Carcom Oy  Ateho

Volvo 144 -71

  • 167 Vastauksia
  • 59813 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Volvo 144 -71
« : 16.05.2015, 22:07:22 »
Tarkoituksena tehdä vakioon museokuntoiseen volvoon pientä tekniikan päivitystä perinteitä kunnioittaen.

Eli kyseessä tällainen peli:



Nyt on 144tkm mittarissa ja palikkaa on lojunut tallissa paikalleen laitettavaksi liiankin kauan...
Autossa on alkuperäinen tuulilasi vielä paikallaan ja todennäköisesti myös jarrulevyt jne...
Korikin on kohtuu hyvässä kunnossa ikäisekseen, tässä todiste:


Lisävarusteet tehtaalta:
- keskikonsoli kellolla
- vyöt takana

Modauksia / muutoksia alkuperäiseen tällä hetkellä:
- Ovet, puskurit ja keulapelti vaihdettu ja maalattu kuutisen vuotta sitten
- vuoden -67 ikkunaveivit ovissa ja saman vuoden kromiset tuulilasin pyyhkijän varret
- perhosratti
- 5,5" KPZ vanteet
- lesjö -30mm jouset / 240 sport iskarit takana
- H4 lisävalot
- karvalakkimaski
- Rullavyöt edessä ja takana, takana 240sen vyöt

Seuraavat palikat jotka löytyvät tallista ja jotka olisi tarkoitus laittaa paikalleen mahdollisimman pian:
- ohjaustehostin
- 164 sävylasit (takalasi ja taka sivulasit jo vaihdettu)
- 164 "okylistat" ovien ikkunoiden alle (takasivulaseissa jo paikallaan)
- Jaeger rallye mittaristo antureineen
- uusi mitsun td04hl15t turbo
- GIK turbo B20 valupakosarja
- ruiskun imusarja
- alucooleri
- ms1 v2.2
- wbo2 laajakaistalambda omatekoisella analogimittarilla
- 240 bensapumpun teline / boschin bensapumppu

- rullavyöt eteen ja taakse
- B20 nos B19et männillä ja käyttämättömällä teräsjakopäällä
- käyttämäton kormun 717 nokka
- nos öljypumppu
- ammattilaisella teetetty kansi (B20F) 44 / 38 rosteriventtiileillä, puristussuhde näillä männillä 8,5
- m410 laatikko nos b20 kopalla
- ylivaihteen viiksikytkin
- 164 kytkin / b30 sorvattu vauhtipyörä
- 240 turbon paksuhko kardaani


Hankinnassa:
- bensalinjat
- sytkävehkeet (edis tai cop)
- suuttimet
- öljynlauhduttimen suodattimen alle tuleva laippa ja se pidempi tappi
- kitkalukko 1030 perään
- simons 2" putkisto pappamutkalla
- pitkäkeppisen lisämittarikeskikonsoli
- 140 d-jet ilmaputsarin kotelo
- äänieristesetti virosta tai jostain...
- sisälokarit

Tarkoituksena saada alavääntöä lisää ja mukavampaa kyytiä.
Toki auton saisi museorekisteriin vain näyttämällä, mutta tää on mun käyttöpeli.

Tällä hetkellä koneen alakerta kasassa, mutta rikottuani yhden öljyrenkaan kasauksessa se pitää vielä vaihtaa ennen kuin saan lopulta niputettua koneen.
Myös ongelma jakopään kanssa pitää selvittää, kun kone ei pyöri normaalisti vaan jäkkää parissa kohtaa... >:(

Aikataulu on tiukka kun pitää saada auto heinäkuussa ajettua tanskaan perheen kanssa.  :)

EDIT 25.7.:
Vaihe 1 (tanskan reissu):
- Kone ja laatikko vaihdetaan - tämä tehty, laatikko vaatii läpikäynnin
- Äänieristystä lisätään - äänieristeitä ostettu
- rullavyöt eteen ja taakse
Reissu tehty peruskoneella.

Vaihe 1.1 (korjausta ja parannusta reissun jäljiltä)
- Kardaanin ja perän läpikäynti
- Koneen kalkatuksen löytäminen (kone atomeiksi)
- K-jet bensaa syöttämään - voi olla että laitan suoraan MS:n
- ohjaustehostin
- 164 sävylasit (takalasi ja taka sivulasit jo vaihdettu)
- 164 "okylistat" ovien ikkunoiden alle (takasivulaseissa jo paikallaan)

Vaihe 2 (lisää alavääntöä):
- Turbo ja sähköruisku
- Mittaristot ja loput härpäkkeet paikalleen
- Simons 2" putkisto
« Viimeksi muokattu: 25.07.2015, 16:55:59 kirjoittanut leka »
144-70

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #1 : 16.05.2015, 22:13:54 »
Aika legendaarista palikkaa tulossa hienokuntoiseen autoon.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #2 : 16.05.2015, 22:50:37 »
Mikäs toi virolainen vaimennussetti on? Entäs perävälitys?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Paikalla oh850

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 886
  • TDI POWER
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #3 : 16.05.2015, 23:25:25 »
Onpa kyllä todella helmi laitos  S* harvinaista herkkua näin vanha ja noin hyvässä kunnossa  :o

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #4 : 17.05.2015, 09:49:05 »
Mikäs toi virolainen vaimennussetti on? Entäs perävälitys?
Löysin joskus jonkun topikin missä puhuttiin äänenvaimennuksesta ja virosta saa kuulemma jotain settejä.
Voi olla että hommaan muualta äänieristeet...
Perävälitys?
144-70

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6327
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #5 : 17.05.2015, 10:00:00 »
Eeei eeei, älä nyt mene pilaamaan hyvää museoautoa!!  :2funny: :2funny:

Eikäkö just siistiä :) Aika kauan olet malttanut odottaa enne projektin aloitusta. Lienee kytkinkin ollut varastossa jo kohta 10 vuotta?

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #6 : 17.05.2015, 11:47:54 »
Perävälitys?

No, orgis 4,10:1 on ehkä karvan verran tiuha ja turbolla saa vääntöä lisää tuonne 2-3 000 rpm tietämiin. Ja perus 164 3,73:1 voisi olla aika passeli. Siinä olisi valmiina iso laippa......
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #7 : 17.05.2015, 12:28:50 »
Eikäkö just siistiä :) Aika kauan olet malttanut odottaa enne projektin aloitusta. Lienee kytkinkin ollut varastossa jo kohta 10 vuotta?

Ei riitä kymmenen vuotta. :D
Eikös se ole niin että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty?
144-70

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #8 : 17.05.2015, 12:29:40 »
Aika legendaarista palikkaa tulossa hienokuntoiseen autoon.
Kiitos Juha!

Katsotaan nyt kun saan ne vielä paikalleen...
144-70

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #9 : 17.05.2015, 12:31:55 »
No, orgis 4,10:1 on ehkä karvan verran tiuha ja turbolla saa vääntöä lisää tuonne 2-3 000 rpm tietämiin. Ja perus 164 3,73:1 voisi olla aika passeli. Siinä olisi valmiina iso laippa......

Mulla on laippa, mutta olet oikeassa että tuo harvempi välitys voisi olla parempj.
En jaksaisi perää lähteä vaihtamaan, mikä on harvin välitys pikkuperään jos vaihdan pelkän välityksen?
144-70

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #10 : 17.05.2015, 12:35:54 »
Mulla on laippa, mutta olet oikeassa että tuo harvempi välitys voisi olla parempj.
En jaksaisi perää lähteä vaihtamaan, mikä on harvin välitys pikkuperään jos vaihdan pelkän välityksen?
3,54:1 muistaakseni.
Jäitä housuun!

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #11 : 20.05.2015, 22:22:34 »
Mulla on laippa, mutta olet oikeassa että tuo harvempi välitys voisi olla parempj.
Riippuu ajosta. Onhan 4.1 paljon sporttisempi 8)
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #12 : 20.05.2015, 22:45:12 »
Riippuu ajosta. Onhan 4.1 paljon sporttisempi 8)
Juurikin sporttinen tämmöinen 144 on. :)

Testaan ensin tuolla perusvälityksellä, katsotaan sitten...
144-70

Poissa Ilari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 494
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #13 : 02.06.2015, 15:17:19 »
Hyvää settiä!

Poissa mavil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 113
  • Räpeltäjä
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #14 : 02.06.2015, 17:46:58 »
Hienoa! Etenkin jos ulkopuoli pysyy tosiaan tuossa kuosissa ja H4 lisävalot kiinni keulassa  O0

 

Elekma  Autoracing