Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: lipsanen - 27.02.2020, 15:05:37
-
150tkm ajettu automaattilaatikko nykii:
P -> D
1 -> 2
2 -> 3
Muut vaihdot ylös (3-6) ja alas (6-1) toimii moitteettomasti. Öljyt huuhdeltu, ei vikakoodeja. Millä nykimisen saa loppumaan ja vaihdot pehmeämmäksi? Onko joku vaihdattanut tiivisteitä ja korjaako se tämän ärsyttävän ominaisuuden? Turhan kallista kokeilla huvin vuoksi. Näin vanhoihin ei löydy merkkiliikkeltä mitään ohjelmistopäivitystä.
-
Todennäköisesti venttiilipöytä vaihdon tarpeessa, mutta sitä ennen voi kokeilla:
- Koneellinen laatikon pesu/öljynvaihto. Oletan että mainitsemasi huuhtelu tehtiin perinteisin keinoin...?
- Vidalla tehtävä sopeutusajo laatikolle, voi ehkä auttaa hiukan.
-
Todennäköisesti venttiilipöytä vaihdon tarpeessa, mutta sitä ennen voi kokeilla:
- Koneellinen laatikon pesu/öljynvaihto. Oletan että mainitsemasi huuhtelu tehtiin perinteisin keinoin...?
- Vidalla tehtävä sopeutusajo laatikolle, voi ehkä auttaa hiukan.
Tehty, ei vaikutusta. Öljyt vaihdettu koneellisesti pesemällä. Vaihteiston sopeutusasetukset nollattu merkkiliikkeessä. Paikallaan nykäisy pysyi pois nin päivän ajan.
-
2-3 vaihto on osin ominaisuus johtuen välityksistä mutta muutoin venttiilistön kulumiselta tuo vaikuttaa. Minkä ikäinen auto?
Itse laitoin RVS:n mömmöt kokeeksi, ei nyi(eikä tehnyt sitä ennenkään) mutta pudotti vapaalle moottorijarrulla ja toisinaan jää vieläkin jumittamaan pienelle vaihteelle kovan kiihdytyksen jälkeen. Taitaa pitää laittaa venttiilit uusiksi itselläkin jossain välissä.
-
2-3 vaihto on osin ominaisuus johtuen välityksistä mutta muutoin venttiilistön kulumiselta tuo vaikuttaa. Minkä ikäinen auto?
Itse laitoin RVS:n mömmöt kokeeksi, ei nyi(eikä tehnyt sitä ennenkään) mutta pudotti vapaalle moottorijarrulla ja toisinaan jää vieläkin jumittamaan pienelle vaihteelle kovan kiihdytyksen jälkeen. Taitaa pitää laittaa venttiilit uusiksi itselläkin jossain välissä.
2006. Kyllä tämän ominaisuuden kanssa pystyy elämään, mutta olisi tietysti mukavampaa, jos vaihteisto toimisi sujuvammin. Käytetty venttiilikoneisto maksaa tonnin ja vaihtotyö kaiketi toisen tonnin...
-
2006. Kyllä tämän ominaisuuden kanssa pystyy elämään, mutta olisi tietysti mukavampaa, jos vaihteisto toimisi sujuvammin. Käytetty venttiilikoneisto maksaa tonnin ja vaihtotyö kaiketi toisen tonnin...
Mulla kävi huti ja ostin omaani vahingossa vanhanmallisen venttiilipöydän. On käytetty, mutta alle 100tkm ajettu. Nakkaa YV, jos kiinnostaa. Lähtee halvalla.
-
Itsellä muuttui -12 D5 perässä oleva loota käytökseltään aivan erilaiseksi kun ajosuorite muuttui paljon matkapainotteisemmaksi. Kylmänä mietti ja arpoi ennen juurikin tuota 2-3 vaihtoa ja nyt toimii aika napakasti. Myös kuumana esiintynyt jysäys laittaessa P:ltä vaihde päälle on poissa. Muutenkin käyttää paljon pienempiä kierroksia ja ei vaihda kaasua polkaistessa läheskään niin herkästi pienempää kuin ennen.
Nyt toimii minusta niinkuin pitäisikin. 8)
-
Moi, onko kokemusta laatikon solenoidien säädöstä?
https://www.sonnax.com/tech_resources/332-adjusting-clutch-control-valves-on-aisin-fwd-6-speeds
Itselläni 3 -> 2 vaihto on melko nykäisevä. Entä Aisinin laatikon softan muutokset, onnistuuko jossain?
-
Mielenkiintoinen juttu, ole rohkea ja kokeile. Muista sitten kirjotella että miten kävi.