Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 244 -81

  • 24 Vastauksia
  • 9722 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa A-T-N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • www.vrcf.fi
Volvo 244 -81
« : 30.09.2018, 19:39:12 »
Tervehdys!

Pitkään sivuston projekteja seurattu ja luettu, niin josko nyt olisi aika omastakin prokkiksesta aloittaa tarinointi. Kummoinen autohan ei vielä ole ja rakentelu etenee aika verkkaisesti.
Tämän Volvon hommasin itselleni muistaakseni vuoden 2014 kesällä, silloin autossa oli b23 kaasariturbo kone. Kaasarit sinänsä itelle aika vieraita säädettäviä, niin eihän sillä pitkään jaksanut ajaella ja syksyllä rakentelu alkoi...

Syksystä 2014 Kevääseen 2018 Auto asusteli hallissa ja pikkuhiljaa kiirettäpitämättä siihen räpläiltiin b230f avaamaton moottorin ympärille pakosarja, amw imusarja, megasquirt 2 ja keula ''päivitettiin'' nappisilmäksi. Vaihdelaatikoksi sovitin zf:än gs6-37:kan


Volvo oli tämän näköinen nähdessään päivänvalon ja leimatuli yllättäen heittämällä, vain yksi pieni reikä takalokarissa. Korihan tässä on aika hyväkuntoinen ikäisekseen, yhdenyhtä paikkaa en ole korista löytänyt. Tämä takalokarin reikä ensimmäinen.

Kesällä tuli kilometrejä vajaa parituhatta mittariin, ajut ajettiin ilman senkummempia murheita. Välillä pelotti miten avaamaton noin 300tkm ajettu b230 kestää. Ahdettiinhan sitä 0,8-1,2 kiloa holsetilla (hx-35) ja säädöt vedettiin hatusta tiellä kruisailemalla. Penkkiin en tällä kokoonpanolla kehdannut lähtä, kun perus moottorihan tähän olisi tarkoitus ensikesälle rakentaa ja hieman ulkokuortakin laittaa. 


Vasemmanpuoleinen oli käyttiksenä vajaan vuoden.


Nyt auto taas palasina ja rakentelu jatkuu...
« Viimeksi muokattu: 02.05.2021, 19:21:18 kirjoittanut A-T-N »

Poissa A-T-N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 -83
« Vastaus #1 : 30.09.2018, 20:34:01 »
Toistaseksi kuvat tuolleen linkkeinä kun ne äsken ei tainneet muille kuin itselle näkyä  :idiot2:
edit: jokohan ne nyt näkyis  ???
« Viimeksi muokattu: 30.09.2018, 20:56:15 kirjoittanut A-T-N »

Poissa Zoniable

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 -83
« Vastaus #2 : 30.09.2018, 21:16:41 »
Hyvin näkyy kuvat.

Poissa A-T-N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 -83
« Vastaus #3 : 01.10.2018, 19:57:44 »
Valojen sähköjohdoille tuli laitettua putki, ettei ne konehuoneessa niin häiritsevästi kule.


Myös ilmanputsarin alle tuli tehtyä reikää, niin saa viileempää ilmaa. Puskuriin kans tulossa reijät aukon kohdalle.

Ei tullut otettua logia, imuilman lämpötiloista niin ei pysty vertailemaan miten tämmönen vaikuttaa. Tosin moottorikokoonpanokin muuttuu senverran, ettei mittaukset olisi olleet päteviä, mutta jos se jonkun asteen viileempää ilmaa tuosta saisi.  ::)

Poissa A-T-N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 -83
« Vastaus #4 : 04.10.2018, 18:50:08 »

Konehuone tuli vedettyä väriin, loppuauto maalataan keväällä lämpimämpien kelien aikaan,
jos ei innostu sitten lämmintä tilaa ehtimään talvella. Värinä bemarin kartasta marrakesh brown metallic.
Etutukivarsiin tuli hommattua uretaanit, myös alapallot vaihtuivat uusiin. 

Poissa A-T-N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 -83
« Vastaus #5 : 10.10.2018, 19:39:27 »
Etutolppia ruettu vähän askartelemaan, meinaa olla vähän hidasta käsipelissä teko, mutta hyvinhän tuo onnistuu niinkin.
Eli perus kierreholkin sovitus ja runkoputken lyhennys (-10mm)
Iskareiksi valikoitui perus bilsteinin b6 ja siihen kynäjouset ja säädettävätyläpäät kaveriksi. Koko paketti lyheni vakioon verrattuna 48mm, jos joku moista tuumii.



Toinen tolppa hitsattuna läjään, samalla nakkasin apurungon ja alatukivarret kiinni, etteivät lattialla edessä pyöri.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 -83
« Vastaus #6 : 10.10.2018, 23:53:35 »
Tulee erittäin pätevä kampe, värikin sopii volvoon hyvin.
Minkälaista moottorikombinaatiota suunnittelet, pitkäiskuakselia vaan tilaten ja 16v kansi.
Sitten jää hx35 pieneksi niin laita vaikka hx45, ja sitten vaan sopivat nokat hiotutat, sillain että kiertää 8000rpm asti.
Betonia lohkoon. Eiköhän sieltä semmoset 700hv sitten kaiveta ja korkeammilla kierroksilla niin saat mukavan moottorin, joka hengittää ilman paineitakin kivasti ja siinä 4500rpm kohdilla lähdetään lentoooooooon!!! :2funny: :2funny: :2funny:

Poissa A-T-N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 -83
« Vastaus #7 : 11.10.2018, 15:37:56 »
Ens kesälle suunnitteilla moottorin osalta
-B230ft lohko H-veiveillä ja 96,5 männillä (vielä sopivat etingolla) puristukset 8,5-9
--531 kansi
Muuten aikalailla vanhalla setupilla.



Poissa A-T-N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 -83 turbo nappisilmä
« Vastaus #8 : 17.10.2018, 19:01:16 »
Iskarin yläpäihin levyt tarvii, niin tuli koneella hieman piirreltyä. Vielä pitäs jonnekkin polttoleikkuriin viedä tiedosto.


Ja koko hökötys, rallyracen yläpäälle suunniteltu. 4mm 304l:lästä (tai joku vastaava) kun levyn tekee niin pitäs tulla aika passeli.

Jos jotain pieniä mallinnushommia jollain on, niin saa nykästä hihasta katellaan onnistusko.  ???
 

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 515
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 -83
« Vastaus #9 : 18.10.2018, 08:22:51 »
No, nyt näitä kuvia alkaa tulemaan O0 O0 Yksi potentiaalinen paja ainakin roswoudessa jossa voisi teettää näitä, vai joko paikka tiedossa?

Jos näitä teettää niin pitää Oton kanssa puhua että onko meillä käyttöä yhdelle sarjalle, vähän riippuu että miten siviilitallijääratavarmarin pikku muutokset karkaa ;)

Poissa A-T-N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 -83
« Vastaus #10 : 18.10.2018, 12:36:43 »
Onhan niitä pajoja, kuka tekee vaan yksityiselle\pieniä sarjoja niin se on sitten eriasia  :2funny: En ole mistään vielä kummemmin kyselly, paa laittaen koodia jos on sopivaa mestaa tiedossa.

Poissa A-T-N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 -83
« Vastaus #11 : 01.11.2018, 18:43:09 »
Etutolpat tuli askarreltua loppuun ja auto taas omilla renkaillaan, seuraavaksi varmaan takaakselisto käsittelyyn,
puslien vaihtoa ja jotkut lyhemmat iskaritkin sinne metsästettävä. Uusilla etutolpilla ilman konetta jo senverran perse ylhäällä,
että joutuu takapäätäkin jonkun verran madaltamaan.

Tollaset tuli noista yläpäistä,  :P normi s355 rautaa ovat.

Paikalla oleen b230f:fän purin palasiksi, lohko oli ihan hyvässä tikissä, niin siihen rupesin kasaamaan uutta.
Kokoonpano vaihtui senverran, että laitan sen kasaan nyt nuilla 230f:än männillä kera h-profiilien.

Poissa A-T-N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 -83
« Vastaus #12 : 23.11.2018, 21:31:52 »
Pikkuhiljaa etiäpäin tätäkin, lohkon laatikoineen sain asennettua autoon ja kun vaihdelaatikko nyt irtaallaan oli niin
vaihdoin sinne sisään red linen mt:t, josko sillä loppuisi viimekesäinen outo murina moottorijarrulla ajaessa laatikosta,
mene ja tiedä. Vai onko sitten laatikkoa kasattaessa joku laakeri vähän kipeää ottanut.

Kansi imusarjoineen vain parilla toistaiseksi kiinni, että bensaletkuja hieman sai värkättyä,
vielä vähän mietinnässä laitanko kannen victor reinzin tiivisteellä vai investoisiko ihan peltitiivisteen  ???
Kovat pultitkin jostain vielä metsästettävä.

Poissa A-T-N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 -83
« Vastaus #13 : 18.12.2018, 16:30:49 »
Vaihteeksi takapään kimpussa. Perä, tankki ja muut irtohilppeet purettu pois, onnekseni ei ruostetta löytynyt juuri nimeksikään.
Vanhojen hiekkamassa sekotuksen pois raaputtelua ja uutta massaa niskaan. Sitten pääsis bensalinjan vetoon ja välisäiliölle, pumpulle ja suodattimelle paikkaa kattelemaan.
Tukivarsia pois ottaessa löyty syypää pieneen perän levottomuuteen ja kolinaan.

Puslat yrittänyt pesästään karata ja lääkkeeksi tähän vähän topakammat tukivarret.
Iskareiksi taakse valikoituin 400mm säädettävät GAZ:it ja uretaanipuslatkin odottaa asentamista.

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1041
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 -83
« Vastaus #14 : 18.12.2018, 23:41:00 »
Hyvä projekti.

Mistä oot palikoita hommaillut?

 

Ateho  Elekma