Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 144 -71

  • 167 Vastauksia
  • 60043 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #30 : 07.07.2015, 09:43:37 »
Kiertokangen laakerit vaihdettu alakautta.
Tein puolen tuuman pulteille jatkoa 12mm kierretangosta ja laskin näillä etupalkkia alas noin 10cm.
Tämän jälkeen kun nosti moottoria ylöspäin sai laakerit vaihdettua.
Kakkosen laakeri oli kuten arvelinkin huonossa hapessa...

Eikä hajonnut muuta kuin toinen moottorin kannakekumi ja kaasuvivusto meni poikki kun en sitä muistanut ottaa pois konetta nostaessa... :P

Homma vielä kesken niin en tiedä pelaako vielä.
144-70

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #31 : 08.07.2015, 10:39:18 »
Sain eilen auton taas liikenteeseen.

Edelleenkin "kal kal kal" ääni on koneessa.

Tehtyjä juttuja kalkatuksen löytämiseen:
- Venttiilikoneisto vaihdettu
- Kiertokangen laakerit vaihdettu
- Kokeiltu ilman öljytikkua (jos ottaa kiinni)
- Kokeiltu ilman laturin hihnaa (jos vika vesipumppussa / laturissa)
- Yritetty houkutella tikkaa pois koneesta pähkinöillä

Nyt ahdistaa kun tuolla pitäisi lähteä tanskaan ja aika loppuu kohta kesken.
Seuraavaksi vaihdan virranjakajan...

Onko jollain hyviä ideoita?
144-70

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #32 : 08.07.2015, 10:45:25 »
Sain eilen auton taas liikenteeseen.

Edelleenkin "kal kal kal" ääni on koneessa.

Tehtyjä juttuja kalkatuksen löytämiseen:
- Venttiilikoneisto vaihdettu
- Kiertokangen laakerit vaihdettu
- Kokeiltu ilman öljytikkua (jos ottaa kiinni)
- Kokeiltu ilman laturin hihnaa (jos vika vesipumppussa / laturissa)
- Yritetty houkutella tikkaa pois koneesta pähkinöillä

Nyt ahdistaa kun tuolla pitäisi lähteä tanskaan ja aika loppuu kohta kesken.
Seuraavaksi vaihdan virranjakajan...

Onko jollain hyviä ideoita?

Hyvästä ideasta en tiedä; nokan päittäisvälys liian iso, levy kulunut tai prikka unohtunut?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #33 : 08.07.2015, 11:09:13 »
Kytkinasetelma ottaa kiinni kytkinkoppaan? Muistelin, että ainakin vinokoneen kopasta piti muutamasta kohtaa hioa tavaraa pois, jotta tuo asetelma mahtui pyörimään. Tämän tosin luulisi hiljenevän aika nopeasti, kun kone käy.

Toinen juttu mikä tulee mieleen. Velipojalla kalkatti joskus B30, kun hän laittoi siihen teräsjakopään ja K-nokan, joten voisiko joku nokka/jakopää yhdistelmä saada rattaat kolisemaan pienemmillä kierroksilla? Hiljeneekö ääni, kun nostaa kierroksia, van kuuluuko jatkuvasti?

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #34 : 08.07.2015, 13:57:53 »
Kytkinasetelma ottaa kiinni kytkinkoppaan? Muistelin, että ainakin vinokoneen kopasta piti muutamasta kohtaa hioa tavaraa pois, jotta tuo asetelma mahtui pyörimään. Tämän tosin luulisi hiljenevän aika nopeasti, kun kone käy.

Hyvä tieto, kiitos!
Tarkistan M410 kopasta, onko siellä osumia kun nyt on taas tuo M40 paikallaan...

Toinen juttu mikä tulee mieleen. Velipojalla kalkatti joskus B30, kun hän laittoi siihen teräsjakopään ja K-nokan, joten voisiko joku nokka/jakopää yhdistelmä saada rattaat kolisemaan pienemmillä kierroksilla? Hiljeneekö ääni, kun nostaa kierroksia, van kuuluuko jatkuvasti?

Kormun 717 tuolla on, vastaa kai aika lailla K-nokkaa...
Eihän tuo B20 ei ole kauhean hiljainen muutenkaan. Parhaiten tuo kuuluu tyhjäkäynnillä.
Kalkattaa kyllä kierroksillakin kun tarkkaan kuuntelee.

Kiitos ideoista!
Pakko saada tikka pois koneesta, muuten menee hermot.
« Viimeksi muokattu: 08.07.2015, 14:00:31 kirjoittanut leka »
144-70

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #35 : 08.07.2015, 13:58:27 »
Hyvästä ideasta en tiedä; nokan päittäisvälys liian iso, levy kulunut tai prikka unohtunut?
Lätkä oli käytetty kohtuukuntoinen ja prikka on paikallaan, toki se voi sieltäkin tulla...
144-70

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #36 : 08.07.2015, 15:42:55 »
Jonkun kiertokangen ylähela holo tai ehkä jopa männäntappi väljä mäntään,jos ei jakopäässä vikaa oo,muualta ei ainakaan mulla oo noi kalkattanu ;)Jakajan ja ö-pumpun käyttöakseli/ratas ja sen hela ja jakajan kiinnike jos kuluneet niin voisko akseli päästä lotkottaan jotta kalkattas sieltä,ei oo kyllä sellasta ilmiötä vastaan tullu mutta saattas ehkä olla mahdollista?
Niin semmonen tuli vielä mieleen että onhan kaikki männät varmasti oikein päin,ettei mäntä kalkata sylinterissä,kun männäntappihan ei oo ihan  keskellä mäntää?Tuskin noin on voinnu kuitenkaan käydä,mutta tuli vaan mieleen kun joskus oon semmosen kalkattavan koneen(ei volvo) purkanu jossa moinen oli syypää ;)
« Viimeksi muokattu: 08.07.2015, 15:55:27 kirjoittanut tuomee »
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #37 : 13.07.2015, 13:57:23 »
Virranjakajan vaihto ei auttanut kalkatusasiaan.

Aika loppuu kesken- Ajelin viikonloppuna reissun ja 950km tuli sisäänajoa.

Kalkatus ei ole koventunut, joten se saa nyt olla noin. Jos vaikka lisää äänieristeitä niin ei häiritse. :)

Tänään vaihdan M410:seen laakerit kun sain lopulta viimeisen laakerin ranskasta...
144-70

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #38 : 13.07.2015, 14:40:59 »
Osaa joskus muuten olla mystisiäkin noi sivuäänet,mullakin kesäkäyttiksen(Vauxhall) kone jonninverran kalkattaa(ennen ja jälkeen rempan),koitin sitä alkuun paikallistaakin rempan jälkeen mut ei suosiolla löytyny niin aattelin että eiköhän se ajastaan sieltä selville tuu,nyt ajettu jo 25 000km. ja ääni ei oo muuttunu mikskään,jotta vetoja vaan jos ei älytön kolke oo ;)
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa Karhjo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #39 : 13.07.2015, 15:56:27 »
Onko kampia hiottu vai samat laakerit vaihoot uuteen? Jos se laakeri oli mennyt niin eikö se voi olla karvan verran kiero?
Mulla kalkatti kans aika kovasti ennen koneremppaa. Mä en ees vaihtanu ku palovenat ja kaikki ohjurit laitoon uudet. Pytyt hoonattiin ja uudet renkaat tietty. Nokkaan uudet laakerit hiomolla eikä sekään oo niin priimakuntoinen. Kiertokanki kävi kans hiomossa ja yhen koon isommaksi laakerit laitettiin. Nyt ei omaan korvaan kuulosta enää samalta :)

Edit. Oli vähä vakavampi asiavirhe ku puhuin kiertokammesta vaika tarkoitin kampiakselia.
« Viimeksi muokattu: 13.07.2015, 22:22:23 kirjoittanut Karhjo »
Volvo PV 444E -53

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #40 : 13.07.2015, 22:47:57 »
Kampura vakiokoossa, kaikki uutta.

Nyt on laatikossa uudet laakerit, täytyy heittää se vielä alle.
Samalla modasin kytkimen haarukkaa niin että se menee kunnolla pohjaan.

Meteli 1. vaihteella selvisi - olisi pitänyt shimmata apuakseli kytkinkopan vaihdon jälkeen...
Siinä oli aivan jäätävä välys kun ohjearvo on 0.03mm - 0.1mm.

Iloinen huomio oli että laatikossa ykkösvaihde on 3.14 välityksellä eli vanhempi m410 kyseessä.
144-70

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #41 : 15.07.2015, 22:17:56 »
Laatikko vaihdettu, pelaa hyvin.
Mukava laatikko välityksiltään ja loikkari tuo matka-ajoon kyllä paljon mukavuutta.

Ennen sunnuntain tanskaan lähtöä pitää ainakin vaihtaa vyöt jotka pesin.
Jännä huomio oli että tämän ikäisessä on myös rullavöille taakse reiät valmiina.
 
Nyt näyttää siltä että aikaa on tärvätty jo niin paljon että reissu tehdään kaasarilla... :(
144-70

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #42 : 18.07.2015, 19:46:25 »
Riskillä mennään nakuttavalla moottorilla Tanskaan huomenna.

Vaihdoin tänään rullavyöt ja lisäsin äänieristettä.

M40 pois:


Rempattu M410 paikalleen:


Kuvassa ei näy miten jäätävä ero on rattaiden hampaissa...

Rälläköin alkuperäisen ilmansuodattimen auki ja vaihdoin sen 140tkm kohdalla...
OLI syytä vaihtaa:


En ole koskaan kurkannut mattojen alle joten jännitti kuinka hapanta sieltä löytyy kun auto on alkuperäisessä kuosissaan.

Alkuperäiset vyöt:


Hattuhyllyltä löytyy valmis reikä rullavyölle jo vuonna -71?
Kaksinkertainen pelti siinä on.


240sen vyöt ostin taakse, eteen löytyi varastosta 140sen rullavyöt.


Lukitteen täppä näkyy vyön pulteista. :)


Alkuperäisille paikoilleen menee heittämällä 240sen vyöt.


Aivan laho pohja on, onneksi olikin vain alkuperäinen äänieriste... :)


Helmassa näyttää hyvältä.


Alkavaa ruostetta näyttäisi olevan jo tulossa, reklamaatio volvolle vetämään.


Toisella puolella olikin sitten ihan oikeaa ruostetta.


Mutta onneksi helman sisällä tilanne hyvä. :)


Etuvyöt ja takavyöt irti, nämä voisi olla myynnissä vaikka jollekin amazon miehelle?
Ovat huippukunnossa.



Pyörän kotelot hyvässä kunnossa, hyvä niin.


Lätkäsin äänieristettä vähän tuonne.


Kyllä se tällainen aito jousitettu penkki on oikeasti hyvä istua.


Homma valmis viime hetkillä.


Nyt lopultakin tuo overdrive -teksti ei ole valetta. :)


Huomenna reissuun, jippii! :)
144-70

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #43 : 18.07.2015, 20:18:42 »
Yllättävä huomio että Tanskasta ei saa enää 98 bensiiniä, ehkäpä tuo kulkee 95llakin...  ::)

Mihinkäs suuntaan sytkää pitää kääntää tuolle bensiinille?
144-70

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #44 : 18.07.2015, 22:26:33 »
Eteenpäin.
Oon oikeesti kade sulle kun on tuommonen vaunu käyttiksenä  :-[

 

RallyBaron  Samppasport