Futurez  Kulkukoira

V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD

  • 91 Vastauksia
  • 18592 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97
« Vastaus #15 : 09.06.2023, 21:12:45 »
Toissapäivänä tein ahtopainemittarille osittaisen asennuksen, eli se on letkussa kiinni ja mutta loput puuttuu. Verrokiksi 2300rpm kohdilta vitosella näyttää hukkaportinkello pohjaan asti ruuvattuna 0,9bar ja nelosella noin 3300rpm käy 0,8bar ja laskee siitä 0,7bar. Vaihdoin apulaitehihnan. Vanha oli ehkä vaihdon tarpeessa ???



Eilen saapui katti ja työstin sen paikalleen 3" dp:n kera. Putkikoko osui hitsausta ajatellen sopivasti alkuperäisen katin jälkeisen liitoksen päälle. Laajakaistalle teen paikan turbonvaihdon yhteydessä.





Putkimuutoksella ahtopaine nousi noin 0,2-0,3bar. Vakiorööri ahdistaa aika reilusti vakioturbollakin. Jo aiemmin nykyisellä lastulla oli siinä ja tässä seoksen suhteen, ennen isompia suuttimia ei lyhyttä kokeilua enempää parane testailla. 18T:n sain käsiin tänään. Siitä on poistettu bypass kokonaan eli pitää laittaa muualle korvaava. Muuten siistimistä vaille siivossa kunnossa.
« Viimeksi muokattu: 10.06.2023, 14:21:28 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: V70 AWD -97
« Vastaus #16 : 10.06.2023, 13:29:04 »
Minkä kokoinen savupiippu alunperin on? Tuntuu olevan merkitystä nähtävästi..  :D
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97
« Vastaus #17 : 10.06.2023, 14:59:02 »
Alku on 63mm vajaa 180 asteen mutka tiukalla säteellä sen jälkeen 60mm reilu 90 asteen mutka ja jousto tai joustolta katille on 58mm. Jostain syystä alkuperäinen dp kiertää kulmavaihteen ympäri vasemmalta puolelta sen sijaan, että kulkisi suoraa linjaa kuten nyt.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97
« Vastaus #18 : 12.06.2023, 23:57:25 »
Sunnuntaina vaihdoin turbon ja toimii vaikka onkin jonkun tekemän bypassin poiston jäljiltä aika rujon näköinen.


Ihan hyvä ettei ollut ollut käytössä(ainakaan paljoa) kompurakotelon hitsailun jälkeen, koska siipi otti käsin pyörittelemällä ja sivuun painamalla yhdeltä kohtaa kiinni koteloon. Pyyhkäisin pinnasta liuskelaikalla ja käsin paperilla loppusiistiminen.



Hukkaportinkellon asennus vaati sovellusta. Siirsin vanhasta, koska mukana tulleen jalka oli pilkottu ja turailtu koteloiden käännön yhteydessä.


Ja toki samalla vaihtui paikalleen Japan pakosarja. Yksi lämpöpellin pultti on poikki ja niin tiukassa, ettei päälle mutterin hitsaamallakaan lähtenyt kuin muutaman kierteen verran. Ei ollut aikaa turata sen kanssa enempää. Turbo toimii ja hukkaportinkellon asento sekä esijännitys osui hyvin kohdalleen. Kierroksilla noin 0,7bar painetta ja tangossa on reilusti tiukkausvaraa.

Tänään aloitin ahtoputkistomuutoksen. Eli turbolta suoraan koneen yli välijäähylle 2,5" putkella ja välijäähyn alalähdöstä kaasuläpälle alkuperäisen putken yläosaan ja siitä muunnos 2,5" putkelle. Josko sillä joku positiivinen vaikutus ois. Voisi vielä muuttaa alalähdöstä tulevan putkenkin isommaksi. Vaatii vielä viimeistelyä ennen kuin viitsii ottaa kuvaa.
« Viimeksi muokattu: 13.06.2023, 00:01:37 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97
« Vastaus #19 : 16.06.2023, 00:22:16 »
Pikkunypläystä lähinnä ehtinyt tekemään lähiaikoina. Seosmittarin kytkin, mutta eihän sille ollut ehjää anturia. Hain mitä LSU4.9 antureita löytyy ja lyhyellä johdolla olevaa saa vielä suht inhimilliseen hintaan.

Illalla vaihdoin Xuppolta hankitut 550cc suuttimet ja samalla ystävällisesti laittoi hän lastun kohdilleen -H- Paineille tuli alkuunsa kaksi astetta enemmän ennakkoa kuin vakiona. Muutamia selkeitä kohtia sytkäkatoksille on. En ehtinyt aiemmin käymään sytkäpuolta läpi ja illalla sen tein. Jakajankansi alkaa olemaan parhaat päivänsä nähnyt. Tulpanjohdot on alkuperäiset ja kolmessa oli 2-4kohm, yhdessä 8kohm ja yhdessä 20kohm. Varaosa-auton johdoista ei saanut kuin yhden ehjän, muiden osalta täytyy ihmetellä miten se edes kävi niillä vielä :o Uudet johdot on listalla, saa nähdä tekiskö itse vastuksettomat. Tulpat on FR7DPP+, joilla ei ole paljoa ajettu. Voisi toki nekin uusia.

1bar painetta, eikä seos tai vakio kytkin näytä vielä merkkejä rajojen ylittymisestä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97
« Vastaus #20 : 19.06.2023, 21:42:53 »
Ahto- ja seosmittarit hahmottelin rattimuovin päälle nurkkiin, jolloin ne eivät estä näkyvyyttä. A-pilari ei ollut vaihtoehto. Niistäkin voisi ottaa otoksen, kunhan saa vaan kiinnitettyä teipin sijaan kunnolla :D

Ilmastoinnin kuivain oli vielä alkuperäinen ja kun välijäähyä laittaessa tuli kylmäaineenhajua sille nurkalle, oli helppo valita uusiminen vaikkei näyttänytkään vuotaneelta.


Samalta puolelta lauhduttimen liitos näytti vuotaneelta. Eikä ihmekään, o-renkaan ura oli kunnolla hapettunut. Rapsuttelin paikat puhtaaksi, uusi o-rengas ja järjestelmän täyttö.


Paisuntaventtiilin hommasin myös, mutta tähän väliin aikataulu ei antanut myöden sen vaihtoon.
« Viimeksi muokattu: 19.06.2023, 21:45:59 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97
« Vastaus #21 : 20.06.2023, 20:55:33 »
Uusin jakajankannen, pyörijän ja tulpat. Tulpiksi tuttu ja turvallinen BCPR7ES 0,55mm kärkivälillä. Tulpanjohdotkin olisin vaihtanut, mutta uudet Boschin johdot oli osin yli tuplat isommalla vastuksella kuin vanhat Bougicordit. Puolanjohdossa 2,5kohm ero eli uudessa 5kohm, tulpanjohdot 7-10,5kohm väliltä ja vanhat on pääosin 3,5-4kohm.

Kansi oli "sopivasti" kulunut tarvike.


Sytkäkatkot loistaa poissaolollaan 8) Vähän on turbon heräämistä syytä hidastaa ainakin niin pitkään kun koneessa on vakioveivit. Kaasu pohjaan 2100rpm ja noin 100rpm myöhemmin on 1bar painetta :D

Koska jarruteho ei ole tuntunut kovin kummoiselta varsinkaan yhtään lämmenneillä paloilla, asennusta odottaa 302mm Ate PowerDiscit eteen, Textar(ns. parempi tarvike) palat eteen ja taakse. Termari ja lämppärinkenno ovat myös lähiaikoina vuorossa. Seosmittaria laittaessa tuli vastaan pitkän ajan kuluessa laajalta alueelta hikoillut kenno ja lämmöt nousee näilläkin keleillä aika hitaasti normaaliin. Keväällä jäi selvästi alle. Kokeilun nimissä ostin taakse pelkät BC:n mallikohtaiset takajouset ja niille kaveriksi normaalit iskarit.

Vähän ois tekemistä vielä jos tällä aikoo koukata kesämiittiin :P
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97
« Vastaus #22 : 23.06.2023, 22:09:02 »
Muovista bypassia kokeilin ensin suoraan ulospuhaltavana, mutta näköjään nuo perusmallit on auki aina kun imusarjassa on alipainetta. Eli immullisessa järjestelmässä turha käyttää muutoin kuin kierrättävänä, koska mitattua ilmaa karkaa. Yhdistin imuputkeen ja pelaa niin kuin kuuluukin.

Termarin ja jarruosat vaihdoin tänään. Edessä en ollutkaan vielä jumpannut jarruja tai vaihtanut nesteitä ja vasemmalle tarvitsee korjaussarjan ennen enempiä ajoja. Sen verran pahasti on mäntä ruosteessa. Etujarruletkutkin syytä uusia samalla.


Männän lisäksi ei tarvitse ihmetellä heikohkoa tehoa varsinkaan jarrujen yhtään lämmettyä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97
« Vastaus #23 : 25.06.2023, 22:41:51 »
Lisämittarit on nyt kiinni, pikkaisen käännettävä ahtomittaria kotelossa.


Välijäähylle menevän ahtoputken sain suurin piirtein siistittyä ja maalattua kaikki kirkkaat osat.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97
« Vastaus #24 : 28.06.2023, 00:40:34 »
Eilen(siis maanantai-iltana) laitoin remppasarjan vasempaan etusatulaan, vaihdoin etuletkut jarrulevyjen mukaisesti oikeanpituisiin(olihan niissä pientä halkeamaakin) ja tein jakopäänpuoleiseen moottorintukikumiin korokkeen.

Jarrumäntä oli lievästi ehtoopuolella.


Jollain kohtaa huomasin koneen olevan selvästi kallellaan oikealle. Nyt oli hyvä aika korjata sekin tilanne. Joku on vaihtanut jakopäänpuoleisen tukikumin, mutta jättänyt alunperin olevan korokepalan pois. Palikka on samanpaksuinen kuin apurungon ja korin väliset. Tarvikekumien kuvia katsellessa vain Skandix taitaa tarjota korokepalan kanssa, joten tekaisin 10mm latasta tilalle ja tukikuminkin voisi toki vaihtaa uuteen. Ja kuten kuvasta näkyy/voi päätellä, kaikki oikean puolen murroskumit on kiinnitetty nippusitein. Korjauskohde sekin.



Jakopään puolelle tuli lisää tilaa, vähän oli apulaitehihnan kanssa ahdasta touhuta. Asennon erottaa suht hyvin kun vertaa jakopääkopan korkeutta paisarin saumaan.



Tänään(siis eilen) tehtiin pikku säätöä moottorinohjaukseen ja nyt kova rajoitin on ~6500rpm sijaan 7000rpm sekä paineilla ennakoissa pientä muutosta. 6500rpm tulee yllättävän äkkiä kakkosella vastaan, vaikka välitykset on harvat eikä tehoakaan nyt niin paljoa ole. Lopuksi viihdytin hyttysiä purkamalla takaosaston verhoiluja, takapenkin ja takalasinpyyhkijänmoottorin.


Musta sisusta ois enemmän omaan silmään, joten siinä mielessä purkuhan on hyvä tehdä jos talveksi saisi toisenvärisen sisustan :D
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97
« Vastaus #25 : 30.06.2023, 11:51:52 »
Koska viime viikon loppupuoli meni kohtuu vahvassa lenssussa ja aikataulut tällä viikolla on mitä on, piti keskiviikkona pyrkiä työstämään pikkaisen enemmän jotta voisi vähän paremmilla mielin edes ajatella radalla käymistä lauantaina. Tai ainakin aloittamaan keskiviikkona, saattaa olla ettei ollut tehty vielä silloin ::)

Käärin dp:n lämpönauhaan, bensanpaineensäätimen olin jo aiemmin peittänyt lämpösuojatarralla.


Lämppärinkenno loi nahkansa. Vanha oli hilseillyt ihan urakalla pidemmän ajan kuluessa. Nestehävikkiä ei kuitenkaan ole ollut omassa ajossa.



Vaihdoin koneeseen Valvoline VR1 5W-50 ja laatikkoon Castrol Transmax 75W-90. Nelikossa kiva kun moottorituki kumi on otettava pois täyttöropun edestä. Ja tukikumikin oli alkanut irtaantumaan toisesta reunastaan. Kulmavaihteeseen ja perään vaihdoin Redline 75W-140. Ohjaustehostimelle olisin laittanut öljyjäähyn jos vaan aika olisi riittänyt. Oikean etuvetoakselin murroskumien nivelien päihin vaihdoin löysien nippusiteiden tilalle klemmarit ja rasvasin sisemmän nivelen. Eteen luiskahti samalla Ferodo DS3000 palat.

Takajousien vaihto oli kiva pikku operaatio(ei vähiten siksi, etten ostanut valmiita jousilautasia) ja niiden osalta perä on hyvän tuntuinen. Mutta tähän väliin budjettiin mahtuneet perusiskarit oli jo Nivomat jousien kanssa löysän oloiset kun testasin niitä ennen jäykempien vaihtoa, joten senhän tietää, ettei ne kovin hyvin pelaa jäykempienkään jousien kanssa :(


Jousia vaihtaessa huomasin rapsakan polttoainelinjan. Onneksi se on paluu, eli pätkä pois ja letku tilalle.


Budjettisportiin tekemästäni yläpoikkituesta muokkasin vasenta päätä jottei ota kiinni sulakerasiaan ja pikainen meikkimaali päälle.


Lopuksi laitoin semisliksit alle vaikka lauantaille ennusteet näyttää mahdollisesti märkää.


Tuli kaikkea muutakin pientä laitettua. Harmillisesti kuppipenkkiä ei ehtinyt, mutta kait vakiossakin kestää rauhallisesti kaarrellessa :D

Sietäis toimia miittireissun ajan(josta osa jo ajettu), arvioitu ajomatka ekstralenkkeineen noin 1090km :P
« Viimeksi muokattu: 30.06.2023, 12:21:14 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97
« Vastaus #26 : 01.07.2023, 20:43:10 »
Ensimmäinen 600km miittireissusta meni hyvin, kuten myös ensimmäiset tunnustelukierrokset radalla. Vähän huohotus puski tippoja öljytikun kovettuneen o-renkaan välistä. Toisella kerralla pääsi jo hiljalleen koestamaan jarruja ja renkaita. Kovin pitkälle siinä ei päässyt, kunnes nähtävästi nelosen veivi luovutti. Toisaalta oli tulos oli arvattavissa, toisaalta sitä epäili että se vielä kestäisi. Mutta onhan rata-ajo paljon rankempaa koneelle kuin kadulla. H-profiileita ei ollut aikaa vaihtaa ja toisaalta säästelin sitä varten josko tekisi kokonaan toisen alakerran tai koneen ja vaihtaisi kaiken kerralla.

Siellä se katselee kuka kiusaa:


Suhteellisen banaanina:


Radan varrelta löytyi muutamia satunnaisia paloja ja myös vielä lämmin männäntappi. Niitähän on hyvä käyttää perustana uudelle koneelle :D Sammui hajotessaan. Radan sivussa kokeilin vielä lähtiskö käyntiin ja lähtihän se, joten ajoin sitten reunoja myöden varikolle ajamatta asvaltille. Jostain syystä kolinaa riitti.

Autolle löytyi Joni-:n toimesta välisäilö siksi aikaa kunnes saan järkättyä haun. Sjtv:n kanssa hinattiin sinne ja Xuppolta saatiin kyyti poispäin.

Eli nythän tästä tuli ihan oikeasti projekti ja moottorinvaihtokin toteutuu. Menee vaan pidemmän kaavan kautta :P
« Viimeksi muokattu: 01.07.2023, 20:57:05 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5038
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: V70 AWD -97
« Vastaus #27 : 01.07.2023, 22:48:34 »
Tosiaan liian alhaalta puhkui jo baarin ja vielä rajotin nostettu. Siinäpä se jo valmis resepti onkin noille kangille.
Siitä sitten jatkamaan harrastusta niin kauan kuin jaksaa.
Pistä noi löytyneet metallit myyntiin, purettu toimivasta koneesta. :D

Kyllähän se siitä.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97
« Vastaus #28 : 02.07.2023, 23:41:27 »
Olisin odottanut, että vakio(ksi oletettu) kytkin luistaa ennen kuin muualla tulee ongelmia. Edellisellä omistajalla alkoi luistamaan veneennoston yhteydessä ja sen jälkeen ilmeisesti oli muutenkin luistanut niillä vähillä tehoilla mitä oli. Omana aikana ei ole luistanut kuin viimeisimmän ohjelmanpäivityksen jälkeen testatessa todella nopeassa 1-2 vaihdossa hetken. Ja silloinkin tarttui pian. Mutta ehkä se vaan hioutui kohdalleen :D

Muutama aihioalakertavaihtoehto on tiedossa, saas nähdä mitä lähtee käyttämään pohjana. Kakkoskoppasen öljypohjassa on ilmeisesti paremmat loiskelevyt, eli semmoinen sitten ja samalla poistaa öljyjäähykierron jäähdyttimeltä koska lämmönvaihdin hoitaa homman.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97
« Vastaus #29 : 09.07.2023, 22:06:43 »
Koko matkan tuli Joni-:n tallin pihasta F350 perässä, eikä valitellut yhtään.



Samasta osoitteesta tarttui mukaan vm.-99 B5254T alakerta. Vähän pyörittelin laitanko uudempaa lohkoa, koska pitää apulaitteetkin vaihtaa jollei halua rakennella apulaitetelineen kanssa. Mutta tuosta läheltä löytyikin kaikki tarvittavat ja RN-koneen kampurahan pitäisi olla kevyempi jollei ihan alkupään koneissa ole sama akseli kuin vanhemmissa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy