Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Aiku - 16.04.2024, 21:26:35
-
Tänään tuli näyttöön moottorin vikavalo ja teksti "vaatii huollon". Bilteman vikatesterillä näyttää koodia "ECM-P010000 ilmamassan tai ilmamäärän virtauksen piiri"
Otin ilmamassamittarin irti ja paineilmalla putsasin sekä vikakoodin nollaus. Kasasin paikalleen ja kohta tuli vikakoodi uudelleen.
Datastream näytössä sama ilman virtausmäärä 254,83 g/s moottorin kierroksista riippumatta??
Voiko ilmamassamittaria jotenkin testata, että onko kunnossa tai voiko vika olla jossain muualla?
-
On tarkoitus mitata tuleeko virtaa ilmamassamittarille. Osaisiko joku kertoa mikä on virta ja maajohto ja mitä kaksi muuta johtoa ovat?
(https://i.ibb.co/D5K05Hw/20240417-094733.jpg) (https://ibb.co/D5K05Hw)
-
Löysin netistä XC60 sähkökaavion, mutta maallikolle on liian vaikealukuinen. Eikä ole tiedossa, että millaisia arvoja pitäisi olla , jännite- tai vastusmittarin pitäisi näyttää eri pinnien välillä.
-
Googleen haku, volvo maf test niin löytyy videota, kuvaa ja tekstiä tuon testaukseen. Onko käynti nyt pielessä ja mitä tapahtuu kun nyppäät moottorin käydessä maffin liittimen irti?
-
Muutaman kerran olen MAF liittinen ottanut irti, mutta ei mitään vaikuitusta. Netissä näkyy olevan useita videoita, mutta en vielä ole löytänyt tuolle MAF:in mallille sellaita videota, jossa olisi ollut riittävät tiedot testausta varten.
-
Jos liittimen irroitus ei tee mitään niin maf todennäköisesti silloin mykkä. Vilkaisen jossain kohtaa nuo mittaus arvot / ohjeet koneelta sulle. Eli akkujännite pitää olla 1 ja 4 napojen välillä, keskimmäiset on signaali liittimet.
(https://i.ibb.co/dGvvkZF/IMG-1427.jpg) (https://ibb.co/dGvvkZF)
(https://i.ibb.co/dpXf3gy/IMG-1426.jpg) (https://ibb.co/dpXf3gy)
-
Joo, jos ei liittimen irroitus vaikuta mitenkään niin sehän on dööd.
-
Jos liittimen irroitus ei tee mitään niin maf todennäköisesti silloin mykkä. Vilkaisen jossain kohtaa nuo mittaus arvot / ohjeet koneelta sulle. Eli akkujännite pitää olla 1 ja 4 napojen välillä, keskimmäiset on signaali liittimet.
(https://i.ibb.co/dGvvkZF/IMG-1427.jpg) (https://ibb.co/dGvvkZF)
(https://i.ibb.co/dpXf3gy/IMG-1426.jpg) (https://ibb.co/dpXf3gy)
Mittasin juuri, niin 1 ja 4 napojen välille ei tule jännitettä. MAF- sulakkeelle tulee jännite. Onkohan vika johtosarjassa?
-
Kahdessa autossa on tullut vastaan katkennut ilmamäärämittarin johto sillä kohtaa jossa johdot lähtevät pääjohtosarjasta.
-
Tuleeko virtajohto sulakkeelta suoraan ilmamassamittarilte ja maajohto auton rungosta tai voiko olla välissä relettä tai muuta härpäkettä? Vastusmittari ei näyttänyt mitään yhteyttä pistokeen reunimmaisiin liittimiin sulakkeen ja/tai auton rungon välillä?
-
Kahdessa autossa on tullut vastaan katkennut ilmamäärämittarin johto sillä kohtaa jossa johdot lähtevät pääjohtosarjasta.
Tänään tarkistin, niin violetin värinen johto on poikki ja on maajohto. Pitää miettiä minkälaisen liitoksen tekee. Katkennut sen takia, tuo johto lähtee pääjohtosarjassa alaspäin ja kolme muuta johtoa lähtee ylös päin. Pitää laitta pätkä uutta johtoa väliin, että johdosta tulee pitempi ja näin tulee enemmän jousto/liikkumavaraa.
-
Tänään tarkistin, niin violetin värinen johto on poikki ja on maajohto. Pitää miettiä minkälaisen liitoksen tekee. Katkennut sen takia, tuo johto lähtee pääjohtosarjassa alaspäin ja kolme muuta johtoa lähtee ylös päin. Pitää laitta pätkä uutta johtoa väliin, että johdosta tulee pitempi ja näin tulee enemmän jousto/liikkumavaraa.
Johto korjattu ja nyt datastream näytössä ilman virtausmäärä muuttuu moottorin kierrosten muuttuessa, eikä vikavalo enää syty. :) :)