Ateho  Elekma

1.6 d moottorin vaihto

  • 12 Vastauksia
  • 4308 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Javiit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
1.6 d moottorin vaihto
« : 25.08.2020, 23:20:31 »
Volle (V50 1.6 d -08) sanoi taas kerran työsuhteensa irti >:(.
Normaali ajotilanteessa lämmöt nousi ja vesi meni pesään ja öljytilaan.

Vielä ei olla konetta auottu mutta pahimman varalle olen miettinyt koko myllyn vaihtoa ja tuli mieleeni että sopisiko tilalle muut psa konsernin koneet vaihtamalla apulaitteet vanhasta.
Onko yleensä mahdollista

Poissa Javiit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: 1.6 d moottorin vaihto
« Vastaus #1 : 27.08.2020, 11:20:57 »
Eikö kukaan ole joutunut/sattunut selvittämään asiaa ?

Jostain syystä volvona moottori maksaa selvästi enenmmän, ainakin ebayssa. Onko sitten kiinnityksissä jotain eroja niin ettei se yksinkeraisesti sovi vai voiko olla muita syitä ::) 

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 947
  • www.vrcf.fi
Vs: 1.6 d moottorin vaihto
« Vastaus #2 : 28.08.2020, 16:32:10 »
Eikö kukaan ole joutunut/sattunut selvittämään asiaa ?

Jostain syystä volvona moottori maksaa selvästi enenmmän, ainakin ebayssa. Onko sitten kiinnityksissä jotain eroja niin ettei se yksinkeraisesti sovi vai voiko olla muita syitä ::)

Vastausten puuttumiseen saattaa vaikuttaa väärinkäsitys, että halusit jonkin muun kuin 1.6d:n siihen tilalle. Jos jossakin toisessa autossa käytetään samaa 1.6d perusmoottoria, on hyvin todennäköistä, että se käy sinunkin autoosi, erityisesti jos apulaitteet otetaan vanhasta. Esimerkkinä voin kertoa bensapuolella S40/V50 käytetyn Duratec 1.8 moottorin. Samaa moottoria käytetään monissa Fordeissa ja samaten Mazdassa.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2704
Vs: 1.6 d moottorin vaihto
« Vastaus #3 : 28.08.2020, 22:47:03 »
Ei noita mosia kovin moni ole vaihdellut. 1,6d konetta on pösössä, sitikassa, fordissa ja mazdassa ainakin. Jos jatkeena on sama laatikko, niin luulisi sopivan ristiin eri merkkien kesken.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Javiit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: 1.6 d moottorin vaihto
« Vastaus #4 : 29.08.2020, 00:40:02 »
Kyllä tarkoitus on nimenomaan käyttää samaa moottorityyppiä, mitä tosiaan käytetään ainakin pösössä, citikassa, fordissa ja mazdassa. Toki jos laatikkokin on sama niin luulisi sopivan, onko sama ken tietää. Onko sitten kiinnityskorvissa tms. jotain eroja ????

Taitaa hinnoissa olla volvo lisää kun muita saa selvästi halvemmalla.

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 553
  • O.V.L.O.V.
Vs: 1.6 d moottorin vaihto
« Vastaus #5 : 29.08.2020, 08:50:38 »
Letkulähtöjen suunta, imusarjan malli, AC-kompuran paikka, turbon asento.....olikohan jotain muuta viä mitä piti kattoo. Termarinkotelo pitää usein vaihtaa erisuuntasen ja kokosen letkulähön takia. Antureiden vaihtoo.
Muutta swappina vaan kun on raatokone vieressä.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa Javiit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: 1.6 d moottorin vaihto
« Vastaus #6 : 29.08.2020, 13:07:42 »
lähinnä kysymys siitä että onko lohkon runko rakennettu siten että kiinnikkeet ja muut osat olis korvattavissa vanhasta moottorista ja vauhtipyörän pään laippa sellainen että se sopisi volvon laatikkoon

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 553
  • O.V.L.O.V.
Vs: 1.6 d moottorin vaihto
« Vastaus #7 : 30.08.2020, 09:39:23 »
Kyllähän niiden nyt täytyy sopia. Samalta tehtaalta ne on tullu.

 On ainakin sopinut ns. Foordin motti Mazdaan. Niin päin olen ite joutunu swappaileen. Kytkimet on samat näihin kaikkiin, vauhtipyörä jne. Korkeintaan joutuu vaihtaan vanhasta moottorista sen adapterilevyn koneen ja laatikon väliin. Tuskin sitäkään.

Kun eihän sulla ole mitään Volvon vaihteistoo edes jos kerran on manuaali. Se on FoMoCo:n teettämä toosa. M56 olis ns Volvon laatikko mutta se taas on 5-vaihteinen.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa gRaggi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: 1.6 d moottorin vaihto
« Vastaus #8 : 31.08.2020, 10:15:23 »
Jos nyt oikein muistan niin D4164T lohkosta löytyy fomocon ja mazdan valumerkit vaikka moottori on volvossa niin luulis kaikki lohkot olevan samanlaisia.

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: 1.6 d moottorin vaihto
« Vastaus #9 : 31.08.2020, 10:20:23 »
Jos nyt oikein muistan niin D4164T lohkosta löytyy fomocon ja mazdan valumerkit vaikka moottori on volvossa niin luulis kaikki lohkot olevan samanlaisia.
Itse kerran kuulin joltain kaverilta joka tuntui tietävän ihme asioita Volvoista, että Volvo valaa Fordin muoteilla ne omassa tehtaassa, mutta ovat jotain muutoksia tehneet johonkin, mutta itse en sitä uskonut ;D Sen ymmärrän jos Volvo jotain erilaisia tai eri speksien mukaisia apulaitteita siihen kokoaa.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Javiit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: 1.6 d moottorin vaihto
« Vastaus #10 : 02.09.2020, 23:06:59 »
Nyt tuli kansi avattua ja ikävä kyllä yhdestä sylinteristä löytyi halkeama :'(

Nyt siis oikeasti edessä moottorin etsintä, muutama jo ulkomailta löytyykin mutta edelleenkin jotenkin kiusais nuo halvemmat psa:n koneet. Kunhan nyt vain tietäis varmasti kuinka sopivuuden kanssa.

Eihän kellään foorumilaiselle olis jäänyt sopivaa nurkkiin lojumaan  ::)

Poissa Javiit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: 1.6 d moottorin vaihto
« Vastaus #11 : 05.09.2020, 00:15:33 »
Näppäränä poikana tiputin myllyn laatikkoineen eilen pajan lattialle ja kun sitä koitin tutkiskella niin näyttäisi olevan laatikkokin fordin peruja.
Ruotsin varaosahausta tutkailin sitten focuksen vastaavia niin äkkiseltään näyttäisi että jos olisi focuksen vastaava paketti niin sen voisi sellaisenaan nostaa volvon konehuoneeseen. Kiinnitykset näyttää ihan samalta, olisiko sähkötkin samat?

Tuolloinhan Ford omisti Volvon ja v50 taitaa perustua pitkälti focukseen, se selittäisi samankaltaisuuden. Pösön ja sitikan myllyt näyttää vähän erilaisilta.

Onko viisaammilla vastaavaa havaintoa?

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 553
  • O.V.L.O.V.
Vs: 1.6 d moottorin vaihto
« Vastaus #12 : 05.09.2020, 08:43:12 »
Niihän mää jo sanoin että voortin laatikolla.

Ja kone on silti PSA. Voorti osti PSA.lta moottorinsa jo 1999 alkaen. Niihin on vaan tehty pieniä muokkauksia ettei näyttäis ihan samalta.

Se koko laatikko/moottoripaketti on vaan samasta produktiosta kun Focus.

Koko yhtymä on sitä DLD-perhettä, eli PSA toteuttaa, Ford suunnittelee. Se sun kone pitäis olla kaiken järjen mukaan DLD-416 tai DV-6 merkinnällä. Ja se on täysin Peugeotin käsialaa koko motti. Ford ja PSA on vaan tilaaja. Sitä konetta on joko 66-tahi-81 kilowattisena ja niitä koneita on Fordissa, Mazdassa, Volvossa, Minissä, Pösössä ja Citikassa.

Eli hanki vaan joko Fordista tahi volvosta tahi mistä vaan uus mosa tolla koodilla.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

 

Proturbo  Autodiagnoosi