Futurez  Kulkukoira

Consul -73 2.3T5

  • 17 Vastauksia
  • 9689 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Works

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Consul -73 2.3T5
« : 04.10.2018, 09:47:35 »
"Pieni" sivuprojekti taas syntyi sairaassa mielessä, eli sotkea säälittä uutta, sekä vanhaa ja aivan eri automalleja keskenään.
Pääasiallista projektia ei tästä tule ainakaan vielä, koska tuolla on kaksi keskeneräistä muutakin isomman luokan projektia seinän toisellapuolen, niin tässä joutuu menemään budjetti/ylijäämäosilla ja mielummin aikaa säästävillä bolt-on ratkaisuilla.

Joku oli alottanut tän korityöt aikoja sitten, purkanu ja hiekkapuhaltanu/hitsannut/maalannut pohjan kokonaan, mutta sitten työnnetty puun alle vuosiksi seisomaan, mistä se ostettiin vielä osienluovuttajaksi museoprojektiin, ennekun päätyi mulle.
4-ovista perhemallia en olis pelastanu, mut nää 2-oviset on senverran harvinaisempia ja IMO paljon paremman näkösiä, että ei voinut vastustaa omistushimoa.
Visio oli jo ennen kauppoja selvä, kun aikaa/kiinnostusta ei ole alkaa sitä hieromaan millään tapaa, niin koppa jää päällisinpuolin sellaseksi kun se on (madmax/roadkill henkiseksi), mut koneessa saisi olla rytyä ja alusta kunnossa.

Kesällä purin akselistot, puhallutin ja maalasin. Kasasin osat takaisin ylijäämävarastosta löytyneillä uretaanipuslilla, spaxin jäykkyys säädettävällä madallussarjalla, ja tietenkin uusilla jarruosilla.
Bensatankin putsasin ruosteista sitruunahapolla ja samalla modasin sen ruiskukäyttöön sopivaksi (paluulinja) ja hommasin kiina 044 pumpun. Etuvakaajan ja vetarit vaihoin samalla paksumpiin 2.6/3.0 versioihin.
Koppa olisi siis jotakuinkin tekniikkaa vaan vailla.




Altapäin ei samaksi autoksi välttämättä heti uskoisi:




Eilen tuli sitten haettua tekniikanluovuttaja: V70 T5



T5 RWD konversioon tarvittavia osia olis tarkotus alkaa haalimaan vähitellen.
B6 Öljypohja, 850 Vauhtipyörä, kytkin, m90, (Vakio)turbo+pakosarja, vakio bensakisko+suuttimet, Jne.  Saa tarjota, jos sattuu löytymään.

Moottorinohjaus on vielä vähän kysymysmerkki. Kannattaako edes yrittää lähtä puukottamaan tota volvon omaa johtosarjaa ja koittaa saada se toimimaan, vai säästää sekin turha aika ja hommata suoraan joku valmis moottorinohjaus setti? Etenkään, kun tosta koneesta on jo myyty kalliita osia (kaasuläppä, imm ainakin)
'79 Forlvo Escort mk2 2D RS2300T B230FK '79 - '73 Ford Consul 2D 2.0is - '75 Ford Granada mk1 Coupe Cosworth BOA 2.9i V6 24V - '82 Ford Transit MK2 100L (ex.SA-INT Lanssi) 2.0i Zetec Turbo

Poissa sp69

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 451
  • entiset kokeilijat on nykyisiä käyttäjiä
Vs: Consul -73 2.3T5
« Vastaus #1 : 04.10.2018, 10:32:22 »
jostaki halvalla vaikka ms1 niitä saa muutamalla satkulla kun seurailee myyntipalstoja , ainaki omasta mielestä todella helppo kytkeä ,kytkentä kaavioista löytyy infoa esim goolaamalla kuvahaulla, voi jättää jakajanki paikalleen jos haluaa.
volvo amazon -69 230et 398.5hp/510nm
volvo v70 -02 2.4t
bmw e36 compact kaarellinen hupiauto 564whp

Poissa Works

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: Consul -73 2.3T5
« Vastaus #2 : 04.10.2018, 12:57:59 »
jostaki halvalla vaikka ms1 niitä saa muutamalla satkulla kun seurailee myyntipalstoja , ainaki omasta mielestä todella helppo kytkeä ,kytkentä kaavioista löytyy infoa esim goolaamalla kuvahaulla, voi jättää jakajanki paikalleen jos haluaa.

 O0 Nyt kun muistutit, niin mullahan on yks ylimääränen partcon ms1 v2.2 ja käyttämätön johtosarjakin antureilla jemmassa, jotka kolvailin jokunen vuosi takaperin.
Tosin se on nyt edis4:lle modattu, että tarvisi tarttua kolviin ja tehdä vaadittavat muutokset siihen. (en ole vielä perehtynyt hirveämmin, et mitä modauksia toi 5.pyttynen tarvii siihen.)
'79 Forlvo Escort mk2 2D RS2300T B230FK '79 - '73 Ford Consul 2D 2.0is - '75 Ford Granada mk1 Coupe Cosworth BOA 2.9i V6 24V - '82 Ford Transit MK2 100L (ex.SA-INT Lanssi) 2.0i Zetec Turbo

Poissa apopse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: Consul -73 2.3T5
« Vastaus #3 : 08.10.2018, 22:10:33 »
No nyt on ainakin erikoinen aihio teefemmalle :D kuinka menee tehorajoihin T5 ???

paiskaa yv:tä jos kiinnostaa Ms1 v3
« Viimeksi muokattu: 08.10.2018, 22:14:27 kirjoittanut apopse »
ex. 93` 240GL B230FD
ex. 91' 964 Italo B234FT
ex. 98` C70 T5

Poissa Works

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: Consul -73 2.3T5
« Vastaus #4 : 13.10.2018, 20:41:57 »
No nyt on ainakin erikoinen aihio teefemmalle :D kuinka menee tehorajoihin T5 ???

paiskaa yv:tä jos kiinnostaa Ms1 v3


Menee se kun hieman "destroukkaa" >.> Mulla on jo yks ylimääränen mega, mut en tiiä jaksanko modata sitä, ehkä joku ns. bolt-on: tatech tai hestekki yms. eipä sillä ny vielä o kiirekkään.

Perämurikan painin paikoilleen ja vetarit pitäs seuraavana laitella kiinni.




Tuli haalittua tarvittavia osia, kohta pääsee jo sovittelemaan konetta.
M90, kardaani, öljypohja+sihti, R suuttimet ja pakosarja. Vauhtipyörä vaan uupuu vieläkin, kohta ois sille tarvetta.



Vähän tuossa jäi mietityttämään, et mitähän tolle koneen VVT:lle tarvis tehä, poistaa käytöstä ilmesesti, vai ymmärtääkö noi nykyajan hienot ja kalliit moottorinohjaukset niiden päälle jotain? GLT nokat sisään ja runtua?
« Viimeksi muokattu: 14.10.2018, 09:54:58 kirjoittanut Works »
'79 Forlvo Escort mk2 2D RS2300T B230FK '79 - '73 Ford Consul 2D 2.0is - '75 Ford Granada mk1 Coupe Cosworth BOA 2.9i V6 24V - '82 Ford Transit MK2 100L (ex.SA-INT Lanssi) 2.0i Zetec Turbo

Poissa Tuntsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: Consul -73 2.3T5
« Vastaus #5 : 14.10.2018, 17:42:39 »
Kolmos megalla pystyis vvt ohjaamaan, mutta ykkönen ei siihen taivu. Ymmärtääkseni t5 koneen vvt ei juurikaan tehollista hyötyä saa, vaan se on lähinnä päästöjen takia. Itse purin vvt pyörän osiin ja hitsasin migillä koko matkalta kiinteäksi.

N koneen glt nokat ei rn koneeseen mene.

Poissa Works

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: Consul -73 2.3T5
« Vastaus #6 : 14.10.2018, 20:15:29 »
Kolmos megalla pystyis vvt ohjaamaan, mutta ykkönen ei siihen taivu. Ymmärtääkseni t5 koneen vvt ei juurikaan tehollista hyötyä saa, vaan se on lähinnä päästöjen takia. Itse purin vvt pyörän osiin ja hitsasin migillä koko matkalta kiinteäksi.

Hyvä jos niin helpolla pääsee O0 Mitään päästöhärvellejä tässä ei tarvita, koko auto on jo muutenkin pyörillä kulkeva ympäristöjäte.  :)
Jos löytyy kuvia toimenpiteestä, saa laittaa vaikka yv.llä.

Kone irrotettu, ja automaattilootat ja muut tarpeettomat roskat dumpattu helevettihin.  :P



Loota passar bra, öljypohjan tekoon:

'79 Forlvo Escort mk2 2D RS2300T B230FK '79 - '73 Ford Consul 2D 2.0is - '75 Ford Granada mk1 Coupe Cosworth BOA 2.9i V6 24V - '82 Ford Transit MK2 100L (ex.SA-INT Lanssi) 2.0i Zetec Turbo

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Consul -73 2.3T5
« Vastaus #7 : 14.10.2018, 20:59:37 »
VVT:tä ei ole pakko hitsata, pysyy nolla-asennossa jättämällä johdon irti solenoidista.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa MJF

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: Consul -73 2.3T5
« Vastaus #8 : 20.10.2018, 05:36:31 »
Mistä päin koppa on kulkeutunut? Tutulla seisoi ruskea Consul kuusen alla, ei nyt vaan muista oliko Coupe vai kaksovinen sedan. Hävisi kuitenkin muutama vuosi sitten pihasta :)

Poissa Works

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: Consul -73 2.3T5
« Vastaus #9 : 31.10.2018, 13:19:31 »
Mistä päin koppa on kulkeutunut? Tutulla seisoi ruskea Consul kuusen alla, ei nyt vaan muista oliko Coupe vai kaksovinen sedan. Hävisi kuitenkin muutama vuosi sitten pihasta :)
Luovareita kun läräsin, niin vuonna 2000 siirtyny kerimäeltä kouvolaan ja siitä tänne (olikohan 2011? unohdin jo :idiot2:, eli tuskin sama laitos?). Viimeks ollu ajossa vissiin '95
Lienee yleisin väri toi kuparinruskea, myös mun coupe on ollu saman värinen alunperin.

Öljypohja ja sihti on lyhennetty/hitsattu ja koneen korville lätkät tehty, seuraavana voi alkaa houkuttelemaan pakettia keulille, ni pääsee tekemään korvakoita:






Iipeistä oli pakko tilata jdm japsi style peilit kun halvalla sai, eikä alkuperäsiä ole. Vähän valojen sommittelua samalla, tuplikset jäänee:




Vauhtipyöräkin löytyi näillänäkymin ja pitäs olla matkalla. Sit seuraavat osatarpeet mitkä uupuis: 850 R asetelma ja 3" 850/960 läppärunko
'79 Forlvo Escort mk2 2D RS2300T B230FK '79 - '73 Ford Consul 2D 2.0is - '75 Ford Granada mk1 Coupe Cosworth BOA 2.9i V6 24V - '82 Ford Transit MK2 100L (ex.SA-INT Lanssi) 2.0i Zetec Turbo

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Consul -73 2.3T5
« Vastaus #10 : 31.10.2018, 14:08:01 »
Onpahan kerrankin vähän erilaisempi projekti, toivottavasti saat leimallekkin tuon, tuo kone kuitenkin ylittää sallitun tehomäärän, paljonko siinä 3l koneessa on tehoja 140, kun 2.6sessa oli 126, itellä oli joskus taunuksessa semmoinen.  :idiot2:

Poissa Works

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: Consul -73 2.3T5
« Vastaus #11 : 31.10.2018, 15:03:07 »
Onpahan kerrankin vähän erilaisempi projekti, toivottavasti saat leimallekkin tuon, tuo kone kuitenkin ylittää sallitun tehomäärän, paljonko siinä 3l koneessa on tehoja 140, kun 2.6sessa oli 126, itellä oli joskus taunuksessa semmoinen.  :idiot2:

Cortinaan/Taunukseen ja Sierraan onnistuu nykyään laittaa yli 5l kasi, mut älytöntä et näihin isomman kokoluokan Consul/Granadoihin ei saa, kun ei o tehty ikinä fordin toimesta, vaikka näissä on isommat jarrut, perä yms.jne
3.0l essex on 138hp eli 165.6 on max näihin, olen kyllä hyvinkin tietoinen asiasta...   ::)

Edit: Ostetaan B5204T4 koneen etukoppa  V:>
« Viimeksi muokattu: 31.10.2018, 15:06:05 kirjoittanut Works »
'79 Forlvo Escort mk2 2D RS2300T B230FK '79 - '73 Ford Consul 2D 2.0is - '75 Ford Granada mk1 Coupe Cosworth BOA 2.9i V6 24V - '82 Ford Transit MK2 100L (ex.SA-INT Lanssi) 2.0i Zetec Turbo

Poissa Works

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: Consul -73 2.3T5
« Vastaus #12 : 01.11.2018, 19:18:37 »
Pakko oli siirtää konsulikin lämpimälle puolelle, et tarkenee tehdä. Hieman vaan ahdasta alkaa olla, kun kaikki rojut on yhessä kasassa.



Pikkusen moottorijumppaa ja sinne se mosa vaan sujahti suhteellisen hyvin:




Keskilinjaa en vielä hakenut kohilleen, mut ei se silmämääräsesti kaukana ole ja muutama sentti on helposti varaa liikutella ainakin sivuttain:




'79 Forlvo Escort mk2 2D RS2300T B230FK '79 - '73 Ford Consul 2D 2.0is - '75 Ford Granada mk1 Coupe Cosworth BOA 2.9i V6 24V - '82 Ford Transit MK2 100L (ex.SA-INT Lanssi) 2.0i Zetec Turbo

Poissa Works

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: Consul -73 2.3T5
« Vastaus #13 : 07.11.2018, 16:40:27 »
Kone on nyt sovitettu ja lepäilee kokonaan tehtyjen korvakoiden avulla korissa.
Ovat toki vielä raakaversioita ja ne vielä siistitään ja maalataan, kun kone nostetaan pois.



Öljypohja osuu kyllä niin nappiin kun vaan voi:




Seuraavana kardaanin keskilaakerin kiinnitys pohjaan ja lyhennys. Ero alkuperäseen kiinnityskohtaan on noin 10cm
Takalaippakin sopii nyt, kun sorvasi perän laipan keskityskohtaa muutaman millin isommaksi ja poraa vielä uudet reijät:



240mm vauhtipyöräkin löytyi viimein:
'79 Forlvo Escort mk2 2D RS2300T B230FK '79 - '73 Ford Consul 2D 2.0is - '75 Ford Granada mk1 Coupe Cosworth BOA 2.9i V6 24V - '82 Ford Transit MK2 100L (ex.SA-INT Lanssi) 2.0i Zetec Turbo

Poissa Works

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: Consul -73 2.3T5
« Vastaus #14 : 15.11.2019, 10:49:21 »
Pikkasen tätä taas innostuin jatkamaan. Kardaanin loppupätkän sain lahjoituksena kaverilta, se on nyt lyhennetty, pitäsi viiä hitsattavaksi ja tasapainotettavaksi.
Samalla sain myös ajamattoman kiinaturbon (kiitokset vaan lahjoituksesta).
Täytynee tuo pakosarja muokata t3 laipalle sopivaksi vielä. Koesovitukset ainakin näyttää siltä että sopinee hyvin:





Välijäähy on kiinni keulassa ja samalla koneen irrottamista varten katkoin lukkopellin:


Sitten tuo lämmityslaite täytyy tehdä uusiksi kokonaan, kun väkisin koitin sitä tunkea paikoillensa ja lähes 50 vuotta vanha muovi ei siitä tykännyt kovinkaan hyvää. Muutenkaan se ei mahdu olemaan tuossa, etenkään jos laittaa jakajan koneen jatkeeksi.




Kovasti on vaihtoehtoja tuolle moottorinohjaukselle pyöritellyt päässä. Pidän tän kuitenkin budjetti projektina, niin kalliit moottorinohjaukset unohdetaan heti kättelyyn.
Eli ehkä järkevin ratkaisu tässätapauksessa olisi laittaa 850/X70 T5:n sähköt (M4.3/M4.4) ecuineen ja jakaja tuohon kannen perään?
Jos sattuisi löytymään joku purkuraato läheltä mistä sais sähköt ja todennäköisemmin varmaan tulee automaatteja vastaan, niin saakohan sellaisen ecun toimimaan manuaalina ilman sensuurempaa tappelua, mitä manuaalin?
Muitakin vaihtoehtojakin saa tietysti esittää.
« Viimeksi muokattu: 15.11.2019, 11:48:38 kirjoittanut Works »
'79 Forlvo Escort mk2 2D RS2300T B230FK '79 - '73 Ford Consul 2D 2.0is - '75 Ford Granada mk1 Coupe Cosworth BOA 2.9i V6 24V - '82 Ford Transit MK2 100L (ex.SA-INT Lanssi) 2.0i Zetec Turbo

 

Elekma  Autoracing