RallyBaron  Samppasport

V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD

  • 92 Vastauksia
  • 22727 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #45 : 23.10.2023, 10:43:26 »
Viikko kipeänä ja sitten heti perään "pikku" peltihomma. On se huimaa tämä "Juvan Volvo tehtaan" vauhti  8)
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7607
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #46 : 25.10.2023, 22:04:00 »
Pääosin :juhau: Ja eihän tuollainen peltihomma ole kovin kuormittavaa kun onneksi voi tehdä nosturilla.

850 jäähdytysnesteletkuista jää lämppärinletkut. Lyhyempi käy suoraan, toiseen pitää laittaa pätkä jotta yltää. Ala- ja ylävesiletkut menee D5 omat suoraan. Totesin vaan sen, että paisarin ylivuotoletkullehan ei ole paikkaa vanhanmallin jäähdyttimessä. Joko rakenneltava sille nippa termariin tai vaihdettava 99-00 jäähdytin.

Ahtoputkistossa on tehtävä vähän enemmän muutoksia. Välijäähyn alalähdön ja koneen välille sai käyttämällä vakion mutkan ja putken sekä lyhentämällä D5 ahtoletkusta. Koneen alta tulevan ahtoputken ja välijäähyn ylälähdön väli onkin tehtävä kokonaan, siihen ei tehdasosista saa sopivaa ilman turhan montaa jatkopalaa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7607
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #47 : 26.10.2023, 23:34:48 »
Tein helmasta puuttuvan pellinpalan ja hitsasin sen paikalleen. Siitä jää näkyviin helmamuovin ja ovitiivisteen alta hyvin vähän joten sinällänsä muotoilu ei olisi ollut niin justiinsa :idiot2: Vanha on alapuolelta aivan umpiruosteessa.



Kaikissa helmamuovin kiinnitysrei'issä helman päälipinnalla oli vaihtelevia määriä ruostetta ja muutamassa muussa kohdassa myös. Hioin puhtaaksi ja pohjamaalasin paikat. Konehuoneessa näpräilin pikkujuttuja ja aloittelin sähköjen kanssa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7607
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #48 : 31.10.2023, 01:25:03 »
Sunnuntaina ja eilis(maanantai)iltana sain ahto- ja imuputkiston on valmiiksi, putsarikotelon paikalleen, akulle tukijalkaa, pohjamaalattuihin paikkoihin pintavärin, yms. Heitin näön vuoksi kopankin koneen päälle.



Turbon putsarikotelo ei mahdu enää vakiopaikalle, mutta kakkoskoppasen kotelo meni aika kivuttomasti akun paikalle omalla telineellään. Imupuolen sai tehtyä lyhentämällä immulta lähtevää letkua ja tekemällä putkiosan kahdesta D5 putkesta. Akkutelineelle taittelin tuen ja se osasto tarvitsee vielä lisää hommaa. Poistin vanhan ecun kotelon ja kakkoskoppasen kotelo käy kiinnityksien osalta suoraan paikalleen. Pesurinsäiliön täyttöputkea varten piti kotelon pohjan nurkasta poistaa pieni pala.
« Viimeksi muokattu: 31.10.2023, 12:38:00 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7607
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #49 : 04.11.2023, 20:41:11 »
Eilen illalla irrotin pohjan poikittaispellin poraamalla reiät vastamutterien viereen, hitsaamalla mutterit kiinni ja heti perään pultit auki. Lopuksi hitsasin reiät umpeen. Korjasin vasemman etulattian alla olevan rutun, joka vaatikin pelkän oikaisun sijaan ruostekorjausta. Oli mennyt reiän ympäriltä niin haperoksi, että alkoi purkaantumaan pienellä yrittämällä.



Tänään suojasin ruosteet. Ensin kotelosuojaa ja massa päälle. Helpottaa huomattavasti kun on mahdollisuus käyttää kunnon välineitä aineiden levitykseen. Vähän väärä järjestys suojata pohja ennen kuin pintapuoli on kunnossa, mutta aikataulu sanelee osansa.



245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7607
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #50 : 05.11.2023, 22:33:34 »
Asensin helmat, sisälokarit, tankin etupuolen pohjamuovit, ym. kamppeet paikalleen ja pesin päältä. Päädyin tässä vaiheessa 850 helmoihin, vaikka V70 helmat sopisi paremmin etulokasuojan ulkonevaan muotoon. Tunnelin lämpösuojapelti odottaa V70 alla irrotustaan, joten sinne on möngittävä lähiaikoina. Kontin vasemman ilmanpoistoräppänän vaihdoin V70:stä, vanhassa oli kaksi luukkua osittain irti.

Ohjaustehostimen paineputken kiinnikkeet laitoin paikalleen. Etummainen vaati pientä taivutusta ja taaemmasta joutui laikkaamaan osan pois jottei ota kiinni turbolta tulevaan ahtoletkuun. Aika pieni väli paineputken ja ahtoputken välillä koko matkalla koneen alla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 890
  • TDI POWER
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #51 : 07.11.2023, 11:41:32 »
Täällä tuntuu olevan mahdoton vauhti päällänsä ;D hieno projekti 8)

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7607
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #52 : 07.11.2023, 22:53:21 »
Pitää yrittää edistää jotta jää edes vähän marginaalia vuodenvaihteeseen :P

Kytkentäkaavioita tuijotellut ja alkuperäinen ajatus oli jättää D5 konehuoneen sähkökeskus pois. Tuijottelun myötä totesin huomattavasti helpommaksi käyttää sähkökeskusta, kunhan se vain mahtuu. Kävinpä siis purkamassa konehuoneenjohtosarjan pois.


Ja tein alustavan ylimääräisten johtojen karsimisen. Sen jälkeen koesovitus. Mielessä oli koneen ja rintapellin väli oikeastaan ainoana "järkevänä" paikkana ja niinhän se onkin. Akun paikalle ei mahdu vaikka sähkökeskuksesta leikkaisi toisesta päästä tyhjät pois. Putsarikotelon paikalle mahtuisi, mutta sitten akku pitäisi siirtää konttiin. Koneen takana toki on lämmintä, mutta lämpösuojat on keksitty. Kannake on kiinnitettävä rintapeltiin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7607
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #53 : 11.11.2023, 00:26:56 »
Torstai- ja eilisilta menivät mukavasti sähköhommissa. Enimmät sain karsittua, jäljellä olisi lähinnä loppusijoittelu. Tikkuajonesto ja vanhan autopuhelimen kamppeet saivat samalla kyytiä.



Ilmastoinnin saaminen toimintaan vaatii lisää tutkailua. En tietenkään muistanut, ettei vanhempi ABS-järjestelmä anna nopeustietoa mittaristolle vaan se tulee laatikon anturilta. Siihen on väsättävä toimiva ratkaisu.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7607
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #54 : 14.11.2023, 00:12:13 »
Sähköt siistiytyy ja johdot löytää reittinsä hiljalleen.



Sain haltuun kuramatot puuttuvien tilalle, uudemman romulokeron keskikonsoliin OBD-pistokkeella ja etupenkit. Tässä vaiheessa piti tyytyä puolinahkojen sijaan kankaisiin, koska ei vaan tunnu olevan tarjolla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7607
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #55 : 21.11.2023, 00:23:16 »
Hidasta on ollut edistyminen sähköjen kanssa, mutta ehkä hiljalleen pilkottaa jo valoa tunnelin päässä. Pääosin niputellut sähköjä, mutta ohessa harhautunut vähän muuallekin.

Tulin tulokseen, että taitaa olla helpompi käyttää kahta Obd-pistoketta. Toinen pelkästään moottorinohjaukselle ja toinen muulle autolle(konehuoneen vilkkukoodilukija jää pois). Yksi vai jopa kaksi pinniä vanhanmallin pistokkeessa osuu samaan kuin uudemmassa olisi toisen Can-väylän johto(uudemmassahan tulee kaksi eri Can-väylää pistokkeelle) ja mitä lie testeri tykkää jos pinnien ulosanti ei vastaakaan sitä protokollaa mitä odotetaan :P

Uudemman mallin jakopäänkopan ostin Volvolta, koska hinta oli ihan kohtuullinen. Pääsee eroon täysin samassa tilassa jakopään kanssa kulkevasta apulaitehihnasta.


Akun ja konehuoneensähkökeskuksen välille tein johdon ja uusin maajohtoon korin sekä koneen liittimet. Testailin auton perussähköt ja tilanne on hyvä lämmönsäädinpaneelia lukuunottamatta. Siellä ei tapahdu yhtään mitään ja lämppärinmoottorinjohdotkin on katkottu. Viereen tulee sokeripalalle 12V, mitä lie kytketty. Konehuoneen pohjamuovin ostin tarvikkeena. TDI:n pohjamuovia/roiskesuojaa saa vielä Volvolta ja siinä on äänieristekin, mutta tähän väliin 100e halvempi tarvike saa riittää :)) Moottorin ylätukikumin vaihdoin uuteen. Vanha kumi oli alkupään malli pyöreällä puslalla ja uusi on uudempaa mallia. Koon takia ylätukea oli hieman muotoiltava.

Tehostimensäiliön ja paisarin laitoin letkuihin, teline iskaritorniin on siirrettävä S60:stä. Toisen lämppärinletkun puuttuvan jatkopalan lisäsin ja käynnistysyritystä ajatellen kaadoin öljyt tehostimeen sekä nelisen litraa jäähdytysnestettä jottei pumput pyöri ihan kuiviltaan. Ylivuotoletkun paikka on kuitenkin vielä tekemättä. Tankin pumppasin tyhjäksi E85:stä ja 245:een tekniikan luovuttanut V70 sai viimeisenä palveluksena luovuttaa viime vuonna uusimani oikealla polttoainetyypillä merkityn tankinkorkin. Moottorinohjainlaitteeseen saa yhteyden, joten teoriassa sehän saattaisi jopa toimia.

Ensikäynnistystä varten puuttuu näillä näkymin tankin huuhtaisu dieselillä ja polttoainelinjojen liittäminen koneeseen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Aukki

  • Master (evp)
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1780
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #56 : 21.11.2023, 12:58:02 »
Tässä vaiheessa piti tyytyä puolinahkojen sijaan kankaisiin, koska ei vaan tunnu olevan tarjolla.

Ai niinku mustia puolinahkoja vai?   *kahvia->
Aikuisten mopoautoilua jo vuodesta 2022

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7607
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #57 : 23.11.2023, 21:13:26 »
Ai niinku mustia puolinahkoja vai?   *kahvia->
Joo semmosia tai harmaita.

Ja viimeinkin tämä värkki on käynnissä :))
Toki lisää laittoakin tuli :( Kaadoin dieseliä tankkiin jotta loputkin E85:t saa huuhdottua pois ja sen jälkeen järjestelmää täyttäessä pumppu alkoi pitämään kunnon meteliä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7607
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #58 : 25.11.2023, 21:15:21 »
Sähköt jaksoivat työllistää oikein urakalla tällä viikolla. Ohjelmantekijä ei etukäteen maininnut, että pohjana on venemoottorin ohjelma(siitä ollut helpoin tehdä, koska ei ajonestoa) ja se vaikuttaa myös muihin juttuihin. Pieni etukäteisilmoitus tarvittavista muutoksista olisi ollut ihan kiva :P

Fekzenin sivuilla oleva pinnilistaus ei mainitse sen olevan veneestä, vaan on merkitty olevan vain EDC15C11. Joten alkuunsa vilaisin vain listaa ja poistin ylimääräiset sillä oletuksella, että kyllähän järjestys on sama. Vaan eipä olekaan. Ajoneston lisäksi venemoottorista puuttuu flekti, EGR ja ilmamäärämittari. Niiden lisäksi sivuilla olevasta listauksesta puuttuu myös hehkujen ohjauspinni vaikka venemoottorissa ne on. Liekö sitten siinä ohjattu erilailla tai toimii vaan pelkkinä reiäntukkeina :idiot2:

Koska ilmämäärämittari poistui, siitä piti siirtää ulkolämpöanturin johto imulämpö/ahtopaineanturiin(TMAP). Autokäytössä anturi mittaa imulämpötilaa sekä ahtopainetta ja käytössä on kolme pinniä. Nyt ulkolämpöanturi tuli käyttöön myös. Kun kaikki oli kohdallaan, ei käynnistynyt vieläkään. Tarkastin loputkin paikat joita en mielestäni ollut vielä katsonut,, eikä mitään löytynyt. Ratkaisu löytyi sattumalta EGR:stä. Olin jättänyt töpselin paikalleen, koska omana ajatuksena oli käyttää sitä parantamaan lämpeämistä talvella. Mutta veneohjelma taitaakin käyttää sitä pinniä johonkin ja töpselin irrottamisen jälkeen tärähti heti tulille. Sen verran ehdin testaamaan, että käynnistyi vielä uudestaankin.

Eilen jouduin toteamaan, ettei kaasupoljin toimi. Sille on pinnilistassa vain kolme johtoa ja aikansa meni siinäkin kun pyörittelin miksei pelaa niillä johdoilla jotka ilmoitettu. Ei ihmekään koska veneessä on vain samantyyppinen potikka kuin 960, 850 ja x70I, eikä samanlainen sähköpoljin. Kaasu toimi 850 potikalla, mutta sen kanssa ongelmana tuli polkimen liian vähäinen liikevara potikan liikevaraan nähden. Aikani tutkailtuani sain sähköpolkimen toimimaan käyttämällä eculle asennon analogilähtöä. Tein polkimelle hyvin pikaisesti telineen jotta pääsin testaamaan liikevaraa ja vähän kaasunvastettakin. Asento on pikkaisen sivussa, mutta kaasu on pohjassa polkimen ollessa lattiassa joten siinä mielessä suht ok.


TMAP-anturin tyrkkäsin coolerin ja koneen väliseen ahtoputkeen. Dp:n alkumutkan tein 2,5" putkesta. Sai huomattavasti loivemman säteen kuin vakiona.


Tässä vaiheessa voisi todeta projektin voineen olla huomattavasti helpompi jos olisin ottanut lähtökohdaksi OBD-portillisen auton. OBD:n johdotuksen lisäksi ei tarvitse miettiä nopeusanturin toteuttamista, koska se tieto tulee Abs-boksilta. Tekniikanluovuttajassakin olisi ollut vähän viilaamista, mutta se on aika pientä. Alkupään autoissa imulämpö/ahtopaineanturi on imusarjassa ja taisi vm.-04 vaihtua uudemmaksi anturiksi välijäähyn päätyyn. Senkin osalta oli siis tehtävä hieman johtohommia ja ostettava oikeanlainen anturi. Tämä sentään oli tiedossa jo lähtöjään.

Loppuun pieni käyntivideo. Vain dp:n alkukäyrä paikallaan. https://youtu.be/bOeoy1PznsI
« Viimeksi muokattu: 25.11.2023, 22:02:53 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa evilracer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #59 : 26.11.2023, 00:56:44 »
Pelittääkö OBD "normaalisti" tuolla ohjelmalla? Vidalla tuskin kuitenkaan saa yhteyttä  ::)

 

Samppasport  Futurez