Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Machist - 06.05.2022, 11:26:03
-
Tällainen OC XC70 tarttui matkaan tällä kertaa.
Siistikuntoinen ja huoltohistoria/kuitit on tallessa esimerkillisesti.
- Jakopäällä ajelee vielä 30-40tkm / 1 vuosi
- moottoriöljyt vaihdettu 4000tkm sitten.
- Laatikkoöljyt menee vaihtoon (90tkm ajetut)
- hadex öljyt vaihtoon
- booriholkin tarkastus/vaihto
- moniurahihna vaihtoon (onko tässä D5 sama vika, että voi mennä jakopään väliin?)
Alustassa on "perus volvo" korroosiot. Eli sillä aloitan taas tämän projektin.
Dinitrol ruosteenmuuntoaine, ML ja Metallic olisi tarkoitus laittaa alustaan. Kestänyt hienosti aikaisemmissakin.
Tässä on varusteena puhelin, niin onko siinä mitään järkeä ottaa käyttöön?
Lähinnä kiinnostaa tuo jos voi soittaa ilman luuria..
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=121274.0
Aux-in on keskikonsolissa, niin siihen meinasin bluetooth palikan laittaa, jossa siis USB-lataus ja Aux liitin.
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_0997.jpeg)
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_0999.jpeg)
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_1004.jpeg)
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_1007.jpeg)
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_1005.jpeg)
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_1006.jpeg)
Pystyykö jostain tarkastamaan takaisinkutsut vai onko se kysyttävä Volvo huollosta?
Jotain sivustoja löysin, mutta ne näyttää olevan USA vin-koodeille.
-
Hyvän näköinen aihio! Ja toi Ocean Race on vaan värinä hieno! Maltilliset on kilometrikin ja varusteitakin on näköjään jonkin verran ruksittu. Seurataan!
-
Näissä on myös se hihnaongelma, mut tähän sentään pitäisi olla saatavissa suojarauta. Tää on kyllä nätti auto, kestävyydestä en vielä tiedä
-
Lopultakin pääsi tämän kimppuun.
Muovit pois pohjasta ja eipä se kovin kaunista katsottavaa ole.
Ihan sama homma kuin vanhemmassa XC:ssä ja V70:ssä, vaikka kori on hieman eri.
Paksu pintaruoste kohdissa, joissa ei ole massaa vaan ilmeisesti vain pohjamaali.
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2135.jpeg)
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2137.jpeg)
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2138.jpeg)
Muutama tunti töitä ja irtoruoste poissa
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2143.jpeg)
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2144.jpeg)
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2145.jpeg)
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2146.jpeg)
Sitten pölyt pois ja pesu cleanerilla. Pintaan eka kerros siveltävää ruosteenmuuntoainetta + kuivumisen jälkeen Dinitrol RC 900. Menee varmasti kaikki huokoset kiinni.
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2148.jpeg)
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2149.jpeg)
Työlästä hommaa vaikka loppujenlopuksi ruoste ei ole isolla alalla.
Ahdasta kun ei ole nosturia, niin menee aina kikkailuksi.
Kuitenkin suunnitelma on se että kaikki irtonainen ruoste poistetaan ja käsitellään muuntoaineella pinnat.
Sen jälkeen happomaali ja metallimaalia, että saadaan mahdollisimman tiivis pinta.
Sitten Dinitrol ML joka koloon, niin se pysäyttää ruosteen paikoissa joita ei voi mekaanisesti käsitellä.
Pari päivää kuivumista ja sitten Dinitrol Metallic + alustamassaa kohtiin jotka on alttiita kulutukselle.
Eiköhän näillä saada muutama lisävuosi ;)
Nyt on jo kolmas kerta kun sanon että en enää ikinä tee tätä :idiot2:
Pitäsköhän seuraavaksi ostaa se uusi auto...
-
Tässä ekan käsittelyn jälkeen ja näyttää jo paljon mukavemmalta :)
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2157.jpeg)
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2158.jpeg)
Sitten jatketaan toiselle puolelle ja takaosaan.
Eka karkea puhdistus tehty:
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2164.jpeg)
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2166.jpeg)
Kun muuntoaine on pohjassa niin näkee helposti kohdat joihin on jäänyt "suomuja" eli irtoruostetta. Sitten on helppo vielä käsitellä ne kohdat uudelleen, eli poistetaan suomut ja aineet niskaan uudelleen.
Pari ahdasta koteloa on joihin ei meinaa päästä oikein käsiksi, mutta onneksi suurinosa ruosteista on kohdissa jotka on helppo käydä läpi.
Pakoputki täytyy poistaa tieltä, että pääsee lämpösuojien aluset tarkastamaan, mutta eipä se lähde sieltä kun kiertää akselin yli.
Täytyy katkaista putki takapöntön luota ja laittaa väliholkilla kasaan uudelleen (tyyliin tällainen: https://www.motonet.fi/fi/tuote/141210/Valiholkki-siteilla-sisa-o51mm-ja-pituus-125mm).
-
Minkä merkkistä ruosteenmuunninta käytät?
-
Minkä merkkistä ruosteenmuunninta käytät?
CRC Rust Converter -> pensselillä levitettävä
Dinitrol RC 900 -> spray
Olen käyttänyt molempia "sekaisin" eli pensselillä eka kerros ja jos jää huokoista, niin spray päälle.
Muutamia vastaavia eri merkkisiä käyttänyt ja toimivat ihan yhtä hyvin.
Eroa tosin on siinä miten hyvin/helposti aine tunkeutuu, esim tuo CRC on paksua ja maalimaista eikä mene huokosiin niin hyvin.
Dinitrol tuntuu tekevän kerralla tiiviin pinnan.
Sitten kerran oli sellaista valkeaa maitomaista litkua, jonka pystyi levittämään vaikka ruiskulla. Se meni huokosiin hyvin ja on kestänyt 6 vuotta kuplimatta traktorin maalipinnan alla.
Taisi olla tätä: https://www.automaalit.net/epages/automaalit.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/1682/Products/300005833
-
Jos ei noissa voima riitä, niin sitten voi tilata IKH:n 85% fosforihappoa, sitä vetelen just hiacen pohjaan. Riittoisaa kamaa.
-
Katkaisin putken hieman akselin etupuolelta ja sain putken pujoteltua pois.
Lämpösuojan alla oli muutama läikkä ja nekin otettu kiinni nyt.
Koriliima on kyllä ikävää jos vesi pääsee väliin.
Täytyy melkein jokainen sauma käydä yksitellen läpi ja tarkastaa onko ruostetta alla ja repiä liimat irti.
Monessa kohti on lähtenyt vesi menemään alle, mutta tässä vaiheessa ei vielä suurempaa vahinkoa ole tapahtunut.
Hidasta ja hermoja vaativaa puuhaa.
Sisälokarien alle olen kurkkinut ja siellä kaikki näyttää hyvälle. Pääasiassa ruosteet löytyy noista peltien saumoista ja alueelta missä ei ole kuin pohjamaali.
Lokasuojat/kotelot on onneksi maalattu pintamaalilla, mutta tuossa saumakohdassa näyttää olleen raja kun on ruosteen ottanut.
Tässä pinnat alkaa olla valmiina muuntoaineelle:
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2177.jpeg)
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2179.jpeg)
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2180.jpeg)
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2182.jpeg)
Nyt kun alkaa nuo isot näkyvät kukkaset olla käsitelty täytyy keskittyä ahtaampiin paikkoihin ja saumoihin.
Työkaluina neulahakkuri, jolla lähtee irtoruoste ja pellinkin saa puhtaaksi venyttämättä.
Sen jälkeen paineilmavingun teräsharjalaikalla siistiminen.
Liimat ja massat irtoaa ihan puukolla ja meisselillä.
Vaikuttaa muuten siltä, että alusta on käsitelty PVC massalla, joten onkohan siinä jotain rajoitteita mitä tuonne nyt laittaa?
-
Omaan OR:n lisävalopaneelia laittaessa kauhistelin keulassa sen syylärin alla olevan palkin kuntoa :o Aika saman näköinen pohja on kohta 300 ajetussa. :)
-
Omaan OR:n lisävalopaneelia laittaessa kauhistelin keulassa sen syylärin alla olevan palkin kuntoa :o Aika saman näköinen pohja on kohta 300 ajetussa. :)
Joo, se näkyy olevan melkoisen ruosteinen kans.. no aineita niskaan ;D
Osaako joku sanoa nimeä/tuotenumeroa sille raudalle, jossa kardaanin tukilaakeri/kumi on kiinni?
Melkein on uusittava kun se on haperoa ja muutama reikä ilmestyi ruosteita irroitellessa :o
-
Löytyykö noita takaluukun VOLVO kirjaimia jostain yksittäiskappaleina?
Yksi V on tippunut, joten sellainen pitäisi jostain löytää.
Vai pitäisikkö ottaa kokonaan pois? ???
-
KL-varaosalta tilasin nippeleitä ja tuon karnaanin tukilaakerin palkin.
Oli jotain 50e pultteineen, niin ei kannata vanhaa alkaa korjailemaan.
Pohja alkaa olla kohta pintamaalia vaille.
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2224.jpeg)
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2226.jpeg)
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2227.jpeg)
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2229.jpeg)
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2231.jpeg)
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2234.jpeg)
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2235.jpeg)
-
Kannattaa muuten ottaa takapuskuri irti ja sen alta vielä törmäyspalkki. Sielläkin on hieman puutteellista ruostesuojaus. ::)
-
Katkaisin putken hieman akselin etupuolelta ja sain putken pujoteltua pois.
Lämpösuojan alla oli muutama läikkä ja nekin otettu kiinni nyt.
Koriliima on kyllä ikävää jos vesi pääsee väliin.
Täytyy melkein jokainen sauma käydä yksitellen läpi ja tarkastaa onko ruostetta alla ja repiä liimat irti.
Monessa kohti on lähtenyt vesi menemään alle, mutta tässä vaiheessa ei vielä suurempaa vahinkoa ole tapahtunut.
Hidasta ja hermoja vaativaa puuhaa.
Sisälokarien alle olen kurkkinut ja siellä kaikki näyttää hyvälle. Pääasiassa ruosteet löytyy noista peltien saumoista ja alueelta missä ei ole kuin pohjamaali.
Lokasuojat/kotelot on onneksi maalattu pintamaalilla, mutta tuossa saumakohdassa näyttää olleen raja kun on ruosteen ottanut.
Tässä pinnat alkaa olla valmiina muuntoaineelle:
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2177.jpeg)
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2179.jpeg)
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2180.jpeg)
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2182.jpeg)
Nyt kun alkaa nuo isot näkyvät kukkaset olla käsitelty täytyy keskittyä ahtaampiin paikkoihin ja saumoihin.
Työkaluina neulahakkuri, jolla lähtee irtoruoste ja pellinkin saa puhtaaksi venyttämättä.
Sen jälkeen paineilmavingun teräsharjalaikalla siistiminen.
Liimat ja massat irtoaa ihan puukolla ja meisselillä.
Vaikuttaa muuten siltä, että alusta on käsitelty PVC massalla, joten onkohan siinä jotain rajoitteita mitä tuonne nyt laittaa?
Onpas siinä perusteellisesti hoidettu ruostesuojaus, hatunnostot :hg:
-
Tällä erää en nyt ala irroittelemaan helmoja/puskureita yms..
Täytyisi saada pikkuhiljaa ajoon tämä ja aikaa on muutenkin rajallisesti.
En nyt ihan 100% tyytyväinen ole, mutta kun tilat ja vehkeet on mitä on.
Toivotaan että näillä räpellyksillä on nyt jotain hyötyä ja ei happane heti käsiin :D
Pitäisi hommata ulos ramppi missä voisi pestä ja hiekkapuhaltaa jne kesäaikaan.
Tai sitten se vaihtoehto, että ei enää osta näitä perkeleen projekteja :idiot2:
Tutkimusten jälkeen olisi enää nuo taka iskunvaimentimien päät käsiteltävä.
Sisälokarien alla ei juurikaan ole ruostetta, vaan siellä on ihan nätti maalipinta.
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2387.jpeg)
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2401.jpeg)
Pohja on maalattu ja se odottaa ML:ää niskaan.
Tässä tunkin nostokohdat on niin ikävän muotoiset, että piti käyttää omaa tunkkia nostamiseen.
Vanhemmassa sai nostella ihan raakasti hallitunkilla.
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2390.jpeg)
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2392.jpeg)
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2393.jpeg)
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2394.jpeg)
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2396.jpeg)
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2397.jpeg)
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2399.jpeg)
Tänään saan uutta ruosteenmuuntoainetta testiin. On ihan merkkituote, mutta mitään arvosteluja/tietoja ei ko tökötistä löytynyt.
No kohta löytyy kun käsitellään nuo iskarien päät sillä.
-
Mä tein kesäksi vahvistamalla kuormalavoista ramppeja kun niitä löytyi jo valmiiksi. Tarpeeksi leveät niin uskalsi ilman avustajaa ajella niille ja pois jatkuvasti
-
Tällaista myrkkyä testissä.
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2417.jpeg)
Tässä kokemusket ekan käytön jälkeen:
+ helppoa levittää, on kuin vettä
+ riittoisaa ainetta
+ kohtuuhintainen purkki
- haju on todella voimakas
- ei reagoi silmin nähtävästi ruosteen kanssa/muuta väriä
Kyllä se kalvon tekee pintaan, vähän niin kuin olisi lakattu.
Tuo haju on kyllä melkoinen :o ei pysty olemaan tallissa ovet kiinni.
Kyselin vielä edustajalta, että eikö se oikeasti muuta väriä, kuten kilpailijoiden tuotteet?
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2433.jpeg)
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2436.jpeg)
Täytyy varmaan joku kappale käsitellä ja liotella suolavedessä.
Näkee miten tuo aine oikeasti suojaa/pysäyttää?
-
"4CR Rust Sealer changes the moisture content in corrosive layers into carbon dioxide and therefore takes away
the basis for further corrosion. The substrate is inforced and sealed. A ferrous metal showing rust should be
roughly sanded. 4CR 4040 shows good penetration even in thick layers and stops also zinc corrosion."
Lainattu tuolta
https://ressources.carross.eu/a3f7a5d4586979952c4a615552b2c59e/4040-0750.pdf
Toiminta perustuu suojakalvoon jonka alla ruostekerroksissa oleva kosteus muuntuu hiilidioksidiksi ja poistaa täten ruostumisen edellytykset (rauta + kosteus + happi = ruostetta). Ruosteinen metallipinta tulisi karhentaa tai hioa rikki ennen käsittelyä. Aine tunkeutuu paksujenkin ruostekerrosten läpi ja suojaa myös sinkkiä hapettumiselta.
Kuulostaa ihan hyvältä aineelta :)
-
Aika näyttää toimiiko tuo 4CR vai ei.
Kilpailijoilla kun se pinta muuttuu mustaksi, tulee ainakin tunne että se tekee jotain.
Nyt kun mitään ei tapahtunut, paitsi tuli vain sellainen kiiltävä pinta, niin psykologinen vaikutus on se ettei aine toimi niin hyvin.
Mutta seurataan tilannetta.
Kardaanin kannatinkin tuli lopulta, vanha oli todella rapea.
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2470.jpeg)
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2471.jpeg)
Iskarien ympärykset maalattuna.
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2447.jpeg)
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2449.jpeg)
Dinitrol ML:ää ruiskutettu 2,5 purkkia ja se 0,5 purkkia meni lattialle kun oli ylipainetta. Lapset oli säätäneet hieman paineita ;D
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2485.jpeg)
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2495.jpeg)
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2496.jpeg)
Parin päivän kuivatus ja sitten loput tökötit päälle..
-
Viikonloppu on kuivateltu ja nyt pitäisi alkaa kasaamaan autoa ajokuntoon.
Pakoputkeen täytyy yksi kannake vahvistaa ja kaikki suodattimet vaihtoon.
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2539.jpeg)
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2540.jpeg)
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2556.jpeg)
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2558.jpeg)
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2559.jpeg)
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2562.jpeg)
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2563.jpeg)
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2564.jpeg)
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2565.jpeg)
-
Pakoputki oli melko mielenkiintoinen pujotella takaisin.
Tällainen liitos tuli:
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/7CCA6350-AC5B-4016-8F96-A721F174A1C3.jpeg)
Yksi putken kannake oli melko heikossa hapessa.
Hitsasin tuohon vahvistuksen ja maalia päälle.
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2569.jpeg)
Tänään olisi sitten leiman hakuun lähdettävä :)
-
Leima tuli ja ei mitään huomauttamista. Sitten aletaan miettiä laatikko/neliveto huoltoa.
-
Sen verran matkaa kun ajoin, niin huomasin sellaisen pienen nykimisen välillä.
Ilmeisesti samaa asiaa puitu täällä ja se on ominaisuus?
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=31263.0
Toinen ihmetys oli Blis, joka välillä huuti "rajoitettu toiminta"
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=44650.0
Yleensä se tuli siinä tilanteessa kun oli hämärämpää ja hetken päästä valoisampaa.
Taitaa olla ominaisuus tämäkin. Kaupungissa Blis toimi niin kuin pitääkin.
-
Hyvin on pelannut ja muutama vikakin on tullut selville.
- takapyörän laakeri ääntää himeman
- laturin vapaakytkin alkoi äännellä
Tässä varmaan viikon tai kahden sisään on menossa pajalle ja siellä vaihdetaan
- vaihdelaatikon öljyt
- neliveto huolto (öljyt, suodatin yms) ja samalla tuo laakerin tutkinta
- moniurahihna ja laturin vapaakytkin
Eiköhän sitten taas hetken pääse.
Vaihtelin ennen ajoon ottamista kaikki suodattimet paitsi öljynsuodatin, kun oli vasta 4000tkm ajettu öljyillä.
Tällaisen laitoin keskikonsoliin AUX-liitäntään: https://www.tp-link.com/fi/home-networking/entertainment-device/ha100/
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_2587.jpeg)
-
Laatikko ja neliveto on nyt huollettu, joten niiden puolesta saa laskea menemään.
Perään on tehty tyhjennysproppu öljyille, niin kotioloissa on myös helppoa vaihtaa jatkossa.
Vapaakytkin oli täysin jumissa, joten ei ihme jos kuulosti vanhalta mersulta :D
Seuraavassa huollossa sitten jakopää.
Onko kukaan päivittänyt softaa laatikon osalta?
Tässä on hieman ärsyttävä venytys kun lähtee liikkeelle, mutta muuten ei toiminnassa mitään ongelmaa.
Oli epäilys että softaa päivittämällä saisi korjattua.
Se on varmaan Volvon huoltoon lähdettävä?
-
Nyt oli kyllä hyvää asiaa ruosteenestokäsittelystä! Mukava kun laitoit kuvia ja ainevinkkejä, pitää ihan laittaa muistiin! Täytyy kesällä vilkaista oman mk1 V70 helmamuovien alle miltä siellä näyttää, ja tehdä ainakin suojauskäsittely jos ei mitään isompia tuhoja löydy.
-
Varasin Hartikaiselle Volvopuolelle ajan.
- tuvavyökampanja 0e
- softan päivitys/laatikon nollaus/sopeutus, noin 120e
Katsotaan onko mitään vaikutusta laatikon toimintaa.
Ruostesuojaus olisi oikeastaan ihan mukavaa hommaa, mutta pitäisi hieman paremmat vehkeet hommata tähän.
- höyrypesuri + pesupaikka
- hiekka/soodapuhallusvehkeet
- nosturi/pukki (ulkona) missä voi suoralla selällä työskennellä ja suorittaa pesut/puhallukset ja itse suojauksen.
Joko nyt sanos taas, että oli kolmas ja viimeinen auto jonka tuossa montun päällä tein :D
Taidan jättää sanomatta.. paska homma vaan tulipa tehtyä :idiot2:
-
Softapäivitykset tarkastettu ja laatikko nollattu + sopeutusajo. Jopa muuttui auton käytös.
Laatikon osalta oli vikakoodi TCM-P089600 (vaihtamisaika liian pitkä)
Toivotaan että pysyykin tällaisena
-
Hyvinhän tämä on pelannut ja erittäin miellyttävä peli ajella huonossakin kelissä.
Takaluukun kanssa on ongelmia.
- Painat napista että menee kiinni, niin yrittää lukittua mutta hyppää auki uudelleen, aivan kuin jotain olisi välissä. Rasvattu puhdistetty yms. ei auta.
- Kun luukku on auki saattaa lähteä valumaan alas -> menee kiinni ja hyppää taas auki.
Kun pakottaa kiinni niin se pysyy kiinni ja sama auki pysymisen kansssa.
Webasto (Thermo Top V) alkoi temppuilla.
Toiminut tähän asti hienosti, mutta nyt muutamana aamuna auto kylmä -> manuaalisesti lähtee päälle.
Eilen lähti vasta parin yrityksen jälkeen ja savuttaa kovasti. Tänään tyrkkäsi savua ja ei käynnisty.
Kaivelin tämän ketjun https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=94429.msg1061654796#msg1061654796
En löydä tuon Nivalan liikkeen nimeä/yhteystietoja mistään? salaperäistä..
näyttää tuo huolto maksavan vähintään sen +500e niin mietin myös vaihtoa EVO malliin.
Osaisikko joku auttaa asiassa??
-
Hyvinhän tämä on pelannut ja erittäin miellyttävä peli ajella huonossakin kelissä.
Takaluukun kanssa on ongelmia.
- Painat napista että menee kiinni, niin yrittää lukittua mutta hyppää auki uudelleen, aivan kuin jotain olisi välissä. Rasvattu puhdistetty yms. ei auta.
- Kun luukku on auki saattaa lähteä valumaan alas -> menee kiinni ja hyppää taas auki.
Kun pakottaa kiinni niin se pysyy kiinni ja sama auki pysymisen kansssa.
Mahtasko olla ne luukun pumput ehtoo puolella ja huono pysymään auki sen vuoksi. Stopparien kumit saattaa olla säädetty myös liian koholle (kesällä kumi pehmeää) ja nyt kun ilmat kylmiä, niin stopparien kumit jäykät ja pistävät ehkä liikaakin vastaan, jolloin luukku ei tahdo lukkiutua, eikä pysy kiinni. Ne kannattas aluksi säätää kohdilleen ja tarkistaa niiden kunto muutenkin, voi olla loppu.
Ne stopparikumit kannataa uusia joka tapauksessa jollei ole uusittu äskettäin, se on noiden luukkujen aukeamisen suurin ongelma. Parantaa luukun toimintaa ja aukeamista kesähelteellä huomattavasti. Kumissa pitää olla pikku jännitys että se spoijaa luukkua ylös kun lukko aukeaa, mutta ei kuitenkaan liikaa, jolloin luukku ei mene kiinni.
Lukkolaitteen itsensä säätämisestä en osaa sanoa mitään. Katso Youtubesta "Volvo Sweden" kanavalta ohjeet luukun pumppujen ja kumistopparien vaihtoon ja säätöön.
-
Luukku on kyllä pysynyt auki, mutta ongelma alkoi samaan aikaan kuin tuo kiinnipysyminen.
Täytyypä tutkia nuo mainitsemasi kohdat. Taisi juurikin silloin ilmetä tämä kun ekat kovemmat pakkaset tuli, niin hyvinkin voisi ne stopparit tuon tehdä.
-
Omassa takaluukku ei tahtonut aueta, moottori surisi ja luukku yritti kyllä auki, mutta sulkeutui aina uudestaan. Teki tätä etenkin kuumalla ilmalla, kylmällä ilmalla ja talvella toimi kohtuu hyvinkin. Vaihdoin ne säädettävät stopparit ja kaikki kumit, sekä säädin luukun Jurin ohjeen mukaan, niin alko toimimaan. Mutta edelleen kun auto on pysäköitynä firman parkkiksella perä aurinkoon päin helteellä, niin ne kumit tahtoo mennä ihan löllöksi, eikä luukku tahdo aueta omin voimin. Kesällä voi pitää napsun pari tiukemmalla stoppareita, syksyllä sitten säätää alemmas.
Takaluukun kahva on sitten ihan oma juttunsa, sillon kun se jumittelee/kahva jää ylös, niin luukku ei tahdo aueta ulkoa päin. Sisältä se toimii taaskin normaalisti. Sille en ole tehnyt mitään kun pääsääntöisesti luukku toimii kuitenkin :-\
Koko sähkönen takaluukku olis saanut jäädä keksimättä, se on mun rehellinen mielipide >:(
-
Ei auttanut niiden kumien säätö..
Säädin sitten tuota lukkolaitetta, piti tuo "kieli" ottaa niin ulos kuin säätövara riitti.
Nyt luukku lukittuu.
Olisikko niistä alemmista kumeista johtuvaa? Pehmeältä ne kuitenkin tuntui.
Muovi lähtee nykäisemällä tuosta ympäriltä, siellä on klipsit
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_3339.jpeg)
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_3338.jpeg)
Yksi ongelma ratkaistu nyt hetkellisesti ainakin.. sitten miettimään webaston kohtaloa ::)
-
Tein ratkaisun ja Thermo Top V vaihtuu -> Thermo Top VEVO malliin.
Tuliterä lämmitin oli 950e
Itse menasin ensi viikolla vaihdella.
Sitten kun alkaa taas paikat hajoamaan, niin urakalla remonttia...
Huomasin tallin lattialla öljytippoja ja kurkkasin auton alle. :o
Takaperä on märkä ja öljyä lentänyt kardaanista aika isolle alalle :-[
No eipä muuta kuin stefa ja haldeksin o-renkaat tilaukseen ja ensi viikolla tutkintaan.
-
Ei se paljoa ollut vuotanut kuulemma, mutta äkkiä se vuoto näyttää isolta ;D
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_3397.jpeg)
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_3403.jpeg)
KL-Varaosa toimitti osat äkkiä, stefa ja mutteri. Aluksi kyllä tarjottiin tarvikestefaa, johon ei mutteria sisälly.
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_3405.jpeg)
Sain nyt lämpimässä tallissa aikaiseksi liimata tuon puuttuvan kirjaimen takaluukuun. ;D
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_3404.jpeg)
Tänään täytyy hakea auto pajalta ja ajaa sitten tuonne omaan pajaan vaihteenvuoksi.
Täytyy alkaa ruuvaamaan uusi webasto paikalleen :P
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_3422.jpeg)
-
Stefa vaihdettu ja öljyvuoto hoidossa.
Nyt sitten omassa pajassa webaston kimppuun.
Sisälokari irtosi helposti kun otti muutaman ruuvin irti.
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_3426.jpeg)
Pesin letkut/liittimet ja puhalsin hiekat pois paineilmalla.
Laitoin myös hienoa öljyä hieman, että se avittaisi pikaliittimen pyörähdystä.
Polttoainelinjan liitin lähti helposti ja toinen vesiputki myös.
Sitten tuon toisen taemman putken kanssa sai tapella pitkään. Kädet ei mahdu, eikä mitään pihditkään.
Kahdella meisselillä sopi juuri ja juuri kampeamaan molemmilta laidoilta, vaikka sekin vaati monta yritystä.
Hiekkaa siellä oli kuitenkin välissä ja aivan mielettömän tiukassa oli pyörähtämään.
Toinen klipsi katkesi lopulta... :'(
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_3427.jpeg)
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_3428.jpeg)
Siinäpä se nyt lopulta olisi
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_3431.jpeg)
Kerkesin vielä purkaa melkein kaikki rojut irti ja jos tänään saisi kasattua.
Imuilmalle on sellainen sovite vanhassa lämmittimessä ja en vielä keksinyt miten se lähtee irti..
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_3435.jpeg)
-
Pesin noita putkia ja sieltä lähti koko toinen lukitusklipsi irti, joten uutta katseltava tilalle.
Toinen osa mikä hajosi oli se imuputken sovitin, ei kestäneet kynnet irroitusta :'(
Näitä ei myydä yksittäin, joten molemmat oli tilattava.
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/lisalammittimen_letkut_sis_ruuvit_o_renkaat_tt_vevo_volvo_oem-p-92073-0
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_3437.jpeg)
Tätä ei sitten löydy mistään/millään varaosanumerolla?
EDIT: Tuo osa sisältyy siihen putkeen:
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/letku_lisalammittimeen_volvo_oem-p-1286880-0
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_3439.jpeg)
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_3442.jpeg)
-
Sielläpä se on lämmitin paikallaan nyt ja huomenna Volvolle ohjelmointiin.
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_3500.jpeg)
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_3534.jpeg)
-
Ei mennyt taas suunnitelmien mukaan >:(
Lämmitin antaa vikakoodin CPM-B1D3392.
Volvolla ohjelmoitu ja siltä osin ok, mutta seoksen säätöä ei saatu tehtyä kun ei syty.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=74362.new#new
-
lämmitin toiminnassa ja säädetty :)
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_3658.jpeg)
-
Hyvin on toiminut lämmitin.
Ainoastaan akku on alkanut oireilla ja täytyy ladata muutaman kerran viikkoon.
Johtuu tietysti siitä että ajomatka on 30km suuntaansa, niin eihän se kerkee ladata kunnolla.
Kuskin puoleinen peili näyttää olevan irti? Onko tuo peililasi vain liimalla kiinni vai mitenkä?
Yläpuoli lepattaa tuulessa ja pitänee tehdä sille jotain ennen kuin tippuu tielle.
Jakopäälle tuli 4v täyteen ja 94 736km
onkos se näissä 5v / 120tkm?
-
Takajarrut alkoi jumitella.
Liukutapit oli ruosteessa ja satula kerkesi ottaa lämpöä.
Hommasin sitten kerralla molemmat satulat taakse.
Jarruletkut myös uusiksi ja vasemmalta myös suurin osa jarrulinjaa, kun ei ne liitokset auenneet.
Jarrulinjaa tässä edelleen odottelen, kun KL:llä oli 1,5 toimitusaika.
Muuten ei ole ongelmia ollut :)
-
Tuli jo kesäkuun alussa tämä laitettua kuntoon.
Toimitusaika oli täysin tuntematon näille putkille, joten piti sitten alkaa tekemään se korjaus itse.
Letkua ruuvatessa kävi juuri, niin kuin epäilinkin. Putki napsahti poikki, vaikka kokeilin vielä antaa lämpöä ihan reilusti.
Motonetistä kävin tällaisen työkalun:
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_0456.jpeg)
Katkenneen kohdan alta putki leikkurilla poikki ja kierrenippa putkeen.
Sitten vääntämään päätä tuolla puristimella. Eihän siitä hieno tullut, mutta näköjään pitävä liitos kuitenkin.
Sen verran tuli jarrunestettä, että kuva jäi ottamatta, mutta tässä yksi harjoituskappale jonka tein.
Ihan vastaava tuli sinne omaan putkeen.
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_0460.jpeg)
Putkea jouduin vähän oikomaan, että pituus riittäisi.
Siellä se nyt on ja uudet letkut/satulat kiinni. Toimii ;D
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_0462.jpeg)
Jakopää on myös laitettu, joten nyt on kalliit huollot aika pitkälti done.
Nyt jos hetken malttas ajella, ennenku uutta alkaisi katsella. V60 cross country alkanut poltella :idiot2:
-
Mä pelkään vielä tehdä noita jarruletku/putkihommia mut ehkä joku päivä harrastepuolella, kiitos hyvistä vinkeistä
-
Enpä minäkään ennen ole noita tehnyt, mutta pakko oli tässä tilanteessa alkaa tekemään.
Tuo työkalu on ihan ok satunnaiseen puuhasteluun, mutta jos vähänkin enempi tekee, niin suosiolla hommaa vaikka sen Bilteman hydraulisen mallin.
-
Mä pelkään vielä tehdä noita jarruletku/putkihommia mut ehkä joku päivä harrastepuolella, kiitos hyvistä vinkeistä
Ei ole ydinfysiiikkaa jos letku on päällimmäisenä. :smoke:
Vinkuun kartioterä ja letkun kierreosa viilataan niin ohueksi että putken nipan kierreosa paljastuu, jotain crc flash rostia perään.
Jarruputkiavaimilla ei tee mitään, lukkopihdit ja kunnollinen kiintoavain, ihan parhaat. :juhau:
-
Ei ole ydinfysiiikkaa jos letku on päällimmäisenä. :smoke:
Vinkuun kartioterä ja letkun kierreosa viilataan niin ohueksi että putken nipan kierreosa paljastuu, jotain crc flash rostia perään.
Jarruputkiavaimilla ei tee mitään, lukkopihdit ja kunnollinen kiintoavain, ihan parhaat. :juhau:
Lukkopihtimiesten jäljiltä on joskus tosi mukava vaihtaa letkua kunnon jarruputkiavaimella >:(
-
Ilmastointi tilttasi viimeisillä hellekeleillä.
Huurteenpoisto ei näköjään toimi ilman ilmastointia ja muutenkin tuntui ilma vaihtuvan todella huonosti :-[
Nyt on uusi kompura paikallaan ja taas pelaa.
Hihnapyörän vulkanointi oli antanut periksi.
-
Leimakin tuli käytyä ja perus öljynvaihtoa jne tehty.
Keväällä laitettu jakopää (Ina), niin senkin puolesta ei ole kuin ajella 8)
Hyvä peli kaiken kaikkiaan, mutta kulutus tuntuu kovemmalta kuin edellisessä xc70:ssä??
-
Pakkasilla (-38) hyytyi akku. Taisi ollakkin jo 3-4v vanha, joten se on webaston kanssa jo aika paljon.
Uusi akku paikalleen ja toimii.. ei hyytynyt kovalla pakkasellakaan auto ja lämpöä riitti kun webastoa käytti samalla.
Ei ole vieläkään tullut maskisuojaa hommattua ja pahvia en jaksanut virittää.
En kyllä muuta voi sanoa kuin, että hyvä peli ajella ja ainoa miinus tulee tuosta takaluukusta joka temppuilee aina jos hiemankin lunta välissä tai tiiviste huonosti.
-
No pari vuotta tällä tuli kurvailtua ja tänään lähti uudelle omistajalle.
Mukava auto ajaa. Kulutus oli mielestäni kohtuu kova 7-8l ihan matka ajossakin.
Muuten jäi ihan hyvä maku tästä kuitenkin.
Tämäpä oli sitten tässä ja kohti uusia pettymyksiä taas :D
-
Voidaan sitten lukita topic tässä vaiheessa..