Carcom Oy  Ateho

Mistä pitkiä pirranteriä?

  • 9 Vastauksia
  • 3647 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Mistä pitkiä pirranteriä?
« : 06.10.2018, 13:33:03 »
Niin, mun tarvisi hieman porttailla tuota imusarjaa, mikä mulle tulee, eli Volvo penta kahdelle kaasuttimelle, se Y-haaran pyoreä kohta pitäisi "teroittaa", lisäksi kanavan katon yläosaa joudutaan myös muokkaamaan. Kun ajattelin nostaa imukanavan kattoa noin 1.5-2mm koko yläosastaan heti mutkan jälkeen alkaisi hienoinen avartaminen, nimenomaan kanavan yläreunasta siten että kannessa tiivistepinnan kohdalla on imupuoli noussut n. 2mm.

Tarvin kuitenkin imusarjan porttaamiseen pitkiä pirranteriä, nuo muutama mitä mulla on on max 40mm varrella, ja hiomaalustankin pituus on vain noin 40mm, siis semmosen kumisen pyöreän mihin tulee semmonen vaihdettava sylinterinmuotoinen hiomapaperi.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Mistä pitkiä pirranteriä?
« Vastaus #1 : 06.10.2018, 14:54:24 »
https://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Terät/Pyörivät+viilat/385/Koneviilasarja%2C+pitkät%2C+HSS%2C+4-osainen/4214

Niin ja jostain toki saattaa löytyä ihan alumiinille tarkotettujakin teriä...
« Viimeksi muokattu: 06.10.2018, 15:04:06 kirjoittanut Jambo »
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Mistä pitkiä pirranteriä?
« Vastaus #2 : 06.10.2018, 20:17:23 »
Perhana, kun en tarvisi sarjaa, vaan yhden pallopäisen 10mm terän. Normaalipituuksille sitten mulla onkin jo muutama terä, joilla venttilinohjurin ja venttilin seetialueen väliä saadaan muotoiltua, venttiilitaskuksikin sitä kai kutsutaan.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Mistä pitkiä pirranteriä?
« Vastaus #3 : 07.10.2018, 20:37:00 »
Saatoin löytää ratkaisun, soitin tutulle sorvarille ja ehdotin seuraavaa: voiko 10mm akseliteräkseen porattuun 15-20mm syvyiseen 6mm reikään hitsata kiinni lyhyen pirranterän, jolloin voisin kokeilla aluksi yhteen toiseen kanteen tuon muotoista pakokanavaa, tarkoitan tuota kun ohjarin sivuilla on tuommoiset urat, niin kuin tässä kuvassa.



Mutta mitä luulette jos hitsaa 20mm syvyiseen reikään pyöreäpäisen pirranterän, niin saako sen niin suoraan hitsauksien jälkeen, että sitä pystyy porakoneella käyttämään, vai tuhoutuuko siinä pirranterä ja menee kaverille luvatut parikymppiä ja tuon 10mm terästangon hinta, jolloin jäisi kaikin puolin tappiolle. Hemmetti kun lähialueilla ei myydä noita pitkiä pirranteriä.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Mistä pitkiä pirranteriä?
« Vastaus #4 : 07.10.2018, 20:57:00 »
Eikö kannattais malttaa pari päivää ja tilata terät? Poranterille ollaan joskus tehty vaikka millasia virityksiä, mutta vingun terä vaatii kierroksia vähän reilummin, joten tollasten terien hitsailu ynnä muut viritykset ei oikein nappais. Katoppa vinkus kupeesta jos on tarraa jäljellä josta näkyy kierrosnopeus  ;)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Mistä pitkiä pirranteriä?
« Vastaus #5 : 08.10.2018, 12:14:40 »
Kun tietäisikin mistä saisi vain yhden terän, just nyt ei oo koko sarjaan rahaa. Btw, tänään ostin yhden pirranterän lisää ja niitä on nyt mulla käytössä 3. Samalla ostin 10mm tankoa 25cm.

Katkaisen sen 10mm tangon 150mm pitkäksi ja sorvissa tehdään siihen päähän ensin 25mm pitkä reikä halkaisijaltaan 6mm ja sitten siihen "päälle" tehdään 10mm pitkä reikä 7mm halkaisijaltaan. Tavoitteena olisi saada tuosta jatkosta sellainen, että siihen voisi vaihtaa terän tarvittaessa. Ostin kuumaliimapistoolin, pitää kokeilla ensin sitä terää sinne reikään, sitten pyöräyttää terän juureen ihan reilusti sitä kuumaliimaa ympäri tapin toki ja sitten vaan painettaisiin terä pohjaan, jolloin ne kuumaliimat jäisi siihen 7mm halkaisijaltaan olevalle alueelle.

Ja aina kun haluaisi vaihtaa terän, niin ei muuta kuin kosaanilla lämpöä ja terä ulos, kuumaliimat uuteen terään ja terä sisään. Sitä en tiedä lämpeneekö nuo pirranterät kuinka paljon, mutta sen tiedän että porakoneenkin kierrosluvulla ehjä terä kyllä syö alumiinia aikasta hyvin, myös porakoneella, yks kaverikin kun oli oman kantensa portannut niin oli käyttänyt jossain vaiheessa porakonetta, ilmeisesti pirra oli särkynyt tms.

Mitä luulette, kannattaako ensin ottaa varmuuden vuoksi tangosta muutama kymppi, jotta se olisi varmasti suora, kai se täytyy tehdä. Muuten tälläisen patenttityökalun toiminnan näkee sitten kun sen tekee, ja jos kuumaliima ei pidä, niin aina sinne voi hitsata terän kiinni. Mutta luulen itte kyllä että jos terän juureen pyöräyttää kunnon knöölin sitä kuumaliimaa ja työntää terän heti jatkopalaseen sillain että ylimääräiset liimat tursuaa ulos niin kyllä luulisi pitävän. Voisihan sen jatkopalan tehdä vaikka 17cm pitkäksi ja jatkopalan toisen pään voisi sorvata 6mm mittaan, jolloin se menisi pirraankin, silloin olisi melkein sama ottaa melkein sinne terään asti tanko 6milliseksi, sillon se toisaalta voisi helpostikin vääntyä, paras varmaan vaan pyörittää sitä porakoneella, kyllä ne terät sitä alsaa riittävän hyvin syö vaikka kierroksia ei niin paljon olekkaan.

Sitten vaan harjoitustyönä pitää tehdä ylijäämäkanteen pakokanavat uusiksi ja harjoitella vaan sitä terän käyttöä, jos sitä joskus oppisi porttaamaankin.

Tietääkö kukaan paljonko Volvon 530 kansi virtaa vakiona, niin tuota omaa kosusen porttaamaa voisi mitata ja ottaa lukemat ylös ja kattoa, että kannattaako niitä venttiilien ohennuksia ja kanavien tasoituksia yms. juttuja tehdä. Itse luulen että olen saanut jo nyt tehdyillä toimilla imukanavaan varmaan 10% virtauslisän, ellei jopa 20%, mutta tärkeää olisi että se pakopuoli saataisiin siihen 70% imupuolesta, luulen että isommalla venttiilikoolla ja kanavan porttauksella voisi pakopuoli virrata yllättävän hyvin, en sitten tiedä Kosusen porttauksista juuri muuta kun että mies tekee laatutavaraa, onhan ne niitten nettisivuilla olevat kannetkin aikasta hyvän näköisiä. Hintaahan sille kannelle sitten kyllä kertyy, nokka-akselin kanssa varmaan lähemmäs tonni ja se nokka ei ole oikeasti kallis, alle 150€. Että ei se turbokoneisenkaan kansihomma niin halpaa lystiä ole.

Ps. sori, jäin taas jaarittelemaan.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Mistä pitkiä pirranteriä?
« Vastaus #6 : 08.10.2018, 12:23:53 »
Tai jos ostaa suoraan pitkävartisen koneen? ???
https://www.puuilo.fi/Tamforce-Paineilma-suorahiomakone-pitkae

242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Mistä pitkiä pirranteriä?
« Vastaus #7 : 08.10.2018, 15:49:58 »
Kiitos erittäin hyvästä vinkistä, tuommoinen on hankittava.
Mutta mulla on 70€ maksava hieno elinikäisen takuun omaava pirra.
Ja jos ei muuten, niin saapahan kaveri viikonlopuksi kaljarahat, ja on kalliille sorvillekkin jotain käyttöä.  :D

Saa nähä toimiiko tuo mun suunnittelema kiinnityssysteemi edes, jos ei toimi, niin tulipahan ostettua pirranterä.  :2funny:

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Mistä pitkiä pirranteriä?
« Vastaus #8 : 09.10.2018, 15:17:47 »
Älä kovin lähellä sitte oo ku se 2-osanen terä osuu kanavan seinämään..se tulee silmille.

En sano että olen ammattilainen kansihommissa mutta n.50kantta tehneenä voin sanoa että porakoneella ja alumiini terällä ei tasasta jälkeä saa, ku ei tasasta oikein tahdo saada vinkullakaan. Mulla menee pelkkien imujen tekoon 8-12h riippuen tuleeko stanuilla vai isoilla venoilla..pakoset tekee nopeemmin.

Jos maltat odotella jonkun viikon ni multa sais 150mm pitkiä aluteriä.

Tietysti multa saa valmiin kannenki :)
std venoilla hintaan 420€ ja 46/38 venoilla +170 tohon rahaan on välykset säädetty..edellyttäen että mulle nokka toimitetaan
« Viimeksi muokattu: 09.10.2018, 15:24:56 kirjoittanut exclusive »
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Mistä pitkiä pirranteriä?
« Vastaus #9 : 09.10.2018, 20:07:20 »
Älä kovin lähellä sitte oo ku se 2-osanen terä osuu kanavan seinämään..se tulee silmille.

En sano että olen ammattilainen kansihommissa mutta n.50kantta tehneenä voin sanoa että porakoneella ja alumiini terällä ei tasasta jälkeä saa, ku ei tasasta oikein tahdo saada vinkullakaan. Mulla menee pelkkien imujen tekoon 8-12h riippuen tuleeko stanuilla vai isoilla venoilla..pakoset tekee nopeemmin.

Jos maltat odotella jonkun viikon ni multa sais 150mm pitkiä aluteriä.

Tietysti multa saa valmiin kannenki :)
std venoilla hintaan 420€ ja 46/38 venoilla +170 tohon rahaan on välykset säädetty..edellyttäen että mulle nokka toimitetaan

Kiitos tarjouksesta, mutta mulla on jo kannentekijä katsottuna ja olen hänen kanssaan sopinut että sovitetaan 46/38 venttiilit, imupuoli putsataan ja sovitetaan isompi venttiili, pakopuolellekin sovitetaan isompi venttiili, mutta pakopuolelle tehdään ns. täysi porttaus. Näin saadaan imu ja pako -virtaukset ainakin sinne päin, turbossa kun pakokanavan olisi hyvä virrata 70% siitä mitä imukanava virtaa. Tätä ei kyllä imupuolen isompi venttiili paranna, mutta se parantaa silti kokonaisvirtausta. Siksikin päätettiin laittaa isommat imusetkin, että imu ja pakoventtiilit olisivat yhtä pitkiä, eli 112mm, näihin ei välttämättä tarvita edes lash cappejä, mulle hiotaan vx3 akselista uusi jyrkempi akseli joka tuottaa tehoa vielä reilusti 7000rpm päälle.

Mutta pitkät alumiiniterät kyllä kiinnostaa, mulle on nimittäin jenkkilästä tulossa yksi imusarja, joka olisi hyvä saada silotelluksi kunnolla, lisäksi mun pitäisi vähän mallintaa imusarjassa olevaa Y-haaraa, että tehdäänkö siitä terävä, vai tylppä, maalaisjärki sanois että terävä, tuossa siis yksi isompi kanava jakautuu kahdeksi pienemmäksi, jotka menevät sylinterinkanteen ja orgiksenahan se on jotain muuta kuin optimaalisesti virtaava, pitäisi melkein tehdä pieni virtauspenkki tuon imusarjan hiontaan, tai voisin kysyä kaverilta joka kantenikin porttaa, että voisiko hän portata imusarjankin, hänellä kun on virtauspenkki.

Mutta kyllä mä taidan ennemmin ite sen imarin kanavat siloitella, onpahan itelläkin jotain tekemistä eikä vain aina teetä kaikkea muilla. :)

Mitenhän saisi tehtyä pienen, semmosen volvon imukanavalle sopivan virtauspenkin.
Absoluuttisia lukuja siitä ei tarvitsisi edes saada, vaan se riittäisi, että saisi suhteellisen tuloksen prosentteina.
Olisihan sekin mukava tietää, tuo imusarja mikä mulle tulee on varmaankin aika otollinen kohde portattavaksi.

Mutta se tarvii sen pitkän terän. Niin, tähän omatekoiseen pirranteräjatkeeseen saa myös hiomapaperirullan kiinni, sillä on hyvä siloittaa imusarjan reunat 80:llä paperilla, mä luulen että imupuolella, varsinkin imusarjoissa ei hienompaa karkeutta mun mielestä tarvi käyttääkään. Jotkut käyttää, minä en, sen sijaan pakokanavat saa olla aivan kiiltävät.

Joten, kunhan teriä vapautuu, niin laita kuvia ja hintoja yksityisviestillä.
« Viimeksi muokattu: 09.10.2018, 20:09:39 kirjoittanut Jopas_Jotakin »

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo