Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

1.8f temppuilee

  • 3 Vastauksia
  • 2216 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa oskarik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
1.8f temppuilee
« : 26.03.2019, 08:26:06 »
Mistähän kannattaisi lähteä vikaa etsimään kun tehtaan flexifuel jättää silloin tällöin käynnistymättä viileällä jos on etanolia tankissa? Pari kertaa syksyllä meinasi jättää käynnistymättä (lupasi ja lupasi kunnes lähti kunnolla), vaihdoin tulpat ja tuntui auttavan hetkeksi. Sitten Lapin reissulla n. 50/50 RE85/95E10 seoksella ei meinannut millään lähteä tolpasta -36 asteessa (laitoin sisätilanlämmittimen ja kuumavesipullon moottoritilaan lohkolämmittimen lisäksi ja tilasin Autoliiton pojilta lisää virtaa niin lähti) ja muutama viikko sitten n. 70/30 RE85/95E10 seoksella ei lähtenyt +5 asteessa käyntiin ilman esilämmitystä (laitoin tolppaan niin parin tunnin päästä lähti). Siitä lähtien olen ajanut pelkällä 95:lla ja hyvin toimii. Viimeisellä kerralla huomioin vahvan polttoaineen hajun pitkän sahaamisen jälkeen, olisiko kastellut tulpat? Eipä tossa etanolin huonossa kylmäkäynnistyvyydessä muuten mitään erikoista ole, mutta manuaali kuitenkin lupaa -10 asteeseen asti 100% RE85 seoksella käynnistyksen onnistuvan kylmänä, ja olettaisin että 50/50 seoksella pitäisi lähteä tolpasta melkein missä lämpötilassa tahansa.
« Viimeksi muokattu: 26.03.2019, 10:50:58 kirjoittanut oskarik »

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 949
  • www.vrcf.fi
Vs: 1.8f temppuilee
« Vastaus #1 : 27.03.2019, 08:03:39 »
Olettaisin, että kyse on ihan tehdastekoisesta flexistä? Onko ollut mahdollisuutta lukea koodeja? Tuohan tarvitsee vähän rikkaamman seoksen kylmänä ja jos polttoaineen hajua on ilmassa, seos lienee toteutunut. Sitten jää selitykseksi syttyminen, onko uudet tulpat valittu oikein? Harhauttavia asiaan liittyviä pointteja voisi olla myös ajonesto, pyörittää muttei käynnisty - tosin lämmitys auttaa joten ei vaikuta tältä. Uteliaisuuttani kysyn, paljonko kulutus vaihtelee RE vs 95E10? Meillä on tuon puhdas bensiiniversio, 1.8 '06 ja S40 korissa kuluttaa noin 7-7.5L satasella. Siihen saisi jälkiasennettuna Flexin, mutta nämä käynnistysongelmat askarruttaa eikä taida todellista säästöä tulla. En tiedä tätä juuri Volvon koneella, mutta naapurissa ihan normi bensa Peugeot ei pääse läpi katsastuksesta ilman koodien nollausta katsastuspäivänä. Vikakoodeihin jää merkintä, ettei ole lähtenyt normaalisti käyntiin joka nostaa jonkun saaste-bitin pystyyn.
« Viimeksi muokattu: 27.03.2019, 08:06:47 kirjoittanut Jorma »

Poissa oskarik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: 1.8f temppuilee
« Vastaus #2 : 27.03.2019, 08:26:07 »
Tehtaan flexifuel kyllä. Olen kerran koodit katsonut, mutta mulla on vain sellainen muutaman euron halpislukija joka ei varmaan ihan kaikkeen ylety. Pitäisikö käydä sinisellä luetuttamassa? Näkisiköhän niiden koneella myös jos jossain anturissa alkaa arvot heittää? Katsastuksesta meni läpi kyllä käynnistysongelmien jälkeenkin. Tulpat on DENSO IT20 Iridium, joiden pitäisi sopia nimenomaan flexifuel-malleihin Motonetin listan mukaan. Noista voisi toki kärkivälin mitata, jos on tehtaalla käynyt pikku moka? Tuskin on ajonesto, koska silloin, kun ei käynnisty, lupailee kyllä heikosti kunnes akku loppu (tai tulpat märät?). Mulla menee tossa työmatkalla n. 11,5l/100km RE85 vs. 9,2l/100km 95E10 (pirusti liikennevaloja). Etanolin hinta on hyvin tasainen 1,08€/l täälläpäin, mikä tarkoittaa että bensan hinnan ollessa yli 1,35€/l tulee etanoliautoilu halvemmaksi. Tosin pitää huomioida, että öljynvaihtoväli puolittuu 20 000 -> 10 000. Säästö ei ole niin merkittävä, että alkaisin nyt kaikkia sähköpuolen osia koemielessä vaihtamaan, sen takia tulin täältä kyselemään  :D Tietenkin etanolissa on se hyvä puoli että tukee suomalaista bioenergiateollisuutta ja pakokaasu ei haise yhtä pahalta.  ;)

Poissa kinde

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: 1.8f temppuilee
« Vastaus #3 : 31.07.2022, 13:31:41 »
Vanha Topic  mutta jos joku selaa niin laitan omankin kokemuksen. 

Iselläni 2009 1,8f  (tehdasversio)  ja käynnistyy huonosti kylmällä kun tankissa etanolia.  Kun lämpötilat menee alle +10   ajan vaan bensalla.   Joku aika sitten selasin jotain ruotsalaista palstaa ja siellä oli samanmoisia kokemuksia ja  päädyin sihen lopputulemaan että kyseessä on ominaisuus, eikä vika, joten bensalla mennään.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo