. Niistä ei kuule oikeastaan mitään hyvää. Tai no ranskikset on tosiaan vähemmän ruostuvia. Siihen se sitten jääkin.
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: razori - 19.08.2018, 21:40:57
Liputan täältä takarivistä Opel Corsaa dieselinä. Yhdistetty nyt 5.3l sadalle, suurimmaksi osaksi kaupunkipyöritystä.

Meillä on moinen vuosimallia 2009 ja muutettuna pakuksi. Normaalihuoltoja on vaatinut tähän asti.

Tuosta ei enää ajaminen kovin paljoa halpene.
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: mulugren - 19.08.2018, 22:00:45
Minä näistä mitään tiedä, mutta kautta rantain ja eri lähteistä saanut vaikutelman että korealaiset olis vallannut alaa japskeilta, hojotilta ja muilta tuulipukukansan kestosuosikeilta.

Olisiko kyseessä hinta-laatu-suhde?

Varmaankin hinta-laatu-suhde ellei peräti kokonaisvaltaisesti se laatu.

Jenkithän ovat ennakkoluulottomia monessakin asiassa ja siellä Japskit löivät itsensä laakista läpi. Pitävät Toyotaakin jo Amerikkalaisena autona koska on niin yleinen ja ollut sitä hyvin kauan. Sama kävi Korealaisten kanssakin eli laakista läpi. Yhdistävä asia on laatu eli Japskit olivat aikoinaan valovuosia Amerikan omia merkkejä edellä ja nyt listan kärjessä kieppuvat -yllätys yllätys- Korealaiset.

Minulla on omakohtaista kokemusta Korealaisesta laadusta ja sen voi kiteyttää yhteen sanaan: hyvä. Ostimme tyttärelle 2007 mallisen bensa ceed:n kolmatta vuotta sitten ja siinäpä mainio auto. Kilometrejä jo neljännesmiljoona mutta toimii kuin kello. Auto oli hyvin huollettu ja esim jakoketjun kiristin oli vaihdettu vähän ennen kauppoja. Auto on selvästi rakennettu ”varovaiseen” tyyliin eli jakoketjun lisäksi siinä on muitakin perinteisiä ratkaisuja ilman turhaa kikkailua ja monimutkaisuutta. Päällepäin tai matkustamoon tämä ei kylläkään näy (pikemminkin päinvastoin) eli tietokoneesta löytyy kaikki sen aikaiset hienoudet ja mikä tyttärelle oli mieluista oli että autossa on hämmästyttävän hyvät stereot 3.5mm sisääntulolla. Välillä ihmetyttää kun tuntuu että jopa paremmat soundit kuin tuossa premium sound XC:ssä :o Tiedä sitten onko paranneltu. Uskaltaisinpä lyödä vetoa että jos oisin ostanut samanikäisen Volvon (esim S40) niin kyllä olisi vikakoodeja luettu ja sähköhäikkiä ihmetelty. Ceed:ssä suurimmat korjaukset tähän mennessä takajarrulevyt ja palat, koiranluita ja jumittuneen takaoven kahvan purku ja rasvaus.

Kannattaa siis ehdottomasti laittaa listalle myös Ceed. Jos katsotte esim. nettiautosta niin siellä on isoilla kilometreillä Ceed:iä ja vanhaa Ceed:iä viipottaa tien päällä vielä kovasti. Se ei ole sattumaa. Ovat myös suhteellisen edullisia. Tietysti jos on varaa niin ostaisin silti Toyotan.
 :)

Vielä yksi Ceed:iä puoltava seikka: https://www.euroncap.com/en/results/kia/cee'd/15727

On severta uusi että on jo viiden tähden auto
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: JiiV70 - 21.08.2018, 07:33:53
Rouvan sisko hommas itelleen vuoden 2011 dieselkoneisen kia ceedin farkkuna.
Olipas positiivinen yllätys kyseinen merkki. Pitkän ajan kokemuksia tosin ei oo, mutta tilat sisällä tosi fiksut, ajoltaan pirun jämerä, pirteä kone ja muutenkin jonkinlainen "laadun" tuntu.

Kiasta ei aikasemmin oo ollu oikeestaan minkäänlaista mielipidettäkään, mutta jos tuon 15km testiajolenkin perusteella pitäs valita tojota tahi kia, niin mulle ei edelleenkään tulis tojotaa pihaan  :D
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: Slerbahuuli - 21.08.2018, 09:07:00
Rouvan sisko hommas itelleen vuoden 2011 dieselkoneisen kia ceedin farkkuna.
Olipas positiivinen yllätys kyseinen merkki. Pitkän ajan kokemuksia tosin ei oo, mutta tilat sisällä tosi fiksut, ajoltaan pirun jämerä, pirteä kone ja muutenkin jonkinlainen "laadun" tuntu.

Kiasta ei aikasemmin oo ollu oikeestaan minkäänlaista mielipidettäkään, mutta jos tuon 15km testiajolenkin perusteella pitäs valita tojota tahi kia, niin mulle ei edelleenkään tulis tojotaa pihaan  :D
Tommonen varkkusiiti on minusta hyvä ajaakkin hintatasoon nähden.
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: Korppi - 21.08.2018, 11:22:25
Puolituttu autokorjaaja sanoi, KIA:n oleven köyhien ihmisten auto ja vikoja riittää.  Näistä kahdesta Hyundai on paljon parempi. Omaan silmään KIA:n muotoilu parempi kuin Hynyn. Tämä nykyinen ja uusi Ceed farmari sopusuhtahtaisen näköinen.
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: Slerbahuuli - 21.08.2018, 11:27:30
Puolituttu autokorjaaja sanoi, KIA:n oleven köyhien ihmisten auto ja vikoja riittää.  Näistä kahdesta Hyundai on paljon parempi. Omaan silmään KIA:n muotoilu parempi kuin Hynyn. Tämä nykyinen ja uusi Ceed farmari sopusuhtahtaisen näköinen.
Nojoo, semmosia kulutusvikoja + joitain lapsentauteja.

Halpa auto = tingitään huollosta = vikoja.
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: Ribbe - 21.08.2018, 11:46:37
Puolituttu autokorjaaja sanoi, KIA:n oleven köyhien ihmisten auto ja vikoja riittää.  Näistä kahdesta Hyundai on paljon parempi. Omaan silmään KIA:n muotoilu parempi kuin Hynyn. Tämä nykyinen ja uusi Ceed farmari sopusuhtahtaisen näköinen.
Mielenkiintoista kun autot on mekaanisesti yks yhteen. Vähän sama kun sanoisi että VW on huonompi kuin vastaava Skoda.
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: mulugren - 21.08.2018, 11:58:43
Puolituttu autokorjaaja sanoi, KIA:n oleven köyhien ihmisten auto

Meidän Wanhoilla Volvoilla ajavien tulisi käyttää köyhyyskorttia harkiten. Ette halua kuulla millainen stereotypiä ihmisillä meistä on ::)
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: Jambo - 21.08.2018, 15:22:09
Meidän Wanhoilla Volvoilla ajavien tulisi käyttää köyhyyskorttia harkiten. Ette halua kuulla millainen stereotypiä ihmisillä meistä on ::)

Minen uskalla enkä kyllä tahdokkaan edes tietää miten anoppi-kokelas mut näkee  :D

Mutta Kiasta ja Hyudaista, mitä työpiirissä ja muualta kuullut kokemuksia niin käytännössä pelkkää positiivista kuullu. Eräs on kironnu heikkoa varaosien saatavuutta (tekee huollot/remontit ite). Kuulemma maahantuoja/merkkiliikkeet joutuu tilailemaan liki kaikki suodattimia erikoisemmat osat Ruotsista ja maailmalta. Toki tuskin on pelkästään Kian ongelma...
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: mulugren - 21.08.2018, 15:41:26
Minä hain tyttären Kiaan koiranluut ja jarrulevyt+palat ihan tuosta motonetistä. Oli ihan jarrusatuloitakin hyllyssä. Jarrut näissä on muuten todella ärhäkät. Joissain koeajoraporteissa moitittu liiankin herkiksi mutta minusta oikein hyvät.

Suodattimet haen merkkiliikkeestä. Ei sovi Kia:n arvolle tarvikesuodatin :2funny:

Kun tässä nyt on siteerattu "luottomekaanikkoja" niin minäkin siteeraan omaani: "Näitä käy vähän "
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: HammerDown - 21.08.2018, 17:05:50
Vanhemmat ostivat vuonna 2006 Kian, tosin 4x4 Sportagen, silloisten ajo-olosuhteiden ja toisaalta vanhemmiten sopivamman ajoasennon ja -korkeuden vuoksi. On ollut aika harmiton kehonsiirrin, ainakin kun on huoltanut itse/pitänyt tarkkaan huolen että merkkiliikkeessä on tehty kaikki työt jotka huolto-ohjelmaan takuuaikana kuuluivat.

Yleensä on sellainen kuva, että Kiat, tai Hyundait, mitä näitä nyt on, on vähän niinkuin tämän päivän "korollia". Simppeleitä, hajuttomia, mauttomia ja varsin luotettavia hintaansa nähden. Onko tojotien hinta sitten noussut luokkaansa ylemmäksi, laatu eli luotettavuus heikentynyt legendaarisista vuosikymmenistä vai tekeekö korealaiset vaan saman p*skan halvemmalla, mene ja tiedä...

Homo Erectus Corollas -ihmislaji nyt ei joka tapauksessa muuta merkkiä tunnusta, mutta mitä näihin käyttökiinalaisiin vähemmän merkkiuskollisesti suhtautuvilta on kuullut... ::)
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: mulugren - 21.08.2018, 19:33:16
Onko tojotien hinta sitten noussut luokkaansa ylemmäksi, laatu eli luotettavuus heikentynyt legendaarisista vuosikymmenistä vai tekeekö korealaiset vaan saman p*skan halvemmalla, mene ja tiedä...

Korealaiset reagoivat voimakkaasti ensimmäisten generaatioiden laatu ja design palautteeseen jota tuli ennenkaikkea jenkkilästä. Autoja moitittiin kummallisen näköisiksi ja heikkolaatuisiksi. Moni muistanee TM kestotestin jossa Hyundai Pony:llä ajettiin teekkarien voimin Suomea päästä päähän ja hajosihan se moottori (vai oliko laatikko?) lopulta ennen 100tkm takuun päättymistä. Noh, Korealaiset totesivat että voitto tai kuolema ja asettivat laadun kaiken keskiöön ja palkkailivat muotoilijoita audilta, poschelta jne. Samaan aikaan japskit polkivat paikoillaan. Kun korealaisten ponnistus oli lopulta saatu päätökseen he olivatkin jo jättäneet japskit taakseen.

Pelkäänpä että Volvo tarvii samanmoisen laatuponnistuksen. Se on vain hitonmoinen homma kun valikoima suhteellisen runsas firman kokoon nähden ja ala on vieläpä suuressa murrosvaiheessa. Ensimmäinen askel on myöntää laatuongelmat joka on jo tehtykin.
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: Ribbe - 21.08.2018, 20:57:27
Vasta olin kaverin pari vuotta vanhan  Ceedin kyydissä ja oma S80 tuntui vanhalta sisältä sen jälkeen.
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: hessu80 - 21.08.2018, 21:49:01
Vasta olin kaverin pari vuotta vanhan  Ceedin kyydissä ja oma S80 tuntui vanhalta sisältä sen jälkeen.
Pre-facelift V70/S80 ovatkin melko konservatiivisia sisäilmeeltään. Näyttävät lähes kivikautiselta, kun vertaa uusiin malleihin isoine kosketusnäyttöineen.

Itse aiheeseen en tiedä kehua mitään tietytä merkkiä, mutta sen olen autoilussa oppinut, että alle 200 tkm ajetuissa ei ole vielä juurikaan vikoja. Määräaikaishuollot, tankkaus ja kovaa ajoa.

Naapuri pääsi vm. 2006 passatilla 585 tkm, kunnes kone porsi. Ajeli muuten koko ajan 30 tkm huoltovälein. Wolkkarikonsernin tekele 1,9 tdi koneella ja manuaaliaskilla ei olisi välttämättä kaikista huonoin vaihtoehto.

Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 21.08.2018, 21:55:13
Volkkari konsernin tekeleissä vaan jäätyilee ovet talvella vanhemmissa malleissa, ja onhan ne aika ankeita kovine istuimineen. Huohottimen jäätymisiäkin ollut ja vesiä koneeseen tislaavia välijäähdyttimiä. Talvella tuo aiheuttaa sen että jääkokkareet menee koneeseen ja kone leviää. Öljyvuodot moottorissa kans aika yleisiä klonkkarin ominaisuuksia. Vanhoissa 1.9D koneissa oli aika heikko manuaalilaatikko.
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: mulugren - 21.08.2018, 22:19:08
Minusta volksjägerin istuimet oli hyvät kun oli niin napakat. Istuinlämmittimet erittäin tehokkaat ja auto oli hyvin viimeistelty ja hauska ajaa. Mutta huoltokäyntien jälkeen aina leuka loksahti kun näki mitä oli vaihdeltu. Alle 100tkm vaihdeltiin jo hehkuja, jarrulevyjä, dsg:n johtosarjaa ja jopa mittaristo. AC meni uusiksi kaikkine höysteineen (liki pari tonnia).. :o Hämmästytti se repareerauksen määrä kun oli volyymimalli (Golf). Tässä yhteydessä huoltokeisari totesi mun äimistelyyn että ”me ei rakenneta näitä vaan koetamme vain korjata”.
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 21.08.2018, 22:26:17
Yhdessä seatissa oli niin hyvät istuinlämmittimet että kesällä piti johto ottaa irti, ettei lämmennyt istuin vaikka kytkin oli säädetty 0-kohtaan. Klonkkarit on kyllä yhtä ankeita kuin toyotat, paitsi että japanilainen on luotettavampi.
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: mulugren - 26.08.2018, 23:08:37
Tekniikan Maailman GT testissä Kia Stinger näytti päihittäneen BMW 430. Siis kokonaispisteissä. Hämmästyttävästi moittivat erityisesti ajo-ominaisuuksia. Jopa väliotsikossa sanottiin että mennyttä on ajamisen ilo tjsp. Jopas jotain..
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: 311 - 30.08.2018, 23:40:42
No niin, nyt se hankinta sitten ratkesi,
Toyota Corollaksi se kuitenkin vääntyi, kuten aluksi tuolla kaavailinkin.
Tyttö viilettää nyt 3D 1,6 Sport-versiolla pikitietä ja kuuluu olevan kovin tyytyväinen hankintaamme.
Oliko sitten hyvä vai huono ratkaisu, aika näyttää, mutta ainakin nyt vaikuttaa ihan hyvältä peliltä.
Ajelin sillä itse pitkälti toista sataa kilsaa erilaista baanaa ja olen kyllä varsin yllättynyt sen jämäkkyydestä
noin pieneksi käppänäksi vaikkakaan mikään tykkihän se ei olekaan, mutta ihan kelpoinen auto matkata.
Kilsoja autolla takana runsaat 130 tkm täydellisellä huoltokirjalla ja lähestulkoon uusilla 2x renkailla jne.jne.

Sitten havaintoja noin yleensä autonhankinta-casesta::
-yksityisillä aivan järjettömiä hintapyyntejä ajokeistaan kuten kylläkin joillain likkeilläkin näyttää olevan,
ei siis ilmeisesti mikään kiire saada myydyksi ja siksipä lojuvat tuolla listoilla viikkoja/kuukausia
-yksityiset & yrityksetkin laittavat tuotteensa myyntiin, mutta ei sitten vastata asiallisiin kyselyihin lainkaan, miksihän ?
-sitten jos vastataankin, se on jotakin ympäripyöreää jargonia ja kun esittää sitten helppoja ja täsmällisiä lisäkysymyksiä,
loppuu informaation jako siihen, miksihän ?
-jos/kun sitä infoa sitten saa jotenkin nyhdetyksi ulos, selviääkin siitä erittäin hyväkuntoisesta yksilöstä kaikenlaista,
jonka olisi voinut kertoa hetikin: -tuulilasi halki, vetarin kumit risat, kyykännyt katsastuksissa usein,
kuhmuja/klommoja/skraadeja yms. siellä & täällä, täydellinen HK osoittautuukin enemmän tai vähemmän epämääräiseksi,
joskun lähes omatekoiseksi muistilistaksi, dokumentit varsin epämääräisiksi kuittinipuiksi jne.

Näitä kysymyksiä vaan tavan ostaja esittää, kun haluaa selvittää itselleen, minkälaisesta tuotteesta on kysymys ja mikä sen tuotteen
realistinen arvo voisi olla ja jatkuuko kiinnostus vielä tuotteeseen. Rehellisiä vastauksia tuotteesta siis etsitään, Trafi on hyvä apu, 2€...
Ilmeisesti myyjä odottelee saapuvaksi sitä jotakin Lökäpöksy-Einaria, joka lampsii paikalle akan tai äitinsä antaman rahanipun kanssa ja
parilla renkaanpotkulla, ratin ja vaihdekepin vemputuksella tekee kaupan, kun on niin hyvän värinen ja kiiltäväkin tämä auto..

Varmaankaan useimmat eivät lukeudu näihin em. ostajatyyppeihin vaan haluaa sitä oikeaa faktaa kiinnostuksensa ja ostopäätöksensä tueksi.
Säästyisi vaan rutosti aikaa & vaivaa kaikilta, kun se myyjäkin ymmärtäisi, että tuote lähtee nopeasti pihasta, kun hinta/laatu ovat balanssissa.
Tällaista se kaupanteko joskus on, valitettavasti.

Kiitos vaan hyvistä vinkeistä ja aktiivisesta keskustelusta aiheesta ja hiukan sen vierestäkin. Aina oppii jotain uutta näinkin.  ;)
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: mulugren - 31.08.2018, 08:08:03
Onnea vaan. Valitsitte viisaasti
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: riisikippo - 01.09.2018, 17:31:18
Korealaiset reagoivat voimakkaasti ensimmäisten generaatioiden laatu ja design palautteeseen jota tuli ennenkaikkea jenkkilästä. Autoja moitittiin kummallisen näköisiksi ja heikkolaatuisiksi. Moni muistanee TM kestotestin jossa Hyundai Pony:llä ajettiin teekkarien voimin Suomea päästä päähän ja hajosihan se moottori (vai oliko laatikko?) lopulta ennen 100tkm takuun päättymistä. Noh, Korealaiset totesivat että voitto tai kuolema ja asettivat laadun kaiken keskiöön ja palkkailivat muotoilijoita audilta, poschelta jne. Samaan aikaan japskit polkivat paikoillaan. Kun korealaisten ponnistus oli lopulta saatu päätökseen he olivatkin jo jättäneet japskit taakseen.

Riippuu toki vähän, mihin japskiin vertaa, mutta ei nyt taakseen kuitenkaan. Melko lähelle pääsivät kyllä ja halpa hinta teki loput suosion hyväksi. Korealaisten laadusta on vähän vaikea saada tarkkaa kuvaa,  kun uutta mallia tulee kuin syöttökoneesta. Ihmisten kokemuksistakaan ei oikein ota selvää, kun keskimääräinen hyny/kiakuski on aiemmin tottunut ties mihin ropposiin ja toisaalta taas käyttöesineestä ei juuri huolta kanneta, niin ei viatkaan ole suuri ihme. Mutta ei tämä "uusi tuleminen" ihan unelmaa ole ollut puolueettomissa vertailuissakaan. En esim. muista aikoihin nähneeni TM:n 60 tkm testiautona niin vikaherkkää kotteroa, kuin i40 oli tullessaan markkinoille. Noihin aikoihin olin siitä kiinnostunut ja kävin koeajamassa, samoin myöhemmin i30:n ja Kia Ceedin. Kaikissa noissa oli jo koeajolla havaittavissa joku tai joitain ominaisuuksia, jotka oli edelleen jopa japskeja valovuosia jäljessä. Siksipä kiinnostus lopahti ja en ole muutamaan vuoteen sen tarkemmin niitä edes harkinnut.

Toki nekin kärryt, joita tutun autokorjaamolla olen nähnyt, ovat olleet jo jokusen vuoden vanhoja, mutta kovin tuntuu korean ihmeissä huollettavuus olevan hukassa, mikä selittänee osaltaan suhteellisen kalliit huollot ja korjaukset. Osien tyyppi saattaa myös vaihdella ihan miten sattuu saman ikäisissä saman mallisarjan autoissa. Ei oikein vakuuta siis ainakaan tuo "kulissien takainen" laatu. Tosin vähän samaa ongelmaa on monissa perinteisissäkin automerkeissä. Varmistetaan, että saadaan rahat pois myös jälkimarkkinoilla sen marmoritiskin kautta.

Sikäli mun kokemukset/havainnot on toki korealaisella mittapuulla jo vanhentuneet, että siellä tosiaan selvästi on yritystä reagoida kuluttajien toiveisiin vauhdilla. Sen olen kyllä huomannut, että muotoilussa on menty huimasti eteenpäin. Ei mitään varsinaista wow-efektiä, muttei ylikonservatiivisuuttakaan. No ainakin omaan makuun pesevät kirkkaasti esim. nyky-Toyotat, jotka ovat jotenkin yliyritettyä tusinaa. Se ikiaikainen Jeremy Clarksonin toteamus japanilaisesta designistä "oh dear" tai "my world what is that" tulee tojoista mieleen.
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: mulugren - 01.09.2018, 18:27:16
https://www.bloomberg.com/amp/news/articles/2018-06-20/porsche-takes-a-back-seat-as-korean-cars-grab-top-quality-honors
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: leka - 01.09.2018, 22:23:40
Genesis, Hyundai Motor Co.’s luxury line, ranked No. 1 with 68 problems reported per 100 vehicles, and Kia and Hyundai trailed closely behind.

Onko tämä nyt sitten sitä nyky laatua?
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: Slerbahuuli - 01.09.2018, 22:48:52
Onko tämä nyt sitten sitä nyky laatua?
O.
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: Kankikari - 01.09.2018, 23:15:36
Faijalla on hyndai i30 ja sitä ajaneena voisin todeta et ajettavuus on kuin 1983 vuoden datsun nissan sunnyssa ottamalla kuitenkin pois datsunin paremmat etuistuimet ja asettamalla tilalle jakkarat joissa reiden keskikohta on ulkona reippaasti istuimesta. Moottoria ei kuule ellei ole omassa tallissa ikkuna auki joten lähdöt on kytkimelle rankkoja kun vääntöäkään ei ole sitten yhtään. Ja on tuohon jo kytkin uusittukin 130t ehkä kesti alkuperänen. Joka vuosi leimalle raidetankojen päät ja jotain muuta helaa eripaikkoihin kuluu. Bensaa ei kuluta juur ollenkaan.   
Riippuu toki vähän, mihin japskiin vertaa, mutta ei nyt taakseen kuitenkaan. Melko lähelle pääsivät kyllä ja halpa hinta teki loput suosion hyväksi. Korealaisten laadusta on vähän vaikea saada tarkkaa kuvaa,  kun uutta mallia tulee kuin syöttökoneesta. Ihmisten kokemuksistakaan ei oikein ota selvää, kun keskimääräinen hyny/kiakuski on aiemmin tottunut ties mihin ropposiin ja toisaalta taas käyttöesineestä ei juuri huolta kanneta, niin ei viatkaan ole suuri ihme. Mutta ei tämä "uusi tuleminen" ihan unelmaa ole ollut puolueettomissa vertailuissakaan. En esim. muista aikoihin nähneeni TM:n 60 tkm testiautona niin vikaherkkää kotteroa, kuin i40 oli tullessaan markkinoille. Noihin aikoihin olin siitä kiinnostunut ja kävin koeajamassa, samoin myöhemmin i30:n ja Kia Ceedin. Kaikissa noissa oli jo koeajolla havaittavissa joku tai joitain ominaisuuksia, jotka oli edelleen jopa japskeja valovuosia jäljessä. Siksipä kiinnostus lopahti ja en ole muutamaan vuoteen sen tarkemmin niitä edes harkinnut.

Toki nekin kärryt, joita tutun autokorjaamolla olen nähnyt, ovat olleet jo jokusen vuoden vanhoja, mutta kovin tuntuu korean ihmeissä huollettavuus olevan hukassa, mikä selittänee osaltaan suhteellisen kalliit huollot ja korjaukset. Osien tyyppi saattaa myös vaihdella ihan miten sattuu saman ikäisissä saman mallisarjan autoissa. Ei oikein vakuuta siis ainakaan tuo "kulissien takainen" laatu. Tosin vähän samaa ongelmaa on monissa perinteisissäkin automerkeissä. Varmistetaan, että saadaan rahat pois myös jälkimarkkinoilla sen marmoritiskin kautta.

Sikäli mun kokemukset/havainnot on toki korealaisella mittapuulla jo vanhentuneet, että siellä tosiaan selvästi on yritystä reagoida kuluttajien toiveisiin vauhdilla. Sen olen kyllä huomannut, että muotoilussa on menty huimasti eteenpäin. Ei mitään varsinaista wow-efektiä, muttei ylikonservatiivisuuttakaan. No ainakin omaan makuun pesevät kirkkaasti esim. nyky-Toyotat, jotka ovat jotenkin yliyritettyä tusinaa. Se ikiaikainen Jeremy Clarksonin toteamus japanilaisesta designistä "oh dear" tai "my world what is that" tulee tojoista mieleen.

Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: matalaut - 02.09.2018, 07:54:36
Meillä vaimon käytössä on uutena ostettu Toytota Corolla HB / 2004. Auton valmistusmaa on Englanti ja ostettaessa asia mietitytti. Nostan hattua myyjälle, joka kertoi asian myyntitilanteessa. Samana vuonna farmarit tehtiin Japanisssa ja sedan mallit Turkissa.

Kulut
Auto kuluttaa noin 6.2 ... 6.5 l/100 km ja moottori on 1.6 litrainen ketjukone. Tämä tarkoittaa sitä Tojotassa, että ketju pitäisi kestää koko koneen käyttöajan. Käytännössä autoon vaihdetaan öljyt, tulpat ja suodattimet.

Varaosia autoon on vaihdettu ja osat ovat: etuiskunvaimentimet, jarrulevyt eteen ja taakset, jarrupalat ja kasa polttimoita. Lisäksi tässä autossa takaluukun ikkunan liimauksen alla kukki ruoste. No, koska auto on meillä paalaukseen asti, niin se vaihdettin ja maksoi noin 1000 euroa.

Ajettavuus
Ajettavuus on melko surkea, jos sitä vertaa V60:n ajettavuuteen. Auto menee suoraan, mutta ohjaustuntuma on enemmän pelikonsolin luokkaa. Lisäksi, jos vain sellainen löytyy, niin ota ajonvakautusjärjestelmällä varustettu malli. Otin sen lisävarusteena ja en ole katunut. Auton vetopito talvella on heikko ja luistonesto auttaa huomattavasti. Renkailla on totta kai vaikutusta, jotka kannattaa vaihtaa 205/55 X 16" kokoon.

Muuta
Tällä autolla on haettu aika moneen muuhun pihassa seisoneeseen autoon varaosia. Olen kyllä itse yllättynyt kuinka hyvää laatua Englannissa pystytään tekemään jos laadunvalvonta toimii.

Kytkin on melko hentoisen tuntuinen, mutta vaimon käytössä toimii ja ei ole vaihdettu. Korjauskirjan voi ostaa kirjahyllyyn odottamaan, mutta aika vähän on sitä tullut luettua. Osat on helppo vaihtaa ja ne vaihtuu nopeasti omassa autotallissa.
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: 311 - 02.09.2018, 14:33:42
Kiitos, "matalaut"

Hyvää settiä laitoit, vaikuttaa siis kestävältä ja huolettomalta peliltä.

Onko Corollanne myös tuollainen 3D HB 1,6 3ZZ-FE moottorilla ?
Mites paljon on Corollaanne noita kilometrjä kerääntynyt ?
Miten usein olet noita öljyhuoltoja tehnyt ?

Tuota kytkintä kyllä hiukan lerpaksi kutsuisin, kun on tottunut viimeaikoina V70:n polkimeen,
mutta lienee varmaan ihan normaali 130tkm ajetulla (?) Pitää ja pelaa ainakin ihan ok.

Tuolla seiteillä on tuosta ajovalopolttimien kulutuksistakin tarinaa ja jäänyt käsitys, ettei ole vika
vaan ominaisuus. Niitä vaan menee ja lamppukauppias hieroo karvaisia käsiään, kun jo hyvinkin
tutuksi tullut Corolla-henkilö saapuu tiskille..

Kesärenkaina näyttää olevan 195/60/15 Hakka Greenit ja talvirenkaina 185/65/15 Hakkapeliitta 8:t,
molemmat lähes uuden veroiset, joten ei niitä oikein raatsi vaihtamaan ainakaan nyt ryhtyä.


Kerroit tuosta omasta ruosteongelmasta takalasin seutuvilla.
Katselin vaan auton mukana tulleiden pumaskojen ohessa ollutta esitettä, jossa aika laajasti kuvattiin
autossa käytettyjä sinkittyjä koripeltejä jasen mukaan vain kattopelti olisi sinkitsemätön.
Ilmeisesti nämä ovatkin varsin ruostevapaita autoja sen perusteella, mitä on nähnyt ja kuullut.

Omia kokemuksia näistä Toyotoista on vain muinaisuudessa Corolla & Carina -74:n muodossa ja jäänyt käsitys,
että teknikka oli tuolloinkin tosi vahvaa kun taas korit ruostumisen suhteen eivät.
Ilmeisesti kuitenkin 30 vuotta on opettanut Toyotallekin ainakin jotakin näistä Suomen karuista olosuhteista.
Ajo-ominaisuuksien suhteen ei ihmeitä noista voi lausua, ehkä polkuauton luokkaa näihin nykyisiin etuvetoihin
verrattuna. Näistä pienemmistä etuvedoista ei ole paljoakaan omaa kokemusta, kun on tullut ajeltua näillä
hiukan isommilla, Mazda 6 & V70.

Mahtaako tulla mieleen muuta faktaa & ohjetta, jonka näkisit olevan tärkeää tuolle Corollan jatkuvuudelle,
mielelläänhän kuulisimme käyttäjän omakohtaisi kokemuksia aparaatista ?

Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: mulugren - 02.09.2018, 21:03:48
Olen kyllä itse yllättynyt kuinka hyvää laatua Englannissa pystytään tekemään jos laadunvalvonta toimii.

Kun on prosessit kunnossa ja tuote suunniteltu sen mukaisesti niin tuotanto voidaan pystyttää mihin vain. Laadunvalvonnalla ei varsinaisesti tehdä laatua koska sillä vain havaitaan että kakkaa pukkaa. Oleellista on estää kakan syntyminen jo suunnitteluvaiheessa ja tehdä sen synnyttäminen tuotannossa mielellään mahdottomaksi.

Toyotahan on näissä asioissa nimenomaan ollut pioneeri ja heidän kehittämää kuuluisaa Toyota Production Systeemiä apinoi nykyään kaikki ja hyvä niin. Tärkein periaate jatkuva prosessin kehittäminen jne. Kuka vain voi pysäyttää linjan mikäli havaitsee laadun vaarantuvan. Ei tarvi olla Oberbannfuhrer ;D Mikäli löytyy virhe on nosteltava maljoja koska voidaan taas opia ja parantaa. No ei maljat liene virallisesti kuulu TPS:ään mutta kuvainnollisesti
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: matalaut - 02.09.2018, 23:32:00

Onko Corollanne myös tuollainen 3D HB 1,6 3ZZ-FE moottorilla ?
Mites paljon on Corollaanne noita kilometrjä kerääntynyt ?
Miten usein olet noita öljyhuoltoja tehnyt ?

Tuolla seiteillä on tuosta ajovalopolttimien kulutuksistakin tarinaa ja jäänyt käsitys, ettei ole vika
vaan ominaisuus. Niitä vaan menee ja lamppukauppias hieroo karvaisia käsiään, kun jo hyvinkin
tutuksi tullut Corolla-henkilö saapuu tiskille..

Kerroit tuosta omasta ruosteongelmasta takalasin seutuvilla.
Katselin vaan auton mukana tulleiden pumaskojen ohessa ollutta esitettä, jossa aika laajasti kuvattiin
autossa käytettyjä sinkittyjä koripeltejä jasen mukaan vain kattopelti olisi sinkitsemätön.
Ilmeisesti nämä ovatkin varsin ruostevapaita autoja sen perusteella, mitä on nähnyt ja kuullut.

Mahtaako tulla mieleen muuta faktaa & ohjetta, jonka näkisit olevan tärkeää tuolle Corollan jatkuvuudelle,
mielelläänhän kuulisimme käyttäjän omakohtaisi kokemuksia aparaatista ?

Kyllä autossa on tuo sama moottori ja parhaiten toimii kun kierrättää 2000 .... 3500 rpm:n paikkeilla. Moottori jopa tuntuu tykkäävän kierroksista.

Autolla on nyt ajettu vaimon hellässä huomassa nyt 135 000 km ja pääosin 10 - 15 km:n päiväajoja. Auto ei juuri talvella pääse normilämpöön ja kytkin on aika kovilla kilometreihin nähden, koska matka sisältää useita risteyksiä. Vaimo, joka ei ole mikään motorsport ihminen, valittaa ohjauksesta, mutta kestää sen kun auto ei jätä tielle.

Lyhyistä ajoista johtuen autoon vaihdetaan kerta vuoteen öljyt ja yllättävän edullista se on Toyotan omassa Aktiivihuollossa. Pidän auton korjaamisesta ja siksi puran jarrut joka kerta kun renkaat vaihdetaan. Takana olevat jarrusatulan liu'ut jumittaa, koska liukujen kumit turpoaa aikaa myöten. Niitä kannattaa seurata. Ekat levyt takana kului juuri siksi. Taitaa kuulua myös Toyotan huolto-ohjelmaan eli joka toinen huolto he avaavat jarrut.

Ajovalot vaihtuu kätevästi sivulle taitetuilla pihdellä tai sitten pitää olla kätilön kädet. Oikean puoleinen lamppu on aika ikävässä paikassa. Polttimot vaihdan molemmille puolille heti kun toinen pimenee. Siinä saa kätevästi varapolttimon jos sellaista sattuu tarvitsemaan.

Se ruoste takaikkunan liimauksen alla oli mielenkiintoinen ja kävin asiaa läpi korjaamolla. Pelti oli syöpynyt aika syvälle, joten ostin kokonaan uuden takaluukun. Huhujen mukaan katto ei ole sinkitty, mutta eipä tuo takaluukku herättänyt luottamusta. Takavalojen päällä oleva takaluukun sisäpuolella oli myös pieniä ruostepisteitä, jotka hioin pois ja maalasin.

Katsastusmiehiltä olen kysellyt mihin pitäisi kiinnittää huomiota, niin jarrut tulee aina ensimmäisenä. No, kun avaan jarrut kahteen kertaan vuodessa niin ero akselilla on 1-2 % katsastuksessa. Leima tulee sen jälkeen helpommin  ::) Väittäisin, ettei tässä mallissa ole tyyppivikaa, joka voisi nousta esiin. Yksittäisiä vikoja voi tietysti tulla ja huoltamattomana Corollakin hajoaa.
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: Slowman - 03.09.2018, 10:18:32
Sen verran tähän Corolla-keskusteluun että ruostesuojaus ja sen ylläpito esittää melkoisen tärkeää osaa näissä, tekniikka tosiaan kestää mutta kori ei vieläkään ole ikuinen ;) Vaimon auto, jonka hän uutena hankki vuonna 2003, antaa nyt orastavia merkkejä siitä että huolellisempi korin suojaus olisi ollut aikoinaan paikallaan. Olisi kai niin tehtykin jos olisi ollut tiedossa se että auto lähtee häneltä enää paaliin, eli tarkoituksena olla se yksi ja ainoa omistaja koko kierroksella :D
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: Dmies - 03.09.2018, 13:35:17
Sitten havaintoja noin yleensä autonhankinta-casesta::
-yksityisillä aivan järjettömiä hintapyyntejä ajokeistaan kuten kylläkin joillain likkeilläkin näyttää olevan,
ei siis ilmeisesti mikään kiire saada myydyksi ja siksipä lojuvat tuolla listoilla viikkoja/kuukausia
-yksityiset & yrityksetkin laittavat tuotteensa myyntiin, mutta ei sitten vastata asiallisiin kyselyihin lainkaan, miksihän ?
-sitten jos vastataankin, se on jotakin ympäripyöreää jargonia ja kun esittää sitten helppoja ja täsmällisiä lisäkysymyksiä,
loppuu informaation jako siihen, miksihän ?
-jos/kun sitä infoa sitten saa jotenkin nyhdetyksi ulos, selviääkin siitä erittäin hyväkuntoisesta yksilöstä kaikenlaista,
jonka olisi voinut kertoa hetikin: -tuulilasi halki, vetarin kumit risat, kyykännyt katsastuksissa usein,
kuhmuja/klommoja/skraadeja yms. siellä & täällä, täydellinen HK osoittautuukin enemmän tai vähemmän epämääräiseksi,
joskun lähes omatekoiseksi muistilistaksi, dokumentit varsin epämääräisiksi kuittinipuiksi jne.

Näitä kysymyksiä vaan tavan ostaja esittää, kun haluaa selvittää itselleen, minkälaisesta tuotteesta on kysymys ja mikä sen tuotteen
realistinen arvo voisi olla ja jatkuuko kiinnostus vielä tuotteeseen. Rehellisiä vastauksia tuotteesta siis etsitään, Trafi on hyvä apu, 2€...
Ilmeisesti myyjä odottelee saapuvaksi sitä jotakin Lökäpöksy-Einaria, joka lampsii paikalle akan tai äitinsä antaman rahanipun kanssa ja
parilla renkaanpotkulla, ratin ja vaihdekepin vemputuksella tekee kaupan, kun on niin hyvän värinen ja kiiltäväkin tämä auto..

Varmaankaan useimmat eivät lukeudu näihin em. ostajatyyppeihin vaan haluaa sitä oikeaa faktaa kiinnostuksensa ja ostopäätöksensä tueksi.
Säästyisi vaan rutosti aikaa & vaivaa kaikilta, kun se myyjäkin ymmärtäisi, että tuote lähtee nopeasti pihasta, kun hinta/laatu ovat balanssissa.
Tällaista se kaupanteko joskus on, valitettavasti.

Kiitos vaan hyvistä vinkeistä ja aktiivisesta keskustelusta aiheesta ja hiukan sen vierestäkin. Aina oppii jotain uutta näinkin.  ;)
Jep tuli tässä itelläkin hommattua 2002 e12 toyota corolla käyttöautoksi. Tuli kans huomattua tuo, kun autoa etsi, että melko hyviä hintoja osaavat pyytää tai sitten jos on joku halvempi niin on jotain isompaa vikaa, että tarkkana saa olla. Pitkään tuli nyt kytättyä ja kuopiosta autoliikkeestä bongasin tuon nykyisen käyttöauton.

Tuossakin vaan oli muutama sudenkuoppa, kun nettiauton kuvissa auto näytti hyvältä ja autosta soitin niin myyjä sanoi, että ei oikeastaan muuta vikaa korissa oo, että tuulilasi halki alalaidasta ja katossa tuulilasin yläpuolella pari pientä ruoste paikkaa.. Noh paikalle päästyäni katselin autoa niin ne pari pientä ruostepaikkaa oli jotain 10cm x 5cm ruoste paikkoja. Korissa oli myös sanomista enemmän. Kuskin etulokasuojassa oli lommoja, vänkärin etuovessa oli lommoja, vänkärin helmassa lommoja, etupuskurista oli jostain kohti lähtenyt maali ja alalippa oli poikki, kuskin etu ja takaovessa oli nirhaumaa + erinäköisiä naarmuja ympäri koria. Suurinosa naarmuista varmaankin lähtee myllyttämällä, mutta vähän meinasi tympäistä, kun sanottiin, että autossa/korissa ei ole mitään isompaa vikaa. Niin ja sitten sai vääntää myös välirahasta, kun ei se vaihdossa antama mazda vm-00 ollut mitenkään priima ja leimakin alkoi olemaan loppu.   
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: jonze - 03.09.2018, 14:38:20
Mä kävin katsomassa erästä rs octaviaa porvoossa sellases liikkees minkä logos vihreetä niin soitin ja kysyin että onko jälkiä korissa niin vastasi että ei ole kuin pari kiven iskua keulass. paikalle kun pääsi niin toisesta kyljestä ja katosta lakka irtoili ja ovet ihan kolhuilla ja naarmuilla. Myyjä totesi että voidaan kyl maalata toiset ovet ja vähän kattoa  :2funny: kerroin mielipiteeni ja lähdin pois  :idiot2:
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: 311 - 08.09.2018, 22:37:53
Joo,
Enpä vielä tiedä, mitä tuleman pitää, mutta ainakin toistaiseksi näyttää tosi hyvältä.
Tyttö on kovin, kovin tyytyväinen ja Toyota 3D 1,6 Sport palvellut aivan odotetusti.
Tyyräillyt autolla aika tavalla ja kävipä tuossa sen pihallamme pesemässäkin,
kun on noita itikoitakin kliistaraantunut aika tavalla sinne etupäähän ja  tuulilasiin.
 
Soitto ja varsin pitkä keskustelu entisen omistajan kanssa - tosi mukava vanhempi herrasmies -
vahvisti, että hankinta on kyllä varmaankin onnistunut.

ps.
Houkuttaisi kyllä hommata vastaava farkku-malli vaimolle (=itelle  ;D) työmatkakulkineeksi
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: Wehgi - 08.09.2018, 22:51:20

ps.
Houkuttaisi kyllä hommata vastaava farkku-malli vaimolle (=itelle  ;D) työmatkakulkineeksi

Älä sattana, vituttais jo työmatkalla ennen kuin saapuis töihin.  :idiot2:
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: 311 - 08.09.2018, 23:02:15
Ai hittolainen.. :o

Mikä lienee pointtisi, huono tuoteko kyseessä, kokemuksia/pettymyksiä ?
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: Jambo - 08.09.2018, 23:04:00
Onhan tollanen Corolla varmaan vannoutuneelle volvoilijalle ankea kinneri
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: 311 - 08.09.2018, 23:14:51
Nooh...
Jos kulkemisen taso/laatu ei ole enää niin kovin tärkeää, varmaan esitetty vaihtoehto voisi olla perusteltu.

Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: Wehgi - 08.09.2018, 23:29:32
Minulla työmatka reilun kaksi kilometriä. Mietin yhdessä vaiheessa, että olisin vaihtanut omani hybridicorollaan. Mutta että olisin vaihtanut täysin varustellun Volvon njeekekrimallin Corollaan.  :idiot2: Maksan mielelläni muutaman euron kuussa mielelläni enemmän siitä enemmän, että kaikki käy just eikä melkein omiin säätöihin, ajamani autoni on tehokas, hiljainen sekä turvallinen

Ja olen yhtä Aurista ajanut. Toiste en.
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: HammerDown - 08.09.2018, 23:47:43
Voisiko sanoa näin, että joillekkin autoilu on vain siirtymistä paikasta toiseen? Mielellään mahdollisimman helposti ja edullisesti.

Toiset haluaa tehdä sen mahdollisimman mukavasti, nopeasti etc.

Ja sitten ollaan me, joille se on elämäntapa. Vaikka s@@tana hampaat irvessä... ;D
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: mulugren - 09.09.2018, 05:51:40
Nooh...
Jos kulkemisen taso/laatu ei ole enää niin kovin tärkeää, varmaan esitetty vaihtoehto voisi olla perusteltu.

Niin millä lailla nämä Volvot on erinomaisia esimerkiksi uudehkoihin Corolloihin verrattuna? Itsellä päässyt unohtumaan kun tuon XC60 kanssa nyt vuoden verran tätä yhteiseloa ollut ::) Rengasmelua piisaa, alusta pintakova ja voisi kuvailla "tutisevaksi" kuten oli aiempikin Volvo, paikat narisee/nitisee, vaihdelaatikkokin jo käytetty auki, katon etureunassa ruostetta.. Mistä kohtaa sitä laatua löytyy että osaan katsoa? ::)
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: hessu80 - 09.09.2018, 10:06:07
Volvohan on vain siirtymävaihe siihen että olisi varaa ostaa saksalainen premium (laatu) merkki. Paitsi että pitää hintansa niin huonosti, että tavoite karkaa koko ajan kauemmaksi  ;)
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: Mustalaatikko - 09.09.2018, 14:50:46
Kahden kilsan matkaan fillari on vahva
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: matalaut - 09.09.2018, 21:39:07
Volvohan on vain siirtymävaihe siihen että olisi varaa ostaa saksalainen premium (laatu) merkki. Paitsi että pitää hintansa niin huonosti, että tavoite karkaa koko ajan kauemmaksi  ;)

Heh, mikähän mahtaa olla saksalainen laatumerkki?

BMW, ei. Kaverin autosta hajosi luovutusajossa moottori. Auton ohjaus on samalainen kuin japanilaisissa, paitsi että lehdet kertovat ohjauksen olevan aktiivinen. Japanilaisissa se on tunnoton.

VW & Audi, ei. Tyyppivikalista sama, merkki keulalla eri.

MB, menee ehkä tässä kohtaa laatumerkkiin. Ohjausvaste ohut. Auton kestävyys on samaa luokkaa Nissanin kanssa eli ajellaan parhaimmillaan yli 600 000 km.
 
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 09.09.2018, 21:46:25
Vanhat W124 mersuthan ovat alustarakenteeltaan melkein kuin lada, apusimpukka-ohjauksineen ja etujousitukseltaan, sulakkeetkin samanlaiset bakeliitit ja sähkövikoja niiden takia jonkin verran. Todella antiikkinen alustarakenne. Liekkö uudemmissakaan edistystä tapahtunut. Eikös bemareissakin ollut jakoketjuissa ongelmaa, kuten vag-romuissa...Muistelen kans että väyrysissä olleissa 2.9TD (OM 602.982), koneissa hajosi syöttöpumput aika usein ja CDI kalliit suutinremontit. Vitotkin taitavat olla aika susia kuulema. Onhan mersun esikammiostakin mennyt välillä kansiakin halki....Eihän nissani mitenkään kestä 600tkm, kun kori katoaa ennen sitä....
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: Mustalaatikko - 09.09.2018, 22:10:46
Kaveri sai diesel-Primeran ajettua johonkin 500tkm asti ongelmitta kunnes se meni lunastukseen kun toinen samanlainen ajoi kolmion takaa eteen.
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: hessu80 - 09.09.2018, 22:33:30
Heh, mikähän mahtaa olla saksalainen laatumerkki?
Toinen tykkää äireestä ja toinen tyttärestä... Pääasia että tykkää  :-*
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: jogiin - 09.09.2018, 22:47:29
Mulla on tossa talviauton virkaa hoitava C4 koppanen -95 vm A6 quattro 2.8 v6:lla  :D 466,5tkm nyt mittarissa  8) Sil on nyt mun toimesta ajettu 11,5tkm perus huoltosetin jälkeen ja ei maistu öljy ja vedotkin tallessa  8) Takaa antautu oikeelta joko sisempi tai ulompi vetonivel mutta samalla ne tuli molemmat vaihdettua ja nyt on emäntä sillä töihin lasketellu 1,5tkm muutamassa viikossa. Onhan tuolla ikää ja kilsoja mutta se vaan mennä porskuttaa  :pomo: S* Pirun lepposa etenijä 8)

E: Muistin just että on tossa ny vajaa litra lisätty jo öljyy vaihdon jälkeen
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: matalaut - 10.09.2018, 21:46:50
Toinen tykkää äireestä ja toinen tyttärestä... Pääasia että tykkää  :-*

Niin, sana laatu tarkoittaa montaa eri asiaa. Laatu voi olla: meluttomuus, mukavuus, ajettavuus, vikaantumattomuus, tehokkuus, huollettavuus jne. Moni mieltää laadun siihen, että autossa ei ole vikoja. Minä pidän Toyotan ajettavuutta vikana ja oli minulle asia jonka mietitytti ostotilanteessa. Kyseessä oli siis ihan uuden auton osto.

Toinen tykkää äidista, toinen tyttärestä ja on olemassa niitä, joille käy isäkin :-)
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: mulugren - 13.09.2018, 21:02:46
Niin, sana laatu tarkoittaa montaa eri asiaa. Laatu voi olla: meluttomuus, mukavuus, ajettavuus, vikaantumattomuus, tehokkuus, huollettavuus jne. Moni mieltää laadun siihen, että autossa ei ole vikoja. Minä pidän Toyotan ajettavuutta vikana ja oli minulle asia jonka mietitytti ostotilanteessa. Kyseessä oli siis ihan uuden auton osto.

Toinen tykkää äidista, toinen tyttärestä ja on olemassa niitä, joille käy isäkin :-)

Niin, laadun määritelmähän on loppuviimeksi hyvin yksiselitteinen. Laadukas tuote täyttää asiakkaan odotukset. Piste.

Joku odottaa tuotteen kestävän eikä mitään muuta ja joku toinen ei välitä kestosta mutta odottaa jotain ajoelämyksiä tai vastaavaa. Joku ei välitä kummastakaan vaan hänelle tärkein asia on esimerkiksi ulkonäkö tai ympäristöystävällisyys.

Itselle on kahden Volvon jälkeen tullut selväksi että Volvo ei ole minulle laadukas tuote. Kunnossa ollessaankaan ei toimi odotetusti. Saksalaiset eivät ehkä kestä mutta ainakin hetken aikaa on hymy huulilla eli silloin kun tuote on kunnossa. Minua suunnattomasti kyrsii piittaamattomuus viimeistelystä eli moni asia on tehty "sinne päin". Välillä tulee fiilis että tuotantolinjalla vasta hokattu että tämäkin pitää jotenkin kiinnittää eli pora käteen sitten.. Ehkä tämä on seurausta skandinaavisesta suuripiirteisyydestä jonka juurisyy on ehkä kallis työvoima eli asioita ei ole varaa vetää finaaliin. Tulisi kertakaikkiaan liian kalliiksi. Brändi kuitenkin vielä ihmisiä viehättää niin uhkapeli jatkuu ??? Mutta kuten aina niin kuluttajien kosto on armoton. Sen on saanut tuta moni valmistaja
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: hessu80 - 14.09.2018, 08:29:48
Niin, laadun määritelmähän on loppuviimeksi hyvin yksiselitteinen. Laadukas tuote täyttää asiakkaan odotukset. Piste.

Joku odottaa tuotteen kestävän eikä mitään muuta ja joku toinen ei välitä kestosta mutta odottaa jotain ajoelämyksiä tai vastaavaa. Joku ei välitä kummastakaan vaan hänelle tärkein asia on esimerkiksi ulkonäkö tai ympäristöystävällisyys.

Itselle on kahden Volvon jälkeen tullut selväksi että Volvo ei ole minulle laadukas tuote. Kunnossa ollessaankaan ei toimi odotetusti. Saksalaiset eivät ehkä kestä mutta ainakin hetken aikaa on hymy huulilla eli silloin kun tuote on kunnossa. Minua suunnattomasti kyrsii piittaamattomuus viimeistelystä eli moni asia on tehty "sinne päin". Välillä tulee fiilis että tuotantolinjalla vasta hokattu että tämäkin pitää jotenkin kiinnittää eli pora käteen sitten.. Ehkä tämä on seurausta skandinaavisesta suuripiirteisyydestä jonka juurisyy on ehkä kallis työvoima eli asioita ei ole varaa vetää finaaliin. Tulisi kertakaikkiaan liian kalliiksi. Brändi kuitenkin vielä ihmisiä viehättää niin uhkapeli jatkuu ??? Mutta kuten aina niin kuluttajien kosto on armoton. Sen on saanut tuta moni valmistaja
Vaihda parempaan... Ford-yhteistyö valitettavasti näkyy laadussa ja viimeistelyssä. Nyt kuitenkin uuden sukupolven muotoilu ja viimeistely sisätilojen suhteen on paremmalla tolalla. Ei kitise eikä natise. Ajo-ominaisuudetkin ovat ainakin lähellä saksalaisia kilpailijoita ellei jopa paremmat. Tiedä sitten, paljonko kiinalaisomistuksella on osuutta asiassa. Vai onko kyse vain siitä, että Focuksen ja Mondeon osia on käytössä vähemmän. Tekniikan kestosta ei tietysti voi uuden auton osalta tehdä pitkälle meneviä päätelmiä, mutta toisaalta valtaosin sama tekniikka on ollut käytössä jo vm. 2014 asti. 200 tkm pitäisi mennä ilman koneremonttia...
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: Korppi - 14.09.2018, 22:25:48
Niin, laadun määritelmähän on loppuviimeksi hyvin yksiselitteinen. Laadukas tuote täyttää asiakkaan odotukset. Piste.



Paitsi että toisinaan ostajalla voi olla kohtuuttomat odotukset, kun on kerrankin maksettu itsensä kipeäksi. Toisaalta toisinaan ei kehdata myöntää, että nyt on työnnetty käsi syvälle.
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: HammerDown - 14.09.2018, 22:43:41
...200 tkm pitäisi mennä ilman koneremonttia...
*taavih->

 :2funny: :2funny: :2funny:
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: hessu80 - 14.09.2018, 23:13:38
*taavih->

 :2funny: :2funny: :2funny:
Hymy hyytyy viimeistään siinä kohtaa, kun öljyä kuluu enemmän kuin dieseliä. Ja tämä tilanne tulee todennäköisesti vastaan siinä 200-300 tkm välissä.
Nyt kun mittarissa on vasta 9 tkm, ei varsinaisesti huoleta vielä.
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: mulugren - 19.09.2018, 22:00:09
Hymy hyytyy viimeistään siinä kohtaa, kun öljyä kuluu enemmän kuin dieseliä. Ja tämä tilanne tulee todennäköisesti vastaan siinä 200-300 tkm välissä.
Nyt kun mittarissa on vasta 9 tkm, ei varsinaisesti huoleta vielä.

Uh, meinaat et VEA:ssa vieläkin olisi noita onkelmia? On se kyllä helkkari jos noin ???

Paitsi että toisinaan ostajalla voi olla kohtuuttomat odotukset, kun on kerrankin maksettu itsensä kipeäksi. Toisaalta toisinaan ei kehdata myöntää, että nyt on työnnetty käsi syvälle.

Asiaa. Lueskelin omistajien kirjoituksia joissa kehuttiin että XC60 mukavin auto ikinä ja kaikkea sen suuntaista. Pelkää ylistystä. Ajattelin että ostanpa minäkin kerrankin viimeisen päälle mukavan&laadukkaan pelin nykyajan hilppeillä. No Vaimo tällä valtaosin ajaa ja ei valita mutta hänelle lienee riittää että on oikeanvärinen, SUV ja webaston saa kännykällä päälle :) Lisäksi avaimeton ajo ja automagically säätyvä istuin on myös kovaa valuuttaa.

Muutaman kerran on katse nauliintunut valkoiseen Q7 audiin.. Sinneköhän päin se kohtalo seuraavaksi kuljettaa ??? Mutta audin imago ei ehkä sopisi..
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: Slerbahuuli - 20.09.2018, 06:37:29
Jos autosta oikeasti tykkää, niin ei imagoa kannata murehtia.

Niitä "meneviä työmatkaruuhkan kiilaajia" on kuitenkin merkkiin katsomatta kaikkialla. Niin audissa, Kiassa, Toyotassa, Volvossa kuin Renaultissa.

Paras esimerkki tästä omakohtaisesti oli venäläinen työkaveri. Ensinnäkin venäläinen ja tykkäsi BMW:stä, tuohan on todella paha yhdistelmä.
Kuitenkin kaveri ajoi niin rauhallisesti ja siististi kuin toivoa osaa. Oli sosiaalinen liikenteessä, noudatti sääntöjä ja esimerkiksi moottoria huudatti kerran vuodessa (päästömittarilla). Kyseistä kaveria ei kiinnostanut muiden mielipide, hän itse tykkäsi.
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: Wehgi - 20.09.2018, 08:27:52
Niitä "meneviä työmatkaruuhkan kiilaajia" on kuitenkin merkkiin katsomatta kaikkialla. Niin audissa, Kiassa, Toyotassa, Volvossa kuin Renaultissa.


Itse olen huomannut, että naiset ovat nostaneet reilusti päätää tässä kiilailuissa ja perässähiihtämisessä. Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta kun olen taustapeilistä erottanut naiskuljettajan silmänvalkuaiset tai että he unohtavat väistämisvelvollisuudet  :idiot2:
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: mulugren - 20.09.2018, 14:16:26
Tarkoitin lähinnä valmistajan imagoa, en auton omistajien imagoa. Itseasiassa kaikki saksalaisbrändit on minun silmissä tunkkaisia perässähiihtäjiä. Valmistajat ja työntekijäjärjestöt muuta tee kuin itkevät sähköautojen vievän työpaikat ja lobbaavat kiivaasti kaikkea edistystä vastaan.
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: 311 - 09.11.2018, 20:08:20
Toyota Corolla-asiaa lyhyesti:

Tytön Toyota Corolla pelannut hienosti, on tykännyt ajella jo jonkun tuhannen eikä mitään kummempia ongelmia ole ollut.

Mainitsi tuossa vaan taannoin, että kytkintä painaessa kuuluu edelleen pieni narahdus tms.,kuten alussakin,
jolloin suhautin siihen työsylinterin käyttämään käpälään hiukan röppöä, kun vaikutti ääni tulevan siitä.
Tutkin pikaisesti ilmiötä nyt uudemman kerran ja ääni vaikuttaisikin tulevan käpälän toisesta päästä eli
sieltä paineasetelman päässä olevasta kipaleesta. Sinnehän ei suoranaisesti näe mistään, käpälän läpiviennin
suojakumin poistamalla ehkä peilillä voisi jotain havaita ja suhauttaa jotakin liukastetta kohteeseen..

Mahtaiskos jollakin tietäjällä olla parempaa näkemystä & kokemusta, mikä siellä narisee ?
Löytyiskös jostakin näppärästi räjäytyskuvaa kytkimestä ?
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: Slerbahuuli - 09.11.2018, 20:36:38
kuivuuttaan narisee jokin paikka.

---> kovaa ajoa vain. Narahtelee aikansa ja lopettaa, tai jos kytkin on kulunut, niin alkaa muuten oireilemaan (alkaa ottamaan ihan ylhäällä ja muuttuu kummallisen tuntuiseksi).

Nestetoimisilla kytkimillä kyllä likimain kaikki kohtaamani narinat ovat tulleet polkimelta, mutta voi paineasetelmakin "narahtaa". Kuuluuko ääni siis kone käydessä vai sammuksissa?

Jos vain sammuksissa, niin normaalia. Taitaa melkein kaikki paineasetelmat narahtaa kytkintä painaessa, mikäli kone on seis.


Paineasetelma on siis kytkimen osa. Itse kytkinlevy on paineasetelman ja vauhtipyörän välissä, paineasetelman tehtävä on puristaa kytkinlevyä lujasti vauhtipyörää vasten ja täten luoda riittävä kitka, jotta moottorin voima välittyy laatikkoon. Kytkintä painettaessa painautuu painelaakeri kytkimen paineasetelman "lautas/tähtijousia" vasten ja vapauttaa kytkinlevyn puristuksen.

On myös "vetäviä" paineasetelmia, mutta tojotassa en ole semmoiseen törmännyt.
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 09.11.2018, 21:12:06
Kytkin tosiaan pitää narinaa, joka kuuluu jos auto ei ole käynnissä. Ihan normaalia.

On myös "vetäviä" paineasetelmia, mutta tojotassa en ole semmoiseen törmännyt.
Eikös volkkareissa ole noita väärinpäin olevia asetelmia ollut.
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: mulugren - 09.11.2018, 21:20:13
Joo, ei kannata säikähtää narskahteluja. Etenkään Toyotan ::) Ja tämä ei ollut vitsi
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: Slerbahuuli - 09.11.2018, 21:36:32
Kytkin tosiaan pitää narinaa, joka kuuluu jos auto ei ole käynnissä. Ihan normaalia.
Eikös volkkareissa ole noita väärinpäin olevia asetelmia ollut.
En ole volkkareissakaan nähnyt (tosin niiden kytkinremonteista ei nyt niin kamalasti kokemusta), mutta PSA (peugeot, Shitroään) ainakin noita käyttää.

Joo, ei kannata säikähtää narskahteluja. Etenkään Toyotan ::) Ja tämä ei ollut vitsi
Ostappa Fiatti...
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: 311 - 09.11.2018, 22:21:25
Sorry, tietäjät.
Julkaisin hiukan puutteellisen vikakuvauksen aiheesta.

-narina kuuluu siis koneen käydessä tai ei, sama ääni
-ei kuulu auton sisätiloihin juurikaan, kun kone käy
-pidin sormea siinä työsylinterin käpälässä ja tyttö paineli kytkintä
ja narina vaikutti tulevan jostain sieltä käpälän toisesta päästä,
kytkinsysteemin sisältä
-heitin pikaisen lenkin autolla ja kaikki pelaa ihan normaalisti,
vaikkakin on aika lerpan oloinen, jos vertaa esim. Volvoon  ;)
-käppänällä takana nyt reilut 134tkm, joten kytkin vielä alkutaipaleella siis..

Kyse vaan nyt siitä, minkälaiset kalut siellä sisällä ovat eli mihin se liukaste menee, kun
sitä suojakumia raottelen ja suihkautan randomisti liukasteen sisään sinne jonnekin...
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 09.11.2018, 22:30:03
Ostappa Fiatti...
Ainakin 110-90 fiatissa nitisi painelaakeri yli 100 tunnin ajan, eikä se hajonnut. Tässä toyotassa tuo ääni lähtee luultavasti painelaakerin käyttövivusta, joka vähän natisee kuivuuttaan. Tuskin mikään vakava vielä on. Narskuuhan 240 Volvossakin kytkin aina painaessa, ainakin vaijerikytkimellä.
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: Elk - 09.11.2018, 22:35:31
Narskuuhan 240 Volvossakin kytkin aina painaessa.
Onkohan mun 240 sitten rikki kun ei narsku...
Otsikko: Vs: Käyttöauto
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 09.11.2018, 23:26:27
Onkohan mun 240 sitten rikki kun ei narsku...
Jos se sitten on rikki. Kannattaa varmaan tarkistaa kytkin tai sitten 2-polkiminen invalidimalli :-\....Kuuluu se narahdus 940 kytkimestäkin, jos tarkkaan kuuntelee...