KL-varaosat  Race.fi

V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD

  • 91 Vastauksia
  • 18572 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #75 : 20.12.2023, 21:17:11 »
Pysyypähän poissa pahanteosta, tms. :idiot2: Onneksi työlista lyhentyy nopeammin kuin kasvaa.

Olisihan sen voinut jos nykysäännöillä saisi muuttaa bensasta dieseliksi. Ainakin paikallisilla konttoreilla vastaus on ollut koko ajan sama sääntöjen voimaantulon jälkeen ja ovat tainneet Trafin suunnastakin asiaa kysyä(kuten moni muukin). Offipalstalla on kuulemma ollut keskustelua siitä, että sääntöön olisi tavoitteilla muutosta.

Tänään vaihdoin lämppärinkennon V70:stä, onneksi näissä se on nopea homma. Paikallaan olikin vielä paksu alkuperäinen. Kardaanin murrokset voitelin ja laitoin paikalleen. Mukavasti tuli vetopitoa lisää :)
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #76 : 22.12.2023, 23:44:39 »
Eilen vaihdoin 245:n suuttimet tähän sen jälkeen kun vaihdoin siihen uudemmat. Vaikka suuttimien pitäisi olla ollut irti 1,5v sitten, kolmosen suutin ei halunnut nousta pois lämpimällä koneella. Töissä olisi ollut oikeanlainen ulosvedin, nyt piti improvisoida ja oli tiukassa. Piti laittaa normaalia paksummat hanskat käteen kun isku liikkeen pysähtyessä alkoi tuntumaan jo vähän ikävältä :D


Tarkistin nokkien välisen ajoituksen ja se on kohdallaan. Samaan pakettiin tein uudelleentiivistelyä. Etummaisen nokkapukin ja venttiilikopantiivisteen takakulman kohdalta vuoti hieman öljyä ja vitossuuttimen kohdalle oli tullut myös. Nokkapukin välistä puuttui liima kokonaan, ihme ettei vuotanut enempää. Pukin irroitusta varten en viitsinyt purkaa jakopäätä, vaan löysäsin nokkapyörän pultteja reilusti ja taputtelin pyörän niin ulos kuin tulee. Toki avasin taustamuovin kiinnitysruuvin joka kiinnittyy pukkiin. Hyvin mahtui pukin pultit auki. Imusarjantiiviste oli laitettu väärinpäin paikalleen ja senpä takia vitossuuttimen toisessa pultinreiässä ei ollut tiivistystä. Muuten venttiilikopantiivisteessä ei näkynyt ihmeempiä.

Käy hieman siivommin ja käynnistyy paremmin eli oli siitä jotain hyötyä. Lämpimänä käynnistäessä ei ole päässyt vielä valoisalla kelillä katsomaan pölähtääkö.
« Viimeksi muokattu: 22.12.2023, 23:46:21 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #77 : 07.01.2024, 18:02:26 »
Vajaa 1000km ehti tulemaan perjantaihin mennessä. Tiistaina jossain kohtaa töihin mennessä meni huohotus jäähän vaikka maskin olin peittänyt ja huomasin sen vasta illalla kotona. Öljytikku oli pompannut ylös ja ~0,5l öljyä levittäytynyt pitkin konehuonetta. Pääsin pesemään roiskeet pois ja jätin kuivattamaan pariksi tunniksi. Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia.

Keskiviikkona laitoin letkulämmittimen sekä pohjamuovin paikalleen ja myös puskurin ritilän taakse pahvin. Kovin suurta eroa koneen lämpeämiseen ajossa ei huomannut, enemmän vaikuttaa jostain lattiamattojen välistä kiertävä kylmä ilma joka tulee jaloille penkin alta. Silti selvästi lämpimämpi 245:een verrattuna, liekö sitten öljypohjassa olevan lämmönvaihtimen puuttuminen siitä vaikuttaa niin paljon kiertoon.

Kylmäkäynnistykset töiden jälkeen -24- -26 pakkasesta olivat ongelmattomia. 62Ah akku on ehkä hieman pieni yhtään pidempää seisomista ajatellen D5 pyörittämiseen kylmänä. Pe-la välillä oli ~15h käyttämättä eikä liian lyhyen hehkuttamisen jäljiltä riittänyt puhti enää toiseen yritykseen. Startti voi olla alkuperäinen ja suht herkästi välillä lopettaa vetämästä kesken pyörityksen. Eli voisi kokeilla joko putsausta ja uutta bendix-ratasta tai kokonaan uutta starttia.

Viime viikolla tutkailin kaasupolkimen toimintaa ja vajaa toiminta-alue ei näytä johtuvan polkimesta. Poljin antaa lineaarisesti 0,4-4,5V ja saman verran 850/960 asentotunnistin. Kytkin 850 asentotunnistimen johtoihin ja sillä toiminta on sama kuin kaasupolkimella, eli sen osalta pitäisi muuttaa asetuksia.

Ensimmäinen tankillinen miedommilla keleillä oli pettymys kulutuksen suhteen. 245:een verrattuna noin 2l enemmän eli noin 9,5l/100km :idiot2: Suuttimet vaihdoin ensimmäisen tankillisen aikana, eikä niillä tuntunut olevan mitään merkitystä. Eli ohjelma tarvinnee aika reilusti muutosta pintakaasuasetuksiin. Nyt kylmemmillä keleillä mittarista seurattuna odotetusti kulutus kasvoi hieman. Aamulla lähtiessä huomaa miten paljon voimansiirto vastustaa.

Tiistaina on edessä nelivetomuutoksen katsastaminen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #78 : 09.01.2024, 21:18:49 »
Kävin konttorilla ja nyt on teknisesti sekä paperilla muutos suoritettu loppuun *taavih-> Montakohan D5 muutosta Suomessa on tehty 850 ja x70I koriin? Samanlaisia paketteja tuskin on montaa :D

Ennen käyntiä tein pienen tarkastuksen. EGR:n ja imusarjan välisessä ahtoletkussa on päällä pistereikä kuin nuppineulalla painettuna ja siitä hikoilee huohotusöljyä. Myös letkun alla EGR:n puoleisen klemmarin lähellä näyttäisi olevan pieni vuoto. Tankkauslukemissa saattaakin olla heittoja, ilmeisesti hyvin tarkka asennon suhteen. Kävin katsastuksen jälkeen tankkaamassa samalla mittarilla, muttei sinne saanut menemään ilman liruttelua kuin alle 2l.

Ensimmäisen katsastuksen osalta jäi lisäilemättä pari juttua. Savutusmittauksen tulos oli 0,19 ja melumittauksessa vakioputkiston ansiosta jäätiin alle 80dB, muistaakseni 79.
« Viimeksi muokattu: 09.01.2024, 21:20:25 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #79 : 15.01.2024, 22:04:41 »
Pakkivalokytkin hajosi ja sen vaihdoin uuteen. Etupalat on pitänyt jo hetken vaihtaa, koska huomasin Botniaringin jäljiltä sinne jääneen Ferodo DS3000. Hyvinpä ne toimi kovilla pakkaskeleilläkin, muttei viitsi niitä kuluttaa normiajossa. Vaihdoin tilalle samat palat jotka oli ennenkin.

Yksi asia lisää unohdettujen kirjaamisten listalta on auton paino. Nelikkomuutoksen yhteydessä suoritetun mittauksen mukaan painoero V70I AWD bensaturboon ilmastoinnilla(eli voimansiirron luovuttajaan) on 25-30kg riippuen oliko työkalupakki kyydissä vai ei. V70 paino on otteeseen merkitty valmistajan ilmoitus. Vaa'assa oli pyöristys lähimpään viiteen kiloon, joten mittauksessa on pelivaraa. V70 verrattuna tästä puuttuu apparin turvatyyny, takapenkki, takavyöt, konepellin äänieriste ja sähkölasit takaovista.

Lauantaina tuli vähän pidempi maantielenkki rauhallisempaa ajoa ja sen lisäksi yksi kylmäkäynnistys. Keskikulutus näytti 7,4l/100km eli edelleen aika korkea, muttei sentään ihan toivoton. Google mapsiin verrattuna matkamittari näyttää 1,5% alakanttiin.
« Viimeksi muokattu: 15.01.2024, 23:14:37 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #80 : 18.01.2024, 22:44:28 »
Egr:n ja imusarjan välinen ahtoletku tuli ja vaihdoin sen paikalleen. Vuotokohta vanhassa näkyy kuvassa ja vuoti myös Egr:n puoleisesta päästä alta jostain kohtaa.


Samalla uusi startti. -24° pakkasilla vanha hyppäsi välillä pois päältä. Uusi pyörittää ainakin välilämpöistä konetta selvästi kevyemmin. Vanha on Boschin tuote, luultavasti alkuperäinen.


Maalasin sulakerasiankannakkeet ja akun pohjalevynkiinnikkeen. Kaivoin kevennettyyn 850:een tekemäni, ja myös V70:ssä olleen, poikkituen esiin ja laitoin sen. Vasemmalla Abs-boksin pystykannake oli tässä vaiheessa helpoin jättää poikkituen alle.
« Viimeksi muokattu: 18.01.2024, 23:31:13 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #81 : 20.01.2024, 22:15:37 »
Uusi startti onkin laatutuote. Päälle -20°C pakkasessa kylmiltään pyörii välillä tyhjää heti tai kesken starttauksen.

Tuli tehtyä pientä parantelua äänieristyksiin. Moottorin päälikopasta puuttui eriste ja sain hommattua ehjällä eristeellä olevan tilalle. Konepellista otin äänieristeen kesällä pois ja sehän meni roskiin jo silloin. Romikselta löytyi halvalla siistikuntoinen. Miinuksena nyt ilmanputsarikotelo nostattaa konepellinnurkkaa vähän ja siihen on tehtävä ratkaisu. Eristeseen en aio tehdä reikää.

Laitoin loput nurkissa olleesta vaimennusmatosta takasisälokasuojiin. Täytyy hommata lisää jotta saa takapenkin istuinosan kohdalle ja muualle takaosastolle myös. Istuinosan tilalle mietin jotain sopivaa peitettä ja mieleen tuli V70 kontissa ollut kangasmatto. Siinä oli jo muutama repeämä, joten ei haitannut niin paljoa muotoilla sitä. Ja muotokin on valmiiksi sinnepäin. Etureunasta(entisestä takareunasta) tulisi paljon siistimpi liimaamalla se lattiamattoon, mutta alle on asiaa enkä tiedä vielä vaihdanko mustat lattiamatot.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #82 : 21.01.2024, 18:24:40 »
Meninpä pesemään kuonat pois päältä ja otin ensimmäiset kuvat koottuna. Erottuu ainakin osien värierot paremmin :D


245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #83 : 01.02.2024, 17:42:31 »
Takuu-startin vaihdoin jo viime viikolla ja uusi toimi heti hyvin päälle -10 pakkasessa. Josko se siitä. Startin ympärystä on pysynyt puhtaana uuden ahtoletkun ansiosta, mutta eipä onnistunut näköjään itseltäkään nokkapukin liimaus. Hieman sieltä tihuttaa joten tehtävä uusiksi. Tehostimenpumppu menee myös vaihtoon vuodon takia.

Mittasin kaasupolkimen signaalijännitteen ja vertasin testerin näyttämään asentoon. Laitoin tiedot ohjelmantekijälle ja se löysi viimeinkin skaalaus asteikon sille. Ero on iso siihen mitä autossa on, joten ei tarvitse ihmetellä miksi polkimen käyttöalue on mitä on. Siihen on siis korjaus heti jos/kun purkin käyttää siellä. Kone ei myöskään kierrä yli 4200rpm, mutta sille ei ole osannut ohjelmantekijä sanoa syytä koska rajoitin pitäisi olla 4800. Vikakoodeja ei tule, muttei myöskään isommasta nopeudesta pienemmälle vaihteelle vaihtaessa tee mitään ennen kuin kierrokset on alle 4200.
« Viimeksi muokattu: 01.02.2024, 17:45:32 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #84 : 12.02.2024, 19:39:18 »
Tehostimenpumpun vuoto näyttikin turhan pieneltä öljyn kulutukseen nähden ja pääsyy löytyi toissaviikolla, kun reviirinmerkkaus alkoi. Öljyä tuli molemmin puolin suojakumien välistä. Ilmeisesti uudemman pumpun korkeampi paine oli liikaa :( Viikonlopun aikana vaihdoin tiivisteet ja nyt on seuranta päällä poistuiko, vähentyikö vai lisääntyikö vuoto :idiot2: Noin 100km jälkeen alla on kuivaa.

Alkuunsa pesin enimmät kertyneet kuonat pois.



Sitten osiksi ja tiivisteet vaihtoon.


Sinällänsä halpa korjaus, koska osiin meni kuluineen 43e, purkki öljyä, vähän pesuainetta sekä purkki jarrukliineriä.

Tarvike tehostinöljysäiliönkorkki otti ja luovutti äsken öljytasoa tarkastaessa. Jousi ja lukituskappale karkasivat säiliöön ja ne ongin pois. Jousen supistettu pää menee korkissa olevan olakkeen taakse, eikä pää näytä olevan supistettu tarpeeksi. Ensihätään puristin jousta lisää ja painoin osat takaisin paikalleen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #85 : 22.02.2024, 23:46:59 »
Reilu 600km myöhemmin tehostinöljytaso on ennallaan ja hammastanko kuiva. Se on yksi rasti pois työlistalta ja tänään sain toivottavasti toisenkin. Käytin venttiilikopan irti ja liimasin etummaisen nokkapukin uudestaan. Annoin koeajolla kenkää suht reilusti ja vielä on kuivaa. Seuraavana listalla odottaa koneen kunnollinen pesu joka suunnasta.

Moottorinohjauksen kanssa on tullut edistystä ja lähetän boksin lähiaikoina tekijälle jotta saadaan kaasupolkimen skaalaus normaaliksi ja pari muuta juttua muutettua.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #86 : 24.02.2024, 22:17:04 »
Nokkapukin liimaus pitää vielä 100km kasauksen jälkeenkin. Pesin konehuoneen ja päältä samalla vedolla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6347
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #87 : 25.02.2024, 08:56:10 »
Onks tässä sama EDC15 vai 16 mitä autoissakin? Saisiko jostain auton ecusta kopioitua ohjelman tähän, niin ei tattis ihan kaikkea muokata manuaalisesti?

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6023
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #88 : 25.02.2024, 10:58:42 »
Täähän on mainio sitten kun on softat kohdillaan ja tekniikka sisäänajettu, että mikä kulutus ja suorituskyky tulee tossa korissa olemaan  O0
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #89 : 25.02.2024, 13:44:51 »
Onks tässä sama EDC15 vai 16 mitä autoissakin? Saisiko jostain auton ecusta kopioitua ohjelman tähän, niin ei tattis ihan kaikkea muokata manuaalisesti?
"Sama" EDC15. Auton ohjelma on sidottu CEM:n(lähinnä ajoneston) kanssa sen verran vahvasti, ettei se onnistu kovin pienellä. Liekö kukaan ainakaan julkisesti murtanut ajonestoa Volvon ohjelmasta. Pentan ohjelmalla saa tietyllä numerolla olevan ohjainlaitteen muutettua täysin standaloneksi, koska veneessä ei ole ajonestoa. Joitain karttoja ja tietoja pystyy siirtämään auton ohjelmasta. Tosin tässäkin muutoshommassa tekijällä on ihan selvästi homma vielä kehitysvaiheessa vaikka sanoo ohjelmia olevan tehty 12-13kpl ennen tätä. Toisaalta muut ei ole olleet ehkä ihan niin tarkkoja, koska minä olen ainoa joka on sanonut esim. kaasupolkimen skaalauksesta ja liian alhaisesta kierrosrajottimesta :idiot2:

Tähän asti nähdyllä vaivalla standalonen suhteen olisin laittanut tarvittavat sähköt tekniikanluovuttajasta nopeammin ja veikkaisin/väittäisin kulutuksenkin olevan pienempi varsinkin kylmemmillä keleillä. Ei juurikaan tarvitse normi venehommissa miettiä kulutusta kovemmilla pakkaskeleillä.

Edit. Tarmo_L kertoi iltasella, että Blacksmoke on onnistunut purkamaan ohjainlaitteen salauksen ja niillä on asiasta kaksi päivää sitten julkaistu videokin. Mutta se homma on vielä alkuvaiheessa.
« Viimeksi muokattu: 25.02.2024, 23:51:26 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron