Carcom Oy  Elekma

Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Showroom / Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Uusin viesti kirjoittanut Dmies tänään kello 02:01:58 »
Tuli tässä viikolla värkkäiltyä kaasuttimen kanssa. Mopo sportista tilasin uuden tiivisteen kaasuttimen kanteen. käytin kohon ja neulan ja neulasuuttimen irti ja putsailin brakecleenerillä paikat. Koitin heilutella kohoa, että hölskyykö se, mutta ei kuulunut mitään niin vaikutti ehjältä. Mittasin kohon asennon ja se oli 41mm mitä ohje sanoo. Pikkuisen säädin bensan pintaa alemmas.

Saksasta tilasin tuommoisen adapterin https://www.pro-gt.de/en/adaptor-weber-carburetor.html. Asensin kaasuttimen ja ilmansuodattimen letkun väliin niin sain alkuperäisen suodatinkotelon taas käyttöön weberin kanssa. Hiukan piti yhdistellä ja muokata letkuja ja koteloa. Tässä on alunperin ollut matalan mallin solex ja ilmansuodatin systeemi. Yhdeltä kaverilta aikoinaan ostin korkean mallin solexin ja ilmansuodatin vermeet niin oli varastossa mistä rakennella. Otin korkean mallin ilmansuodatin kotelon käyttöön, kun siinä ei ole sitä ilmansäätöläpän vaijeria tai ylimääräistä reikää. Tosin siinä kotelossa se anturi ei toiminut niin otin sen läpän yms pois. Mietin, että millä saisin sen lämpimän ilman lähdön tukittua niin yhdestä aerosoli purkista jäi sopiva korkki niin sen kiersin paikalleen.

Ilmansuodattimen kannen otin taas toisesta kotelosta, kun oli tuossa kotelossa ollut kansi kokenut kovia, kun oli toinen alakiinnike poikki. Jostain ilmansuodatin projektista oli jäänyt tuommoinen yleismallin letku. Siihen sitten yhdistin korkeanmallin ovaalin kumihatun niin sai putkiston valmiiksi. Huohottimen letku pitää vielä parantaa, kun saa letkua ja paremman jatkon. Mietin, että kattoisi huohottimen liekkilukon, että missä kunnossa se on ja mietin, että voisiko sen jättää kokonaan pois.

Illalla sitten kävin vielä koeajolla. Tuntui ainakin toimivan. Ehkä paremmin, kun ennen. Ei nyt vuotanut bensaa enää. Toivottavasti nyt toimisi jonkun aikaa
2
700, 900 & S/V90 / Vs: B200e kipinä hukassa jo toisen kerran (pitkään seissyt)
« Uusin viesti kirjoittanut lolvo_ tänään kello 01:08:09 »
Vika selvisi ja tuli taas kipinävaiva

Kipinä oli päivän verran, sen verta kipinää oli että sai sytkäennakon startilla pyöriteltyä suurinpiirtein kohdilleen ja seuraavana päivänä ei kipinää….

En tiedä onko samaa vaivaa liittyvää mutta mittariston varoitusvalojen kuuluisi syttyä kun laittaa sytytysvirrat päälle muttei enään syty? Ennen syttyi kaikki merkkivalot mitkä kuuluukin. Olisko jotain paikkoja mitä renkata?

 Lisämaadotusta lisätty starttikaapeleilla tuloksetta. Sekä uudestaan testattu eri bensapumppu relettä, virtalukon pohjaa, puolaa, sytytys vahvistinta. Suuresti ihmetyttää tuo kipinän uudelleen kadottaminen  :idiot2:
3
Toi 300kkm on hyvä raja mietiskellä esim. laturin laakereita ja hiiliä, matkustamon puhallinmoottoria, Volvoissa kompuran magn.kytkintä- etenkin laakereiden kuntoa, ja ehkä kaupunkiajossa starttia.
Jos on joku koreankinneri, niin sitten siinä 200kkm korvilla valmistuu ainakin laturit.
Eihän noitten sippailut sinänsä haittaa, mutta Volvolla AC ja laturi voi kyllä johtaa aikamoiseen täystuhoon, siis 5-pyttyset. Aivan käsittämätöntä, että Volvo laskenut käsistään tämmöstä. Jonkum kesähessun piirroksilla tehtyjä remmikoteloita. Koneet muuten kestää vaikka milj.km. Ei ne kulu mihinkään, jollei ole joku rallikuski tai aloitteleva sellainen.
4
S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 / Vs: Alapallon irroitus
« Uusin viesti kirjoittanut jamseil 18.05.2024, 23:48:24 »
koitin vähän tuollakin tapaa, mutta korvakkeet rupes vääntymään ja tuntui että alumiininen olkavarsi tuhoutuu jos kovin vääntää sitä vasten, kun se on aika ohutta siitä pulttien reikien kohdilta..
Vääntyi ne vanhan pallon korvakkeet minullakin. Ei se vääntämällä lähtenyt mihinkään, mutta kiilaamalla tasaisesti molempia puolia yhtäaikaa. Kun sai hakattua meisselit syvemmälle niin se alkoi irrota. Kun taltat osui keski olakkeeseen niin vaihdoin isompiin.
5
Showroom / Volvo 240 GL Injection 1988
« Uusin viesti kirjoittanut M.P 18.05.2024, 23:40:25 »
Uusi perheenjäsen saapui pihaan ja kokoelmaan. :D





Kyseessä on siis papan "helmi" ja entinen käyttöauto reilun kahdenkymmenen vuoden ajalta. Mopoikäsestä asti kyselin tuota aina silloin tällöin oisko kaupan, mutta ei suostunut myymään ennen tätä kevättä. Jonkin verran laittoa edessä nii loppu kiinnostus tähän autoon.

Volvolla oli vain pari aikaisempaa omistajaa. Tää on ollut uutena parivuotta Helsingin suunnalla edustusautona Suomen Yhdyspankilla. Sen jälkeen siirtyi pohjanmaalle Terinit:ille ysärin ajaksi. Löytyy tarkat ajopäiväkirjat ja huollot noilta ajoilta. Sen jälkeen tuli papalle tuttunsa kautta.

Varusteiltaan GL

- B200E
- Edustava automaatti
- Penkinlämppärit
- Ohjaustehostin
- Sininen kangas sisusta
- Coronat

Suunnitelmana ois leipoa tästä käyttöauto. Alkaa V70:llä ajaminen tympiä kun niin rento ja luotettava auto ajaa.. Tekemistä tässä ois jonkin verta, mutta aika helpolla saa ajoon/leimalle. Helpommin kun noi mun muut romut.  ::)

Alkuun vaatii sisältä ja ulkoo reippaan siivouksen että pystyy olemaan ilman suojavarusteita lähellä.. Sisustaa ei oo siivottu varmaan öö ikinä.. joten koirankarvaa ja hiekkaa löytyy. Otsonointia ja sisäpesua huutaa. Ulkopellit on kerenneet kasvaa sammalta ja kaikkee muuta paskaa on pinttynyt kovasti pintaan. Alottelin tänään illasta ulkopesua painepesurilla ja liuottimella. Kolmannen pesun jälkeen alko maali näkyä alta. Huomenna pesen vielä lisää ja revin varmaan sisustan mäkeen putsausta ajatellen.

Muuta vikaa mitä löytynyt tai on jo tiedossa, niin bensapumput alkaa vetelee viimeisiä. Tilasin jo uudet + tankkilaitteen. Tuulilasi ollut viimeisen 15 vuotta särki, mutta ei ollut ennen viimevuotta näkökentässä. Tämäkin jo tilattu..

Apparin takaovi aikoinaan vaihdettu. Oli Kokkolassa ransiitti pukannut kylkeen. Ovi vaihdettu mutta tuos takana pellissä on vekki näkyvissä. Taidan antaa vaan olla. Korjaa sit joskus jos käy kopan paremmin läpi.

Automaattiloota on välillä reistaillu, mutta ratkaisuna ongelmaan mulla on yks ylimääräinen m46 ja oheishilppeet manuaali swappia varten. Samalla kulutus tippuu sen kolmisen litraa..  ;D Moottorina pysyy toi B200E. Pelaa hyvin ja kun ei ala virittämään ja räpeltämään k-jetin kanssa niin aika varmaa tekniikkaa.

Uudet finnittömät kilvet vois tilata ja kaikkee muuta tuuninkia, niin saadaan pilattua taas yks museoauto.

Nosturilla pääsee kohta ihmetteleen ruosteita. Jarrut saa kans aukoa ja tsekkaa kuinka väsähtänyt toi alusta on. Kaikkee muutakin nysväystä ja suunnitelmaa tiedossa ja tulossa.

Mut joo tällänen katiska tälläkertaa. Showroomin puolelle sopii mainiosti 8)
6
Showroom / Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Uusin viesti kirjoittanut -jadi- 18.05.2024, 22:51:18 »
Auton pyörät olleet jotenkin näin:
    /   /
    \   l


Edessä vasemmalla liikaa aurausta ja oikealla huomattavasti harituksen puolella. Takana vasen pahasti harituksella.
Lisäksi kulkenut hiukan kyljittäin, kun kulkukulma ollut -0.11 astetta viturallaan, ei paljoa, mutta kuitenkin.
Ja toivottavasti ratti on suorassa, ettei tarvitse viedä takaisin.
Mites renkaat on kuluneet?
7
S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 / Vs: Alapallon irroitus
« Uusin viesti kirjoittanut laatikkovika 18.05.2024, 22:34:31 »
Biltemassa 69€.
Pitäis olla vielä liukuvasara irroituksessa minkä saa kierrettyä adapteriin.
Löytyy tuolta käyttöohje pdf
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/alustatyokalut/palloniveltyokalut/palloniveltyokalu-2000038104

Nii ja iso vasara. :D
8
Magneettikytkimen laakerihan on kompuran rungossa sisäkoolistaan, eli ilmastoinnin päällä/pois olemisen ei pitäisi hirveästi sen ääntelyyn vaikuttaa.
9
S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 / Vs: Alapallon irroitus
« Uusin viesti kirjoittanut tomaattifarmari 18.05.2024, 22:09:50 »
ohhoh no nyt on työkalu. vähän kattelin niin 150-200 ois vissiin tuommonen mutta ei kyllä tarttis luultavasti tapella enää noiden kanssa sen jälkeen. jollain piikkausvehkeillä tota pitäis varmaan jyskyttää että lähtisi jos ei tota hommaa.

kiitoksia kaikille vastauksista! ei tämä paha murhe ole, mutta muutaman tunnin ähräämisen jälkeen sitä viimestään rupeaa miettimään vaihtoehtosia keinoja. jännästi tuo toinen puoli lähti ihan helposti vaikka oli huonommassa kunnossa muuten kaikin puolin.
10
Pitääpä tuo tutkia ja mahollisesti pistää tilaukseen. Tarvihtiko tuon vaihto-operaatiossa mitään erikoistyökaluja ja saako vaihettuu kompura paikallaan?
eipä tuossa muistaakseni mitään erikoista tarvinnut. mulla tietysti jo näillä km:llä on autotalli täynnä työkaluja vaikka mihin. mulla kävi niin, että jumiin mennyt laakeri sorvasi kompuran rungon laakerikaulaa niin, ettei mennyt akselit enää täysin kohdakkain shimmailusta huolimatta. kytkin purkaitui aina itsekseen muutaman sadan km jälkeen. eipä siinä muuta sitten kuin uusi kompressori ja freonit ulos-sisään. Eli kannatta nähdä vaivaa nyt, eikä vasta kansirempan ja kompuran vaihdon jälkee :)
Sivuja: [1] 2 3 ... 10
KL-varaosat  Race.fi